گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی فیلم Old Henry | پیرمرد کم تجربه

توجه: متن زیر ممکن است بخشی از داستان فیلم را لو دهد!

تماشای یک نقاشی زیبا، همیشه لذت بخش و جذاب است، نظاره کردن پرواز قلم‌مو بر سطح بی‌رنگ و ساخته شدن منظره‌ای ناب و دیدنی، می‌تواند توجه هر انسانی را به خود جلب کند. اما در انتهای کار و پس از اتمام نقاشی، متوجه کمبود چیزی می‌شویم؛ اثر هنری خلق شده هرچقدر هم که به شاهکارهای قدیمی نزدیک شده و مانند آن‌ها باشد، از فقدان یک (امضای شخصی) رنج می‌برد.

هنری پیر «Old Henry» تابلویی است خوش رنگ و نگار، اما منظره‌ای که نقاش برای به تصویر در آوردن انتخاب کرده بسی خسته‌کننده و بی‌روح است. این فیلم نمایشی است چشم‌نواز و همچنین سرگرم‌کننده، اما از فقدان حسی منحصر به فرد و امضایی به یاد ماندنی، زجر می‌کشد.

هنری پیر حتی به اندازه‌ای خوب نیست که از آن به عنوان یک (کپی ارزشمند) در ژانر وسترن یاد کنیم. فیلم در تلاش است که کورسوی نوری شود در دل تاریک ژانر وسترن، اما اشکالات و بی‌دقتی‌های فراوان موجود در بطن فیلم، آن را به اثری صرفا سرگرم‌کننده و زودگذر تبدیل کرده است. اثری که شاید تماشای آن نتواند تک تک خواسته‌های شما از فیلم را برآورد کند، اما تماشای آن از برخی زوایا جذاب و لایق دیده شدن است.

«Potsy Ponciroli» کارگردان و فیلمنامه‌نویس تازه‌کار این فیلم است که هنری پیر، اولین فیلم جدی او در مقام کارگردان محسوب می‌شود. فیلمی وسترن که آنقدر تلاش و انرژی خود را معطوف به «وسترن بودن» کرده که دیگر نتوانسته بر روی «فیلم بودن» خود تمرکز کند. هنری پیر فیلمی‌ است دیدنی، اما پر از ایرادات ریز و درشت، فیلمی که تماشای آن چشم‌نواز است اما فکر کردن به آن به اندازه کافی لذت‌بخش نیست. در ادامه به تحلیل و بررسی فیلم هنری پیر می‌پردازیم. با گرویتی‌گیمینگ همراه باشید.

نقد و بررسی فیلم Old Henry | پیرمرد کم تجربه

داستان فیلم در منطقه‌ای زراعی در دوران غرب وحشی روایت می‌شود؛ جایی که مردی پیر و نحیف ( با بازی زیبا و قابل قبول Tim Blake Nelson) در آرامش کامل، مشغول بزرگ کردن و پرورش پسرک جوان و سرکش خود است. ورود غریبه‌ای زخمی و بی‌پناه، نقطه شروع داستان این پیرمرد را رقم می‌زند. هنری کشاورزی ساده نیست، او هم به رسم قهرمانان وسترن قدیم و حتی جدید، رازی بزرگ را در سینه خود مهر و موم کرده تا در پرده نهایی فیلم، با گشودن آن ورق را به سمت خودش برگرداند.

نقد و بررسی فیلم Old Henry | پیرمرد کم تجربه

مشکلات فیلمنامه از همان آغاز فیلم نمایان شده و شروع به مکیدن روح فیلم می‌کنند. ما انگیزه مناسبی در شخصیت هنری مشاهده نمی‌کنیم؛ نمی‌فهمیم که در ابتدا، چرا از تحویل مرد ناشناس به آنتاگونیست فیلم سر باز می‌زند و یا حتی پس از شنیدن داستان مرد، در کمک به او اصرار می‌ورزد. بیننده دلیلی برای رفتار شخصیت منفی فیلم نمی‌بیند و مشخص نمی‌شود چرا در اولین دیدار اقدام به کشتن او نکرد. این سوالات ریز و درشت تا لحظات پایانی فیلم وجود خواهند داشت و رفته رفته باعث بیشتر دیده شدن دیگر ضعف‌های فیلمنامه می‌شوند.

نقد و بررسی فیلم Old Henry | پیرمرد کم تجربه

بعد از ملاقات کوتاه هنری و سه تفنگ‌دار، ریتم فیلم رفته رفته و به آرامی روند صعودی به خود می‌گیرد. شخصیت هنری پتانسیل خود را به رخ بینندگان و البته پسر خود کشیده و آماده نبرد نهایی بر علیه شخصیت منفی و تاریک داستان می‌شود. اما تا پایان پرده دوم داستان، شخصیت‌های فیلم تا چه حد ساخته و پرداخته شده‌اند؟

مشکل عمده شخصیت‌ها در این فیلم، این است که در سطح اولیه تبدیل شدن به یک شخصیت خوب و به یاد ماندنی در جا می‌زنند. کارگردان و فیلمنامه‌نویس فیلم موفق نشده تا آنان را از دریچه یک تیپ شخصیتی وسترن به سمت تبدیل شدن به یک شخصیت کامل و یا حتی قابل قبول سوق دهد. به همین دلیل است که شخصیت هنری علارغم بازی قابل قبول(Tim Blake Nelson)  که چهره‌ای آشنا در این سبک از فیلم به شمار می‌رود؛ حتی به یک قهرمان وسترن خوب، نزدیک هم نمی‌شود. متاسفانه باید به این مسئله اعتراف کرد که هنری با تمام مشکلات خود، بهترین شخصیت فیلم چه از نظر بازیگری و چه در معیار شخصیت‌پردازی می‌باشد. شخصیت (Curry) حتی تلاشی برای خاص بودن نمی‌کند، بدمن داستان ذره‌ای ارزش توجه بیننده را ندارد و پسر هنری (Wyatt) به هیچ عنوان شخصیتی بالاتر و پیچیده‌تر از یک نوجوان سرکش نیست.

جذاب‌ترین ویژگی هنری پیر و یا شاید بزرگترین انگیزه برای تماشای آن، دکوپاژ و فیلمبرداری چشم‌نواز آن است. دوربین فیلم به دلیل تجربه کم کارگردان آن، نمی‌تواند به تنهایی قصه‌گویی کند و سکانس‌ها جدای از زیبایی بصری خود، استفاده مفید و هدف‌داری از عمق میدان و دیگر قابلیت‌های خود انجام نمی‌دهد.

نقد و بررسی فیلم Old Henry | پیرمرد کم تجربه

اما این بی‌هویتی نتوانسته مانع از زیبایی کادربندی‌ها شود و همچنان در برخی از سکانس‌ها، حتی برای یک لحظه کوتاه، فیلم موفق می‌شود تا قطره‌ای از زیبایی و خوی وحشی‌گری ژانر وسترن را برای بینندگان آشکار سازد. کارگردان بدون استفاده از محیط‌های غالب ژانر، مانند دهکده‌های قدیمی و صحراهای بزرگ، به راحت‌ترین روش فیلم خود را ساخته و مقابل دوربین قرار دهد.

این خام و سطحی بودن نه فقط در طراحی شخصیت‌ها، بلکه در تمامی عناصر فیلم به وضوح قابل مشاهده است. خوک‌های هنری و پرنده‌های برادرزنش، نه تنها تبدیل به موتیفی جذاب نشده، بلکه حتی نمی‌توانند به تنهایی نمادی درست و معنادار برای فیلم باشند. از کاردستی چوبی آنتاگونیست داستان تا چاقوی کنار تخت، هیچکدام جذابیتی به ساختار داستان و فیلم‌نامه اضافه نمی‌کنند. فیلمنامه هم دقیقا به مانند دوربین، صرفا در راستای ایجاد زیبایی‌های سطحی بوده و هیچگاه حتی به سمت عمقی شدن و پرداخت‌های حرفه‌ای، نزدیک هم نمی‌شود.

نقد و بررسی فیلم Old Henry | پیرمرد کم تجربه

همانطور که قبلا به این موضوع اشاره شد؛ با نزدیک شدن به لحظات پایانی، هیجان و اکشن فیلم به طرز جذابی بیشتر می‌شود. بیننده از قدرت و خوی وحشی‌گری هنری آگاه شده اما هنوز هویت اصلی او مشخص نیست. فیلمنامه با استفاده از نام یک شخصیت واقعی، کار خود را در پرداخت شخصیت هنری آسان می‌کند.

بعد از گره‌گشایی از شخصیت هنری، فیلم به سمت اکشن بیشتر حرکت کرده و هیحان بیشتری را برای بینندگان طلب می‌کند. حال که مشخص شده شخصیت اصلی فیلم، یکی از معروف‌ترین هفت‌تیرکش‌های روزگار وحشی و یا همان Billy the Kid بوده، کشته شدن دسته بزرگی از تبهکاران به دست او کاملا منطقی نمود می‌کند. فیلم با همه جذابیت‌ها و مشکلات خود، رفته رفته به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود.

شخصیت اصلی فیلم، به رسم فیلم‌های وسترن و اسطوره‌های قدیمی این رشته، با زخم خیانت یک آشنای قدیمی جان می‌سپارد و میراث خود را همراه با پندی آموزنده برای پسرش به یادگار می‌گذارد. توئیست و یا پیچش پایانی فیلم، جدای از تکراری و قابل انتظار بودنش، در هر صورت نجات‎‌بخش فیلم می‌شود. داستان با گره‌گشایی از شخصیت هنری و همچنین یک توئیست مناسب به پایان می‌رسد و وایت، پسر آدم‌کش معروف، به تنهایی به سمت افق روانه می‌شود.

نقد و بررسی فیلم Old Henry | پیرمرد کم تجربه

 

 

 

سخن پایانی

هنری پیر فیلم خوب و کاملی نیست، اما فیلمی نیست بتوان بدون هیچ سخنی از آن عبور کرد. یک کارگردان تازه کار و نوپا با بودجه‌ای کم و ناچیز، تلاش ناموفقی برای ساخت یک فیلم وسترن انجام می‌دهد. نتیجه کار، فیلمی نیست که ما را از ادامه کار این کارگردان ناامید کند. اگر زمانی دلتان هوای فیلم وسترن جدیدی را داشت، دیدن این فیلم خالی از لطف نخواهد بود. هنری پیر اکشنی جذاب را در غالبی قدیمی، اما با دستور العملی ناقص و زبانی الکن به بینندگان تقدیم می‌کند. فیلم سعی می‌کند که در کمال سادگی به مقصود خود رسیده و اکشنی ساکت و آرام را با چاشنی هفت‌تیرکشی برای ما به ارمغان آورد (که تا حدودی هم در این امر موفق می‌شود). چیزی که هنری در اولین قدم در به دست آوردن آن شکست خورده، ارائه یک فیلمنامه بدون حفره است. شاید بزرگترین موهبت هنری پیر برای ما، این است که می‌توان با تماشای آن و کم محلی کردن به ایرادات ریز و درشتش، برای مدتی کوتاه از سینمای رنگارنگ و پر هرج و مرج امروز دور شد. پس بیاییم هنری پیر را، نه برای زیبایی‌هایش و یا پیدا کردن ایرادات پرشمار آن، بلکه دادن استراحتی کوتاه به چشم خود تماشا کرده و سپس آن را با اطمینان خاطر به دنج‌ترین و تاریک‌ترین گوشه ذهن خود تبعید کنیم.

نکات مثبت

فیلم‌برداری و دکوپاژ زیبا

اکشن سرگرم‌کننده

توییست مناسب

گره‌گشایی خوب

نکات منفی

فیلمنامه بد و پر حفره

نقش‌آفرینی‌های بد و مصنوعی

شخصیت‌پردازی سطحی در همه کارکترها

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *