آینده همیشه غافلگیر میکند و اغلب پرهرج و مرجتر از چیزی است که فکر میکنیم. سال 2030 را تصور کنید که در آن یک ورزش خشن و پر زد و خورد به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده و شرکتکنندگانِ اسکیتبهپا، همراه سلاحهای قدرتمند وارد یک میدان پر از دشمن میشوند و نه تنها باید از آن جان سالم به در ببرند بلکه با حرکات نمایشی توجه بینندگان را جلب کنند. استدیوی Roll7 که با سری OlliOlli ارادت خود را به ورزش اسکیت نشان داده است، حالا با عنوان Rollerdrome قدمی فراتر گذاشته است و اکشن و تیراندازی را وارد سبکی کرده است که خود به تنهایی سرشار از آدرنالین است. با گیمینگرویتی همراه باشید.
شاید پس از دیدن گیمپلی Rollerdrome آخرین چیزی که در مورد آن کنجکاو باشید داستان و روایت آن است اما به هر حال استدیوی Roll7 تلاش کرده است پیرامون ایده ناب و مکانیکهای جذاب Rollerdrome دنیایی ایجاد کند که تصور اسکیتسواری با شاتگان در آن قابل باور باشد! داستان رقیق این عنوان در بخشهای کوتاه اول شخص که کنترل شخصیت اصلی یعنی Kara را برعهده دارید، روایت میشود. در این بخشها، میتوانید به تعامل با آیتمهای مختلف که اکثرا متنی هستند بپردازید و اطلاعات بیشتری در مورد رقابتهایی که در آن شرکت کردهاید، دغدغههای مربوط به رقبای خود و همینطور شرایط پیرامون خود در هنگام رخداد این مسابقات پر زد و خورد، به دست آورید.
خبر خوب این است که Rollerdrome کاملا از نقاط قوت خود مطلع است و میداند که بسیاری از مخاطبان صرفا به دلیل گیمپلی انعطافپذیر و منحصربهفرد آن به سراغ آن آمدهاند. بنابراین روایت بازی به گونهای انجام میشود که به راحتی میتوانید داستان را نادیده گرفته و یک راست به سراغ اکشن بروید اما از طرف دیگر اگر علاقهمند هستید در مورد دنیای بازی بیشتر بدانید، مقدمات آن برای شما فراهم شده است و باید کمی کنجکاوی به خرج دهید. در واقع بازی سعی نمیکند یک داستان پرجزئیات یا نوآورانه ارائه کند و صرفا با هوشمندی، اطلاعات جانبی را به طرزی ارائه میکند که هیچ ضربهای به ریتم گیمپلیمحور بازی وارد نشود و همین تشخیص اولویتها یک نکته مثبت تحسینبرانگیز است که در صنعت گیمِ پرحرف این روزها، مایه آرامش است.
برویم سراغ اصل ماجرا که Rollerdrome در آن میدرخشد. هدف اصلی گیمپلی در این عنوان افزایش کمبو از طریق از بین بردن دشمنان و بالا بردن امتیاز با استفاده از فنون مجذوبکننده اسکیتسواری است. هر مرحله میدانی پر از پستی و بلندیهای مختلف و فرصت برای حرکات زنجیرواری است که میتواند بسیار لذتبخش و درگیرکننده باشد. مراحل از طراحی منسجم و هوشمندانهای برخوردار هستند که معمولا به هر سمتی حرکت کنید، یک فرصت برای افزایش کمبو و امتیاز خود خواهید داشت. دشمنان نیز به تدریج و به صورت موجهای چندگانه در محیط ظاهر میشوند و از تنوع مناسبی نیز برخوردار هستند که باعث میشود همیشه هوشیار باشید. برای مثال Riot Guardها در فاصله نزدیک یک منطقه دایرهای را اشغال میکنند که ورود به آن خطر بسیاری دارد و از طرف دیگر Sniperها به صورت دوربرد شما را مشغول میکنند و باید مدام به فکر جاخالی دادن گلولههای آنها باشید.
یکی از جذابترین قابلیتهای گیمپلی، امکان آهسته کردن بازی به منظور شلیک گلولههای دقیق به سمت دشمنان است که مانند سری Max Payne یک لایه شگفتانگیز به بازی اضافه کرده است و شما میتوانید در حین انجام حرکات تکنیکی اسکیت، با آهسته کردن زمان چندین دشمن را با گلولههای دقیق و استفاده از سلاح مختلف از بین ببرید. با اینکه در ابتدا تنها یک اسلحه در اختیار دارید اما به تدریج با پیشروی و باز کردن مراحل، به سلاح قدرتمندتری دسترسی خواهید داشت. یکی از ترفندهای مهم برای مهارت پیدا کردن در گیمپلی این است که کشف کنید کدام سلاح برای کدام دشمن مناسبتر است. چیزی که باعث میشود حرکات تکنیکی و نمایشی را در گیمپلی فراموش نکنید، محدودیت گلوله است و تنها با این حرکات میتوانید گلولههای بیشتری برای ادامه مبارزه دریافت کنید.
از این رو، Rollerdrome سیستم درهمتندیدهای از مکانیکهای ساده و جذاب ارائه میکند و برای پیشروی باید از همه آنها بهره بگیرید و این باعث میشود همیشه در حین مبارزه یک استراتژیِ آنی در ذهن خود پیدا کنید تا هم کمبوی خود را از دست ندهید و هم در زمان مناسبی مرحله را به پایان برسانید و امتیاز تحسینبرانگیزی در پایان بازی به ثبت برسانید که دوستانتان را به رقابت وادار کند. همه این موارد به روانترین شکل ممکن مانند غلتیدن چرخهای اسکیت روی یک سطح صیقلی، بدون افت فریم و مشکلات تکینیکی اجرا میشود. همینطور در کنسول PS5 بازی به خوبی از امکانات کنترلر DualSense استفاده کرده است و حس شلیک اسلحههای مختلف و دریافت ضربات به خوبی به دستانتان منتقل میشود.
لازم به ذکر است که Rollerdrome یک بازی چالشبرانگیز است و هر چه پیشروی کنید، با نبردهای پرتعدادتر در محیطهای بزرگتر مواجه خواهید شد. چالشی که آزاردهنده نمیشود و پشت سر گذاشتن آنها بسیار راضیکننده است چون گیمپلی کاملا مبتنی بر مهارت است و چندان اثری از شانس در آن دیده نمیشود. حتی در بازی هیچ سیستمی مبنی بر قدرتمند کردن شخصیت خود یا افزایش Level که پای ثابت اکثر عناوین این روزها شده است، وجود ندارد. این باعث شده است که حال و هوای آرکیدی بازی و روحیه رقابتی آن حفظ شود و تنها مهارت و درک شما از مکانیکهای گیمپلی و شناخت دشمنان بتواند شما را پیروز میدان کند.
اما اگر چندان دل خوشی از عناوین چالشبرانگیز ندارید و دوست دارید یک تجربه مفرح و بدون دردسر را تجربه کنید، خوشبختانه استدیوی Roll7 امکانات بسیاری را در اختیار مخاطبان قرار داده است که به راحتی بتوانید پارامترها و عناصر مختلف گیمپلی را طبق شرایط و خواست خود تغییر دهید. علاوه بر قابلیتهای Accessibility، در بخش Assists قابلیتهای مختلفی از جمله تجربه بازی با گلولههای بیپایان، بیاثر کردن ضربات دشمنان و غیره وجود دارد. بنابراین سازندگان سعی کردهاند تجربه مفرح و کمنقص Rollerdrome را تا حد ممکن برای افراد بیشتری در دسترس قرار دهند. البته توجه داشته باشید که با فعال کردن گزینههای کمکی، امتیاز شما در Leaderboards ثبت نمیشود و از این رو شاهد حفظ شدن حس رقابت عادلانه برای افرادی که میخواهند از خود رکورد به جا بگذارند، هستیم.
تنها ایرادی که میتوان به گیمپلی کمنقص بازی وارد کرد، مشکلات دوربین است. دوربینی که برخی مواقع رفتار عجیبی از خود نشان میدهد و با منحرف شدن باعث میشود دیدی از جلوی خود نداشته باشید و بدون اینکه تقصیر خودتان باشد، در مبارزه شکست بخورید. خوشبختانه این اتفاقات چندان پرتکرار نیستند و با توجه به گیمپلی پرتحرک بازی و حرکات Kara هم به صورت افقی و هم عمودی، تا حدودی قابل درک است.
بازی از سبک گرافیکی سلشید ساده و در عین حال زیبا بهرهمند است که باعث شده است از نظر بصری منحصربهفرد جلوه کند. نکته مهم ظاهر بازی و سادگیِ آن این است که با توجه به تضاد و اغراق زیاد در رنگها، خوانایی محیط به شدت بالا است و حرکت در بازی و تشخیص دشمنان و ضربات آنها بسیار آسان شده است. با این حال تنوع محیطها از نظر بصری کم است و بازی میتوانست از تنوع بیشتری در رنگها و محیطها بهرهمند شود.
از طرف دیگر صداگذاری بازی نیز بسیار قابل تشخیص و ساده انجام شده است تا حتی بدون داشتن دید، موشکهای شلیک شده از پشت سر خود را نیز تشخیص دهید. بنابراین عناصر بصری و همینطور صداگذاری، کاملا در خدمت گیمپلی هستند و به خوانایی آن کمک بسیاری میکنند. موسیقی نیز با ضربآهنگ تند و Futuristic خود، به خوبی حال و هوای یک استادیوم و میدان ورزشی تلفیق شده با گلوله و انفجار را ایجاد میکند و شما را به وجد میآورد.
اگر پس از پایان مراحل اصلی هنوز از گیمپلی Rollerdrome سیر نشده باشید، میتوانید به سراغ چالشهای جذاب هر مرحله بروید و آنها را یکی یکی از لیست 10تایی هر مرحله خط بزنید. توجه داشته باشید اگر به مراحل اولیه بازگردید، سلاح جدیدی که مراحل پایانی کسب کردهاید را میتوانید در آن مرحله به کار بگیرید و عملکرد بهتری از خود نشان دهید. اما یک گزینه جذابتر این است که به سراغ مود Out For Blood بازی بروید. در این حالت در هر مرحله، همه انواع دشمنان ظاهر خواهند شد و شما با یک آشوب بسیار بزرگتر روبهرو هستید که برای افراد چالشطلب بسیار ارزشمند بوده و به طور کلی ارزش تکرار بازی را افزایش داده است.
Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /home/gamingravity/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114