دزدان ماسک دلقکی معروف صنعت بازیهای ویدیویی، در بتای خصوصی عنوان جدید Payday، بازگشت خود را به شکل جذابی، به نمایش گذاشتهاند. بازی Payday 3 قبل از عرضه جهانی در تاریخ 21 سپتامبر 2023 (30 شهریور)، یک بتای خصوصی را در اختیار گیمرها قرار داده است. در این مطلب، قصد داریم تا این بتا را بررسی کنیم و به نمایشهای تازه بازی از موارد پیرامون خود، بپردازیم. در ادامهی این متن، همراه گیمینگرویتی باشید.
در سالهای حکمرانی کنسولهای نسل هفتم، نام Payday 2 بسیار سر زبان گیمرها بود. شخصا با چشمان خودم، آن دسته از اشخاصی که اصلا به تجربه بازیهای چند نفره علاقه نداشتند را در انجام ماموریتهای Payday 2 به همراه دوستان خودشان ملاحظه کردم. تجربهی چند نفره بازی Payday 2 روی کنسولهای نسل هفتم، هشتم و رایانههای شخصی، یکی از جذابترین کارهای ممکن بود. من خاطرات خیلی خوشی را در تجربهی سرقتهای درون این عنوان روی کنسول Xbox 360 خودم به همراه دوستانم دارم. تمام لحظات خوبی که به لطف Overkill Software، سازنده بازی، برای من و سایر گیمرها ایجاد شده بود، انتظاراتمان را از نسخه جدید این مجموعه بسیار بالا برده است. بازی Payday 3 که قرار است دزدی از بانکها را این بار روی کنسولهای نسل نهم (و رایانههای شخصی) نشان دهد، در بتای خصوصی قبل از عرضهاش، موارد جالبی را به نمایش گذاشته است.
در همان ابتدای تجربهی بتای بازی، موارد مهمی مطرح میشود. برای اینکه بتوانید وارد بتا شوید، باید اکانت Payday 3 خود را بسازید. اگر قبلا در سایت بازی، اکانت ساختهاید، فقط کافی است اطلاعات جمیل و رمزتان را وارد کنید. گزینهی کراسپلی و کراسپلتفرم، پس از وارد کردن اکانت، مقابل شما قرار میگیرد. شما قادر هستید این گزینه را فعال یا غیر فعال کنید. موارد گفته شده، نیاز همیشگی بازی به اینترنت را مطرح میکنند. این موضوع، کمی میتواند در نگاه اول برای گیمرها نگرانکننده باشد اما اتصال به سرورها، با وضعیت خوبی همراه است. حتی با یک اینترنت معمولی، قطع شدن یا ضعیف بودن خاصی در اتصال به سرورها مشاهده نمیکنید. ذخیرهسازی پیشرفت سطح گیمر نیز به واسطه ضعیف شدن اتصال اینترنت در تجربه سرقت، در بتا به خطر نمیافتاد و همه چیز در وضعیت خوبی قرار داشت. اگر عملکرد خیلی مناسب سرورهای بتا در خود نسخه اصلی نیز شکل بگیرد، میتواند به صورت کامل، نگرانی گیمرها از بابت نیاز همیشگی بازی به اینترنت را برطرف کند.
صفحهی منوی اصلی بازی Payday 3، همانند بازیهای آنلاین امروزی بوده اما با این تفاوت که شکل آن، ساده است. البته سادگی ظاهر منو، در جزئیاتی که درونش قرار گرفته، تاثیر منفی نگذاشته است. امیدواریم در نسخه اصلی، رنگ و لعاب بیشتری در شکل منو ایجاد شود تا جذابتر به نظر برسد.
در منوی اصلی، چهار بخش Play، Loadout، Vendors و More قرار گرفته است. اولین بخشی که بسیار با آن سر و کار دارید، Play است. در بتای خصوصی، تنها یک ماموریت دزدی از بانک برای گیمرها در نظر گرفته شده که برای تجربه آن، باید وارد این بخش شوید. مکان Play آنقدر باز طراحی شده که در روز عرضه بازی اصلی، تمامی ماموریتها، ممکن نیست ظاهرش را شلوغ نشان دهند. دیگر مورد جذابی که در خصوص این بخش وجود دارد، اپراتور آن است. یک اپراتور زن در بازی قرار گرفته که تمامی جزئیات دزدی را به گیمر میگوید. این شخص همچنین درون انجام سرقت از بانک نیز بسیار مراحل کار را خوب شرح میدهد و به شما کمک بزرگی میکند. قبل از تجربهی دزدی از بانک، اهمیت و جذابیت انتخاب حالتهای سختی مختلف و سیستم Matchmaking خوب بازی نیز به چشم میآید. به طور کلی، چهار درجه سختی Normal، Hard، Very Hard و Overkill در این عنوان قرار گرفته است. در نسخه قبلی، حالت Overkill وجود نداشت. هدف ایجاد این درجه، برای کسانی که عاشق تجربه چالشهای سخت هستند، بوده است. زیرا این حالت، گیمر را در شرایط به شدت سختی در طول سرقت قرار میدهد. البته این درجه، در Payday: the Heist قرار داشت اما در این نسخه، خیلی عملکرد بهتری در گیمپلی ایجاد کرده است. متعادل بودن حالتهای سختی، اگر در نسخه اصلی نیز همانند بتا، مناسب باشند، بسیار از این بابت، خیال گیمرهای بازی را راحت میکند. سیستم Matchmaking مانند عناوین، تنها ظرفیت چهار نفر را پوشش میدهد. این سیستم خیلی عالی، بازیکنان را به یکدیگر متصل میکند و انتظارهای طولانی برای وارد شدن به بازی را کنار میزند. عملکرد این سیستم اگر به همین صورت در نسخه اصلی نیز ایجاد شود، به شدت میتواند در تجربه بازی، تاثیر مثبتی بگذارد.
از نقاط ضعف بخش Play در بتا، میتوان به نبود حالت سختی Easy و بخش آموزشی برای افراد تازه وارد، اشاره کرد. در نسخه Payday: The heist درجه Easy در بازی وجود داشت. به همین خاطر، انتظار قرار داشتن این حالت در Payday 3 را داشتیم. نبود این درجه، مسیر سختی را برای افراد تازه وارد در ابتدای تجربه این عنوان رقم میزند. همچنین امیدوار بودیم که بخش آموزشی نیز برای آشنایی موارد مقدماتی گیمپلی، درون بازی قرار بگیرد اما این اتفاق صورت نگرفته است. بهتر است حداقل برای کمک به افراد تازه وارد برای تجربه بازی در ابتدا، حداقل یکی از موارد اشاره شده در نسخه اصلی وجود داشته باشد.
بخش مهم و تاثیرگذار بر گیمپلی، Loadout است. در این بخش، باید اسلحهها، جلیقه ضد گلوله، ابزار، اسلحه قابل پرتاب، جعبههای کمکی و تواناییهای خود را انتخاب کنید. به طور کلی، بازی شامل سه نوع اسلحهی اولیه، ثانویه و کشتار است. سلاح اولیه و ثانویه درون بتا، دارای تنوع و شخصیسازی مناسبی هستند. البته باید درون نسخه اصلی، تنوع بیشتری از این دو مدل اسلحه ایجاد شود. شخصیسازی نیز خیلی عالی، رنگها و استیکرهای مختلفی را در اختیار گیمر قرار میدهد که به اسلحه خود اضافه کند. البته در بازی اصلی، بهتر است نقش و نگارهایی در خصوص این موضوع به همراه تعداد استیکرهای بیشتر، لحاظ شود که مورد کاملی به نظر برسد. اسلحههای اولیه و ثانویه به مرور با انجام سرقتها، سطحشان افزایش پیدا میکنند. به واسطه این قضیه، شما میتوانید موارد مختلفی مثل دوربین، به سلاح خود اضافه کنید. در شخصیسازی باطن اسلحه، دست گیمر تا حد مناسبی باز است. تعداد مواردی که برای این موضوع درون بخش Loadout قرار گرفته، خوب بوده و توانسته راضیکننده باشد. درون نسخه اصلی نیز با اضافه کردن موارد بیشتر به این مورد، بازی میتواند جذابیت آن را بیشتر کند. دیگر اسلحهی بازی، کشتار است. این نوع سلاح، همانطور که از اسمش پیدا بوده، به درد درگیریهای خیلی شدید با نیرویهای ویژه پلیس میخورد. البته که اهمیت آن نسبت به سلاح اولیه و ثانویه کمتر است. ابزار مخفیکاری، جلیقه ضد گلوله، جعبههای کمکی و اسلحه قابل پرتاب نیز به واسطه افزایش سطح خودتان، موارد بیشتری را در اختیارتان قرار میدهند. شخصیسازی و بالا رفتن سطح در خصوص موارد گفته شده، وجود نداشته و فقط مختص اسلحههای اولیه و ثانویه بوده است. همچنین قادر هستید تا لوداتهای دیگری برای خود در نظر بگیرید و با مدلهای مختلفی به دزدی از بانک بپردازید.
مهمترین موضوع داخل بخش Loadout، تواناییها بوده است. درون این مورد، شما با افزایش سطح خود و به دست آوردن امتیاز، ویژگیهای شخصیت خود را انتخاب و مدل بازی کردن خود را مشخص میکنید. مثلا در نظر دارید تا شخصیت خود را به سمت دسته Tank ببرید. در تواناییها، با انتخاب ویژگیهای این دسته، مدل خاص خود را ایجاد میکنید. تنوع و عملکرد تواناییها در گیمپلی، فوقالعاده بوده است. خوب بودن این مورد اگر در بازی اصلی نیز رعایت شود، جز یکی از نقاط قوت این عنوان به شمار میرود.
صفحهی دیگر بخش Loadout، Appearance است. تمرکز این مورد، روی تغییرهای ظاهری شخصیت گیمر قرار گرفته است. به طور کلی، درون Appearance، ماسکها، لباسها، دستکشها و شخصیتها وجود دارد. تعداد لباسها و دستکشها در بتا، خیلی محدود بوده است. انتظار میرود که موارد زیادی در خصوص آنها در بازی اصلی، وجود داشته باشد. در بتای بازی Payday 3، چهار شخصیت مرد در Appearance وجود دارد. هر شخصیت، ظاهر خاص خود را داشته است. همچنین توضیحهای مناسبی در خصوص شخصیتها، ارائه شده که بتوانید بیشتر با آنها آشنا شوید. البته این تعداد شخصیت، در نسخه اصلی کافی نیست و انتظار میرود اشخاص بیشتری را در بازی مشاهده کنیم. بزرگترین مورد در ظاهر سری Payday، ماسکها بوده است. در بتای Payday 3، ماسکها تنوع مناسبی را از خود به نمایش میگذارند. با خرید ماسکهای مختلف، قادر هستید نقاب اصلی شخصیتها را تغییر دهید و مدل مورد نظر خود را ایجاد کنید. به همین خاطر، شاهد شخصیسازی خیلی خوبی در خصوص ماسکها هستیم. البته برخی از لباسها، دستکشها و ماسکها، به واسطهی افزایش سطح، باز میشوند. تعداد ماسکها در بتا مناسب بوده اما با افزایش آنها، بازی میتواند جذابیت خود را در نسخه اصلی، در خصوص این موضوع، بیشتر کند.
بخش مهم و تاثیرگذار در ظاهر گیمپلی، Vendors است. درون این بخش، با پولی که به واسطهی انجام سرقتها به دست آوردهاید، موارد باز شدهی درون Appearance و Loadout را خریداری میکنید. البته که همهی آنها با پول به دست آمده از دزدی، تهیه نمیشوند. برخی از این موارد با واحد پول دوم بازی، G-Stack باید خریداری شوند. در بتا، هیچگونه پرداخت درون برنامهای وجود ندارد اما احتمال دارد، در خصوص افزایش مقدار این واحد پول در نسخه اصلی، بستری برای این موضوع ایجاد شود. همچنین با پولهای دزدیده شده خودتان نیز میتوانید G-Stack به دست آورید. البته که مسیر دریافت آن، سخت بوده چون علاوه بر تعداد پرداخت کم آن، به مرور قیمت پول پرداختی برای کیب آن، افزایش پیدا میکند. انتظار میرود که تعادل بهتری بین این دو واحد پول برای خرید موارد مختلف در بازی اصلی، شکل بگیرد. آخرین بخش درون بتا، More است. تمامی جزئیات تنظیمات بازی، در این بخش قرار گرفته است. تنظیمات بتای Payday 3، خیلی کامل بوده اما بهتر است، موارد بیشتری به غیر از تنظیمات، در بخش More ایجاد شود تا فضای آن، خالی به نظر نرسد.
درون تنها سرقتی که در بتا وجود داشته، گیمپلی و گانپلی جالبی شکل گرفته است. روند گیمپلی در ابتدای دزدی از بانک، شما را به مخفیکاری و از کار انداختن موارد امنیتی آن، وادار میکند. این مورد در بتا، شکل خوبی را در گیمپلی به نمایش نمیگذارد. علت آن نیز نبود آموزش مناسب برای فهم بیشتر انجام دادنش است. در بازی اصلی، باید مخفیکاری ابتدای سرقت، آموزش بهتری داشته باشد وگرنه بدون کاربرد است. روند گیمپلی بتا، بسیار خوب، لذت سرقت از بانک را همانند نسخه قبلی، به شما القا میکند. انتظار میرود که مسیر مناسب تجربه دزدی در سایر سرقتهای بازی اصلی نیز ایجاد شود. گانپلی بتا نیز در خلق این لذت، تاثیر مثبتی گذاشته است. البته سطح عملکرد آن، میتواند خیلی بیشتر در نسخه اصلی، درخشان باشد. تجربهی گیمپلی دزدی از بانک، به حضور بازیکنهای دیگر نیز ربط دارد. لذت سرقت با هوشهای مصنوعی همراه، اصلا جذابیتی ندارد اما با گیمرهای واقعی، فوقالعاده بوده است. احتمالا در بازی اصلی نیز به شدت با دوستانتان، بتوانید تجربه خیلی خوبی را از این بازی به صورت چند نفره داشته باشید.
بزرگترین تغییر در خصوص بازی جدید سری Payday، ساخت عنوان تازه آنها با موتور بازیسازی آنریل انجین است. عناوین قبلی با موتور دیزل ساخته شده بودند اما نسخه جدید، در این زمینه، مسیر تازهای را رقم زده است. مسیری که ایراد آنچنان خاصی در آن وجود ندارد. سازندگان بازی در بتا، این تغییر را به خوبی به نمایش گذاشتهاند. باید صبر کنیم تا ببینیم آیا این موضوع در بازی اصلی نیز مناسب عمل میکند یا خیر. با اینکه تغییر موتور بازیسازی، در بتا نمایش خوبی داشته اما گرافیک، متوسط است. انتظار میرود که این مورد، عملکرد بهتری در نسخه اصلی داشته باشد تا بتواند، سطح خود را بالاتر نشان دهد.
دیگر موردی که درون گیمپلی بتا، خیلی به چشم میآید، هوشهای مصنوعی هستند. اگر دوست دارید تا سرقت را به تنهایی با هوشهای مصنوعی انجام دهید، با سطح عملکرد ضعیف آنها مواجه خواهید شد. هوشهای مصنوعی که شما را در دزدی از بانک، همراهی میکنند، به شدت دارای ضعف هستند. همچنین هوش مصنوعی نگهبانان بانک، مردم درون آن و نیروی ضربت نیز خیلی خوب عمل نمیکند. این مورد جز موضوعهایی به شمار میرود که باید سازندگان، تا قبل از عرضه، بیشتر به آن بپردازند. در غیر این صورت، احتمالا ضعفهای موجود در خصوص هوشهای مصنوعی، تبدیل به نقطه ضعف بازی اصلی شود. در طول سرقت، موسیقی جذاب و هیجانانگیزی به گوش میرسد. این مورد، لذت دزدی را در بتا، بیشتر کرده است. با ایجاد تنوع بیشتر در خصوص موسیقیهای بازی اصلی، هیجان سرقتها میتواند بیشتر شود.
سخن پایانی
بازی Payday 3 در بتای خصوصی خود، نمایش جذابی را از موارد درون پیرامونش داشت اما نقصهایی را نیز به نمایش گذاشت. با رفع ضعفها در نسخه اصلی بازی، سازندگان میتوانند علاوه بر دوباره درخشان نشان دادن نام سری Payday، یک عنوان چند نفره آنلاین عالی را در سال 2023 منتشر کنند.
Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /home/gamingravity/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114