سرقت مسلحانه، همواره یکی از جذابترین و مخاطب پسندترین بحثهای ویدئوگیم بوده است. در طول تاریخ بازیهای ویدئویی، عناوین زیادی بودهاند که از این موضوع به عنوان سکوی پرتاب خود استفاده کرده و در میان پرفروشترینها جا خوش کردند. در میان تمام این عناوین، سری Payday در میان دوستداران این سبک بسیار محبوب شد و با عرضه موفق نسخه دوم، به یکی از نمادینترین عناوین این سبک بدل گشت. نسخه دوم Payday در سبک شوتر اول شخص مخفیکاری (Stealth) ، با تمرکز بر موضوع سرقت مسلحانه، در سال ۲۰۱۳ عرضه و تا سال ۲۰۲۳ موفق به فروش ۴۰ میلیون نسخه شد. سرورهای Payday 2 تا به امروز همچنان پابرجا و مملو از بازیکنان از پلتفرمهای مختلف هستند که یک موفقیت بزرگ را نشان میدهد. حال استودیو Deepsilver نسخه سوم را منتشر کرده که دنباله داستانی نسخه دوم به شمار میرود و سعی کرده تا با ارتقای کیفی گیمپلی بازی، یک عنوان متناسب با استانداردهای روز گیمینگ را معرفی کند. با گیمینگرویتی همراه باشید تا Payday3 را زیر ذرهبین ببریم.
بازی Payday 3 یک عنوان شوتر اول شخص کوآپ (Co-Op) آنلاین با المانهای مخفیکاری و ساخته استودیو Starbreeze است که توسط کمپانی نام آشنا Deepsilver برای کنسولهای نسل نهمی و پیسی منتشر شده است. تمرکز Payday 3 همانند نسخه دوم این بازی بر روی سرقت مسلحانه از انواع محیطها، از بانکها گرفته تا جواهر فروشی، به روشهای مختلف است. به لحاظ داستانی، Payday 3 بلافاصله پس از پایان نسخه دوم رخ میدهد. گروه دلقکهای تبهکار پیدی، بعد از آخرین ماموریتشان و از همپاشی گروه، دوباره بازگشتهاند تا شخصی که باعث از دست رفتن تمام دارایی آنها شده را پیدا کنند. هرچند همانند نسخه قبلی، تمرکز بازی بیشتر بر گیمپلی و تنوع در انجام ماموریتها است و داستان نقش چنان مهمی را بازی نمیکند، به همین دلیل، داستان بازی چنگی به دل نمیزند و روایت آنچنان جذابی نیز ندارد. داستان بازی در کاتسینهایی چند دقیقهای -یا بهتر است بگوییم، اسلایدهایی به همراه دیالوگ- در میان مراحل اصلی بازی روایت میشود. هسته گیمپلی بازی نیز شباهت بسیار زیادی به نسخه دوم دارد، حتی میتوان گفت شاهد نوآوری زیادی نیستیم و این عنوان صرفا یک ارتقای کیفی بسیار خوب به نسبت نسخه دوم است. اما ارتقایی که Payday 3 را به استانداردهای بازیهای روز میرساند. حرکات بازیکن سریعتر شده است و بازیکن قابلیت مانور بالاتری دارد و گانپلی بازی دچار تحولات بسیار خوبی شده است. بازیکنان پس از انتخاب Loadout و سلاحها و ابزارهای خود، در یک گروه چهار نفره، هر مرحله را آغاز میکنند و باید با همکاری با یکدیگر، استفاده از عوامل محیطی و مکانیزمهای مختلف بازی، نهایتا هدف مشخص شده را سرقت کنند و نهایتا با پاداش به دست آمده، اسلحه و آیتمهای مورد نظر خود را برای استفاده در ماموریتهای دیگر، خریداری کنند. همچنین سیستم خرید آیتم و پاداش بازی، دچار تحول زیادی به نسبت نسخه دوم شده است، در عنوان Payday 3 شاهد بالانس تر شدن این سیستم هستیم. رابط کاربری (UI) بازی بسیار خوش ساخت است، علاوه بر یادگیری راحت و زیبایی، HUD و رابط کاربری بازی اطلاعات کاملی از وضعیت بازیکن نشان میدهد. نحوه پیشبرد مرحله به انتخاب بازیکنان تغییر میکند و میتواند مخفیانه یا به صورت حمله مستقیم باشد. در گیمپلی بازی مکانیزمهای جذابی وجود دارند که علاوه بر آسانتر کردن مرحله، بر جذابیت آن نیز میافزایند. به طور مثال، بازیکنان میتوانند با گروگان گرفتن NPC های حاظر در منطقه، با شخصیتها وارد معامله شوند یا با تهدید پلیسها، برای خود وقت بخرند. یا میتوانند در میان مردم حاظر در صحنه ناپدید شوند. همانطور که گفته شد، بازیکنان میتوانند مراحل را به صورت مخفیانه یا با حمله مستقیم به پیش ببرند. همچنین هر مرحله راههای فرعی مختلفی برای به پایان رساندن دارد که بازیکن باید با گشت و گذار و بررسی دقیقتر نقشه، پیدا کردن رمز ورودیها و حتی تعامل با NPCها آنها را پیدا و استفاده کند. در حال حاظر ۸ مرحله و سناریو مختلف برای بازی وجود دارد که البته ممکن است در طول زمان به این تعداد افزوده شود.
مخفیکاری یکی از المانهای اصلی Payday 3 است؛ مخاطب میتواند پس از بررسی محیط و استفاده از راههای فرعی، با استراتژی پیش رفته و ماموریت را با استفاده از مخفی کاری به پایان برساند. در کل سیستم مخفیکاری یا (Stealth) بازی خوب است، اما به خوبی پیادهسازی نشده است؛ این مکانیزم به طور کلی چند ایراد بزرگ دارد؛ به دلیل کوآپ بودن بازی و نیاز به همکاری و هماهنگی با دیگر اعضای گروه، استفاده از سیستم مخفیکاری بسیار سخت و استفاده از آن تقریبا بی معنی است. چرا که کوچیکترین اشتباهی از سوی هر یک از اعضای گروه، باعث از بین رفتن شانس کل تیم برای مخفیکاری شده و کل اعضا را ملزم به حمله مستقیم به دشمنان میکند. مشکل بزرگ دیگر این سیستم نیز بی فایده بودن استفاده از آن است، چرا که نه تنها در صورت پایان رساندن مراحل با مخفیکاری هیچ پاداش اضافی دریافت نخواهید کرد، بلکه باعث سختی هرچه بیشتر کار تیمی شده و نهایتا پس از چندین بار مخفیکاری ناموفق، بازیکنان را ملزم به شروع دوباره و تکرار مرحله میکند. مشکلی دیگر نیز، عدم قابلیت خروج از حالت تهاجمی و بازگشت به حالت مخفیانه است، بازیکنان وقتی توسط دشمنان رویت شوند، دیگر چاره ای جز حمله ندارند و بعد از حمله دیگر نمیتوانند اسلحه و ماسک خود را کنار بگذارند و به حالت مخفیکاری بازگردند. این مشکلات باعث بی معنی شدن استفاده از این سیستم میشوند و کمتر مخاطبی موافق به استفاده از مخفیکاری است. یکی دیگر از ایرادات گیمپلی بازی، عدم وجود قابلیت بازی کردن به صورت Solo یا تک نفره است. برخلاف نسخه قبلی این سری، در عنوان Payday 3 قابلیت بازی کردن به صورت تک نفره وجود ندارد و همچنین برای تجربه این عنوان، حتما باید به اینترنت متصل باشید. این مشکل، باعث عدم استفاده از استراتژی و عدم هماهنگی بین اعضای گروه شده و نهایتا موجب باخت گروه میشود. این عنوان از Crossplay پشتیبانی میکند و بازیکنان پلتفرمهای مختلف میتوانند با یکدیگر به تجربه این عنوان مشغول شوند. همچنین بازیکنان پلتفرمهای مختلف میتوانند با استفاده از قابلیت Cross-Progression فایل سیو و اطلاعات کاربری خود را به پلتفرم دیگری منتقل کنند.
گانپلی بازی، بسیار روان و لذت بخش است. هر اسلحه تجربه متفاوتی را ارائه میدهد و باعث تغییر سبک بازی (Play Style) بازیکن میشود. طراحی صدای سلاحها نیز خوب است و نهایتا هر سلاح را از دیگری متفاوت میکند. همچنین به لطف سیستم پاداش بازی، خرید این اسلحهها پس از ماموریتها و مراحل سخت بازی، بسیار لذت بخش است و حتی دلیل خوبی برای تکرار مراحل به وجود میآورد. قابلیت Customize و شخصی سازی گسترده سلاحها نیز، بر جذابیت آن میافزاید.
اما عنوان Payday 3 از ایرادات بزرگی رنج میبرد که در تجربه بازی، تاثیر منفی میگذارند. به طور مثال، وجود باگهای متعدد، چه باگهای کوچک قابل چشم پوشی، چه باگهای بزرگ که حتی باعث باخت بازیکن میشوند. و همچنین مشکلاتی همچون سیستم Matchmaking ضعیف که نهایتا باعث شروع مرحله به صورت تک نفره میگردد. همچنین مشکلات کوچک دیگر مانند انیمیشنهای ضعیف شخصیتها و NPCها و هوش مصنوعی فاجعهوار NPCها و حتی دشمنان، تا حد زیادی به تجربه بازیکن لطمه میزند و باعث زنده و پویا نبودن محیط بازی میشود. اما این ایرادات کوچک، به لطف مواردی قابل چشمپوشی هستند. لول دیزاین یا طراحی مراحل متنوع و گانپلی خوش ساخت، نهایتا یک تجربه نسبتا خوب را رقم میزنند. موسیقی سریع و هیجان انگیز Payday 3 توسط Gustavo Coutinho آهنگساز نسخه قبلی این سری، ساخته شده است. و این موسیقی شاهکار، تا حد زیادی به پویایی محیط بازی کمک میکند و اکشن و هیجان مراحل را چندین برابر میکند.
گرافیک بازی خیره کننده است، اما بهینه سازی ضعیف باعث افت فریمهای شدید و Stutter حتی روی سیستمهای نسبتا قوی میشود. نورپردازی بازی بینقص است و تکسچرها و بافتها نیز بسیار با کیفیت هستند؛ به لطف پالت رنگی جدید این نسخه، شاهد یک تازگی بصری به نسبت نسخه قبل هستیم. اما Render Distance بازی بسیار ضعیف است و اماکن کمی دور دست کاملا تار و بی کیفیت به نظر میرسند و اصلا شایسته یک بازی نسل نهمی نمیباشند. طراحی شخصیتها نیز خوب است، اما عالی نیست. NPCها حتی سادهترین انیمیشنها مانند Lip Sync یا هماهنگی انیمیشن شخصیت در حین صحبت کردن را ندارند. شاید این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما تا حدی از زنده بودن محیط بازی و شخصیتها کم میکند. همچنین فیزیک آیتمها و وسایل نیز چنان حرفی برای گفتن ندارد.
Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /home/gamingravity/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114