گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Dredge | قلاب ماهیگیر علیه موجودات لاوکرفتی

محال است دوستداران آثار وحشت تاکنون با نام اچ. بی. لاوکرفت، آثار ترسناکش و موجودات تخیلی او آشنا نباشند. عناوین زیادی در صنعت بازی‌های ویدیویی از آثار لاوکرفت الهام‌های مختلفی گرفته‌اند. بازی Dredge یکی از همین عناوین بوده که به تازگی منتشر شده است. این بازی تجربه‌ی جالب و متفاوتی را از تقابل دوباره با وحشت لاوکرفتی نشان داده و در جهان آبی خود، تا حدودی حس ترس را به شما القا می‌کند. در ادامه نقد و بررسی این بازی، همراه گیمین‌گرویتی باشید.

عنوان Dredge یک اثر مستقل بوده که توسط استودیو نیوزیلندی Black Salt Games ساخته شده است. عوامل استودیو شامل سه توسعه‌دهنده و یک مدیر بوده. این بازی اولین کار عرضه شده آن‌ها محسوب می‌شود. وظیفه انتشار Dredge را Team17 انجام داده که قبلا این ناشر را با عرضه آثاری همچون Thymesia ،Hell Let Loose و مجموعه Worms می‌شناختیم. استودیو Black Salt Games توسعه‌ی این عنوان را از سال 2020 در همه‌‌گیری Covid-19 آغاز کرد. به گفته تیم سازنده، الهام‌های مختلفی از بازی‌های Frostpunk و Papers Please برای ساخت Dredge گرفته‌اند. این بازی با تمامی عناوین ماهیگیری که تا به حال دیده‌اید، فرق دارد و با دارا بودن سبک ماجراجویی و نقش آفرینی در خود، عجیب‌ترین و جالب‌ترین تجربه صید ماهی را برایتان رقم می‌زند. همچنین ساخت این عنوان با موتور بازیسازی Unity انجام شده و برای تمامی کنسول‌های نسل هشتمی، نهمی و رایانه‌های شخصی عرضه شده است.

روایت ماجرا درباره یک ماهیگیر بوده که برای قبول کردن پیشنهاد شغلی ماهیگیر شدن شهر ساحلی Greater Marrow به سمت این مکان واقع در مجمع الجزایری بسیار دور، حرکت می‌کند. کار و زندگی معمولی ماهیگیر بی‌نام داستان در شهر هر چه می‌گذرد، عجیب‌تر می‌شود. صید ماهی‌های جهش یافته، کشتی‌‌های ارواح، صداهای ترسناک و صخره‌هایی که در شب ناگهان در مقابل مسیر ظاهر می‌شوند، وحشت نهفته در این مجمع الجزایر را نشان می‌دهد. با اینکه ماهیگیر سوال‌های زیادی در رابطه با پدیده‌های عجیب این مکان دارد، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد تا وقتی که با شخصی مرموز به اسم کالکتور (Collector) آشنا می‌شود. این فرد تنهایی داخل یک عمارت در جزیره Blackstone Isle در نزدیکی Greater Marrow زندگی می‌کند. وی به ماهیگیر وظیفه می‌دهد تا با کاوش سایر جزیره‌های این مجمع الجزایر، پنج Relic مهم را پیدا کند. کالکتور در اصل از ماهیگیر برای به دست آوردن این آثار کمک می‌خواهد اما چرا خودش به سراغ پیدا کردن آن‌ها نرفته است؟ آیا کالکتور قصد دارد از ماهیگیر سو استفاده کند؟ این سوالاتی است که پس از یافتن هر پنج شی از این مجمع الجزایر بزرگ، بازی به شما پاسخ آن‌ها را خواهد داد.

داستان بازی Dredge به شکل مناسبی با گیمر ارتباط برقرار می‌کند. از همان کات‌سین ابتدایی، این عنوان نوید ماجرایی با طعم ترس را به شما می‌دهد. وحشتی که هرچه روایت جلوتر می‌رود، ابعاد تازه‌تری از خود را به تصویر می‌کشد. همچنین داستان با گیم‌پلی نیز به خوبی تطابق پیدا کرده است. در واقع اگر شما بخواهید کمی به ارتقا قایق ماهیگیری خود و انجام مراحل فرعی بپردازید، داستان شما را ملزم به انجام هرچه زود‌تر وظایف اصلی نمی‌کند. به عبارتی روایت همانند طی کردن ماموریت‌ها پیش می‌رود و روند سریع یا کند بودن آن به عهده شما است. تمرکز مراحل فرعی بیشتر به زندگی روزمره ماهیگیر بوده اما مراحل اصلی به ماجراجویی خطرناک این فرد می‌پردازد. هدف اصلی داستان به طور کلی در پنج بخش تقسیم شده که هرکدام آن‌ها با پیداکردن Relic و تحویل به کالکتور مرموز به اتمام می‌رسد. هر بخش با وجود مرحله‌های مختلف، جذابیت مناسبی را از خود نشان می‌دهد. بازی همچنین دارای دو پایان خوب و بد برای روایت بوده که با دقت به اتفاق‌ها و صحبت‌هایی که با شخصیت‌ها انجام می‌دهید، می‌توانید این عنوان را مطابق حس قلبی خود تمام کنید.

روایت با اینکه روند خوب و جذابی دارد اما به درستی نتوانسته شخصیت اصلی را به نمایش بگذارد. ندانستن نام ماهیگیر و گذشته زندگی او، کار را برای ارتباط برقرار کردن با وی سخت کرده است. بهای کم بازی به ماهیگیر باعث شده که این شخصیت معروفیت خاصی را برای خود رقم نزند و در ذهن‌ ما کارهای شجاعانه‌اش ثبت نشود. با وجود پرداختن نامناسب به ماهیگیر، او در نقش یک فرد معمولی چیزی از ارزش‌های داستان را کم نمی‌کند. به عبارتی این شخص با اینکه به خوبی با گیمر ارتباط برقرار نمی‌کند اما روایت را به درستی پیش می‌برد. سایر شخصیت‌ها نیز جذاب هستند و در نحوه‌ی عملکرد نقش‌های خودشان خیلی مناسب عمل می‌کنند. رابطه شگفت‌انگیز ماهیگیر با تمامی شخصیت‌ها بزرگترین نکته در درخشش آن‌ها است. دیالوگ‌هایی که بین آ‌ن‌ها رد و بدل می‌شود نیز خوب بوده. در آخر هم کالکتور مرموز را داریم که یکی از تاثیرگذارترین و موفق‌ترین شخصیت‌های ماجرا است. او به شکل عالی توانسته دانه‌ی شک را در داستان بکارد و بسیار شگفت‌انگیز ماجراجویی ماهیگیر را جذاب کند.

 

گیم‌پلی مبتنی بر یک چرخه شب و روز است. شما کنترل قایق ماهیگیری را برعهده دارید و با طی کردن فعالیت‌های مختلف در جریان بازی، این چرخه مدام به طور منظم می‌گذرد. در واقع با حرکت دادن قایق، وصل کردن وسایل مخصوص ماهیگیری به این وسیله نقلیه و انجام مینی‌گیم‌ جالبی که برای صید ماهی، پیدا کردن اشیای قیمتی و مواد اولیه شکل گرفته، زمان به حرکت در می‌آید. برای فهم بیشتر این موضوع یک چرخه مناسبی در صفحه اصلی بازی ایجاد شده که روز و شب را به درستی نشان می‌دهد. در همین صفحه و در سمت راست چرخه زمان، قطب‌نما وجود دارد که کارایی خاصی از خود به نمایش نمی‌گذارد. روز هفته و مقدار روز‌هایی که پس از شروع بازی گذشته نیز در این صفحه به چشم می‌آید. سیستم ذخیره این عنوان هم به شکل خودکار و خیلی عالی شکل گرفته و با هر بار لنگر انداختن قایق در مکان‌های مختلف، انجام می‌شود.

قایق ماهیگیر به تنهایی دارای سه بخش Net ،Cargo و Cabine در داخل خود است. تور یا همان Net، در ابتدای بازی وجود ندارد و مدتی بعدتر با گذشت کمی از ماجرا اضافه می‌شود. تور وسیله‌ای بوده که با خرید و وصل کردن آن به طور خودکار صید ماهی را انجام می‌دهد. این وسیله ماهی‌های متفاوتی با توجه به مکانی که درونش قرار دارید، می‌گیرد. البته تور تا مدتی خاص قادر به صید بوده و پس از اتمام این زمان، با پرداخت مقداری پول و تعمیر آن، دوباره نوار زمان استفاده از این وسیله پر می‌شود. در بخش Cargo همه‌ی وسایل به خصوص ابزار‌ها قرار می‌گیرد. در سمت راست و چپ این بخش، تور و قلاب‌ها گذاشته می‌شود. در سمت بالا چراغ‌ها و در سمت پایین موتور‌ها قرار می‌گیرند. چیدمان بخش Cargo در نوع خود جالب بوده و برای قرار دادن ابزار‌ها ملزم به رعایت جا هستید. هر وسیله اندازه‌ی متفاوتی دارد. بزرگترین چالش در این بخش قرار دادن اشیا بوده که در اوایل آسان است اما به مرور سخت‌تر می‌شود.

 

خود بخش مهم و پرکاربرد Cabine شامل چهار مورد Pursuits ،Map ،Massages و Encydopedia است. در Pursuits اطلاعات مرحله‌های فرعی و اصلی قرار می‌گیرد. در واقع پس از تعامل با شخصیت‌ها و قبول کردن خواسته‌ی آن‌ها (قبول کردن مرحله)، صفحه Pursuits یکی پس از دیگری پر می‌شود و شرح کامل چگونگی انجام مراحل را به گیمر می‌فهماند. مورد بعدی نقشه یا همان Map بوده که به شکل خیلی کامل و مناسب تمامی نکات مجمع الجزایر را به تصویر کشیده است. نقشه همچنین فاز یک بازی ماهیگیری را در رنگ و نقش خود دارد. در Massages شاهد 12 یادداشت از ساکنین سابق این مجمع الجزایر هستیم. البته بخش زیادی از این مطالب مربوط به دست نوشته‌های زنی تازه ازدواج کرده‌ به نام J بوده که شرح رخداد‌های زندگیش در مجمع الجزایر را نوشته است. به عبارتی یادداشت‌های J یک ماجرای کوتاه و مهم در بخش داستانی را روایت می‌کند که توجه نکردن به آن، هدف اصلی داستان را پوچ می‌سازد. در آخر نیز مورد Encydopedia به چشم می‌آید که اطلاعات کامل تمامی موجودات دریایی مجمع الجزایر را در خود دارد. در کل حیات وحش بازی، 128 گونه‌ در 7 دسته‌ی متفاوت را دارا بوده که تمامی آ‌ن‌ها از شکل جذابی برخوردار هستند. موجود‌های جهش یافته دریا از طرح و نقش‌های تخیلات لاوکرفت الهام گرفته شده و به شدت آن‌ها فضای ترسناک بازی را عالی نشان می‌دهند.

مجمع الجزایری که بارها به آن اشاره کردم، به طور کلی شامل 5 جزیره The Marrows ،Gale Cliffs ،Stellar Basin ،Twisted Strand و Devils Spine است. در هر جزیره چند مکان برای لنگر انداختن وجود داشته که علاوه بر این موضوع، موارد مهمی را درون خود دارند. به طور کلی گزینه‌هایی که در مجمع الجزایر برای گیم‌پلی تنظیم شده شامل 5 مورد Trade ،Fishmonger ،Dry Dock ،Shipwright ،Research ،Rest و Storage است. در گوش و کناره‌های هر جزیره اشیای قیمتی مختلفی قرار گرفته که با انجام مینی‌گیم مخصوصش می‌توانید آن‌ها را به دست آورید. پس از دریافت این اشیا باید در ازای پول آن‌ها را مبادله یا همان Trade کنید. در بازی فقط فردی میانسال این کار را در Little Marrow انجام می‌دهد و در سایر جزیره‌ها کسی برای مبادله وجود ندارد. در واقع همان‌طور که پیدا کردن این اشیا سخت بوده، مبادله آن‌ها نیز دشوار صورت می‌گیرد. هر شی نیز دارای ارزش متفاوتی بوده که جذابیت به دست آوردن هرکدام را در نوع خود زیاد کرده است. پس از صید موجود‌های دریایی، برای فروش و گرفتن پول حاصل آن باید به Fishmonger بروید. در بازی یک پیرمرد سالخورده و یک خانم تقریبا جوان در کل این فعالیت را انجام می‌دهند. تنوع بالای حیات وحش مجمع الجزایر و محدودیت صید هر گونه باعث شده ارزشمند بودن موجودات به طور مناسب تقسیم شود. همچنین اگر صید خود را نگه دارید و آن را نفروشید، پس از 24 ساعت به دلیل فاسد شدن از Cargo به طور خودکار خارج می‌شود. درون Fishmonger همچنین تله یا همان Pot نیز وجود دارد. کارایی این وسیله مثل تور بوده با این تفاوت که در یک جا ساکن می‌شود و تمرکز صیدش، خرچنگ‌ها است. پول فروش موجود‌های دریایی بهترین راه برای افزایش پول است. قایق ماهیگیر برای رفت و آمد‌های متعدد به سایر جزایر در ابتدای بازی ضعیف بوده. به همین خاطر باید در Dry Dock با داشتن مواد اولیه لازم، قایق را ارتقا دهید. مواد اولیه همانند به دست آوردن اشیای قیمتی در یک مینی‌گیم انجام می‌شود. جمع‌آوری مواد اولیه مثل صید کردن محدودیت دارد و در یک روز نمی‌توانید تعداد انبوهی به دست بیاورید. البته به فکر مسئله مکان کوچک Cargo نیز باید باشید. ارتقا قایق به خوبی کار را در مسیر سخت جریان روایت آسان می‌کند اما اگر به این موضوع اهمیت ندهید، طی کردن داستان برایتان عذاب‌ آور می‌شود. درباره لوازمی مخصوصی که درون Cargo قرار می‌گیرند قبل‌تر صحبت کردم اما این وسایل را از کجا باید تهیه کنیم؟ پس از کسب پول مناسب برای خرید ابزار و لوازم باید به Shipwright بروید. در این مغازه موتور، تور، قلاب ماهیگیری (یا همان لنسر) و چراغ را می‌توان تهیه کرد. همه‌ی وسایل به غیر از چراغ به راحتی در Shipwright موجود نمی‌شوند. در واقع برای اینکه صلاحیت آن را داشته باشید که این ابزار‌ها را بخرید، باید قبلش آن‌ها را در Research خود باز کنید. به عبارتی این مورد شما را ملزم به دقت و انجام داستان می‌کند تا در حین روایت بتوانید ابزاری که باید در آن لحظه استفاده کنید را خریداری نمایید. پس از انجام مراحل اصلی و فرعی به مرور Research می‌گیرید و در بخش مخصوصش به واسطه تعداد به دست آمده، لوازم را باز می‌کنید. البته برخی وسایل Research بیش از حد زیادی را برای باز کردن نیاز دارند که با توجه به جریان روایت، پرداختن به آن‌ها صورت نمی‌گیرد. همین مورد باعث شده ارزش برخی ابزار‌ها در سایه فرو برود و اصلا مهم نباشد. البته Research‌ها نیز در یک‌سوم پایانی بازی به شدت تعداد‌شان محدود می‌شود و این مورد هم در پایین نشان دادن ارزشمندی برخی لوازم تاثیرگذار بوده است. تنها مواردی که ماهیگیر بدون هیچ‌گونه فعالیت خاصی می‌تواند انجام دهد استراحت (یا همان Rest) و جابه‌جایی وسایل Cargo به Storage بزرگ خود است. عملکرد زمانی استراحت کردن به خوبی جلو می‌رود و اشکالی را ایجاد نمی‌کند. همچنین Storage بسیار عالی تا انتها فضای خود را به اندازه و کارآمد نشان می‌دهد.

محیط‌های بصری جذاب و اتمسفر خاص هر جزیره، جالب‌ترین نکته مثبت بازی Dredge بوده که به شدت عالی به نمایش گذاشته شده است. طراحی محیط‌ها و منو با اینکه در بالاترین حد نبوده اما عالی ارزش‌های خودشان را به تصویر می‌کشند. تنوع آب و هوایی جزایر باعث شده تفاوت‌های زیادی بین هرکدام آن‌ها ایجاد شود و تشخیص جزیره‌ها آسان‌تر شکل بگیرد. همچنین از اتمسفر ترسناک شب نیز نمی‌توان گذشت. به حدی مه غلیظ شب و توهم‌هایی که در این زمان برای ماهیگیر رخ می‌دهد، اعجاب‌انگیز بوده که بزرگترین خواسته‌ شما در آن لحظه، استراحت در یک مکان است. البته چه چیزی باعث شده که به این شکل شب‌ها تبدیل به وحشت ماهیگیر شود؟ یک سیستم استرس منحصر به فرد در بازی صورت گرفته که با علامت چشم در شب‌ها به واسطه انجام فعالیت‌های خاص با قایق در آن موقع به تصویر در می‌آید. در شب اگر بیش از حد بیدار بمانید و استراحت نکنید، علامت چشم پدیدار می‌شود. تغییر رنگ چشم از حالت آبی (معمولی) به حالت قرمز (ترس) باعث ایجاد توهم‌هایی مانند غیب و ظاهر شدن صخره‌ها، قایق‌های ارواح، صداهای عجیب و خاموش و روشن شدن چراغ‌ها می‌شود. تنها راه برای کاهش استرس، استراحت کردن یا روشنی روز است. همچنین با پیدا کردن هر Relic (آثاری که باید در وصف هدف اصلی بازی برای کالکتور پیدا کنیم) شخصیت کالکتور به شما یک قابلیت عجیب می‌دهد. در واقع او با کتاب مرموز خود به نشانه احترام، آن‌ها در اختیار ماهیگیر قرار داده تا در پیدا کردن آثار کارش آسان‌تر شود. این قابلیت‌ها در گیم‌پلی به شدت کارآمد و عالی بوده و ارتباط جالبی نیز با سیستم استرس دارند. در واقع با استفاده هرکدام استرس بالا می‌رود و تا زمان خاصی (حدود 12 ساعت) نمی‌توانید از قابلیت به کار رفته بهره ببرید. البته به غیر از آن‌ها، ویژگی‌های دیگری نیز مانند استفاده از بوق وجود داشته که به خوبی کارایی خود را در گیم‌پلی به نمایش می‌گذارند. کارآمدی بالا و عالی قابلیت‌ها به واسطه آموزش مناسب بازی بوده است. به عبارتی با توضیح‌های درست، از چگونگی کار با هر ویژگی مطلع می‌شوید. در آخر هم موسیقی را داریم که وجود دریای درون بازی و کلیت مجمع الجزایر را در تمامی لحظه‌ها زنده نگه می‌دارد. در واقع موسیقی کلید درخشان عملکرد این عنوان بوده که در بهترین حالت خود عمل می‌کند. همچنین این مورد باعث شده تا جریان روایت و گیم‌پلی به هیچ‌ وجه کسل‌کننده نشود.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین، پس از 23 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Dredge با وجود برخی مشکلات، گیم‌پلی مناسب و داستان جذابی دارد. سازندگان مستقل این عنوان نتیجه تلاش‌های خود را با عملکرد عالی در این دو مورد نشان داده‌اند و تجربه‌ی بازی را فوق‌العاده درخشان ایجاد کرده‌اند. به همین دلیل نام Dredge را تا این لحظه باید در بین عناوین برتر مستقل 2023 لحاظ کرد.

نکات مثبت

داستان خوب

موسیقی گوش‌نواز

گیم‌پلی عالی و روان

تنوع فوق‌العاده محیط‌ها و اتمسفر

لذت بخش بودن یک تجربه‌ی ماهیگیری با چاشنی ترس

نکات منفی

پرداخت نه چندان مناسب به شخصیت ماهیگیر (اصلی)

بی‌‌استفاده بودن برخی ابزار‌ها و لوازم درون بازی

نیاز به تعداد بیش از حد Research برای برخی وسایل

سخت پیدا شدن Research در یک‌سوم پایانی داستان

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *