هم اکنون بسیاری از گیمرها با بازیهای سریالی آشنایی دارند. برخلاف این که در گذشته تنها بازیهای ماجراجویی، فکری یا شبیهساز پیادهروی ممکن بود در این سبک ساخته شوند، امروزه چنین چیزی را میتوان تقریباً در همه سبکها مشاهده کرد. یکی از قدیمیترین این بازیها فرنچایزی به نام Atelir است. یک نقشآفرینی ژاپنی (JRPG) که اولین بار در سال 1997 به بازار عرضه شد. تقریباً در هر سال یک نسخه از مجموعه یاد شده برای پلتفرمهای مختلف به بازار عرضه میشود و هر چند نسخه آن روی یک پارتاگونیست متفاوت تمرکز دارد. برای نمونه سال گذشته فصل دوم داستان سوفی با نام «Atelier sophie 2: the alchemist of the mysterious dream» عرضه شد و شما میتوانید نقد آن را از با کلیک روی اسم آن مطالعه کنید. شرکت «Koei Tecmo» به تازگی نسخه جدیدی از این بازی را با نام «کیمیاگر رایزا: کیمیاگری نهایی و راز کلید» (Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key) برای سوییچ، ویندوز، PS4 و PS5 منتشر کرده است که داستان رایزا را به پایان میرساند. نقدی که در ادامه میخوانید بر پایه نسخه سوییچ به نگارش در آمده است. با گیمینگ گرویتی همراه باشید تا بررسی کنیم آیا این نسخه/ قسمت از بازی توانسته موفقیتهای گذشته را تکرار کند یا خیر.
آخرین ماجراجویی
داستان Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key دقیقاً از ادامه دو نسخه قبلی شخصیت رایزا ادامه پیدا میکند. پس از پشت سر گذاشتن حوادث گذشته رایزا و دوستانش در حال گذراندن تعطیلات هستند که به یکباره جزایری متعدد در اطراف محل سکونت آنها ظاهر میشود. از طرفی رایزا به طور مرتب در ذهنش صدایی را میشوند که برای مثال دستور ایجاد نوعی کلید به واسطه کیمیاگری را به وی یاد میدهد. در نتیجه این وقایع وی تصمیم میگیرد برای پی بردن به راز جزیرهها، صدای ناشناس و کلید مورد بحث یک ماجراجویی جدید را آغاز کند.
سازندگان برای افرادی که هیچیک از نسخههای قبلی را تاکنون انجام ندادهاند، یک ویدئو خلاصه بسیار طولانی آماده کردهاند که در مدتی بیش از 5 دقیقه شما را با گذشته رایزا آشنا میکند. با وجود این نمیتواند همه شخصیتها و موضوعات را پوشش دهد. در نتیجه ممکن است در فلش بکهای بسیاری که بازی میزند شما هیچ احساسی نسبت به آنها نداشته باشید. در مقابل داستان نسخه سوم به تنهایی بسیار جذاب بوده و شخصیتپردازیها به خوبی انجام شده است. به گونهای به خوبی احساسات کاراکترها به مخاطب منتقل شده و میتوانند با آنها همزادپنداری کنند. هر چند همانطور که گفته شد این مسئله برای مخاطبان گذشته تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
دسته کلیدی که باید روغن کاری شود
بازی Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key در سبک نقشآفرینی ژاپنی با دوربین سوم شخص و مبارزات نیمه نوبتی/همزمان ساخته شده است. با توجه به این که در این فرنچایز شما یک کیمیاگر را هدایت میکنید، گیم پلی بازی تمرکز زیادی روی این مسئله دارد. به این صورت که شما باید با گشتن در محیط بازی مواد اولیه مورد نیاز را پیدا کرده، سپس با ترکیب آنها اشیا مختلف بسازید. این وسایل میتوانند از موارد تزئینی برای فروش تا حتی سلاحهای جدید برای شخصیتها متغیر باشند و اگر به خوبی در آن پیشرفت کنید، هیچ نیازی به فروشندگان بازی نخواهید داشت.
مکانیزم کیمیاگری نیز علاوه بر سادگی عمق مناسبی داشته و لذت بخش است. شما در هنگام کیمیاگری باید با توجه به فرمولی که بازی ارائه میدهد مواد اولیه مختلف را در جای مناسب خود قرار دهید تا به تجهیزات مورد نظر دست پیدا کنید. هر چه کیفیت مواد بالاتر و سازگاری آنها با نقشه ساخت بیشتر باشد، آیتم قویتری به دست خواهید آورد؛ با وجود این افرادی که هیچ علاقهای به کیمیاگری ندارند نیز میتوانند گزینه ساختوساز خودکار را فعال کنند. در این شرایط بازی خود مواد را ترکیب میکند و این کار را نیز به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.
از طرفی جهان بازی بسیار گسترده و پر جزئیات است. در هر گوشه این جهان شما میتوانید مواد اولیه، دشمنان و مأموریتهای بسیار متنوع و مختلفی را پیدا کنید؛ به عبارت دیگر با یک جهان غنی طرف هستید که هیچ نقطه بدون استفادهای در آن وجود ندارد. به علاوه تمام محیطها تقریباً به هم متصل هستند و شما به ندرت با صفحه بارگذاری مواجه خواهید شد.
همچنین بازی وابستگی بالایی به کلید ساخته شده در ابتدای داستان توسط رایزا دارد. شما به کمک این کلیدها و ساخت آنها میتوانید به نقاط غیرقابل دسترس در نقشه راه پیدا کنید، آیتمهای بسیار باکیفیتتر بسازید و بسیاری کارهای دیگر انجام دهید.
بخش اصلی یک بازی نقشآفرینی را مأموریتها و مبارزات آن تشکیل میدهند و Atelier Ryza 3 در این زمینه درخشان ظاهر شده است. شما در این نسخه با طیف گستردهای از مأموریتهای اصلی و فرعی مواجه هستید که فعالیتهای فرعی خود به چند زیر شاخه تقسیم میشوند. مأموریتهای فرعی، شامل داستان و اهداف شخصیتهای همراه، درخواستهای کاراکترهای فرعی منطقه و موارد تصادفی میشود.
درخواستهای کاراکترهای فرعی با توجه به منطقهای که در آن هستید، تاریخچه و فرهنگ هر کدام، متفاوت است و با دنبال کردن آنها میتوانید با سر گذشت هر سرزمین و مردم آن بهخوبی آشنا شوید و تکراری نمیشوند. مأموریتهای تصادفی نیز تقریباً بیپایان هستید و بیش از پیش بزرگی و پویایی جهان بازی را به رخ شما میکشند. به این صورت که در هر گوشهای از بازی ممکن است با فردی مواجه شوید که هیولاها به آن حمله کردهاند یا برای کاری نیاز به کمک دارد؛ اما اگر بازی را مجدد از محل ذخیره قبلی ایجاد کنید، ممکن است دیگر نتوانید به آن مأموریت دسترسی پیدا کنید.
مبارزات بازی نیز تقریباً حالتی نوبتی/همزمان دارند. هنگام شروع مبارزه یک نوار فعالیت به طور همزمان برای همه شخصیتها و دشمنان شروع به پر شدن میکند. هر گاه این نوار پر شود دارنده آن امکان حمله را به دست خواهد آورد. با وجود این به واسطه اقدامات مختلف میتوانید سرعت پر شدن نوار فعالیت دشمنان را کم یا به طور کامل متوقف کنید. از طرفی در میان مبارزه شخصیتهای همراه شما را صدا میزنند و اقدام مشخصی مانند اجرای یک جادو یا حمله فیزیکی را از شما میخواهند. در صورت رفتار مطابق با خواسته آنها، میتوانید ضربات ویژه و قدرتمندی را به دشمنان وارد نمایید.
در بازی مورد بحث خبری از مانا یا نوار انرژی نیست؛ بلکه شما دو شاخصه به نامهای AP و CC دارید که به مرور زمان پر میشوند. پارامتر AP برای فعالسازی مهارتها به کار میروند و اگر به درستی از آن استفاده کنید، میتوانید در یک نوبت حتی بیش از 8 ضربه یا جادوی مختلف را به طور همزمان روی سر دشمن خالی کنید. پارامتر CC نیز به استفاده از آیتمها در هنگام مبارزه مربوط میشود. به این معنی که نیازی نیست از یک آیتم چند نمونه ایجاد کنید. شما میتوانید با یکبار ساخت آن به طور بیپایان از آن بهره ببرید و تنها عاملی که جلوی شما را میگیرید پر یا خالی بودن CC است. از این پارامتر همچنین میتوانید برای ساخت و استخراج کلید از دشمنان یا به کارگیری کلیدهای موجود برای تقویت خود در مبارزه استفاده نمایید. در نتیجه مبارزات بازی از عمق بسیار بالایی برخوردار است.
به علاوه دشمنان و باس فایتها بسیار متنوع هستند و برای مبارزه با هر کدام باید به خوبی نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنید. از طرفی با در نظر گرفتن این موارد شما حتی در هنگام مبارزه با باسها میتوانید کاری کنید که فرصت زدن یک ضربه را نیز پیدا نکنند. همه این موارد به راهبرد و مهارت شما در هنگام مبارزه بستگی خواهد داشت.
تا این لحظه تنها از نقاط قوت Atelier Ryza 3 صحبت کردیم. حال قصد داریم نقاط ضعف بازی را نیز بررسی کنیم. اولین نقطه ضعف بازی که بسیار نادر است به مشکلات فنی آن و کرش بازی مربوط میشود. این احتمال وجود دارد که در هنگام بازی دکمههای آن به خصوص جویکان راست قفل کنند. در نتیجه شما نخواهید توانست به منوی بازی، کولهپشتی و بسیاری موارد دیگر دسترسی پیدا کنید. در این شرایط تنها باید از بازی خارج شده و دوباره به آن وارد شوید و قید پیشرفت خود از آخرین چک پوینت یا محل ذخیره را بزنید.
همانطور که در بالاتر گفته شد، تمرکز اصلی بازی روی کیمیاگری و جمعآوری مواد اولیه از محیط قرار دارد و شما بیشتر وقت خود را روی این کار خواهید گذاشت؛ اما پیدا کردن مواد اولیه بعضی مواقع بسیار سخت و زمانبر میشود و توضیحات مأموریتها و راهنمای داخل خود بازی نیز کمکی به این موضوع نمیکنند. به این موضوع توضیحات ناقص یا ناواضح بعضی مأموریتها را نیز اضافه کنید.
آخرین مشکل بازی که میتواند منجر به نابودی آن شود، عدم توانایی بازی در تشخیص تکمیل مأموریت و شرایط آن به خصوص در هنگام کیمیاگری است. برای مثال بعضی مأموریتها به ساخت یک آیتم خاص مربوط میشود؛ اما حتی پس از ساخت بیش از 10 نمونه از آن نیز ممکن است بازی تکمیل شدن آن را تشخیص ندهد و این مسئله کاملاً شانسی خواهد بود. موضوع بدتر این که احتمال ناپدید شدن آیتمهای اضافی ساخته شده به علت مشکل پیش آمده نیز وجود دارد و نمیتوانید در کولهپشتی یا هیچ بخش دیگری به آنها دسترسی پیدا کنید.
کلید جهان
بازی Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key دارای جهانی تقریباً یکپارچه و بسیار متنوع است. شما در هر گوشه از بازی با محیط و زیست بومی متفاوت روبهرو میشوید که جلوی تکراری شدن آن را میگیرد. به علاوه بازی در هر دو حالت خانگی و قابلحمل به خوبی اجرا میشوند؛ اما در حالت دوم احتمال پرش تصویر در بعضی مواقع وجود دارد. به غیر از این موضوع مشکل دیگری در زمینه فنی بازی دیده نمیشود.
در بخش صداگذاری و موسیقی نیز سازندگان به خوبی کار خود را انجام دادهاند. موسیقیهای بازی در شرایط مختلف عالی و در بعضی مواقع به یادماندنی هستند و به خوبی شما را همراهی میکنند. صداگذاری شخصیتها نیز به بهترین شکل ممکن انجام شده و بازیگران به خوبی احساسات کاراکترها را منتقل میکنند. هر چند متأسفانه بازی تنها به صورت ژاپنی صداگذاری شده است. این مسئله وقتی بدانید فونت نوشتهها و زیرنویسها ریز است توی ذوق میزند؛ زیرا میتواند شما را برای خواندن آنها با مشکل مواجه کند.
Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /home/gamingravity/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114