گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game | شیطان در محاصره

سری فیلم‌های Evil Dead از دهه 80 میلادی توجه افراد بسیاری را با ترس، خشونت و شوخی‌‌های صریح و خودآگاه‌شان جلب کرده‌اند و در طول سالها شاهد عناوین مختلفی بوده‌ایم که بر اساس این سری محبوب ساخته شده‌اند، اما به راحتی می‌توان گفت هیچکدام از عناوین گذشته Evil Dead نتوانسته‌اند در صنعت گیم عملکرد درخشانی از خود نشان دهند و طرفداران را به طور جدی به تسخیر خود دربیاورند.

حالا عنوان Evil Dead: The Game با وعده‌ای بزرگ برای ارائه یک تجربه آنلاین تمام عیار از دنیای Evil Dead پا به میدان گذاشته است و با توجه به اینکه استدیوی پرکار و باتجربه Saber Interactive توسعه و پشتیبانی از این عنوان را بر عهده گرفته است، می‌توان برای اولین بار با هیجان و خوش‌بینی به یک تجربه گیمینگ در دنیای Evil Dead قدم گذاشت. با نقد و بررسی این عنوان همراه گیمین‌گرویتی باشید.

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game | شیطان در محاصره

اگر با حال و هوای Evil Dead آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که در همان ابتدا باید جدیت و منطق را دور بیاندازید و رخدادهای ترسناک و خونین و همینطور دیالوگ‌های پر از اغراق آن را به عنوان نمایشی سرگرم‌کننده و مفرح بپذیرید. از این رو هویت Evil Dead دقیقا مناسب یک بازی چند نفره است که در آن نیازی به توضیح اضافه در مورد اینکه دقیقا چرا این اتفاقات در حال رخ دادن است وجود ندارد و تا جایی که همه سرگرم اکشن پر زد و خورد و چرخه گیم‌پلی بازی باشند، Evil Dead: The Game به هدفش خواهد رسید.

یکی از اولین مواردی که ممکن است تحسین شما را برانگیزد، حضور تقریبا تمام شخصیت‌های نمادین Evil Dead و البته همه نسخه‌های شخصیت Ash که تا به حال در فیلم و سریال‌های آن مشاهده کرده‌ایم، است. مدل هر کدام از شخصیت‌ها با جزئیات فراوان طراحی شده است و برای هر کدام صداگذاری اختصاصی تعیین شده است تا یادآور فیلمی باشد که در آن حضور داشته‌اند. برای مثال Ash Williams مربوط به اولین فیلم با نام The Evil Dead، شخصیت جوان و کم‌تجربه‌ای است در حالی که Ash در Evil Dead II دیگر ترس چندانی از شیاطین ندارد و عاشق خودش است!

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game | شیطان در محاصره

بازی در بخش Missions سعی می‌کند در کنار مود چندنفره اصلی خود، تعدادی مرحله تک‌نفره را نیز ارائه کند. این مراحل به طور عمده بر اساس تکه‌هایی از فیلم‌های Evil Dead ساخته شده است و هر کدام دارای ماموریت کوتاه و متفاوتی است. با این حال تنها می‌توان به این مراحل به عنوان یک میدان مقدماتی برای تمرین گیم‌پلی نگاه کرد و مشخصا تیم سازنده تمرکز چندانی روی آن نداشته است. حتی کات‌سین یا دیالوگ اختصاصی برای این مراحل ساخته نشده است و روایت همان ماموریت‌های ساده با چند تصویر ساده به شکل داستان‌های مصور انجام می‌شود که چندان انگیزه‌ و هیجانی برای به پایان رساندن این مراحل، ایجاد نمی‌کند. تنها نکته مثبت این مراحل آزاد کردن شخصیت‌های اضافه‌ای است که می‌توانید در بخش چندنفره آنها را انتخاب کرده و از قابلیت‌های آنها بهره بگیرید.

Evil Dead: The Game جزو عناوین ترسناک چندنفره‌ای است که در سالهای اخیر شاهد افزایش محبوبیت آنها بوده‌ایم و در آن شاهد رویارویی 4 بازمانده در مقابل یک شیطان هستیم. روند گیم‌پلی بازی تنها به یک شکل بوده و در آن خبری از ماموریت‌های متنوع نیست. در ابتدا 4 نفر باید با هم همکاری کرده و سه تکه نقشه را پیدا کنند. سپس باید به دنبال به دست آوردن دو آیتم دیگر به وسیله تسخیر یک منطقه مشخص باشید و در نهایت با مراجعه به کتاب مردگان و یک نبرد نهایی، تمام شیاطین را به دنیای خود بازگردانید. این در حالی که است که بازیکنی دیگر در نقش شیطان و با تسخیر دشمنان، اشیا و حتی خود شما و همینطور گذاشتن تله، سعی دارد شما را از این کار باز دارد. این روند به هیچ وجه تغییر نمی‌کند و با هر بار تجربه بازی، باید این گام‌ها را بردارید. همین باعث می‌شود پس از مدتی بازی دچار روند تکراری شده و دیگر عنصر جدیدی برای ارائه نداشته باشد.

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game | شیطان در محاصره

منوی بازی به گونه‌ای به نمایش درآمده است که گویی چندین مود متنوع در دسترس است اما نهایتا همان مود اصلی با کمی تغییرات در دسترس قرار گرفته است. مثلا می‌توانید انتخاب کنید که به صورت چهار نفره در مقابل هوش مصنوعی مبارزه کنید یا اینکه تک نفره بازی کرده و حتی هم تیمی‌هایتان نیز هوش مصنوعی باشند. اما انتخاب این مودها روند بازی را تغییر نمی‌دهد و به طور کلی در مقابل حالت اصلی چندنفره، جذابیت چندانی ندارند.

این در حالی است که هسته گیم‌پلی بازی بسیار مستحکم و سرگرم‌کننده است. سلاح سرد و گرم هر کدام حس و حال متفاوتی دارند و ضربه زدن و شلیک با آنها حس رضایت‌بخشی را القا می‌کند. قطع سر به وسیله یک ضربه سنگین تبر، دو نیم کردن دشمنان با اره برقی اختصاصی Ash و گلوله‌های پرقدرت شات‌گان باعث شده است خشونت و خونریزی و قطع عضو در بازی با وفاداری کامل از فیلم‌ها، جزئیات لذت بخشی را به نمایش بگذارد. همینطور از نظر حرکت در محیط، تعامل با آیتم‌ها و به طور کلی روند گیم‌پلی شاهد طراحی و دقت به جزئیات مناسبی هستیم که معمولا در عناوین این سبک کمتر به آنها دقت می‌شود. حتی رانندگی با ماشین‌های متنوعی که در سرتاسر نقشه بازی می‌توان به آنها دست پیدا کرد به اندازه‌ای کافی لذت‌بخش است که به جای پیاده‌روی، هم‌تیمی‌های خود را با بوق زدن فرا خوانده و با هم به یک سفر جاده‌ای کوتاه تا هدف بعدی روی نقشه، شروع کنید.

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game | شیطان در محاصره

با اینکه سه نقشه فعلیِ موجود در بازی به طور قابل توجهی بزرگ هستند اما تغییر نکردن مداوم محیط و تجربه هر دور مسابقه در یکی از سه محیط در دسترس، به بار تکرار بازی اضافه می‌کند. البته با توجه به اینکه یکی از این سه نقشه به تازگی به بازی اضافه شده است، می‌توان انتظار داشت که به مرور زمان نقشه و محتویات بیشتری را شاهد باشیم و قبل از اینکه بخواهید کاملا از تکرار در بازی ناامید شوید، با به روز رسانی‌های جدید دوباره به میدان بازگردید. با این حال باید اشاره کنم که در عوض آب و هوای متفاوت مانند دیدن تعامل شخصیت‌ها زیر برف، در تاریکی شب و در هنگام غروب آفتاب کمی به تنوع بازی اضافه می‌کند. به طور کلی محیط‌های مختلف بازی از مناظر چشم‌نواز و آشنایِ مبتنی بر دنیای Evil Dead بهره‌مند هستند که لذت گشت و گذار در نقشه بازی را افزایش داده‌اند.

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game | شیطان در محاصره

یکی از مشکلاتی که معمولا عناوین این سبک دچارش می‌شوند این است که تجربه بازی در نقش فرد شرور یا در اینجا شیطان، نسبت به تجربه بازی به عنوان شخصیت‌های در تلاش برای نجات، لذت کمتری دارد. این دلایل متفاوتی دارد از جمله اینکه دیگر خبری از کار تیمی نیست و شما باید به تنهایی تیم چهار نفره را شکست دهید. اما مشکل اصلی در این عنوان، عدم تعادل در قدرت است. در واقع اگر شما یک تیم چهار نفره آشنا به بازی داشته باشید و در طول بازی در کنار هم بمانید احتمال اینکه شکست بخورید بسیار کم است. در اکثر مواقع تنها زمانی می‌توانید به عنوان شیطان در بازی پیروز شوید که شخصیت‌ها از هم جدا شوند و با هم همکاری نکنند. این باعث می‌شود بخش بزرگی از بازی به چیزی بیش از مهارت بستگی داشته باشد و شانس زیادی در آن دخیل باشد.

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game | شیطان در محاصره

چیزی که تا حدودی باعث می‌شود از بازی کردن دست نکشید، سیستم ارتقا و رابط کاربری جذاب بازی است که پس از چند بار رقابت شما را در چرخه اعتیادآور خود گرفتار می‌کند. هر شخصیت داخل بازی دارای درخت مهارت‌های خود است که شما می‌توانید با تجربه بازی امتیاز کسب کرده و مهارت‌های هر شخصیت را تقویت کنید. این موارد اکثرا مهارت‌های جدیدی نیستند و به افزایش ظرفیت آیتم‌ها و افزایش مقاومت شما در مقابل ضربات محدود می‌شوند اما تغییر هر کدام بر تجربه بازی اثر قابل توجهی می‌گذارد و در هنگام تجربه مداوم بازی حس خواهید کرد که به طور پی در پی در حال پیشرفت هستید.

 

به طور کلی Evil Dead: The Game عنوانی وفادار است که برای اولین بار می‌تواند طرفداران این سری را متحد کرده و با توجه به هسته گیم‌پلی قوی، برای مدت‌ها آنها را سرگرم کنند. نکته مهم این است که به روز رسانی‌‌ها به طور مداوم و با کیفیت عرضه شوند تا روند بازی به ورطه تکرار نیفتد. در حال حاضر حس و حال بازی مطابق همان دنیای منحصربفرد Evil Dead است، محیط‌ها تماشایی و آماده اکتشاف هستند، گیم‌پلی سرگرم‌کننده و درگیرکننده است و موسیقی با ریتم آشنا و کوبنده خود، عناصر بازی را در کنار هم نگه‌ داشته و به آن هویت داده است. بنابراین با توجه به اینکه مشخصا تیم سازنده با عشق و علاقه به فیلم‌‌ها، از تمام جنبه‌های آن در گیم‌پلی و ایجاد یک دنیای یک دست بهره برده است، آینده‌ این بازی تنها در گرو اضافه شدن مودها و محتوای بیشتر است.

سخن پایانی

عنوانی وفادار پر از شخصیت‌ها و محیط‌های خاطره‌انگیز و گیم‌پلی سرگرم‌کننده و خشن که اگر از نظر محتوا و تعادل گیم‌پلی بهبود پیدا کند می‌تواند به بهشتِ ترسناک طرفداران Evil Dead تبدیل شود.

نکات مثبت

هسته گیم‌پلی سرگرم‌کننده

مبارزات خشن و جذاب با سلاح متنوع

دسترسی به تمام شخصیت‌های نمادین Evil Dead

محیط‌های آشنا و تماشایی با عناصر وفادار

موسیقی جذاب و باهویت

نکات منفی

روند گیم‌پلی ثابت که پس از مدتی تکراری می‌شود

نقش بالای شانس در هنگام بازی در نقش شیطان

تنوع پایین مودها و محیط‌های بازی

ماموریت‌های بی‌محتوای بخش تک‌نفره

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *