گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی GWENT: Way of the Witcher | آغازی بر داستان ویچرها

مدت‌هاست که عناوین آنلاین، بخش مهمی از دنیای بازی‌های رایانه‌ای به حساب می‌آیند. در جهان امروز ما، بازی‌های مختلفی با محوریت بخش آنلاین معرفی و عرضه می‌شوند و در تلاش هستند تا خود را به عنوان یک اثر پایدار مطرح کنند. با این حال بسیاری از این عناوین خیلی زود به دست فراموشی سپرده می‌شوند. جدای از کیفیت ساخت بازی، که بدنه اصلی یک عنوان را تشکیل می‌دهد، این آپدیت‌ها و پشتیبانی مستمر سازندگان است که عمر یک اثر را تعیین می‌کند. این مهم بارها سبب شده که آثاری هر چند خوش ساخت، در مدت اندکی به دست فراموشی سپرده شوند و یا بازی‌هایی با ایرادات مختلف، بتوانند خود را احیا کنند.

یکی از آثار معروف سبک کارت بازی، Gwent است که به لطف داشتن تنوع و جذابیت و همچنین پشتیبانی مستمر سازندگان، توانسته تا مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. به بهانه عرضه جدیدترین بسته الحاقی این بازی، بر آن شدیم که نگاهی دوباره به آن داشته باشیم و ببینیم که چه تغییراتی در این اثر صورت گرفته است؛ با گیمین‌گرویتی باشید.

از نکات مثبتی که می‌توان برای بازی مستقل Gwent برشمرد، بازگو کردن موارد مبهمی است که در جای جای دنیای سری  ویچر وجود دارند. جواب بسیاری از سوالات مربوط به دنیای ویچر را می‌توان با کند و کاو در Gwent یافت؛ با این حال موردی که تا کنون در این بازی مبهم بوده است، تاریخچه مدارس ویچرهاست. مسئله‌ای که شاید تا حدودی خنده دار نیز به نظر برسد، زیرا Gwent با پسوند The Witcher Card Game عرضه شده است. با این وجود پس از گذشت دو سال، استدیو CDPR تصمیم گرفته است تا به این مهم نیز بپردازد و از این رو آخرین بسته الحاقی این اثر با نام Way of the Witcher عرضه شده است.

همانطور که پیش تر و در بررسی بسته الحاقی قبلی این اثر گفته شد، به عنوان یک بازی کارتی تماما آنلاین، داستان نقش پر رنگی در گوئنت ندارد، اما در این اثر به موارد و جزئیاتی پرداخته می‌شود که اندک اندک به تکمیل شدن دنیای ویچر کمک می‌کنند. پیش از عرضه بسته الحاقی جدید، شاهد عرضه سیزن پسی با محوریت کاراکتر Alzur ( از پایه گذاران انجمن اولیه ویچرها) بودیم. در داستانی که به مرور همراه با سیزن پس عرضه شد، اندک اندک با بخشی از ماجراجویی‌های Alzur آشنا شدیم و حال در بسته الحاقی فعلی، شاهد پرداخته شدن به داستان اولین ویچرها هستیم. اگرچه این داستان به صورت منسجم بیان نمی‌شود، اما از توضیحات کارت‌ها و یا حتی دیالوگ‌هایشان می‌توان به اطلاعات خوبی دست یافت که مسلما برای علاقه‌مندان به دنیای ویچر جذاب خواهد بود. جدا از این مورد، داستان‌های متعددی نیز در Reward Book و در بخش اضافه شده مربوط به ویچرها وجود دارد که خواندن آن‌ها جذابیت خود را داراست.

جدا از موارد ذکر شده، در زمان نگارش این بررسی، سیزن پس جدید بازی نیز با محوریت کاراکتر محبوب Yennefer نیز عرضه شده است. در قسمت داستان مربوط به سیزن پس، گذشته این کاراکتر به زبان نیلفگاردی و به صورت مصور، به همراه تاریخ وقوع اتفاقات بیان شده است.

از داستان که گذر کنیم، مهم ترین بخش بسته الحاقی جدید را می بایست نحوه عملکرد کارت‌های جدید و تاثیر آن‌ها بر گیمپلی بازی دانست. جایی که سازندگان عملکردی کاملا دو قطبی داشته‌اند:

از یک طرف با عرضه کارت‌های جدید تمامی فکشن‌ها به موارد تازه‌ای دست پیدا کرده اند و به این ترتیب بالانس بازی از طرفی بهبود یافته و برای مثال جانی دوباره به فکشن نیلفگارد داده شده است، اما از طرف دیگر تعدادی از کارت‌ها به طور کامل بالانس بازی را بر هم زدند و باعث قدرت گرفتن به شدت زیاد دک هایی مانند Lippy و Viy شدند. تغییر در این شرایط و متعادل شدن بیشتر بازی، مدت زمان قابل توجهی طول کشید و در زمان نگارش این نقد، به لطف آپدیت‌های منتشر شده برای بازی، Gwent در یکی از متعادل ترین زمان‌های خود به سر می‌برد؛ هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از دک‌های پیشین تضعیف شده‌اند و دک‌های دیگری با آن‌ها جایگزین گشته‌اند. برای مثال اکنون Shieldwall به هیچ وجه از قدرت سابق بهره نمی‌برد ولی درعوض فکشن Northern Realms به دک محبوب NR Witchers دسترسی دارد. همچنین Viy که به مدت قابل توجهی یکه تاز بود، هم اکنون و با آخرین آپدیت، به طور کامل از میان دک‌های برتر حذف شده و Lippy نیز کارایی خود را تا حدودی از دست داده است.

به طور کلی عملکرد کارت‌های منتشر شده برای بازی در بسته الحاقی Way of the Witcher را می توان قابل قبول دانست. اگرچه تعدادی از کارت ها مانند Viy برای مدت قابل توجهی تعادل بازی را برهم زده بودند و تعدادی از کارت‌ها نیز حتی هم اکنون بسیار ضعیف و بلااستفاده هستند، اما عملکرد سازندگان را می‌توان در حد مناسبی دانست و باید گفت که با ارفاق در این بخش شایسته امتیاز قبولی هستند.

در زمینه صدا و موسیقی شاهد تغییرات چندان شگرفی در بازی نیستیم. کارت‌های جدید به خوبی انیمیت و صداگذاری شده‌اند اما موارد تاثیرگذار و به یادماندنی در میان آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد. در برخی از کارت‌های فعلی نیز شاهد بهبود انیمیشن‌ها هستیم که مسلما نکته‌ای مثبت، هر چند کوچک، به شمار می‌آید.

اگر بخواهیم یک نگاه کلی بر بسته الحاقی Way of the Witcher داشته باشیم، می توان گفت که سازندگان عملکردی مطلوب داشته و توانسته‌اند تا عنوان گوئنت را به طرز قابل قبولی گسترش دهند. اگرچه تا مدت قابل توجهی تعادل بازی دچار ایراد شده بود، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که در بازی های آنلاین، مسئله بالانس بازی معمولا امری دشوار به حساب می‌آید و همین که سازندگان به طور پیوسته این اثر را آپدیت کرده و در پی رفع ایرادات آن هستند، نشان از اهمیت و توجه کافی به این بازی است. در پایان بار دیگر ذکر می کنم که اگر به دنیای ویچر علاقه‌مند هستید و یا اگر به دنبال یک بازی کارتی خوش ساخت می گردید، Gwent را از دست ندهید.

سخن

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *