گیمینگرویتی

ثبت نام

سقوط یک فرشته؛ چگونه CD Projekt Red با Cyberpunk 2077 اعتبار خود را از دست داد؟

تا همین یک ماه پیش کمپانی CD Projekt Red یکی از محبوب‌ترین، مردمی‌ترین و موفق‌ترین استدیوهایی بود که در صنعت گیم میان گیمرها شناخته شده بود و خیل عظیمی از بازیکنان چشم بسته به حرف‌های این استدیو گوش می‌کردند و همه جوره اعتماد خود را به آنها بسته بودند، البته که این اعتماد و این سطح از خوش بینی به جا بود، چرا که آنها The Witcher 3 را ساخته بودند و همین، خود کافی بود تا کسی در موفقیت آنان شک نکند، اما چند روزی می‌گذرد که تمام اعتبار CDPR، زیر سوال رفته و آبروی چندین ساله آنان هم‌اکنون در لب پرتگاه قرار گرفته.

شاید گزاف نباشد اگر بگوییم Cyberpunk 2077 یکی از موردانتظارترین عناوین چند سال اخیر گیمینگ می‌باشد، بازی در ۲۰۱۲ معرفی شد و بعد از موفقیت مثال زدنی ویچر، همه مشتاق تجربه شاهکار بعدی CDPR بودند، البته خود استدیو نیز در هایپ طرفداران کم نگذاشت و با القابی دهن پر کن مثل “دنیای جدید عناوین اکشن ادونچر” انتظار طرفداران را سخت‌تر از پیش کرد. چیزی که CDPR قولش را داده بود، یک تجربه‌ی جدید بود، تجربه‌ای که تاکنون هیچ جای دیگر نبوده و قرار داشته انقلابی در صنعت گیم بوجود آورد، بازی‌ای که باید دیگر عناوین هم‌سبک خود را شرم زده می‌کرد و در قله موفقیت می‌ایستاد، اما چیزی که بعد از انتشار دیدیم، نه تنها شباهتی به حرف‌های گفته شده نداشت، بلکه تفاوت از زمین تا آسمان بود.

خیل گسترده مشکلات Cyberpunk 2077 چندین لایه شده است و به یک بُعد محدود نیست، و بزرگ‌ترین این مشکلات نیز ایرادات فنی بازی می‌باشد. گرچه نسخه رایانه‌های شخصی این عنوان با معایب زیادی درگیر نیست، اما باز هم ایراداتی دارد که قابل چشم پوشی نیستند، ولی نسخه کنسولی PS4 و Xbox One افتضاحی است که شاید همانند آن را تا مدت‌ها ندیده باشیم و در آینده نیز نبینیم. افت فریم، دیر لود شدن بافت‌ها، کرش‌ها و خروج‌های ناگهانی از بازی، صداگذاری و گلیچ‌های صوتی بسیار، فیزیک بد، زمان لودینگ طولانی، و بسیاری ایرادات فنی دیگر، من جمله مواردی هستند که حتی بعد از انتشار آپدیت‌ها و پچ‌ها نیز همچنان پابرجا مانده‌اند و قصد ترک بازی را ندارند.

بسیاری در دفاع از CDPR و افتضاح Cyberpunk 2077 می‌گویند: “خب PS4 و Xbox One برای ۷ سال پیش هستند و بقدری ضعیف‌اند که نمی‌توانند عنوانی مثل Cyberpunk 2077 را به درستی اجرا کنند.” ولی می‌دانید چیست؟ CDPR هفت سال آزگار روی همین کنسول‌ها تمرکز داشته و از زمان معرفی بازی، Cyberpunk 2077 دقیقا برای همین سخت افزارها توسعه می‌یافته، مشخصا سازندگان می‌دانستند که نسخه کنسولی بازی دچار مشکلات فراوانی است اما باز هم دست به عرضه آن زدند، حال با فاکتور گرفتن از PS4 و Xbox One، درمورد PS4 Pro و Xbox One X چه می‌گویید؟ این بازی لعنتی حتی روی PS5 نیز دچار مشکلات بسیار است و با توجیه قدیمی بودن PS4 یا Xbox One نمی‌توان پرده روی مشکلات Cyberpunk 2077 یا CDPR گذاشت.

اگر CDPR می‌دانسته که مشکلات بازی روی کنسول‌های نسل هشتم انقدر دارای مشکل است پس چرا آن را تاخیر نزدند یا از همان اول به تاریخ دیگری موکول نکردند؟ سازندگان مدعی هستند که هیچگونه فشاری روی‌شان نبوده و کسی آنها را مجبور به اعلام تاریخ یا جلو و عقب کشیدنش نمی‌کرده، پس برای چه بازی تعویق زده نشد، آن هم موقعی که نیاز بود و در غیر اینصورت به شکست بازی منجر می‌شد؟ آنها چند روز پیش گفتند که مشکلات موجود در نسل هشتم را دست کم گرفته بوده‌اند، ولی چگونه باید این اتفاق بیفتد در حالی که چندین سال مشغول به توسعه بازی بوده‌اید؟ حال Cyberpunk 2077 را کنار بگذارید و نگاهی به ۲۰۱۸ بیندازید، Red Dead Redemption 2 با آن‌همه جزئیات و آن‌همه عظمت یکی از بهترین و بهینه‌ترین بازی‌ها روی PS4 بود، اما آیا با مشکلات این چنینی Cyberpunk 2077 مواجه شد؟ یا آیا میانگین نمرات نسخه کنسولی با رایانه‌های شخصی همانند روز و شب تفاوت داشت؟ درست است که راکستار بزرگ‌تر از CDPR است، اما به تناسب همین وسعت استدیو، وسعت بازی را نیز باید در نظر گرفت و متوجه شد که هر کدام به یک مقدار کافی روی بازی کار کرده‌اند.

حال به لایه دوم از مشکلات Cyberpunk 2077 می‌پردازیم، که شاید دردناک‌ترین و بدترینِ این لایه‌ها باشد: تبلیغات دروغ و مارکتینگ گمراه کننده. باز هم یادآوری می‌کنم که CD Projekt RED می‌دانست که نسخه نسل هشتمی بازی چه افتضاحی است، اما تا قبل از انتشار هیچگونه نمایشی از آن به اشتراک نگذاشت و ترجیح داد که به تبلیغات دروغین خود بسنده کند و تریلرهای غیرواقعی از بازی به نمایش بگذارد.

زمانی که بازی منتشر شد و کاربران PS4 و Xbox One در بهت و حیرت مانده بودند که این چه چیزی است که من بازی می‌کنم، افراد حاضر در CDPR در میلیون‌ها دلار پول حاصل از پیش‌خریدها غرق شده بودند و به هدف واقعی خود که درآمد سرشار بود، رسیده بودند. چند روز قبل از انتشار بازی تریلرهایی از نسخه نسل هشتم و نهم بازی منتشر شد، و اگر دقت کنید و به مقایسه همان نمایش‌ها با عملکرد واقعی بازی بپردازید، متوجه می‌شوید که استدیو حتی در همان تریلرها نیز کاملا محتاط بوده و چیزهایی به اشتراک گذاشته که فاجعه اصلی را پوشش ندهند. حتی نسخه PS5 بازی نیز آن چیزی نیست که ماقبل انتشار دیدیم، گرچه Xbox Series X تقریبا به تریلرها نزدیک است و به خوبی اجرا می‌شود.

مسئله دیگری که وجود دارد احتیاط بسیار بالای CDPR در حصول اطمینان از عدم لطمه خوردن بازی از نقدهای پیش از انتشار بود. آنها نمی‌خواستند کسی قبل از عرضه متوجه ایرادات بسیار بازی گردد و هر طور که باشد متای بالای ۹۰ را در نظر گرفته بودند که خب، به همین هدف نیز نائل امدند و مدیران کمپانی به هدف دوم خود رسیدند. اگر به خاطر داشته باشید رسانه IGN اعلام کرده بود که CDPR از آنها خواسته در نقد ویدیویی خود از گیم‌پلی ضبط شده خود چیزی نگذارند و به تریلرها اکتفا کنند. یکی از اعضای OpenCritic نیز گفته بود که استدیو، کد نقد و بررسی را فقط برای کسانی فرستاده که کارت گرافیک RTX 3000 یا بالاتر داشته باشند! هر چه باشد آنها به هدف رسیدند و متای بازی به بالای ۹۰ رسید (در روز عرضه) و باعث شد بسیاری با دیدن نمرات بالای بازی، اقدام به خرید Cyberpunk 2077 در روز انتشار کنند.

در هر حال و به هر صورت که نگاه کنید، کاری که CDPR انجام داد را نمی‌توان چیزی جز “عوام فریبی آگاهانه” نام نهاد چرا که آنها از همان اول می‌دانستند که بازی ناقص است و آماده عرضه نمی‌باشد اما باز هم اقدام به انتشار کردند و حال نیز با عواقب این کار گریبان‌گیر شده‌اند.

و حالا می‌رسیم به سومین لایه از مشکلات بازی. موردی که سازندگان قول داده بودند در بازی می‌بینیم اما خبری از آن نبود و برخلاف ایرادات فنی، چیزی نیست که با آپدیت حل شود.

Lifepathهای مختلف یکی از دسته مواردی بودند که CDPR مانور زیادی روی‌شان انجام داد، آنها وعده داده بودند که هر یک از “راه‌های زندگی” خط متفاوت خود را داشته باشند، و این امر در ابتدای بازی نیز قابل مشاهده است، شما در آغاز Cyberpunk 2077 حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه مقدمه خواهید داشت که با توجه به Lifepath انتخابی‌تان متفاوت است، اما وقتی این ۳۰ دقیقه تمام می‌شود، تمام ماجرا، و تمام قصه‌ها یکی هستند و عملا تفاوتی در خط داستانی‌شان دیده نمی‌شود. شاید در این میان چند ماموریت فرعی متناسب با Lifepath خود ببینید، اما این چیزی نیست که انتظارش را داشتیم، سیستم دیالوگ بازی نیز در ظاهر متفاوت است اما در باطن هیچ چیز جدیدی به شما ارائه نمی‌کند و تنها ظاهر ماجرا را عوض می‌کند.

تمام موارد گفته شده در بالا، چشمه‌ای از مشکلات بازی بودند و بیشتر تمرکز مقاله روی ایرادات فنی این بازی بود، و از دیگر مشکلات همچون هوش مصنوعی و گیم‌پلی و دیگر موارد چشم پوشی شد تا کلام به اطناب کشییده نشود. ولی چیزی که حال برای بسیاری روشن شده این است که CDPR دیگر آن استدیویی نیست که قبلا می‌شناختیم، و البته که مقدار اعتماد و اعتبار آنها نیز در چشم هواداران آن چیزی نیست که قبلا بود. در هر صورت امیدواریم دیگر چنین ااتفاقاتی در صنعت گیم شاهد نباشیم و دیگر کمپانی‌ها و استدیوها، Cyberpunk 2077 و CD Projekt RED را درس عبرت خود قرار دهند و یاد بگیرند که با تبلیغات دروغین نمی‌توان به موفقیت رسید.

آدرس شبکه های اجتماعی :

37 پاسخ به “سقوط یک فرشته؛ چگونه CD Projekt Red با Cyberpunk 2077 اعتبار خود را از دست داد؟”

  1. متاسفانه CDPR به دلایل واقعا الکی‌ای تاریخ عرضه بازی رو سال ۲۰۲۰ گذاشت و به نظرم بازی بزرگترین مشکلش همین بود. در توانا بودن CDPR واقعا شکی نیست به نظر من حتی الان هم که سایبر اینطور در اومده، فقط واقعا به زمان بیشتری نیاز داشتن. شاید اگر سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ این بازی منتشر می‌شد، هم از نظر فنی و هم حتی گیم‌پلی و محتوا، شاهد چیزهای بهتری بودیم.

    • احسان حجازی گفت:

      طرفدارا خیلی فشار اوردن از نظر من. هر جا میرفتی یه عده میگفتن بازی خیلی وقته معرفی شده چرا نمیاد خیلی لفتش دادنو اینا. اینام واسه اینکه دیگه تاخیر نزنن و منتشرش کنن اینجوری بازی رو منتشر کردن. البته از نظر من. شاید دلیل دیگه ای داشته باشه.

      • Romdeau گفت:

        با این منطق تو پس خیلی از هوادارا دوربین سوم شخصم میخواستن ولی نذاشتن

        • احسان حجازی گفت:

          خب گفتم که ممکنه نظرم اشتبا باشه. یه حدس زدم فقط. دوربین سوم شخصم هزینه داشت و زمان میخواست و باعث میشد بازی از اینی که هستم دیرتر عرضه بشه.

    • محمد سلیمان پور گفت:

      فقط مشکلات بازی باگ و بهینه سازی نیست
      بازی مشکلات عمیق تری داره
      فیزیک GTA iv بازی سال ۲۰۰۸ از این بازی قوی تره
      نه خبری از کاستوم ماشین هست نه چیز های دیگه
      Cdpr عملا این بازی رو انداخت به مشتری هاش

  2. great power گفت:

    اینکه شرکت CD در عرضه زود هنگام بازی Cuberpun2077 اشتباه بزرگی مرتکب شده، هیچ جای دفاعی وجود نداره
    اما نباید زود قضاوت کنیم و باید مسئله رو از ریشه ببینیم که چی شده
    بتازگی هم برخی اخبار و شایعات از دلیل انتشار زود هنگام بازی منتشر شد و هرکس با خوندن اونا متوجه دلیل این کار CD میشه
    دلیل اونا برای این کار این بوده که نمیخواستن ارزش کمپانی خودشان پایین بیاد، اگه یادتون باشه اخرین تاخیری که بازی خورد ارزش استودیو CD پایین اومد
    حالا فرض کنید که دوباره تاخیر میخورد، اون موقع دیگه چی میشد؟
    اما با انتشار بازی، بازهم شاهد کاهش ارزش استودیو بودیم
    بازی دارای مشکلاتی فنی هست، اما باید با دقت اینو بررسی کرد زیرا اصلا بعضی چیزا ساخته نشدن
    و تو بررسی های IGN که ویدیو رو تو یوتیوب منتشر کرده بود نشان میداد که اصلا همچین مواردی ساخته نشدن
    نباید این نکته رو هم فراموش کنیم که استودیو CD برای کنسول‌های دو نسل (۸٫۹) , PC مشغول توسعه بوده
    و این کارو تو ۵ سال داره انجام میده نه ۷ سال!!
    توسعه اصلی بازی دقیقا پس از انتشار The Witchr 3 Wild Hunt بوده که از سال ۲۰۱۶ شروع شده
    همین ناتی داگ برای ساخت شاهکار همچون The Last Of Us Part 2 به ۷ سال تمام نیاز داشته اونم برای یک کنسول (PS4)
    حال خود CD رو نگاه کنید که تو ۵ سال برا کلی پلتفرم مختلف داشت بازی رو پورت میکرد اینجا کم مونده بود برای خود Nintendo Switch هم عرضه بشه(شوخی)
    درمورد تبلیغات دروغین، خب این مورد دیگه به چیز معمولی تو صنعت گیم تبدیل شده
    خود یوبیسافت تو این مورد استاده و یادمون نره که میکروبسافت چگونه گیمپلی هیلو اینفینتی رو نمایش داده و تبدیل به یه میم شده!!!
    یوبسافت تو سال ۲۰۱۲ از بازی Wtch Dogs 1 رونمایی کرد و همه مدهوش گرافیک خیره کنندش شدن و پس از عرضه بازی، حتی به اون تریلری که دیدم نزدیک هم نشده، همچین با ماد گرافیکی به اون تریلرها نزدیک نشده
    یا خود AC Unity که لازم نیست براتون تعریف کنم، خود آپدیت حجم بیشتری از بازی داشت
    درسته که Cyberpunk2077 یه سری مشکلاتی داره اما نباید چشمان نسبت به مزایای بسیار خوب بازی، ببندیم
    رسانه معتبر IGN از سیستم رانندگی بازی، به عنوان یک بازی ریسینگ بیسار عالی ذکر کرده
    و همینطور سیستم شوتینگ رو بهتر از call of duty black ops cold war یاد کرده
    و با این همه شکلاتی که داره بازم تونسته که متای خوبی بگیره
    حالا منطمئنا با انشتار نسخه نسل نهمی و با رزولوشن ۴K و ۶۰ فریم همراه با Ray Tracing قطعا متای بالای ۹۰ رو خواهد گرفت

    • من هم امیدوارم بازی بهتر بشه و از این فاجعه‌ای که هست دورتر بشه، البته بازی برای شمایی که روی جی‌فورس نَو در حال تجربش هستی باید هم خوب اجرا بشه آقای ناصری، ولی مراعات حال کنسول گیمرها هم باید میشد این وسط که نشد…

    • احسان حجازی گفت:

      میکروبسافت؟ همین نشون داد چه جور ادمی هستی.

    • MohammadReza گفت:

      میکروب سافت حداقل گیم پلی واقعی هیلو رو نشون داد و مثل CDPR برای دزدی کردن از مردم دروغ نگفت

    • محمد سلیمان پور گفت:

      اولا که یوبیسافت دروغ تحویل داده حداقل بازی قابل اجرا بود روی کنسول ها نه این که کلا قابل اجرا نباشه
      دوماً بازی حاضر نیست خیلی اشتباه می‌کنه عرضه می‌کنه اگه ۵ سال کافی نیست خب صبر کنه و در ضمن نسخه نسل نهمی عرضه نشده هنوز
      Cdpr با این بازی به قدری گند زد تا با فالوت ۷۶ بتزدا قابل مقایسه اس مه با واچ داگز یوبیسافت
      و در ضمن مایکروسافت با هیلو اینفینیت اتفاقا دروغ نگفت و حقیقت بازی رو آشکارا نشون داد و گفت بازی آماده نیست و با اینکه تنها بازی لانچش بود هیلو حاضر نشد ناقص عرضه کنه یه سال تاخیر زد
      #ماست مالی نکنیم

  3. great power گفت:

    اینکه شرکت CD در عرضه زود هنگام بازی Cuberpun2077 اشتباه بزرگی مرتکب شده، هیچ جای دفاعی وجود نداره
    اما نباید زود قضاوت کنیم و باید مسئله رو از ریشه ببینیم که چی شده
    بتازگی هم برخی اخبار و شایعات از دلیل انتشار زود هنگام بازی منتشر شد و هرکس با خوندن اونا متوجه دلیل این کار CD میشه
    دلیل اونا برای این کار این بوده که نمیخواستن ارزش کمپانی خودشان پایین بیاد، اگه یادتون باشه اخرین تاخیری که بازی خورد ارزش استودیو CD پایین اومد
    حالا فرض کنید که دوباره تاخیر میخورد، اون موقع دیگه چی میشد؟
    اما با انتشار بازی، بازهم شاهد کاهش ارزش استودیو بودیم
    بازی دارای مشکلاتی فنی هست، اما باید با دقت اینو بررسی کرد زیرا اصلا بعضی چیزا ساخته نشدن
    و تو بررسی های IGN که ویدیو رو تو یوتیوب منتشر کرده بود نشان میداد که اصلا همچین مواردی ساخته نشدن
    نباید این نکته رو هم فراموش کنیم که استودیو CD برای کنسول‌های دو نسل (۸٫۹) , PC مشغول توسعه بوده
    و این کارو تو ۵ سال داره انجام میده نه ۷ سال!!
    توسعه اصلی بازی دقیقا پس از انتشار The Witchr 3 Wild Hunt بوده که از سال ۲۰۱۶ شروع شده
    همین ناتی داگ برای ساخت شاهکار همچون The Last Of Us Part 2 به ۷ سال تمام نیاز داشته اونم برای یک کنسول (PS4)
    حال خود CD رو نگاه کنید که تو ۵ سال برا کلی پلتفرم مختلف داشت بازی رو پورت میکرد اینجا کم مونده بود برای خود Nintendo Switch هم عرضه بشه(شوخی)
    درمورد تبلیغات دروغین، خب این مورد دیگه به چیز معمولی تو صنعت گیم تبدیل شده
    خود یوبیسافت تو این مورد استاده و یادمون نره که میکروبسافت چگونه گیمپلی هیلو اینفینتی رو نمایش داده و تبدیل به یه میم شده!!!
    یوبسافت تو سال ۲۰۱۲ از بازی Wtch Dogs 1 رونمایی کرد و همه مدهوش گرافیک خیره کنندش شدن و پس از عرضه بازی، حتی به اون تریلری که دیدم نزدیک هم نشده، همچین با ماد گرافیکی به اون تریلرها نزدیک نشده
    یا خود AC Unity که لازم نیست براتون تعریف کنم، خود آپدیت حجم بیشتری از بازی داشت
    درسته که Cyberpunk2077 یه سری مشکلاتی داره اما نباید چشمان نسبت به مزایای بسیار خوب بازی، ببندیم
    رسانه معتبر IGN از سیستم رانندگی بازی، به عنوان یک بازی ریسینگ بیسار عالی ذکر کرده
    و همینطور سیستم شوتینگ رو بهتر از call of duty black ops cold war یاد کرده
    و با این همه شکلاتی که داره بازم تونسته که متای خوبی بگیره
    حالا منطمئنا با انشتار نسخه نسل نهمی و با رزولوشن ۴K و ۶۰ فریم همراه با Ray Tracing قطعا متای بالای ۹۰ رو خواهد گرفت

    • من هم امیدوارم بازی بهتر بشه و از این فاجعه‌ای که هست دورتر بشه، البته بازی برای شمایی که روی جی‌فورس نَو در حال تجربش هستی باید هم خوب اجرا بشه آقای ناصری، ولی مراعات حال کنسول گیمرها هم باید میشد این وسط که نشد…

    • احسان حجازی گفت:

      میکروبسافت؟ همین نشون داد چه جور ادمی هستی.

    • MohammadReza گفت:

      میکروب سافت حداقل گیم پلی واقعی هیلو رو نشون داد و مثل CDPR برای دزدی کردن از مردم دروغ نگفت

    • محمد سلیمان پور گفت:

      اولا که یوبیسافت دروغ تحویل داده حداقل بازی قابل اجرا بود روی کنسول ها نه این که کلا قابل اجرا نباشه
      دوماً بازی حاضر نیست خیلی اشتباه می‌کنه عرضه می‌کنه اگه ۵ سال کافی نیست خب صبر کنه و در ضمن نسخه نسل نهمی عرضه نشده هنوز
      Cdpr با این بازی به قدری گند زد تا با فالوت ۷۶ بتزدا قابل مقایسه اس مه با واچ داگز یوبیسافت
      و در ضمن مایکروسافت با هیلو اینفینیت اتفاقا دروغ نگفت و حقیقت بازی رو آشکارا نشون داد و گفت بازی آماده نیست و با اینکه تنها بازی لانچش بود هیلو حاضر نشد ناقص عرضه کنه یه سال تاخیر زد
      #ماست مالی نکنیم

  4. Amish گفت:

    حقیقتش اهمیتی به سایبرپانک نمی‌دادم که شکست یا موفقیتش برام مهم باشه.
    فقط بخاطر ویچر ۲ و ۳ امیدوارم بود CDPR همچنان تو اوج بمونه چون توی ذهنم یه استدیو مردمی‌تر و گیمرمحورتر بودن
    ولی با دروغای مارکتینگش و سوءاستفاده از اعتماد مشتریاشون سعی کردن فقط پول بیشتر دربیارن و مشخص شد انقدی که ادعا می‌کردن به فکر گیمرا و مخاطباشون نبودن!
    ممنون رضا جان مقاله عالی بود. خسته نباشی

    • واقعا ناامید کننده است، استدیویی که انقدر محبوب شده بود، اون هم بخاطر ویچر ۳، دقیقا با پروژه بعد از ویچر خودش رو به این وضع انداخت! درک نمیکنم چرا باید بخاطر پول بیشتر، اعتباری که با هزاران ساعت زحمت به دست اومده بود رو از کف بدن، در هر صورت امیدوارم دیگه شاهد همچین تراژدی‌هایی نباشیم.
      ممنونم شیما جان! ممنون که وقت گذاشتی و خوندی مقاله رو، و باید بگم فعلا درس پس میدیم خدمتت :))

  5. Amish گفت:

    حقیقتش اهمیتی به سایبرپانک نمی‌دادم که شکست یا موفقیتش برام مهم باشه.
    فقط بخاطر ویچر ۲ و ۳ امیدوارم بود CDPR همچنان تو اوج بمونه چون توی ذهنم یه استدیو مردمی‌تر و گیمرمحورتر بودن
    ولی با دروغای مارکتینگش و سوءاستفاده از اعتماد مشتریاشون سعی کردن فقط پول بیشتر دربیارن و مشخص شد انقدی که ادعا می‌کردن به فکر گیمرا و مخاطباشون نبودن!
    ممنون رضا جان مقاله عالی بود. خسته نباشی

    • واقعا ناامید کننده است، استدیویی که انقدر محبوب شده بود، اون هم بخاطر ویچر ۳، دقیقا با پروژه بعد از ویچر خودش رو به این وضع انداخت! درک نمیکنم چرا باید بخاطر پول بیشتر، اعتباری که با هزاران ساعت زحمت به دست اومده بود رو از کف بدن، در هر صورت امیدوارم دیگه شاهد همچین تراژدی‌هایی نباشیم.
      ممنونم شیما جان! ممنون که وقت گذاشتی و خوندی مقاله رو، و باید بگم فعلا درس پس میدیم خدمتت :))

  6. MohammadReza گفت:

    نتیجه‌ی هایپ و جوگیری بیش از حد = CyberBug
    حتی همون ویچر در همون عالی بودنش چیزی نبود که باعث بشه یه استودیو کوچیک با غول‌های صنعت گیم مثل راکستار برابری کنه.

  7. MohammadReza گفت:

    نتیجه‌ی هایپ و جوگیری بیش از حد = CyberBug
    حتی همون ویچر در همون عالی بودنش چیزی نبود که باعث بشه یه استودیو کوچیک با غول‌های صنعت گیم مثل راکستار برابری کنه.

  8. Alimctavish گفت:

    ممنون از نقد عالی که گذاشتین
    بزرگترین چیزی که به بازی لطمه زد از نظر من معرفی بسیار زودهنگام بازی بود…
    وقتی کمپانی روی بازی بزرگی مثل ویچر۳ داشت کار می کرد نباید این بازی رو معرفی می کرد و بعد تازه از سال ۲۰۱۶ شروع به ساخت بازی می کرد…
    این کار مثال بارز دوتا هندونه با یه دست بلندکردنه که اولی به مقصد رسید ولی دومی افتاد و شکست…
    اینکه بازی با آپدیت درست میشه که البته فعلا نشده نمیتونه توجیه خوبی برای اشتباه و یا بهتر بگیم گیمر فریبی کمپانی باشه
    تمام بازی هایی که مثال زده میشه تا این بازی تبرئه بشه خودشون در زمان انتشار مورد نقد بودن و یا اصولا مشکل آنچنانی نداشتن…
    اساسین یونیتی که پرباگ ترین بازی یوبی سافت بود همون موقع هم مورد نقد بسیار قرار گرفت اما یه سری از دوستان که من نمیدونم دقیقا چه مشکلی با یوبی سافت دارن همیشه تو سرش زدن و این در حالیه که خود یوبی سافت IP های بسیار خوبی رو تحویل جامعه گیمینگ داده ولی به شخصه نه فن کمپانی هستم نه دشمنش، بازی خوب داده مثل اساسین والهالا که ۹۰ ساعته دارم بازی می کنم بازی بد داد مثل همون واچ داگز ۱ اصن تمومش نکردم…
    GTA V مشکلات آنچنانی نداشت و با آپدیت به شرایط ایده آل تر رسید…
    اما برادران وارنر با انتشار اون آشغالی که برای PC از شوالیه آرخام دادن خیلی مورد نقد قرار گرفتن و حتی چیزی که بعدا اصلاح شد هم نتونست گیمرها رو راضی کنه چون انتشار نسخه اصلی یه توهین بزرگ برای PCگیمرها بود…
    مهم نیست ساخت یه بازی چقدر طول بکشه مهم اینه خروجی یه بازی کم ایراد (نمیگم بدون ایراد) باشه و بازی باید زمانی معرفی بشه که بیشتر از ۷۰درصدش توسعه پیدا کرده باشه نه اینکه یه ایده به اسم خود بازی ۸ سال پیش معرفی بشه و تازه از ۴ سال بعدش اون ایده شروع به ساخته شدن بکنه و در نهایت به اینی که میبینیم برسه…

    • ممنون که وقت گذاشتی و خوندی
      موافقم با حرفات، بازی نباید زود معرفی و بدتر از اون زود منتشر می‌شد، ولی الان با همین انتشار زودهنگام به جایی رسیده کارشون که بجای مقایسه با غول‌هایی مثل جی تی ای، رد دد یا حتی ویچر خودشون، با فجایعی مثل فالوت ۷۶ و انتم و اندرومدا در مقام قیاس قرار میگیره، درسته که بعضی از همین بازی‌های شکست خورده هم با آپدیت تونستن به جایگاه خوبی برسن اما هیچکدوم به اندازه سایبرپانک هایپ نداشتن و هیچکدوم مثل سایبرپانک موردانتظار نبودن!
      در ضمن علی، این مقاله بودا، نقد نبودش، نقد و بررسی کامل بازی چند روز آینده منتشر میشه… :))

  9. Alimctavish گفت:

    ممنون از نقد عالی که گذاشتین
    بزرگترین چیزی که به بازی لطمه زد از نظر من معرفی بسیار زودهنگام بازی بود…
    وقتی کمپانی روی بازی بزرگی مثل ویچر۳ داشت کار می کرد نباید این بازی رو معرفی می کرد و بعد تازه از سال ۲۰۱۶ شروع به ساخت بازی می کرد…
    این کار مثال بارز دوتا هندونه با یه دست بلندکردنه که اولی به مقصد رسید ولی دومی افتاد و شکست…
    اینکه بازی با آپدیت درست میشه که البته فعلا نشده نمیتونه توجیه خوبی برای اشتباه و یا بهتر بگیم گیمر فریبی کمپانی باشه
    تمام بازی هایی که مثال زده میشه تا این بازی تبرئه بشه خودشون در زمان انتشار مورد نقد بودن و یا اصولا مشکل آنچنانی نداشتن…
    اساسین یونیتی که پرباگ ترین بازی یوبی سافت بود همون موقع هم مورد نقد بسیار قرار گرفت اما یه سری از دوستان که من نمیدونم دقیقا چه مشکلی با یوبی سافت دارن همیشه تو سرش زدن و این در حالیه که خود یوبی سافت IP های بسیار خوبی رو تحویل جامعه گیمینگ داده ولی به شخصه نه فن کمپانی هستم نه دشمنش، بازی خوب داده مثل اساسین والهالا که ۹۰ ساعته دارم بازی می کنم بازی بد داد مثل همون واچ داگز ۱ اصن تمومش نکردم…
    GTA V مشکلات آنچنانی نداشت و با آپدیت به شرایط ایده آل تر رسید…
    اما برادران وارنر با انتشار اون آشغالی که برای PC از شوالیه آرخام دادن خیلی مورد نقد قرار گرفتن و حتی چیزی که بعدا اصلاح شد هم نتونست گیمرها رو راضی کنه چون انتشار نسخه اصلی یه توهین بزرگ برای PCگیمرها بود…
    مهم نیست ساخت یه بازی چقدر طول بکشه مهم اینه خروجی یه بازی کم ایراد (نمیگم بدون ایراد) باشه و بازی باید زمانی معرفی بشه که بیشتر از ۷۰درصدش توسعه پیدا کرده باشه نه اینکه یه ایده به اسم خود بازی ۸ سال پیش معرفی بشه و تازه از ۴ سال بعدش اون ایده شروع به ساخته شدن بکنه و در نهایت به اینی که میبینیم برسه…

    • ممنون که وقت گذاشتی و خوندی
      موافقم با حرفات، بازی نباید زود معرفی و بدتر از اون زود منتشر می‌شد، ولی الان با همین انتشار زودهنگام به جایی رسیده کارشون که بجای مقایسه با غول‌هایی مثل جی تی ای، رد دد یا حتی ویچر خودشون، با فجایعی مثل فالوت ۷۶ و انتم و اندرومدا در مقام قیاس قرار میگیره، درسته که بعضی از همین بازی‌های شکست خورده هم با آپدیت تونستن به جایگاه خوبی برسن اما هیچکدوم به اندازه سایبرپانک هایپ نداشتن و هیچکدوم مثل سایبرپانک موردانتظار نبودن!
      در ضمن علی، این مقاله بودا، نقد نبودش، نقد و بررسی کامل بازی چند روز آینده منتشر میشه… :))

  10. هومن صادقیان گفت:

    بنده خدا Gamestop چه حرفایی که نشنید سر نمرش :))

  11. هومن صادقیان گفت:

    بنده خدا Gamestop چه حرفایی که نشنید سر نمرش :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *