گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

قربانی کردن چیزی باارزش در مقابل به دست آوردن پاداشی بهتر، منطقی به نظر می‌رسد اما تضمینی وجود ندارد که در نهایت به چیزی بهتر دست پیدا کنید. همین ریسک است که اگر به ثمر بنشیند، به پاداش ارزش می‌دهد. بازیهای مستقلی که با مشقت ساخته می‌شود و به ندرت بین عناوین پرزرق و برق می‌توانند خودی نشان دهند و تجربه‌هایی که این مشقتِ ریسک و پاداش را به تصویر می‌کشند، دقیقا در همین نقطه تلاقی پیدا می‌کنند. Salt and Sacrifice میراث خود را قربانی می‌کند تا به فراتر از سادگی‌ِ Salt and Sanctuary دست پیدا کند. این ریسک در نهایت در برخی جنبه‌ها به هدف اصابت کرده است و در برخی نیز ارزشش را نداشته است. با نقد و بررسی این عنوان همراه گیمین‌گرویتی باشید.

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

اگر پیش‌نمایش اختصاصی ما از بازی را خوانده باشید، می‌دانید در تجربه‌ محدودی که قبل از عرضه داشتیم، Salt and Sacrifice به خوبی توانست پیشرفت خود نسبت به نسخه قبل و همینطور تغییر در اهداف را در خود نشان بدهد. این صرفا فرمول تکامل یافته از همان بازی نیست و حالا با اضافه شدن عنصری به نام Mage Hunt که نبردها را از چارچوب یک باس فایت خارج می‌کند و همینطور تاکید بیشتر بر روی قابلیت های آنلاین و نبردهای دو یا چند نفره‌ی شکار جادوگران، تجربه‌ی جدیدی ارائه داده است.

در ابتدا با شخصیتی که در بازی خلق می‌کنید وارد دنیایی تاریک می‌شوید. دنیایی که شما در آن یک گناهکار بوده و باید برای جبران اشتباهات خود به شکار جادوگرانی که دنیای بازی را به تسخیر خود درآورده‌اند بپردازید. روایت داستان مانند منبع الهام بازی، کاملا بر اساس دیالوگ‌های پراکنده NPCها و توضیحات مربوط به آیتم‌های مختلف انجام می‌شود. با این حال با وجود مینیمالیستی بودن روایت داستان، خبری از ماموریت‌های گنگ و رمزآلود بودن رویدادهای بازی برخلاف عناوین سولزلایک نیست و اکثرا شخصیت‌ها به طور واضحی نقش خود را در پیشبرد داستان و روایت آن به مخاطب، ایفا می‌کنند.

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

با این حال در طول 5 منطقه اصلی بازی تا رسیدن به نقطه پایان، داستان به اندازه کافی برای شما انگیزه ایجاد نمی‌کند تا آن را با جدیت دنبال کنید و اینجا نیز گیم‌پلی مشوق اصلی در پیشبرد بازی محسوب می‌شود. البته در آن روی سکه، داستان مانعی در مقابل آزادی عمل شما در بازی به شمار نمی‌آید و تا جایی که بتوانید و عناصر مترویدونیای بازی به شما اجازه دهد، می‌توانید در هر منطقه‌ای پیشروی کنید و اهداف خود را دنبال کنید.

اگر بخواهیم گیم‌پلی Salt and Sacrifice را تجزیه کنیم، به طور کلی ساختار مراحل از قوانین یک مترویدونیا پیروی می‌کند، هسته مبارزات و ارتقای شخصیت‌ها الهام گرفته از عناوین سولزلایک است و سیستم آنلاین و تعامل دشمنان، یادآور سری Monster Hunter است. بیایید به هر کدام از این سه جنبه بپردازیم و ببینیم که نتیجه فرمول گیم‌پلی Ska Studios چه بوده است.

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

بهترین جنبه بازی عناصر مترویدونیای پخته و گسترده است و با پیشروی در بازی و سر زدن به محیط‌هایی که قبلا از آن بازدید کرده‌اید، همیشه چیزی وجود دارد که نظرتان را جلب کند و بتوانید با ابزار جدید، به مناطق جدید دسترسی پیدا کنید. یکی از بهترین ابزاری که به فرمول بازی اضافه شده است، Grappling Hook است که جابه‌جایی سریع در محیط را به طرز شگفت‌انگیزی بالا برده است و حتی در مبارزات نیز به کار می‌آید. علاوه بر این به طور منظم در طور بازی به آیتم‌های جدیدی دست پیدا خواهید کرد که روند جابه‌جایی در محیط را تغییر می‌دهد و همیشه گشت و گذار در محیط‌های بازی را تازه و هیجان‌انگیز نگه می‌دارد.

با این حال یکی از نقاط ضعف بازی در این بخش، نقاط چک‌پوینت و ذخیره‌سازی است که بعضا در مناطقی نامناسب قرار داده شده است و باعث رفت و آمدهای بیهوده در هنگام مواجه با مناطق پر از دشمن یا مبارزه با جادوگران می‌شود. اما به طور کل از نظر جابه‌جایی و گشت و گذار در محیط، Salt and Sacrifice با گام‌های محکم و پیوسته‌ای سعی زیادی در نگه داشتن حس تازگی در بازی کرده است و با توجه به ارتقای قابل توجه از نظر طراحی مراحل و پیوستگی دنیاهای بازی نسبت به نسخه قبل، هیچگاه تکراری و ملال‌آور نمی‌شود.

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

از این رو Hub بازی که برای ارتقای سلاح و شخصیت‌ها باید به آن سفر کنید، نقش یک دورهمی جذاب از شخصیت‌هایی را بازی می‌کند که در طول گشت و گذارهای خود با آنها برخورد کرده‌اید. این شخصیت‌ها برای شما امکانات جدیدی از جمله انواع جدید ماموریت‌ها را فراهم می‌کنند که به بار تنوع و ارزش تکرار بازی می‌افزاید مخصوصا اگر علاقه‌مند به تجربه آنلاین بازی باشید.

از نظر مبارزات بدون شک تمرکز بر روی همان تنشِ چالش‌برانگیز و ضرباتی که هر کدام می‌توانند تمام‌کننده باشند، هستیم. در این نسخه با توجه به انیمیشن‌هایی که بسیار روان‌تر هستند و همینطور گستردگی سلاح و زره‌ها، مبارزات کمتر خسته‌کننده می‌شوند. البته محدودیت مبارزات 2 بعدی هیچوقت نمی‌تواند پویایی مبارزه سه بعدی که از عناوین سولزلایک بزرگ سراغ داریم را به خوبی در یک فضای محدودتر ترجمه کند و در بسیاری از مواقع تنها لازم است تمرکز داشته باشید که ضربه از سمت چپ یا راست شما وارد می‌شود و با آن مقابله کنید.

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

شرایط زمانی سخت و طاقت‌فرسا می‌شود که تعداد دشمنان به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. مخصوصا در این نسخه که جادوگران و دشمنان کوچکی که احضار می‌کنند در هر نقطه‌ای می‌توانند مانع شما شوند. در این شرایط ممکن است از هر دو سمت تحت فشار قرار بگیرید و به دلیل شلوغی بیش از حد محیط و سبک هنری خاص بازی که چندان خوانایی بالایی را ارائه نمی‌کند، ضرباتی دریافت کنید که امکان دیدن آن وجود ندارد. البته شلوغی محیط و درگیری لشکریان جادوگران با باس‌ها و دشمنان دیگر جذابیت خاص خود را دارد و برخی مواقع می‌توانید دقیقا مثل سری Monster Hunter منتظر بمانید تا آنها یکدیگر را تضعیف کنند و سپس سراغشان بروید.

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

با این حال با توجه به اینکه انواع جادوگران حتی پس از شکست دادن نیز در محیط سرگردان هستند و در موقعیت‌های کنترل‌نشده‌ای شما را گرفتار می‌کنند و مانع پیشروی می‌شوند، بدون تردید می‌توان گفت نحوه قرارگیری دشمنان و هوش مصنوعی آنها بزرگترین مشکل بازی محسوب می‌شود و ضربه بزرگی به تجربه گیم‌پلی وارد کرده است.

مطمئنا قابلیتی که باعث می‌شود کمی این نکته منفی کمرنگ‌تر شود، امکانات گسترده و مناسب تجربه بازی به صورت چندنفره است. خب بالاخره وقتی دشمنان پرتعداد می‌شوند و آشوب را به میدان نبرد وارد می‌کنند، شما نیز با آوردن همراهان بیشتر، می‌توانید از این آشوب به نفع خود استفاده کنید! در این شرایط است که می‌توانید دشمنان را از هم جدا کرده و هر کدام را در گوشه‌ای گیر انداخته و نابود کنید.

نقد و بررسی Salt and Sacrifice | شکارچیان ساحره

مودهای آنلاین بازی نیز شمار بالایی دارند و می‌توانید به صورت کوآپ ماموریت‌های مختلفی را با دوستان یا غریبه‌هایی که برای اولین بار ملاقات می‌کنید،‌ انجام دهید. البته قابلیت مبارزات رقابتی نیز در دسترس است و می‌توانید یک دوئل تمام عیار را برپا کنید و یکدیگر را به چالش بکشید. خوشبختانه بازی از نظر ساختار آنلاین و کیفیت سرورها کارایی بالایی دارد و در هر زمانی می‌توانید با استفاده از آیتم مناسب به تجربه چند نفره دسترسی داشته باشید. البته ممکن است مورد تهاجم یک دشمن آنلاین نیز قرار بگیرید یا اینکه به یک دنیای دیگر کشیده شوید تا به همراه چندین همراه دشمنان را قلع و قمع کنید و بهترین آیتم‌ها را به دست آورید. به طور کلی تجربه آنلاین بازی بسیار متنوع است و به اندازه زیادی نسبت به وضعیت تک نفره، تجربه بازی را ارتقا می‌دهد و به نظر می‌رسد بسیاری از عناصر بازی نیز با در نظر گرفتن همین تجربه چند نفره طراحی شده‌اند.

در نهایت می‌توان گفت تجربه‌ای که از ترکیب چندین عنصر کلیدی نشات گرفته از عناوین متفاوت به دست آمده است، منحصر به فرد و سرگرم‌کننده از آب درآمده است. با این حال این تجربه دارای انعطاف لازم نیست تا برای هر سبکی از تجربه مخصوصا افرادی که به طور عمده به صورت تک نفره بازی می‌کنند، مناسب باشد. به طور کلی اگر بتوانید با گیم‌پلی بازی کنار بیایید و آن را صرفا ادامه‌ای از نسخه قبل تلقی نکنید، تجربه‌ای چالش‌انگیز پر از زد و خورد، با محیط‌هایی متنوع و موسیقی حماسی انتظارتان را می‌کشد که تا مدت‌ها می‌توانید سرگرم‌تان کند.

امتیاز به پست :

سخن پایانی

Salt and Sacrifice عنوانی دگرگون‌شده و خاص نسبت به Salt and Sanctuary است که اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند. یک تجربه چندنفره مجذوب‌کننده از شکار دشمنانِ سرسخت با طراحی مراحل هوشمندانه که به صورت تک نفره به پتانسیل کاملش نمی‌رسد.

نکات مثبت

پیوستگی محیط‌های بازی و طراحی مراحل هوشمندانه

Grappling Hook و ابزارهای جذاب جابه‌جایی در محیط

مبارزات چالش‌برانگیز و متعادل

سیستم چند نفره آنلاین متنوع و کاربردی

موسیقی حماسی و شنیدنی

نکات منفی

خوانایی پایین ضربات و حرکات دشمنان

برخی چک‌پوینت‌های نامناسب

داستان بی‌انگیزه

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *