گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Hades | جهنم لذت‌بخش (همراه با نقد ویدئویی)

این نقد بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای وبسایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است

اساطیر یونانی و نورس منبع الهام عناوین مختلف در سبک‌های متفاوت بوده‌اند. بازی‌هایی مانند Apotheon، Age of mythology ،Hellblade  و معروف ترین آن‌ها God of War هرکدام به خوبی از این افسانه‌ها استفاده کرده‌اند و لحظات خوبی را برای ما گیمرها به ارمغان آورده‌اند. حال استودیو Super Giant Games قصد دارد تا با عنوان Hades بار دیگر ما را به دنیای اساطیری یونان باستان و این بار به جهنم ببرد. با سابقه درخشانی که این استودیو در ساختن عناوین خلاقانه دارد، می‌توان انتظار یک بازی هیجان ‌انگیز و منحصر به فرد را داشت.

شما در نقش Zagreus، پسر هیدیس (خدای جهنم)  بازی می‌کنید. فردی جذاب، دوست داشتنی و یک دنده که قصد دارد از جهنم فرار کند و به زمین برود. اینکه او چرا قصد اینکار را دارد و چه اتفاقاتی بر وی افتاده است به مرور زمان مشخص می‌شود. هیدیس اما مخالف این کار است و از هر چیزی که در دست دارد برای جلوگیری از موفقیت Zagreus استفاده می‌کند. بنابراین مجبورید برای رسیدن به هدف خود تا سطح زمین مبارزه کنید. در این میان سایر خدایان نیز به کمکتان می‌آیند و قابلیت‌های مختلفی را در دسترس شما قرار می‌دهند تا  مسیر را برای خروج از جهنم هموارتر کنند.

تماشای نقد ویدئویی بازی Hades در یوتیوب

داستان بازی، شخصیت پردازی و نحوه قرار گیری آن‌ها در یک بازی Rouge-like چیزیست که Hades را از سایر عناوین متمایز می‌کند. در بازی مرگ تنها به عنوان یک مکانیک گیمپلی حساب نمی‌شود، بلکه بخشی از داستان بازی است. Zagreus پس از هر بار مردن توسط رودخانه Styx به خانه هیدیس باز می‌گردد. اما کاراکترها از میزان پیشروی و کارهایی که انجام داده‌اید آگاه هستند. برخی از آن‌ها مانند پدرتان و باس‌های بازی به شما طعنه می‌زنند و شما را کوچک می‌شمارنند و برخی دیگر به شما روحیه می‌دهند و تشویقتان می‌کنند. همینطور کاراکترها وقتی یک قابلیت جدید بدست می‌آورید یا خود را ارتقاء می‌دهید، متوجه آن می‌شوند و به آن اشاره می‌کنند. مثلا راجب سلاح جدیدی که بدست آورده‌اید یک داستان تعریف می‌کنند. این در هم تنیدگی داستان و گیمپلی، پیشروی در بازی را برای گیمر شخصی‌تر می‌کند و به جذابیت آن می‌افزاید.

صدا گذاری و دیالوگ نویسی شخصیت‌ها نیز به خوبی صورت گرفته  و شخصیت هر کدام از کاراکتر‌ها به خوبی در دیالوگ‌ها و صدای آنها حس می‌شود. خونسردی و آرامش Nyx (الهه شب)، غرورهیدیس و از همه مهم‌تر کله شقی و یک دندگی Zagreus همگی توسط صداگذاری خوب این عنوان به مخاطب القاء می‌شود. دیالوگ‌ها و مامورت‌های فرعی بسیاری نیز در بازی وجود دارد که به زمان زیادی را برای کامل کردن آن‌ها نیاز دارید. هر بار که به خانه برمی‌گردید یا دور جدید را آغاز می‌کنید شخصیت‌های مختلف حرف تازه‌ای برای گفتن دارند و اطلاعات جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند.  این موارد بازیکن را به تعامل هرچه بیش‌تر با کاراکترهای بازی جذب می‌کند که خود برای پیشروی در داستان بازی و بدست آوردن آیتم‌ها و ارتقاء‌های بیشتر ضروری است.

هر دور بازی از چند منطقه مختلف تشکیل شده و هر منطقه نیز دارای تعدادی اتاق است. قبل از ورود به هر اتاق، پاداشی که پس از مبارزه با دشمنان بدست می‌آورید بر روی در نشان داده می شود که معمولا می‌توانید از بین دو یا سه اتاق یکی را انتخاب کنید. این پاداش‌ها نیز شامل واحد‌های پول بازی مانند سکه، کلید و …. و همینطور ارتقاء‌هایی برای شما و سلاح‌هایتان می‌شود. در انتهای هر منطقه نیز باس فایتی وجود دارد که از طرف پدرتان مامور شده است تا جلوی شما را بگیرد. برای آنکه مراحل بازی تکراری نشود، پس از مدتی در هر منطقه دشمنان و مینی باس‌های جدید اضافه می‌شود و همینطور باس‌های بازی تغییر حالت می‌دهند و نحوه مبارزه آن‌ها عوض می‌شود.

Hades عنوانی است که قصد دارد تا مخاطب را حداقل ۳۰ یا ۴۰ ساعت سرگرم کند. اما طراحی خطی مراحل بازی شاید نتواند به خوبی پاسخگوی این هدف باشد.  در برخی عناوین مانند Spelunky 2  شما در انتهای هر مرحله، برای رفتن به منطقه بعدی می‌تواند بین دو یا چند مرحله انتخاب کنید. در بخش‌های بعدی نیز این انتخاب وجود دارد و در نهایت مراحل بازی به صورت شاخه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند که شما در هر دور بازی می‌توانید مسیر متفاوتی را در پیش بگیرید. این مورد در هیدیس وجود ندارد و مراحل بازی کاملا خطی هستند. با اینکه Hades محتوای بسیار زیادی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، محیط‌های بازی ممکن است بعد از مدتی برای برخی بازیکنان تکراری شود.  برای خود من و بعد از حدود ۲۵ ساعت بازی کردن جای خالی مناطق تازه با دشمنان جدید کاملا حس می‌شد در حالی هنوز داستان بازی نیمه تمام مانده بود و بسیاری از آیتم‌ها و آپگرید‌ها را نیز بدست نیاورده بودم .

مبارزات نیز در Hades سریع و لذت بخش هستند و درجه سختی آن‌ها به خوبی متعادل سازی شده است. شما یک سلاح و یک جادو برای مبارزه در اختیار دارید که هر کدام توسط خدایان و شما در خانه قابل شخصی سازی هستند. همچنین یک قابلیت خاجالی دادن نیز در بازی وجود دارد که استفاده درست از آن برای فرار از خطر بسیار مهم است. این مبارزات به تدریج با ارتقاء دادن سلاح و جادویتان سریع‌تر‌ و هیجان انگیز‌تر می‌شوند و چالش‌هایی که در نگاه اول سخت تلقی می‌شدند، با استفاده از این قابلیت‌ها  قابل انجام می‌شوند. اما اگر همچنان احساس می‌کنید بازی برای شما سخت است در منوی بازی یک God mode وجود دارد که با فعال کردن آن مقاومت شما به حملات ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و با هر بار مردن به میزان مقاوت ۲ درصد اضافه می‌شود تا جایی که میزان مقاوت شما به ۸۰ درصد برسد. اگر نیز پس از پیشروی در بازی احساس می‌کنید بازی دارد آسان می‌شود، پس از مدتی این قابلیت را پیدا می‌کنید که چالش‌های جدید به بازی اضافه کنید که در ازای آن پاداش‌های خوبی نیز دریافت می‌کنید. مثلا می‌توانید تعداد دشمنان را افزایش دهید یه به آن‌ها توانایی‌های جدید بدهید. اینکه سختی و میزان چالش‌های بازی تا حدودی در اختیار بازیکن قرار داد شده است ارزش تکرار بازی  را افزایش می‌دهد و بازی را برای مدت زمان بیشتری راضی کننده نگه می‌دارد.

در بازی گزینه‌های زیادی برای شخصی سازی کاراکتر و نحوه بازی کردن وجود دارد. در طول هر دور بازی، با خدایان مختلف توسط آیتم‌هایی با نام Boon ارتباط برقرار می‌کنید. هرکدام از این خدایان قدرت‌های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌دهند که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که شامل مواردی مثل افزودن یک المنت جدید به حملات، افزایش قدرت و … می‌شود. مثلا حملات Zagreus قدرت برق (توسط زئوس خدای برق) پیدا می کند یا قوی‌تر می‌شود و دشمنان را ضعیف می‌کند(توسط Aphrodite الهه عشق). همینطور در بازی فروشگاه‌ها و کاراکترهای مختلفی قرار دارند که  هرکدام نیز آیتم‌ها و ویژگی‌های متفاوتی در اختیار شما قرار می‌دهند.

در خانه هیدیس موارد بیش‌تری برای انتخاب کردن وجود دارد. سلاح خود را می‌توانید قبل شروع دور جدید تغییر دهید. این سلاح‌ها کاراکتری تحت عنوان پیمانکار در خانه وجود دارد که در ازای دریافت جواهرات و الماس، اتاق‌های جدیدی به بازی اضافه می‌کند یا دکوراسیون خانه را با اضافه کردن آیتم‌های جدید مانند میز، فرش، گلدان و … تغییر می‌دهد. همچنین با استفاده از آیینه درون اتاق خود می‌توانید قابلیت‌های بیشتری بدست آورید. مثلا می‌توانید تعداد دفعات مرگ یا جاخالی دادن خود را افزایش دهید یا شانس خود را برای بدست آوردن Boon‌های بهتر افزایش دهید.

مکانیک خاص دیگری که در بازی وجود دارد تعامل با کاراکتر‌ها و دریافت پاداش از آن‌ها است. در صورتی که به هر شخصیت آیتمی به نام نکتار بدهید، رابطه شما با او قوی‌تر می‌شود و در ازای آن آیتم‌هایی با عنوان Keepsake دریافت می‌کنید. این آیتم‌ها کارهایی مانند افزایش خط سلامتی، یافتن Boon های بهتر و … را انجام می‌دهند که آن‌ها را می‌توانید قبل از شروع دور جدید و در مکان‌هایی خاص در طول بازی انتخاب کنید یا تغییر دهید. تعامل با شخصیت‌ها همینطور برای باز کردن برخی قابلیت‌های سلاح ها، دریافت آیتم‌های مهم و همچنین پیشروی در داستان بازی مهم است که البته همانطور که گفتم با صداگذاری، طراحی و دیالوگ نویسی خوب شخصیت‌ها این کار لذت بخش می‌شود.

همه این موارد در کنار هم دست مخاطب را برای ایجاد سبک مبارزه دلخواه بسیار باز می‌گذارد. اگر از سلاح بازی خسته شده‌اید، سلاح جدیدی انتخاب کنید یا قابلیت آن را تغییر دهید. اگر محیط‌های بازی راحت هستند، چالش های جدیدی به آن اضافه کنید. قابلیت‌هایی را که دوست دارید ارتقاء دهید و در طول بازی نیز آیتم‌هایی را که به استایل بازی کردن شما می‌خورد انتخاب کنید. تنوع بالای سلاح‌ها و آیتم‌های بازی همیشه به شما بهانه جدیدی برای شروع یک دور مجدد و وارد شدن به دنیای بازی را می‌دهد.

موسیقی بازی نیز  به خوبی در اتمسفر بازی تاثیرگذار است. احساساتی مانند هیجان، آرامش و … همگی در جای خود توسط موسیقی بازی به مخاطب القاء می‌شوند که با توجه به سابقه Super Giant Games انتظار دیگری نیز نمی‌توان داشت.

بازبینی تصویری

آیینه قدرت‌های Zagreus

کاراکترها از اعمال شما آگاه هستند.

باس‌های بازی بعد از مدتی عوض می‌شوند یا قابلیت جدیدی بدست می‌آ‌ورند.

با پیش‌روی کردن در رابطه کاراکترها ایتم‌های بدردبخوری دریافت می‌کنید.

آیتم‌های خود را می‌توانید در ازای دریافت آیتمی دیگر مبادله کنید.

موسیقی متن بازی در خانه وجود دارد و آهنگ های مختلف را می‌توانید از پیمانکار بخرید.

سخن پایانی

Hades عنوانی است که داستان و گیم‌پلی را در یک عنوان Rouge-like به طرزی کاملا استثنایی و لذت‌بخش در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. محتوای زیادی که این عنوان در اختیار شما قرار می‌دهد ارزش ساعت‌ها تجربه کردن را دارد.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

0 پاسخ به “بررسی بازی Hades | جهنم لذت‌بخش (همراه با نقد ویدئویی)”

  1. خسته نباشی دلاور؟
    پایان اصلی اش هم تونستی ببینی؟

  2. نقد زیبایی بود و مشتاق شدم به تجربه‌ی بازی
    حیف که سیستمم نمیتونه اجراش بکنه?

    خسته نباشی عرفان

  3. نقد زیبایی بود و مشتاق شدم به تجربه‌ی بازی
    حیف که سیستمم نمیتونه اجراش بکنه?

    خسته نباشی عرفان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *