گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Blasphemous: The Stir of Dawn

پول دوستی بیش از حدِ خیل عظیمی از سازندگان و ناشران صنعت بازی‌های رایانه‌ای، موضوعی تکراری است که بارها درباره آن صحبت شده است. اگرچه استدیوهای بزرگی همچون CDPR محتوای اضافه قابل توجهی را به صورت رایگان برای بازی‌هایشان عرضه می‌کنند؛ با این حال این موضوع آن طور که باید و شاید فراگیر نیست. این مهم را در میان سازندگان مستقل بیشتر می‌توان دید. یکی از آخرین سازندگان مستقلی که در این راه قدم برداشته است، استدیو The Game Kitchen ، سازنده بازی Blasphemous، است که یک سال پس از عرضه این عنوان ، آپدیتی بزرگ به نام The Stir of Dawn برای آن عرضه کرده است. به همین بهانه و با توجه به محتوای قابل توجهی که به این اثر اضافه شده است، بر آن شدیم که به بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا ببینیم که The Game Kitchen چگونه به بازی خود، آن هم یک سال پس از عرضه، جانی دوباره بخشیده است.

داستان Blasphemous درباره مردم Cvstodia و نحوه تاثیر اراده الهی یا Highwills در زندگی آنان است. این The twisted one بود که به خاطر گناه بزرگش خواستار مجازاتی از جهان بالا شد. اصرار او بر مجازات شدن، The Miracle را پدید آورد. اراده الهی که برای انسان‌ها ناشناخته بوده، مقدس است و برای هر کس مجازات و سرنوشتی را رقم می‌زند…

شخصیت اصلی ما The Penitent One in Silence نام دارد. آخرین بازمانده از انجمن برادری Silent Sorrow که برای مشاهده the Miracle از نزدیک، قدم در راهی خطرناک می‌گذارد؛ راهی پر از موجودات و انسان های تغییریافته توسط the Miracle که بعضی به عنوان دوست و بیشتر به عنوان دشمن حضور دارند. با این حال، راه the Miracle راهی مقدس است و دستیابی به هیچ مقدسی بی بها نیست…

به طور کلی داستان در Blasphemous گنگ، پیچیده، مرموز و بسیار جذاب است؛ اگرچه کم نیستند شخصیت‌های غیرقابل‌بازی و کم نیستند توضیحات آیتم‌ها و وقایع، اما این حدسیات مخاطب و برداشت او از ماجرا است که داستان را می‌سازد و به پس‌زمینه این جهان زیبا رنگ می‌بخشد. در The Stir of Dawn نیز به بخش دیگری از داستان The Miracle  پرداخته می‌شود که هر چند طولانی نیست، اما بر شناخته شدن بیشتر جهان بازی برای بازیکن تاثیرگذار است.

جدای از داستان، گیم‌پلی Blasphemous تجربه‌ای بسیار لذت بخش را به مخاطب ارائه می‌دهد. بازی در سبک مترویدوانیا است و به مانند سایر بازی‌های خوب این سبک، پر است از دشمنان سخت‌جان، باس‌فایت‌های خاطره‌انگیز و مکان‌های دیدنی که جست و جوی چندین و چند باره‌شان مخاطب را خسته نخواهد کرد.

از مواردی که در زمان انتشار به عنوان نقطه ضعف Blasphemous ذکر می‌شد، درجه سختی نسبتا کمتر آن در قیاس با سایر عنوان‌های مترویدوانیا بود. این موضوع با اضافه شدن New Game+ در بسته الحاقی The Stir of Dawn نه تنها به طور کامل حل شده است، بلکه در NG+، امکان دشوار کردن بازی به طرق مختلف نیز وجود دارد؛ بدین صورت که در NG+ سیستمی مرتبط با داستان به نام Penance یا مجازات ارائه شده است که با انتخاب یکی از سه حالت آن، بازیکن هر بار به روش خاصی محدود می شود و می‌بایست روش بازی خود را به طور کامل تغییر دهد.

با توجه به اینکه هر کدام از سه مجازات ، بازی را به نوبه خود بسیار سخت می‌کنند، امکان رها کردن آن‌ها به مخاطب داده شده است اما در صورت انجام این عمل، امکان انتخاب دوباره مجازات تا NG+ بعدی به بازیکن داده نمی‌شود. همچنین با اتمام بازی و با فعال بودن هر یک از این سه مجازات، یک پوسته برای شخصیت اصلی و یک آیتم کاربردی Rosary Bead، به بازیکن داده می‌شود. از نکات منفی این بخش می‌توان به تاثیرگذار نبودن مجازات‌ها بر روند داستان نام برد، به گونه‌ای که برای مثال با به پایان رساندن بازی با فعال بودن هر کدام از مجازات‌ها، هیچ گونه تغییری، ولو اندک، در پایان بازی داده نمی‌شود.

برای شروع هر NG+ باید ابتدا بازی را یک بار به اتمام رسانده، سپس سیو خود را به این حالت انتقال دهید. لازم به ذکر است که محتوای داستانی The Stir of Dawn و باس‌ها و محتوای داستانی منحصر به فردشان، تنها در این حالت در دسترس هستند. در این حالت مخاطب با تمام آیتم های بدست آمده و بدون ارتقاهای مربوط به خط سلامتی و جادو بازی را آغاز می‌کند. همچنین ۵ باس جدید با نام Amanecida در NG+ انتظار بازیکنان را می‌کشند که هر کدام به خودی خود از اکثر قریب به اتفاق باس های خط داستانی اصلی چالش‌برانگیز‌تر هستند و شکست دادنشان مهارت بیشتری را از بازیکن طلب می‌کند.

از تغییرات مثبت صورت گرفته در بازی، امکان ارتقای چک پوینت‌ها است  که با هدیه بخشیدن اشک‌های جمع آوری شده‌ی حاصل از کشتن دشمنان و باس‌ها به کلیسای موجود در شهر اصلی بازی یعنی Albero صورت می‌پذیرد. این ارتقا در چند مرحله صورت می‌گیرد و هر مرحله دارای فواید مخصوص به خود است که از جمله آن می‌توان به امکان بسیار کاربردی تلپورت بدون واسطه میان چک پوینت‌های بازی اشاره کرد. متاسفانه در NG+ امکان افزایش بیشتر قدرت شمشیر کاراکتر وجود ندارد که این مورد با توجه به درجه سختی بازی می‌تواند تا حدودی مایوس‌کننده باشد.

تغییر دیگری که در این آپدیت شاهد آن هستیم، بهبود گرافیک بازی است؛ به گونه ای که در زمینه گرافیک هنری ، بازی با ارتقای قابل توجهی رو به رو شده است و  کمتر یافت می‌شود محیطی که نسبت به قبل دست نخورده باقی مانده باشد. محیط های بازی که قبلا طراحی زیبایی داشتند، اکنون زیباتر و چشم نوازتر و باورپذیرتر از گذشته به نظر می‌رسند. تقریبا در تمامی موارد، جزییات بیشتری به پس زمینه محیط‌ها افزوده شده و آنان را زیباتر کرده است. محیط های جدید طراحی شده برای بازی نیز هر چند تعداد زیادی ندارند، اما به زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر کشیده شده‌اند.

خوشبختانه آپدیت بازی تنها به گیم‌پلی و گرافیک محدود نشده، بلکه صداگذاری‌ها نیز بعضا تغییر کرده‌اند، بهبود یافته‌اند و حتی گاهی شاهد صحبت کردن بیشتر کاراکترها هستیم. موسیقی بازی نیز اگرچه با تغییر خاصی در بخش های اصلی رو به رو نبوده، اما در بخش های مربوط به بسته الحاقی The Stir of Dawn شاهد قطعات گوشنوازی هستیم که مانند موسیقی بخش اصلی بازی، توسط آقای Carlos Viola و با استادی هر چه تمام‌تر خلق شده‌اند.

به طور کلی آپدیت The Stir of Dawn بازی Blasphemous را می‌توان فراتر از انتظار توصیف کرد. در عمل همه بخش‌های این بازی با بهبودهایی چشمگیر رو به رو شده‌اند که در ارتقا تجربه مخاطب از این اثر بسیار تاثیر گذار هستند. نکته مثبت این آپدیت، رایگان بودن آن به طور کامل است که ارزش آن را چندین برابر می‌کند.

به عنوان سخن آخر تنها می توان گفت اگر بنا به هر دلیلی تا کنون موفق به تجربه این اثر نشده‌اید، اکنون بهترین فرصت است تا این موضوع را تغییر داده و این بازی زیبا را امتحان بکنید و مطمئن باشید سفری زیبا، به یاد ماندنی و صدالبته دشوار را به سرزمین Cvstodia خواهید داشت.

سخن پایانی

Blasphemous: The Stir of Dawn تجربه‌ای ارتقا یافته و بی‌نظیر در دنیایی خارق‌العاده است که تا مدت‌ها در ذهن کاربر باقی خواهد ماند.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *