گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی فصل دوم انیمه Shadows House 2nd Season | خانه فریب

از سال 2018 مانگایی با نام «خانه سایه‌ها» (Shadow house) توسط سو ما تو (So-ma-to) در سبک برش زندگی و ماورا طبیعه در حال نوشته شدن است و انتشار آن را مجله هفتگی «ویکلی یانگ جامپ» (Weekly Young Jump) بر عهده دارد. این مانگا موفق شد به سرعت طرفداران زیادی پیدا کند و بر همین اساس شرکت «کلاور ورکز» (CloverWorks) در سال 2021 انیمه ای را با همین نام از روی مانگای یاد شده اقتباس کرد. فصل اول انیمه از کیفیت بالایی برخوردار بود و حتی تیتراژ پایانی آن به یکی از بهترین موسیقی‌های فصل تبدیل شد. از دیگر ساخته‌های کلاور ورکز می‌توان به Fairy tail، My Dress Up darling و The Promised Neverland اشاره کرد. همچنین کارگردان این انیمه «اهاشی کازوکی» (Oohashi Kazuki) نام دارد که آثار موفقی مانند  Kakegurui و Persona 5 را نیز می‌توان در کارنامه او پیدا کرد.

فصل اول انیمه خانه سایه‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بود و طرفداران بسیاری پیدا کرد، هر چند که داستان بخش انتهایی آن به طور کامل از مانگا جدا شد؛ زیرا کلاور ورکز به علت کمبود وقت و بودجه یک بخش اصلی از داستان را حذف و روایت خود را جایگزین آن کرد. با وجود این سال گذشته با یک انیمه خاص و کاملا تاریک مواجه بودیم که به شدت مورد تحسین قرار گرفت و باعث شد حتی طرفداران مانگا به شدت افزایش پیدا کند.

فصل دوم این انیمه در طول تابستان 1401 در 12 قسمت منتشر شد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا فصل دوم خانه سایه‌ها توانسته است موفقیت گذشته قبل خود را تکرار کند یا خیر. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

مستر روب

نقد و بررسی انیمه Shadows House 2

داستان انیمه Shadow house در رابطه با قلعه‌ای است که موجودات بدون چهره‌ای به نام سایه در آن زندگی می‌کنند. این موجودات برای این‌که بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، خانه را تمیز نگه‌دارند و کارهایشان را انجام دهند، موجوداتی به نام عروسک‌های زنده به وجود آورده‌اند. شخصیت اصلی این انیمه کیت (Kate) نام دارد که می‌خواهد پرده از اسرار و جنایات کثیف این قلعه برداشته و با بزرگان آن مقابله کند. داستان فصل دوم نیز دقیقاً از ادامه فصل یک رخ می‌دهد. در فصل جدید کیت و املیکو (Emilico) همچنان در تلاش هستند تا اعتماد ارشدهای بخش کودکان خانه را به دست آورند؛ اما اتفاقی می‌افتد که بیش از قبل آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. این دو اکنون با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌اند و باید پرده از هویت فردی به نام «روب ساما» (Rob Sama) بردارند تا بی‌گناهی خود را اثبات کرده و مجدد اعتماد ارشدها را به دست آورند.

نقد و بررسی انیمه Shadows House 2

خوشبختانه شرکت CloverWorks در فصل دوم Shadow House به طور کامل به مانگا پایبند بود؛ زیرا یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که طرفداران به فصل اول انیمه وارد آورده بودند، خارج بودن داستان یک سوم نهایی از چارچوب مانگا است. تا جایی که به طور کامل روند پیشروی داستان جابه‌جا شد. این اقدام موضوع جدیدی نیست و عوامل سازنده شرکت‌ها معمولاً به منظور جذاب نگه‌داشتن انیمه و شاخ و برگ دادن بیشتر به داستان، کم بود وقت یا بودجه دست به آن می‌زنند؛ اما گاهی مواقع نیز نتیجه عکس می‌گیرند. برای نمونه تا همین قسمت نهایی مانگا کیت هنوز نتوانسته است به بخش بزرگ‌سالان وارد شود؛ اما در انتهای فصل یک انیمه این نفوذ صورت گرفته بود. با وجود این خوشخبتانه CloverWorks در فصل دوم کاملا به مانگا پایبند بوده و اشتباهات خود را در زمینه داستانی به بهترین شکل ممکن اصلاح کرده است؛ بنابراین دیگر نیازی نیست دیگر نگران این موضوع باشید.

 

رشد شخصیت ها

نقد و بررسی انیمه Shadows House 2

فصل دوم تعداد زیادی کاراکتر جدید معرفی می‌کند که هر کدام آن‌ها به بهترین شکل ممکن شخصیت‌پردازی می‌شوند. داستان برای معرفی آن‌ها به دفعات به گذشته مراجعه کرده و وقایع این خانه را به نمایش می‌گذارد. دو تن از این شخصیت‌ها سایه و صورتی به نام‌های کریستوفر و آنتونی رییس سابق ارشد بخش کودکان هستند. این دو همه تلاش خود را برای پیشرفت بخش کودکان به کارگرفته بودند و محبوبیت زیادی بین ساکنان داشتند؛ از طرفی شخصیت منفی اصلی نیز بر پایه داستان‌های این دو شکل گرفته است. سازندگان از این طریق ظلم موجود در قلعه و سو استفاده از کودکان را به خوبی از دیدگاهی دیگر نمایش می‌گذارد.

از طرفی ما با جزئیات بیشتری از رابطه بین سایه‌ها و عروسک‌های زنده، بیماری دوده و فانتوم‌ها مواجه می‌شویم. این مسئله در کنار پاسخ به بخشی از سؤالات گذشته پیچش‌های داستانی بسیار خوبی را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

نقد و بررسی انیمه Shadows House 2

به علاوه شخصیت‌های اصلی و دوست‌داشتنی ما نیز با رشد خوبی مواجه شده‌اند. کیت یاد می‌گیرد چگونه با دیگران رفتار کرده و دوستانی به دست آورد. پاتریک به املیکو علاقه‌مند شده و سعی می‌کند آن را ابراز کند. همچنین لوئیز شروع به مراقبت از لو کرده و وی را بیش از یک عروسک در نظر می‌گیرد. املیکو و شان نیز بخشی از گذشته خود را به یاد می‌آورند و هم زمان با آن‌ها، انیمه این سوال را مطرح می‌کند که انسان بودن به چه معنا است؟ به طوری کلی شخصیت‌ها بیش از گذشته عمق پیدا کرده و باعث می‌شدند هر هفته تا انتهای داستان روی صندلی خود باقی بمانید.

از طرفی در بخش افراد بالغ نیز شخصیتی جدیدی به نمایش در می‌آید و باید دید کیت چگونه در آینده قصد دارد با آن‌ها مقابله کند؟ در مجموع پایان‌بندی فصل دوم Shadow house بسیار بهتر از فصل اول است و دیگر آن عجله بی‌مورد را در آن مشاهده نمی‌کنیم.

 

برده‌داری مدرن

نقد و بررسی انیمه Shadows House 2

به نظر می‌رسد نویسنده سعی داشته است با ایجاد قلعه سایه‌ها، نمادی از برداری را به طور غیر مستقیم به نمایش بگذارد. جهانی که در آن بزرگ‌ترها کودکان را برای رسیدن به اهداف خود از نظر ذهنی و جسمی به زنجیر می‌کشند. به اندازه‌ای به آن‌ها کار و وظیفه می‌دهند که فراتر از توانشان باشد و در نتیجه هویت اصلی خود و رؤیا داشتن را به طور کامل به فراموشی بسپارد. افراد سودجو در این راه به هر کاری دست می‌زنند. از شتسشوی مغزی کودکان تا ایجاد محیط خوابی که حتی انسانیت را از آن‌ها می‌گیرد. این مسئله تا جایی پیش می رود که به سادگی مرگ خود را در راستای اهداف آن‌ها پذیرفته و به آن افتخار می‌کنند.

نقد و بررسی انیمه Shadows House 2

از طرفی تفاوت عظیم قدرت کودکان و بزرگ‌سالان نیز شکاف بزرگی را در عدم ناتوانی آن‌ها برای مقابله و شورش نشان می‌دهد. کودکان یا باید خود به افراد بالغ و زورگو تبدیل شوند که به دیگران ظلم می‌کنند یا راه بسیار سخت و غیرممکنی را برای مقابله با آن‌ها در پیش خواهند داشت و هیچ کمکی نیز از جهان خارج ندارند.

بنابراین داستان انیمه و مانگای Shadow house به شدت روی مفاهیم برده‌داری و کودکان کار و کودک‌آزاری متمرکز است. این مجموعه سعی دارد مخاطب خود را با ظلمی که احتمالاً به هیچ عنوان با آن آشنا نیست و لایه‌های مختلف آن به صورت غیرمستقیم آشنا کند و به نظر می‌رسد موفق شده به هدف خود نیز دست پیدا کند.

 

 

معماری قلعه:

نقد و بررسی انیمه Shadows House 2

سبک هنری فصل دوم انیمه Shadow house نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده و تنها با کمی بهبود روبه‌رو هستیم. طراحی‌های ساده و زیبا که به خوبی در ذهن مخاطب می‌نشیند و شما را جذب خود می‌کند. فصل دوم با داستانی تاریک‌تر ادامه پیدا می‌کند و به همین دلیل طراحی‌ها کمی تیره‌تر شده‌اند که کاملاً با فضای آن همخوانی دارد.

از طرفی صداگذاری‌ها نیز با همان کیفیت سابق و بهترین شکل ممکن انجام گرفته‌اند و شخصیت‌هایی پویا را به نمایش می‌گذارند. در مقابل آهنگ تیتراژ اولیه انیمه راهی کاملاً متفاوت از فصل یک را در پی گرفته است. با وجود این «ReoNa» خواننده (همچنین خوانند تیتراژ نهایی و تحسین شده فصل اول) همچنان کاری قابل‌توجه و هماهنگ با فضای انیمه ارائه داده است. تیتراژ نهایی نیز به واسطه «ClariS» خوانده شده و یک کار زیبا را خواهید شنید. هر چند کیفیت هر دو تیتراژ پایین‌تر از فصل قبل به نظر می‌رسد.

امتیاز به پست :

سخن پایانی

به عنوان یکی از طرفداران مانگا در یک کلام فصل دوم انیمه Shadows House موفق شده است راه موفقیت این مجموعه را ادامه بدهد. از طرفی خوشبختانه سازندگان از اعتراض‌های فصل قبل درس گرفته و به نظر می‌رسد دیگر نیازی نیست نگران کنار گذاشته شدن بخشی از شخصیت‌های اصلی داستان به مانند گذشته باشیم. همه چیز راضی کننده است؛ بنابراین اگر از طرفداران مانگای آن هستید و فصل اول را دیده‌اید، یا حتی تاکنون با این سریال آشنایی نداشتید، بدون نگرانی به سراغ فصل دوم بروید؛ زیرا در مجموع با داستانی زیبا و منحصر به فرد مواجه خواهید بود. تا جایی که از هم‌اکنون می‌توانید برای انتشار فصل سوم آن نیز لحظه شماری کنیم.

نکات مثبت

شخصیت‌پردازی

بهبود طراحی‌ها

داستان

نکات منفی

افت موسیقی تیتراژها نسبت به قبل

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *