گیمینگرویتی

ثبت نام

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

بیشتر از 2 سال از عرضه جدید ترین کنسول سونی یعنی PS5 می‌گذرد و افراد زیادی قصد خرید این کنسول را دارند تا از نسل هشتم به نسل نهم جهش کنند. با این وجود مشکلات و موانع زیادی برای خرید این کنسول وجود دارد که خریداران را تحت تاثیر قرار داده است. عرضه این کنسول با همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا میزان تولید آن کاهش پیدا کند و با سوۀ استفاده احتکار گران «اسکالپر ها» در بازار سیاه آمریکا و اروپا  قیمت این کنسول در همه‏‎‎‎‎‎جای دنیا افزایش پیدا کند و حتی پیدا کردن یک PS5 با برچسب قیمت 500 دلاری کاری غیر ممکن به نظر برسد. حتی در سال 2022 مشکلات کمبود کنسول سونی هنوز به صورت کامل حل نشده و حداعقل در بازار ایران نمی‎‎‎‎‎توان با قیمت اصلی این کنسول را خریداری کرد. درحال حاضر هم با خبر شدیم که قیمت این کنسول در کشور های اروپایی، چین، استرالیا، ژاپن ، مکزیک و کانادا افرایش پیدا کرده است. با این حال تصمیم گرفتیم این مقاله را برایتان بنویسیم تا با نکات مهم در زمینه خرید PS5 آشنا بشوید، یا اگر تازه این کنسول را خریداری کرده‌اید و با قابلیت های آن آشنایی ندارید در این مقاله بسیاری از ویژگی های جدید و کاربردی PS5 را به شما معرفی می‌کنیم. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

 

وضعیت قیمت کنونی و نگرانی های PS5 در بازار ایران

بازار کامپیوتر رضا در تهران

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

در دوسال گذشته به دلیل محدود بودن PS5 در بازار جهانی قیمت آن به دو برابر قیمت اصلی رسیده بود و همین اتفاق در بازار کشور ما نیز رخ داده است و حتی بازه‌­ای در سال گذشته قیمت این کنسول به 27 میلیون تومان رسیده بود. با احتساب نرخ دلار 45 هزار تومانی قیمت اصلی PS5 باید چیزی حدود 22 تا 23 میلیون تومان باشد، اما در زمان انتشار این مقاله قیمت نسخه دیجیتال چیزی حدود 26 میلیون تومان و قیمت نسخه استاندارد 24 میلیون تومان می‌باشد که با توجه به قیمت های سال گذشته افزایش داشته است. اما در جدیدترین اخبار مطلع شدیم که قیمت رسمی PS5 قرار است در بعضی کشورها تغییر کند و با رشد نسبی 10درصدی مواجه خواهد شد. قیمت PS5 در این کشور ها به شرح زیر است:

Europe-

PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – €549.99

PS5 Digital Edition – €449.99

UK-

PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – £479.99

PS5 Digital Edition – £389.99

Japan (effective Sept. 15, 2022)-

PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – ¥60,478 yen (including tax)

PS5 Digital Edition – ¥49,478 yen (including tax)

China-

PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – ¥4,299 yuan

PS5 Digital Edition – ¥3,499 yuan

Australia-

PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – AUD $799.95

PS5 Digital Edition – AUD $649.95

Mexico-

PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – MXN $14,999

PS5 Digital Edition – MXN $12,499

Canada-

PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – CAD $649.99

PS5 Digital Edition – CAD $519.99

با توجه به بیانیه شرکت AMD به نظر نمی‌رسد مشکلات کمبود PS5 تا پایان سال جاری میلادی حل شود و به همین دلیل قیمت PS5 در بازار ایران فعلا در این محدوده ثابت است. اگر قصد خرید PS5 را دارید در حال حاضر بهترین موقع برای خرید است، چرا که ممکن است قیمت دلار در آینده بالا برود و توان خرید شما کاهش پیدا کند پس منتظر ارزانتر شدن PS5 در سال 2022 نباشید. اما با این وجود نگرانی­‌هایی راجب خود کنسول PS5 وجود دارد و باعث و بانی آن‌ کسانی جز فروشندگان سودجو نیستند. در سال 2021 مدل جدیدی از PS5 با کد «CFI-1100» وارد بازار شد که تمامی مشتری های کنسول سونی را نگران کرد. وزن این کنسول 300 گرم سبکتر از سری قبلی یعنی «CFI-1000» است و دلیل آن کوچکتر شدن سینک خننک‌­کننده کنسول (Heatsink) نسبت به مدل قبلی است.

 

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

تصویر سمت راست سری CFI-1100 – تصویر سمت چپ سری CFI-1000

بسیاری از خریداران از این کار سونی نگران شدند و فکر می­‌کردند ممکن است سری های جدید بیشتر داغ شود یا اصطلاحا Overheat کند برای همین خریداران به دنبال مدل‌های قدیمیتر PS5 در بازار بودند و فروشندگان سودجو از این فرصت استفاده کردند تا سری های قدیمیتر را با قیمت بیشتری به فروش برسانند. باید خدمت این دسته از خریداران عرض کنم که هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. تا الان هیچ موردی مبنی بر خراب شدن یا داغ شدن بیش از اندازه سری­‌های جدید PS5 گزارش نشده است و بر اساس تست های انجام شده اختلاف دما بین سری‌­های جدید و قدیمی بیشتر از 4 درجه سانتی‌گراد نیست که این درجه حرارت به هیچ عنوان مشکلی را برای کنسول شما ایجاد نمی­‌کند، خود من هم PS5 سری جدید را خریداری کردم و تا الان هیچ مشکلی برایم پیش نیامده است پس من به شما خرید کنسول­‌های سری قدیمی را توصیه نمی‌­کنم، چرا که این سری­‌ها از تولیدی اول PS5 هستند و تجربه نشان داده که میزان خرابی در کنسولی که زمان عرضه خریداری می‌­شود بیشتر از سری جدیدتر است پس حواستان باشد تا موقع خرید سرتان کلاه نرود (!) با تمامی این موارد نحوه نگهداری شما از کنسول می­‌تواند تا میزان زیادی بر روی عمر مفید کنسول شما تاثیر داشته باشد و بهتر است آن موارد را رعایت کنید. در ادامه مقاله نکات مهمی را می­‌گوییم که بهتر است آنها را رعایت کنید.

موارد مهم در نگهداری کنسول

به غیر از کنسول بازی هر وسیله‌ی الکترونیکی دیگری نیاز به نگهداری اصولی دارد و اگر شما از محصول مورد نظر خود درست استفاده نکنید می‌توانید به راحتی پول بی زبان را به باد بدهید (!) در اینجا چند مورد مهم در استفاده کنسول PS5 را مرور می­‌کنیم.

 

1-حالت قرارگیری PS5:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

همانطور که می‌­دانید PS5 کنسول حجیم و بزرگی است و شاید روی میز خیلی‌­ها جا نشود. با این حال به دو صورت می‌­توان این کنسول را قرار داد، عمودی و افقی. نکته مهم آن است که در هر دو حالت باید از پایه نگهدارنده کنسول استفاده کنید.

بسیاری را دیده‌­ام که از این پایه استفاده نمی­‌کنند درصورتی که این کار اشتباه است و یک تکان کوچک می‌­تواند باعث افتادن کنسول شما شود. اگر فضای کمی دارید پیشنهاد می­کنم کنسول را به صورت عمودی بگذارید زیرا حالت افقی فضای زیادی از میز شما را اشغال می­‌کند اما حالت عمودی با ارتفاع بیشتر، از عرض ضخامت کمتری دارد، به طور کلی حالت عمودی باعث می‌­شود PS5 زیباتر به نظر برسد و برخلاف PS4 این دوحالت تفاوتی در زمینه تحویه هوا با یک دیگر ندارند با این حال اگر در جایی قرار دارید که امکان وقوع زلزله وجود دارد در آن صورت بهتر است کنسول را به صورت افقی قرار دهید.

 

2-محل قرار گیری PS5

مهمتر از حالت ایستادگی PS5 محل قرارگیری آن است و بسیاری از گیمرها در مورد قرار دادن PS5 در محل مورد نظر اشتباه می­‌کنند. کنسول PS5 (یا به طور کلی تمامی کنسول­‌ها) نباید در محلی بسته گذاشته شود یا محل تحویه هوای کنسول نباید به دیوار بچسبد و باید کنسول را با فاصله مناسبی با دیوار قرار دهید. فاصله گفته شده توسط خود سونی 10 سانتی متر با دیوار است البته این فاصله مربوط به پشت کنسول است و باید بدانید محل مکش هوا در جلو و بالای کنسول قرار دارد. به همین علت نباید روی کنسول پارچه بی‌­اندازید (قابل توجه مادربزرگ های عزیز!) به صورت کلی هم پیشنهاد نمی‌کنم PS5 را درون میز تلویزیون قرار دهید مخصوصا اگر مقدار زیادی سیم در پشت میز خود دارید. *مهمترین مورد* از قرار دادن کنسول روی قالی و فرش یا سرامیک جدا خودداری کنید. اگر این موارد را رعایت کنید هیچ مشکلی در تحویه هوای کنسول به موجود نمی‌­آید.

 

3-استفاده از محافظ برق

اگر در جایی زندگی می­‌کنید که برق به صورت مداوم قطع می­‌شود یا برق نوسان دارد باید از یک محافظ برق که برای محصولات خانگی پر مصرف کاربرد دارد استفاده کنید تا به کنسول شما صدمه‌­ای وارد نشود. این محافظ­ زمانی که برق نوسان دارد اجازه رسیدن برق به پریز را نمی‌­دهد. اگر برق شما زیاد قطع می‌شود، بهتر است کنسول را همیشه در حالت Rest mode قرار ندهید زیرا در این حالت هم ممکن است به کنسول شما آسیب وارد شود. بدترین بلایی که می­تواند سر کنسول شما بیاید خراب شدن SSD آن است که به دلیل قطعی برق ممکن است گریبان‌گیر کنسول شما شود. متاسفانه باید به شما بگویم که این مشکل به هیچ عنوان قابل تعمیر نخواهد بود. پس در این مورد بسیار دقت کنید و ترجیحا در زمان­‌هایی بازی کنید که می‌­دانید نوسان برق وجود ندارد.

 

4-نحوه قرار دادن دیسک در PS5

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

این اشتباه را خیلی­‌ها برای دفعه اول انجام داده‌­اند. اگر کنسول خود را به صورت عمودی قرار دهید ممکن است کمی گیج شوید که چگونه دیسک را وارد کنسول کنید. در این حالت روی دیسک باید به سمت دکمه های PS5 قرار داشته باشد که می­توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. روی دیسک باید سمت دکمه ها باشد

 

عوض کردن Faceplate ها

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

سونی به کاربران PS5 این امکان را داده که دو قسمت کناری PS5 را جدا کنند و با این کار PS5 خود را شخصی سازی کنند. Faceplate های رسمی پلی استیشن با 5 رنگ مختلف در بازار وجود دارد، علاوه بر آن شما برای قرار دادن SSD NVME و ارتقای فضای داخلی کنسول نیاز دارید تا یکی از Faceplate های کنسول را جدا کنید. اگر هم قصد تمیز کردن کنسول را دارید دو سواخ مکنده در کنسول قرار دارد که می‌­توانید با جارو برقی خاک های جمع شده در کنسول را تمیز کنید.

 

PS5 استاندارد یا دیجیتال؟

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

سونی کنسول نسل نهمی خود را در دو مدل استاندارد همراه با درایو Ultra HD Blu Ray و تماما دیجیتال بدون درایو بلوری روانه بازار کرد که غیر از این موارد هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند و اختلاف قیمت آنها هم 100 دلار است. حالا کدام مدل را بخریم؟ جواب این سوال کوتاه است. انتخاب نسخه استاندارد یا دیجیتال کاملا بستگی به نوع استفاده کاربر دارد. اگر دیسک زیاد می‌­خرید و در بازار بازی های دسته دوم هستید قطعا نسخه استاندارد را بخرید اما اگر تمامی بازی­‌های شما به صورت دیجیتالی است و علاقه‌ای به نسخه فیزیکی بازی­‌ها ندارید نسخه دیجیتال کاملا مناسب شما است.

 

افزایش حافظه داخلی PS5

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

یکی دیگر از موارد مهم در خرید کنسول میزان حافظه داخلی آن است. تمامی مدل‌­های کنسول PS5 دارای 825 گیگابایت حافظه SSD می‌­باشند که دراصل 667 گیگابایت از این حافظه در اختیار شما قرار می­‌گیرد. حافظه SSD این کنسول باعث می‌­شود تا سرعت لودینگ در بازی­‌ها به شدت کاهش پیدا کند و در مواردی بر روی طراحی مراحل بازی­‌های نسل بعد تاثیر مستقیم دارد به همین دلیل برای اجرای بازی‌­های مخصوص PS5 نمی­‌توانید از هارد دیسک اکسترنال استفاده کنید اما برای افزایش فضای خود قطعا به یک هارد اکسترنال نیاز دارید. شما می­‌توانید بازی­‌های PS4 را که به صورت Backward Compatibility در PS5 اجرا می­‌شوند را به صورت مستقیم از هارد اکسترنال اجراع کنید و فضای داخلی PS5 را برای بازی‌های نسل بعد نگه دارید.

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

همچنین می­‌توانید دیتای بازی­‌های PS5 را بر روی هارد اکسترنال انتقال دهید و هرزمان که به آن ها نیاز داشتید دوباره به SSD کنسول انتقال دهید، سرعت این عملیات هم بستگی به سرعت هارد شما دارد. دقت کنید که برای اتصال هارد به PS5 حتما باید از USB پرسرعت پشت کنسول استفاده کنید.  هارد دیسک­‌هایی که از پورت USB C استفاده می‌­کنند هم با PS5 سازگار هستند و می­‌توانید آن ها را به USB C جلوی کنسول متصل کنید.  اما برای ارتقای حافظه داخلی PS5، سونی یک درگاه PCI Express برای پشتیبانی از SSD های M.2 قرار داده است و می‌توانید با یک SSD NVME حافظه کنسول را ارتقا دهید. البته که این روش کمی گران است ولی می‌­توانید بازی‌های مخصوص PS5 را در این SSD ها اجرا کنید. دقت کنید که SSD شما باید دارای ویژگی های زیر باشد:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

-حافظه SSD باید بین 250 گیگابایت تا 4 ترابایت باشد

-خود SSD باید Heatsink داشته باشد

-سرعت خواندن آن باید حداقل 5500 مگابایت بر ثانیه باشد

-ابعاد SSD باید در اندازه های 2230, 2242, 2260, 2280, 22110 باشد

نکات کاربردی در رابط کاربری PS5

محیط نرم‌افزاری PS5 تفاوت‌­های بسیاری با PS4 دارد و قابلیت های زیادی به آن اضافه شده است، ولی ممکن است در نگاه اول کمی گیج ­کننده به نظر برسد اما برخلاف تصور کار کردن با محیط PS5 بسیار ساده است. در اینجا چند مورد کاربردی و جالب را به شما می­‌گوییم.

 

1-تبدیل بازی­‌های PS4 به نسخه PS5:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

آپدیت­‌های نسل بعدی بازی‌ها در PS5 به دو صورت انجام می­‌شود. یا برای بازی های PS4 آپدیت افزایش فریم ریت عرضه می‌­شود یا نسخه نسل بعدی بازی باید به صورت جداگانه دانلود شود. برای این کار کافی است روی خود بازی گزینه سه نقظه را انتخاب کنید و وارد قسمت View product شوید. با توجه به رایگان یا پولی بودن نسخه های نسل بعدی می‌توانید نسخه مخصوص PS5 بازی خود را انتخاب و دانلود کنید.

البته برای انتقال Save های خود باید دقت کنید که بازی مورد نظر چگونه از قابلیت انتقال سیوها استفاده می کند. اگر نسخه دیسکی بازی­‌های PS4 را به نسخه نسل بعد تبدیل کنید باید دیسک آن بازی برای بازی­‌کردن در کنسول باشد.

 

2-اطلاع از آخرین اخبار بازی‌های شما:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

 

شما می­‌توانید با Follow کردن عنوان­های مختلف در PS Store از آخرین اخبار مربوط به آن بازی­‌ها در لحظه مطلع شوید و این قابلیت به صورت پیش فرض برای بازی‌هایی که در Library شما وجود دارد فعال است، این اخبار در صفحه اصلی کنسول و کارت­های Activity به شما نشان داده می شود.

 

3-استفاده از کارت های Activity در بازی­‌ها:

قابلیت جدیدی که در PS5 وجود دارد با نام Activity Card شناخته می‌­شود. شما می‌­توانید در حین بازی با یک بار فشار دادن Ps button به آن کارت ها دسترسی داشته باشید که بسته به بازی‌­های مختلف کاربرد های گوناگونی دارند. برای مثال تعداد فعالیت های موجود در مرحله بازی با درصد به شما نشان داده می شود.

 

4-فعال کردن 3D Audio :

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

کنسول PS5 از یک چیپ ست مخصوص با نام «Tempest» برای پردازش صدای سه­‌بعدی استفاده می­‌کند و می‌­توانید از این قابلیت در تمامی هدست‌­ها و تلوزیون‌­ها استفاده کنید. برای این کار باید در تنظیمات وارد بخش Sound شوید و در Audio output گزینه 3D Audio را فعال کنید.  مشخصا استفاده از هدست مخصوص PS5 یعنی Pulse 3D یا تلوزیون­‌های مجهز به اسپیکر‌های مخصوص بر روی کیفیت صدا تاثیر زیادی دارد اما برای هدست­‌های استریو معمولی هم می­‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

 

5-انتقال عکس­‌ها و کلیپ­‌ها به اپلیکیشن PS APP:

یک قابلیت کاربردی دیگر PS5 انتقال مستقیم اسکرین­‌شات­‌ها و کلیپ‌­های شما برروی اپلیکیشن پلی‌استیشن است. پس دیگر نیازی نیست برای این کار از USB فلش استفاده کنید. برای فعال کردن این قابلیت باید در تنظیمات وارد بخش Captures and Broadcast شوید و گزینه Auto-Upload را فعال کنید.

شما می­‌توانید کلیپ های 1 دقیقه‌­ای با رزولوشن 1080P را در اپلیکیشن انتقال دهید. برای دانلود اسکرین شات‌­ها و کلیپ­‌های خود باید وارد اپلیکیشن پلی‌استیشن در گوشی هوشمند خود شوید و در بخش Game Library در گزینه Captures می­توانید عکس‌­ها و کلیپ­‌های خود را مستقیم دانلود کنید یا به اشتراک بگذارید.

 

6-خاموش کردن Dualsense بدون نگاه کردن به تلویزیون:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

شما می­‌توانید با 10 ثانیه نگه داشتن Ps button، دسته خود را بدون اینکه نیاز باشد وارد منو شوید خاموش کنید.

 

7-استفاده از قابلیت Trophy Tracker:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

اگر از شکارچیان Trophy در پلی استیشن هستید پیشنهاد می­کنم که از قابلیت Trophy Tracker استفاده کنید تا در زمانتان برای گرفتن Trophy صرفه جویی شود. می‌­توانید در منوی Trophy بازی­‌ها موارد مورد نظر خود را Track کنید و در بازی با دوبار زدن دکمه Ps button مستقیم به آنها دسترسی داشته باشید.

 

8-فعال کردن قابلیت VRR:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

در آخرین آپدیت PS5 قابیت Variable Refresh Rate برای تلویزیون‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌­کنند اضافه شده است. برای فعال کردن آن کافی است در بخش تنظیمات وارد قسمت Screen and Video شوید و در بخش Vdeo Output گزینه VRR را بر روی حالت Automatic قرار دهید.

 

9-فیلم دیدن در Media Gallery:

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

در PS5 همچنان می‌­توانید مثل PS4 فیلم های خود را با USB فلش تماشا کنید برای این کار باید یک پوشه با نام Movie در فلش خود درست کنید و فیلم مورد نظر خود را در این پوشه قرار دهید. بعد از این کار فلش خود را به PS5 وصل کنید و وارد بخش Media Gallery شوید و در بخش USB می‌توانید فیلم مورد نظر خود را پیدا کنید.

راهنمای خرید و استفاده از Playstation 5

 

امیدواریم که این مقاله در خرید و استفاده از PS5 به شما کمک کرده باشد. آرزو می­کنم تمامی شما بتوانید این کنسول را خریداری کنید تا بتوانید وارد نسل نهم شوید. نظر شما راجب قابلیت های این کنسول چیست؟ حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *