گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin| متفاوت ولی آشنا

سری Monster Hunter یکی از بزرگ‌ترین آی‌پی‌های کپ‌کام هستند که با گیم‌پلی منحصربه‌فرد، طراحی جذاب و اتمسفر بانشاط خود توانسته‌اند توجه بسیاری از ما را جلب کند. خصوصاً بازگشت این سری بر روی پلتفورم‌های محبوب با عنوان بسیار موفقیت‌آمیز MH World توانسته زمینه را برای گسترش دادن این آی‌پی فراهم کند. شاید یکی از غیرمنتظره‌ترین این گسترش‌ها بازی MH Stories بود که نه در سبک اکشن، بلکه در سبک JRPG برای تلفن‌های هوشمند منتشر شد. در این بازی شما به جای یک شکارچی مانسترها در نقش یک رایدر یا سوارکار ظاهر می‌شوید و به سبک بازی‌های Pokemon و SMT به نبردهای نوبتی و جمع‌آوری موجودات مختلف می‌پردازید. حال کپکام تصمیم گرفته که حتی فراتر رفته و مانستر هانتر استوریز ۲ را به یک JRPG تمام عیار تبدیل کند. برای نقد و بررسی این بازی با گیمن‌گرویتی همراه باشید.

در مانستر هانتر استوریز ۲ شما بار دیگر در نقش یک رایدر یا سوارکار مانسترها حاضر می‌شوید. در حالی که شکارچیان برای حفظ چرخه‌ی زیست محیطی به شکار مانسترهای مزاحم و خرابکار می‌پردازند، سوارکاران سعی می‌کنند تا جای ممکن با طبیعت اطرافشان خو بگیرند و حتی در کنار این مانسترها به زندگی روزمره خود ادامه دهند. به این ترتیب هدف نهایی هر دو این دسته افراد مشابه است اما فلسفه‌ی کاملاً متفاوت و حتی مخالفی دارند که زمینه‌ی درگیری‌های بسیاری را در بازی فراهم کرده است.

شخصیت شما یک مرد یا زن جوان است که در روستایی در ساحل یک جزیره زندگی می‌کند و قرار است به زودی کار خود را به عنوان یک سوارکار شروع کند. این روستا سال‌ها پیش توسط پدربزرگ‌تان Red رهبری می‌شد و Monstie او—مانسترهای یک سوارکار که رابطه‌ی صمیمی با یک او دارند—همچنان تحت عنوان راثای نگهبان در کوه‌های اطراف زندگی می‌کند. همانطور که از اسمش پیداست، راثا یک راثالوس است، اژدهای آتشین قدرتمندی که به عنوان پادشاه آسمان شناخته می‌شود و بخاطر قدرتش و همچنین در اثر حوادث عجیبی که در حال وقوع است، توجه شکارچیان را به خود جلب کرده است؛ حفره‌های متعددی در اکثر نقاط جهان ایجاد شده‌اند و خشونت مانسترها رو به افزایش است.

در ابتدای بازی گروهی از شکارچیان به حریم Ratha وارد می‌شوند و پس از درگیری کوتاهی، راثا به همراه دیگر راثالوس‌ها زیر تابش نورهای سرخ رنگ اسرارآمیزی جزیره را به مقصد نامعلومی ترک می‌کنند؛ مسئله‌ای که رابطه‌ی میان شکارچیان و سوارکاران را بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند. در چنین شرایطی شما به کمک یکی از سوارکاران باتجربه‌ی روستا به بررسی رویدادهای غیرعادی اخیر می‌پردازید و در لانه‌ی راثای نگهبان یک دختر وایوِرنیَن—مردمی چهار انگشتی با گوش‌های نوک تیز که قدمت و طول عمر بالایی دارند—روبرو می‌شوید. این وایوٍرنیَن که اِنا نام دارد سال‌ها پیش دوست و همراه پدر بزرگ‌تان بوده و به شما یک تخم راثالوس را که از راثای نگهبان دریافت کرده برای مراقبت می‌دهد.

متأسفانه خیلی‌ها بر این اعتقادند که این تخم متعلق به یک مانستر افسانه‌ای با «بال‌های ویرانی» است که موجبات نابودی جهان را فراهم می‌کند؛ از این رو شما برای یافتن حقیقت و مراقبت از امانتی که به شما سپرده شده جزیره را ترک می‌کنید. در این بین شکارچی جوانی بنام کایل که کینه‌ای نسبت به مانسترها دارد فرار مخفیانه‌‌ی شما را مشاهده کرده و به تعقیبتان می‌پردازد. در طی داستان شما با چالش‌های متعددی روبرو خواهید شد که طی آن‌ها اعتمادتان به راثالوس جوان سنجیده می‌شود. در سفرتان حوادث غیرطبیعی که در سراسر جهان در حال وقوع هستند را بررسی می‌کنید، با کاراکترهای مختلف آشنا و همراه می‌شوید و با مانسترهای بسیاری به مبارزه یا دوستی می‌پردازید. در کل داستان بازی از کیفیت خوبی برای یک JRPG برخوردار است و می‌توان آن را بهترین عنوان روایی کل سری مانستر هانتر دانست. این داستان هم بخش‌های کلیشه‌ای و هم لحظات بیادماندنی را داراست اما نمی‌توان آن را خارق‌العاده دانست.

علاوه بر داستان، گیم‌پلی بازی نیز از سبک مبارزه‌ی نوبتی که در بسیاری از عناوین JRPG دیده می‌شود الهام گرفته است؛ با این حال سیستم مبارزه را می‌توان مختص این بازی دانست. این سیستم بر پایه‌ی تعاملات سنگ، کاغذ، قیچی توانایی‌ها و همچنین هماهنگی حملات با یارانتان است. در واقع هر مانستر—چه مانسترهای وحشی و چه مانستی‌های متعلق به خودتان—به استفاده از یکی از ۳ نوع حمله‌ی سرعتی، قدرتی و فنی تمایل دارند که هر یک در مقابل دو نوع حمله‌ی دیگر قوی یا ضعیف‌تر است. به همین دلیل برای گرفتن نتیجه‌ی مطلوب در مبارزات باید حملات خود را طوری انتخاب کنید که همیشه برتری ازآن‌تان باشد، اما مسئله این است که شما تنها بر روی حملات خودت‌تان کنترل کامل دارید و دیگر یارانتان توسط هوش مصنوعی بازی هدایت می‌شوند.

در واقع برای سرافرازی در مبارزات باید مانستی‌ای را انتخاب کنید که اغلب به انجام حملات مورد نظرتان تمایل داشته باشد یا در صورت داشتن امتیاز کین‌شیپ کافی به او دستور دهید از توانایی بخصوصی استفاده کند. کین‌شیپ که دیگر فاکتور مهم در بخش مبارزات است، امتیازی است که برای هر مانستی مجزا بوده و بر بسیاری از جوانب مبارزات شما اثر دارد. شما قادر هستید با مبارزه در کنار مانستی خود و خصوصاً با هماهنگ کردن حملات برتر در برابر حملات دشمنان و پیروزی در بخش‌های QTE امتیاز کین‌شیپ خود را افزایش دهید. کین‌شیپ به شما اجازه می‌دهد از مهارت‌های خاص خود استفاده کنید، مانستی‌ خود را به انجام حمله‌ی خاصی وادار کرده و یا در صورت کسب حداکثر امتیاز، با سوار شدن بر مانستی‌تان از حملات بسیار قدرتمند استفاده کنید.

سلاح‌های شما همیشه در مانستر هانتر تأثیر بسزایی در مبارزات داشته‌اند و استوریز نیز از این قاعده مستثنی نیست. مانند ۳ نوع حمله که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، سلاح‌های بازی نیز بر اساس نوع آسیب رسانی به ۳ نوع تقسیم می‌شوند: بُرشی، نفوذی و کوبنده. برای هر یک از این نوع حملات ۲ سلاح در نظر گرفته شده که هرکدام مهارت‌های بخصوص خود را دارند. برای مثال تیر و کمان یک سلاح نفوذی است که اجازه‌ی استفاده از پیکان‌های سمی یا قدرتی را می‌دهد و شیپور شکار علاوه بر کوبندگی، امکان استفاده از انواع باف‌ها را فراهم می‌کند. شما می‌توانید ۳ اسلحه را همزمان در نبرد استفاده کنید و بر اساس نقطه‌ی ضعف هر نقطه از بدن یک مانستر یکی را برگزینید.

جنبه‌ی دیگری از مبارزات که برای نخستین بار در استوریز ۲ مشاهده می‌شود، اضافه شدن یاران سوارکار یا شکارچی است که هرکدام در نقاط مشخص داستانی شما را همراهی کرده و در مبارزات کمک‌تان می‌کنند. این یاران کاملاً تحت فرمان هوش مصنوعی بازی هستند و مانند شما به توانایی‌ها و آیتم‌های گوناگون دسترسی دارند. علاوه‌بر تعاملات ارزشمندی که در طول داستان با این شخصیت‌ها خواهید داشت، نقش آن‌ها در عمیق‌تر کردن مبارزات را نمی‌توان نادیده گرفت. برای مثال شما می‌توانید در حین مبارزه از یکدیگر کمک‌های آیتمی دریافت کرده یا با هماهنگ کردن حملات کین‌شیپ، ضربات سنگینی به هدف‌تان وارد کنید. البته باید مراقب باشید، چراکه پایان رسیدن سلامتی و قلب‌های یارهایتان موجب شکست خوردن خودتان نیز می‌شود. با وجود این شکی نیست که بخش مبارزه‌ی بازی بسیار سرگرم کننده است و یکی از نقاط قوت بازی محسوب می‌شود.

اگر تا اینجای کار دقت کرده باشید شاید متوجه شده‌اید که با وجود سبک نوبتی و JRPG استوریز ۲، این بازی همچنان یک عنوان مانستر هانتر است. شما کوئست قبول می‌کنید، به جمع‌آوری و استفاده از آیتم می‌پردازید، سلاح‌های مورد نظرتان را بر می‌گزینید و برای رسیدن به پیروزی مانسترهای مختلف را می‌شناسید. حتی چرخه‌ی گیم‌پلی بازی نیز تشابه بسیاری با عناوین سری اصلی دارد؛ به این ترتیب که شما باید بارها با یک نوع مانستر مبارزه کنید تا دراپ‌های کافی دریافت کرده و به ساختن زره و اسلحه برای مبارزه با مانسترهای بزرگ‌تر و قوی‌تر بپردازید. البته در این بازی تنها به یک روستا محدود نیستید و مانند اغلب عناوین نقش‌آفرینی ماجراجویی‌تان شما را نقاط مختلف جهان و شهرها و روستاهای متعدد هدایت خواهد کرد. آشنایی و مشاهده‌ی این مکان‌ها بسیار جذاب است اما در برخی از آن‌ها درگیر کوئست‌های کسل کننده خواهید شد که به روند داستان ضربه می‌زنند. خوش‌بختانه با عبور از این بخش‌های کسل کننده باز با نقاط قوت این بازی از جمله محتوای پایانی خوب پس از اتمام داستان اصلی، روبرو خواهیم شد.

البته با وجود عناصر پررنگ مانستر هانتری این بازی، لازم به ذکر است که بسیاری از سیستم‌ها در این بازی ساده‌تر شده‌اند. این مسئله خصوصاً در بخش ساخت زره نمایان است که بجای جمع‌آوری دراپ‌های بخصوص برای ساختن یکایک بخش‌های یک زره، تنها کافیست مجموع امتیاز دراپ‌هایتان به حد نساب برسد. این نوع سیستم برای چنین بازی‌ای متناسب‌تر بنظر می‌رسد و باعث شده استوریز ۲ نقطه‌ی شروع بسیاری خوبی برای ورود به این فرنچایز سرگرم کننده باشد. البته این سادگی در برخی بخش‌های دیگر کمی محدود کننده شده، به طوری که توانایی شخصی‌سازی ظاهری و عملی بسیار محدودتر از سری اصلی مانستر هانتر است.

با توجه به سبک این بازی، چرخه‌ی گیم‌پلی دیگری نیز کاملاً جدا از سری اصلی وجود دارد که حول محوریت جمع‌آوری مانستی‌های جدید بنا شده است. طی ماجراجویی در اکثر نقاط نقشه شما علاوه بر جمع‌آوری آیتم‌های مختلف و مبارزه با مانسترهای سرگردان، با لانه‌هایی که به صورت تصادفی ایجاد می‌شوند نیز روبرو خواهید شد. این لانه‌ها که بر اساس لوت ممکن است ساده، نقره‌ای یا طلایی باشند، در واقع شما را وارد به یک نقشه‌ی دانجن مانند می‌برند که در نقطه‌ای از آن لانه‌ی یک مانستر واقع است. شما باید از خطرات موجود در این دانجن عبور کرده و خود را به لانه برسانید و در صورت حضور صاحب لانه با او مبارزه کنید. سپس قادر خواهید بود لانه را برای بدست آوردن یک تخم جدید بگردید.

بهترین تخم‌ها بودارتر و سنگین‌تر هستند و در لانه‌های طلایی یافت می‌شوند. مانستی‌های حاصل از تخم‌های مرغوب دارای مهارت‌های بیشتر و نایاب‌تر در ژن خود هستند. درست است، سیستم مهارت مانسترها برپایه‌ی مفهومی بنام ژن بنا شده است؛ به این صورت که هر مانستی دارای یک شبکه‌ی ژنی با ۹ خانه است که درون هرکدام ژن یا مهارت‌هایی با نوع و رنگ خاص موجود است. علاوه براین، ردیف کردن ژن‌های هم‌رنگ یا هم‌نوع به صورت افقی، عمودی یا مورب تأثیر آن‌ها را بیشتر می‌کند. شما قادر هستید پس از کمی پیشروی در بازی، طی فرایندی بنام Rite of Channeling یکی از مانستی‌های خود را آزاد کرده و در عوض یکی از ژن‌های او را به مانستی دیگری منتقل کرده و همراه منحصربه‌فردی برای خود ایجاد کنید؛ حداقل از نظر توانایی. این سیستم یکی از عمیق‌ترین و جالب‌ترین سیستم‌های انتقال قدرت در بازی‌های جمع‌آوری جانور مثل پوکمون است و بازی‌های استوریز را به یکی از بهترین عناوین این سبک تبدیل کرده است.

نکته‌ی دیگری که استوریز را به یکی از مدعیان برای مقام بهترین بازی جمع‌آوری جانور تبدیل کرده تنوع و کیفیت مانسترهاست. برتری سری مانستر هانتر در این سبک پس از سال‌ها طراحی دقیق و دلسوزانه‌ی مانسترهای مختلف و معرفی آن‌ها به بازیکنان غیرقابل انکار است. استوریز توانسته بیشتر از قبل این مانسترهای جذاب را در کانون توجه قرار بدهد و جمع‌آوری و شناخت آن‌ها برای طرفداران قدیمی و جدید ارزشمند است. علاوه براین هر یک از مانسترها انیمیشن و حملات بخصوص خود در سری اصلی را همچنان حفظ کرده‌اند که کیفیت مبارزات و همچنین کل بازی را بسیار بالا برده؛ به راستی هیجان مبارزه با یک نارگاکوگای تند و تیز یا یک دیابلوس تنومند قابل قیاس با گیم‌پلی اکشن سری اصلی است. اگر از طرفداران این سری هستید می‌توانید انتظار مواجهه با مانسترهای معرفی شده در مانستر هانتر وُرلد را داشته باشید اما خبری از تازه واردان رایز نیست.

مانستر هانتر استوریز ۲ در دیگر زمینه‌های جزیی‌تر نیز بسیار خوب عمل کرده. برای مثال در بخش گیم‌پلی قادر هستید فوراً و آزادانه میان نقاط Fast Travel حرکت کنید، سرعت مبارزات را تا ۳ برابر افزایش داده و مبارزه با مانسترهای خیلی لول پایین‌تر را با یک کلیک به سرانجام برسانید. همچنین این بازی از نظر کیفیت اجرایی بسیار خوب عمل کرده و به راحتی بر روی اکثر سیستم‌ها قابل اجراست. این درحالی است که گرافیک بازی در سطح خوبی قرار دارد و جلوه‌های زیبایی به نمایش می‌گذارد. البته بازی ضعف‌هایی همچون پاپ‌-این شدن چمن‌ها و عدم روان بودن برخی انیمیشن‌ها را داراست اما نتیجه‌ی نهایی را می‌توان خوب ارزیابی کرد.

چه از طرفداران همیشگی بازی‌های مانستر هانتر و چه از علاقه‌مندان به سبک جمع‌آوری جانور باشید، مانستر هانتر استوریز ۲ یک انتخاب ارزشمند و نقطه‌ی ورود مناسبی برای شما خواهد بود. داستان بازی با وجود اینکه کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌دهد اما جذابیت خود را داراست و سرگرم کننده است. سیستم مبارزات منحصربه‌فرد بازی نیز می‌تواند با عمق و تنوع کم‌نظیرش شما را تا ساعت‌ها شما را سرگرم کند. در نهایت عملکرد فنی بازی نیز جز ایراداتی جزیی مشکلی ندارد و عمکرد خوبی داشته است. این بازی قدمی غیرعادی ولی موفقیت‌آمیز برای کپ‌کام است و توانسته به خوبی افق‌های مجموعه‌ی مانستر هانتر را گسترش دهد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از ۳۲ ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

مانستر هانتر استوریز ۲ از همه نظر از اولین عنوان خود پیشرفت کرده و توانسته به خوبی مزه‌ی یک بازی مانستر هانتر را در قالب یک JRPG برایمان فراهم کند.

نکات مثبت

سیستم مبارزه‌ی عمیق و کم‌نظیر

تنوع بالای مانسترها با انیمیشن‌های اختصاصی

کیفیت اجرایی بالا

سیستم انتقال مهارت‌های عمیق برای مانسترها

نکات منفی

برخی ضعف‌ها در بخش گرافیک و انیمیشن

کاهش کیفیت کوئست‌های اصلی در برخی نقاط داستان

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *