گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Midnight Fight Express | ظهور قهرمانی بزرگ در دل تاریکی

در طول سال‌های گذشته، همه‌ی علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی با آثاری که سبک‌های متفاوتی در درون خود داشتند، رو‌به‌رو شدند. در بین آنها، پرطرفدارترین عناوین موجود در موضوع بازی‌های مبارزه‌ای و تیراندازی بود. به این واسطه صاحب آثار این سبک‌ها توانستند بخش زیادی از بازیکنان را با عناوین جذاب به سمت خود بکشانند و جامعه‌های بزرگی برای بازی‌هایشان تشکیل دهند. در بین تمامی این دسته‌ها، ‌عناوین Beat’em up به آن صورتی که باید در توجه زیادی قرار می‌گرفتند، ناکام ماندند اما باعث ثبت سبک ارزشمندی در این میان شدند. اکنون می‌خواهیم عنوانی را بررسی کنیم که توانسته بعد از مدت‌ها سبک Beat ’em up را دوباره به نمایش بگذارد و علاوه بر به رخ کشیدن ویژگی‌های مهم خود، اهمیت این دسته را نیز نشان دهد. با نقد و بررسی بازی Midnight Fight Express همراه گیمین‌گرویتی باشید.

عنوانی که ما با آن مواجه هستیم، یک امتیاز برتر و مهمی نسبت به سایرین دارد. در کمال تعجب Midnight Fight Express تنها توسط یک نفر توسعه داده شده است. آقای Jacob Dzwinel دست به کار بزرگی در این عنوان زده و علاوه بر توسعه انفرادی، طراحی را نیز خودش به تنهایی انجام داده است. به همین خاطر، بخش زیادی از نظرات مثبت طبیعتا نشانه لیاقت او بابت زحمات مهمش است. ناشر بازی نیز نامش را در چند وقت اخیر به واسطه انتشار آثاری متناسب زیاد شنیده‌ایم. Humble Games (Humble Bundle) با عناوین بزرگی مانند Disco Elysium، خود را در چند سال اخیر بسیار پرفروغ نشان داده است. لازم به ذکر است که Midnight Fight Express برای تمامی پلتفرم‌ها عرضه شده و ساخت آن با موتور بازیسازی Unity صورت گرفته است.

بازی Midnight Fight Express یک عنوان ایندی به حساب می‌آید. از مزیت مهم آن ارائه سه سبک مختلف و بزرگ در خود است. عناوین زیادی درتلاش برای هماهنگ بودن شیوه‌های ویژه درون بازی‌هایشان بودند که برخی آنها با عملکردی مناسب، توانستند که در منظم بودن سبک‌‌ها عملکرد خوبی به جا بگذارند. Midnight Fight Express نیز حاصل خوبی از سازگاری دسته‌های خود که شامل مبارزه‌ای، تیراندازی و Beat’em up است، به تصویر می‌کشد. نبرد‌های تن به تن جذاب، استفاده از سلاح‌های مختلف برای نابودی دشمن و موارد اکشن بسیاری که در دل این اثر قرار گرفته، منحصر به فرد هستند و به معنای واقعی، خشونت را در یک شخصیت نشان می‌دهند. همچنین تمامی حس‌های منفی که اثر بد ذاتی می‌باشد نیز در همه‌ی نقاط این عنوان به نمایش درآمده و بازی، ما را به این خاطر در تجربه عمیق‌تری از خود همراه می‌کند.

بازی Midnight Fight Express یک عنوان ایندی به حساب می‌آید.

تلاش برای پاکسازی شرارت

داستان بازی Midnight Fight Express مقصود آنچنان جدیدی ندارد ولی در نوع خود، عوامل و اتفاق‌هایی را نشان می‌دهد که از جذابیت بالایی برخوردار است. ماجرا در پیرامون شخصیتی به نام Baby Face روایت می‌شود که در یک روز، بسته عجیبی به دست او می‌رسد. از درون بسته یک گلایدر بیرون می‌آید که با صحبت‌هایش، شخصیت اصلی را به خون‌خواهی علیه دشمنان سابق خود ترغیب می‌کند. معلوم است که Baby Face پیش‌تر با شروران شهر، آشنایی خاصی دارد که پیگیر شدن درباره این موضوع، خودش یک معمای بزرگ در داستان می‌باشد. به واسطه گلایدر عجیب و غریب که نامش Droney است، Baby Face عظم پنهان در روح خود را در عمل قهرمانانه‌اش برای نابودی تاریکی و بوجود آوردن عدالت صحیح در شهر نشان می‌دهد. همکار وی نیز Droney می‌باشد که کمک‌های ارزشمندی برای هدف Baby Face به ثمر می‌رساند. البته که نابودی ریشه پلیدی کار آسانی نیست و با چالش‌های بزرگی مانند به خطر افتادن جان، همراه است که در بطن کار آنها قرار دارد.

ماجرا در پیرامون شخصیتی به نام Baby Face روایت می‌شود

اتفاق‌هایی که در روایت داستان بازی Midnight Fight Express رخ می‌دهد، در تشکیل یک ماجرای تمام عیار به خوبی عمل می‌کند. اجزای این موضوع اگرچه یکپارچه نیست اما توقعی خاصی از روایت منظم یک بازی با چنین سبک‌هایی نمی‌رود به همین خاطر این مورد تاثیر مهمی در ساختار کلی ماجرا ندارد. در اینکه درون اثر روایتی پر از رخداد‌های جذاب اکشن بین Baby Face و خلافکاران شهر داریم، شکی نیست ولی در همان حالتی که این مبارزات عالی هستند، با شلوغ بودن زیاد خود آسیب بدی به زیبایی داستان می‌زند. افراد پلید فقط جز انسان‌های تبهکار نمی‌شوند بلکه اشخاصی را در ماجرا می‌بینیم که هیولا، زامبی، جادوگر، ربات و غیره هستند که قرارگیری آنها در یک ماجرای نه چندان بزرگ، مورد مناسبی نیست. همچنین در کنار این موضوع، وجود این افراد باعث لطمه به داستان متناسب نبرد تاریکی و روشنایی می‌شود و عملا آن را به یک ماجرای تخیلی تبدیل می‌کند. با این وجود، Baby Face اگرچه در بخش اکشن داستان عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد ولی در مبارزات با افراد عجیب و غریب ماجرا، حسی را که در طول روایت از طریق آن به ما وارد می‌شد، از بین می‌رود. به شخصه در این نبرد‌ها از Baby Face یه حس سردرگمی بدی گرفتم؛ به طوری که در تصور خود، احساس کردم او نیز نمی‌داند در این مکان‌ها چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

اتفاق‌هایی که در روایت داستان بازی Midnight Fight Express رخ می‌دهد، در تشکیل یک ماجرای تمام عیار به خوبی عمل می‌کند.

مسیری ناهموار و پر فراز و نشیب

موضوعی مهمی که در آغاز با آن روبه‌رو می‌شوید، انتخاب درجه سختی است. با نگاه اول به این مورد می‌فهمیم در بازی Midnight Fight Express قرار است به چالش کشیده شویم. سه درجه سختی اصلی شامل حالت Normal، Hard و Realistic می‌باشد که هر کدام با توجه به نوع خود، شما را در وضعیت‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر می‌گذارند. همچنین برای کسانی که فقط به دنبال لذت بردن از داستان هستند نیز درجه Custom در این بخش قرار گرفته می‌باشد. این ماجراجویی شگفت‌انگیز در قالب سه بخش و در مجموع، دارای 40 مرحله است. مراحل هر قسمت به موضوعات عمیق‌تری نسبت به هدف اصلی می‌پردازند که علاوه بر لذت تکرار بسیار زیاد آنها، تجربه‌شان بسیار لذت‌بخش است. همچنین رتبه‌هایی که برای پایان عملکرد شما در مراحل به وجود آمده، یک فضای رقابتی خوبی را ایجاد کرده است. در کنار تمامی موارد خوبی که در چیدمان ساختار مرحله‌ها و بخش‌های مختلف استفاده شده، عدم تناسب در برخی از مراحل کمی آزار دهنده است. البته این موضوع در همه‌ی آنها دیده نمی‌شود و نقطه ضعف بزرگی در این اثر نیست. به عنوان مثال در مرحله Gravyard که با زامبی‌ها (Deadheads) می‌جنگید، دچار سختی زیادی برای رد کردن این بخش می‌شوید که با توجه به سطح سختی، موردی عجیب است. البته ناگفته نماند که روبه‌رویی با چالش‌های مختلف در هر مرحله به این موضوع ربطی ندارد و آنها برای محک زدن شما در بازی قرار گرفته‌اند.

موضوعی مهمی که در آغاز با آن روبه‌رو می‌شوید، انتخاب درجه سختی است.

در تمامی طول تجربه Midnight Fight Express با کیفیت عالی گیم‌پلی مواجه می‌شوید. در مرحله نخست همه موارد آموزشی به درستی به نمایش در می‌آید و نکته‌های دیگر در رابطه با مبارزه‌ها در بخش ارتقا به شما نشان داده می‌شود. در گوشه چپ تصویر، مقدار جان، تعادل، تیر اسلحه و سلامت اسلحه‌های سرد به تصویر کشیده شده می‌باشد. در کنار این مورد، ضربات اولیه و پایانی فوق العاده هستند که بعد از قوی‌تر شدن Baby Face به واسطه ارتقا، استفاده از آنها لذت خیلی بیشتری دارد. علاوه بر آن، تنوع متناسب در شکل گیری حرکات نیز عامل مهمی بر موفقیت این بخش می‌باشد. اما بعضی از ویژگی‌هایی که برای مبارزه ساخته شده‌اند، استفاده زیادی از آنها نمی‌شود و اهمیت زیادی ندارند. در رابطه با افزایش قدرت نیز در پایان هر مرحله یک امتیاز برای ارتقا در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توان برای چیرگی بیشتر بر دشمنان از آن برای شخصیت خود استفاده کرد. این بخش همچنین ضربات و ویژگی‌های جدیدی را باز می‌کند و تمامی اطلاعات کافی را نسبت به چگونگی انجام حرکات نیز می‌دهد. البته در اواخر بازی، از این قسمت دیگر اسفاده خاصی نمی‌شود و عملا در روایت ماجرا مانند اوایل، تاثیرگذار نیست.

در تمامی طول تجربه Midnight Fight Express با کیفیت عالی گیم پلی مواجه می‌شوید.

وقتی 10 مرحله اول بازی Midnight Fight Express را تجربه کردم، اشتراکات به شدت بالایی بین شخصیت Baby Face و ستاره دنیای اکشن سینما یعنی جان ویک را احساس کردم. شخصیت Baby Face اگر در داستانی پر زرق و برق‌تری حضور داشت، حتی می‌توانست تشابه خاصی با شوالیه تاریکی دنیای DC داشته باشد. او در داستانی که روایت می‌شود، یک کلام هم سخن نمی‌گوید و این مورد به ابهت شخصیتی‌اش اضافه می‌کند. مکمل او نیز گلایدر بی‌همتا Droney است که با این حال که جسم انسانی ندارد ولی آنقدر با Baby Face رابطه گرمی در روایت رقم می‌زند که مچذوبش می‌شوید. البته آثار زیادی این گونه ارتباط‌ها را به شکل مناسب به تصویر کشیده که Midnight Fight Express نیز یکی از آنها است. خلق شخصیت این عنوان در تنوع بالای دشمنان و غول‌های آخر هم تماشایی است و لذت نابودی آنها را با توجه به طراحی عالی، بیشتر می‌کند.

شخصیت Baby Face اگر در داستانی پر زرق و برق‌تری حضور داشت، حتی می‌توانست تشابه خاصی با شوالیه تاریکی دنیای DC داشته باشد.

یکی از بزرگترین نکات مثبت بازی که خود را در داستان بیشتر به رخ می‌کشد، موسیقی‌های گوش‌نواز و جذاب آن است. طبیعتا ریتم سریع روایت ماجرا با چالش‌های متفاوت، باید در بستر خود آهنگ‌های متناسبی داشته باشد که در این بازی، ما علاوه بر شنیدن آثاری عالی، عملکرد فوق العاده‌ای از این بخش می‌شنویم. البته تعداد زیاد این موسیقی‌ها نیز واسطه مهمی در خوب بودن این مورد است که جای تحسین زیادی دارد. همانطور که از طراحی ضربات و شخصیت‌ها تعریف و تمجید کردیم، باید به ساخت لباس‌های گوناگون و محیط‌های مختلف داستانی نیز اشاره کنیم. در شخصی‌سازی شخصیت خود، امکاناتی زیادی برای شما فراهم شده تا آنجه که در تصور دارید را بسازید. البته برای بدست آوردن لباس به پول قابل توجه‌ای نیاز دارید که پس از انجام هر مرحله و چالش‌های خاص آنها، می‌توان دارایی خود را زیاد کنید و در تهیه لباس از آن استفاده کنید. طراحی محیط‌های بازی نیز در جریان روایت تداخلی ایجاد نمی‌کنند و بالعکس شما را در تجربه داستانی اکشن و تاثیرگذار نشان می‌دهد. البته متناسب بودن حال و هوای هر بخش ماجرا با فضاهای خود نیز در این مورد بسیار به چشم می‌آید و لذت وصف ناپذیری را به شما وارد می‌کند.

یکی از بزرگترین نکات مثبت بازی که خود را در داستان بیشتر به رخ می‌کشد، موسیقی‌های گوش‌نواز و جذاب آن است.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی پس از 10 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Midnight Fight Express در ارائه عملکردی چشمگیر از سبک‌های خود مخصوصا Beat’em up، به موفقیت قابل قبولی رسیده است. بیشتر مواردی که در طول تجربه این عنوان می‌بینیم، مناسب هستند اما در پیرامون ویژگی‌های مهم اثر، نقاط ضعف مختلفی دیده می‌شود. در کل باید جیکوب دوینل را به خاطر کار بزرگی که در این بازی کرده، تحسین کرد و در انتظار عناوین ایندی دیگر از سوی او باشیم.

نکات مثبت

ارزش تکرار بالای مراحل

شخصیت پردازی و تنوع دشمنان

موسیقی گوش نواز

گوناگونی متناسب ضربات، اسلحه‌ها، لباس‌ها و محیط‌ها

گیم‌پلی مناسب

نکات منفی

شلوغ بودن بیش از حد داستان

بیهوده بودن بخش ارتقا در اواخر

بی‌استفاده بودن برخی ویژگی‌های مبارزه

تناسب نادرست بعضی مراحل

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *