گیمینگرویتی

ثبت نام

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

فرنچایز متروید (Metroid)، مجموعه‌ای از بازی‌های اکشن ماجراجویی است که سبک مترویدوانیا (Metroidvania) را پایه‌گذاری کرد. مطمئناً تاکنون بارها اسم این سبک را شنیده یا حتی از طرفداران بازی‌هایی که بر پایه آن ساخته می‌شود هستید؛ اما خود متروید و داستان آن به مانند بسیاری دیگر از انحصاری‌های نینتندو در ایران ناشناخته باقی‌مانده‌اند.

متروید اولین بار در سال 1986 توسط نینتندو ساخته شده، به جهان معرفی شد و توانست طرفداران زیادی به دست آورد. این بازی با ترکیب پلتفورمینگ و پرش‌های Super Mario Bros و روند غیر خطی The Legend of Zelda، اما با محیط و داستانی تاریک‌تر به وجود آمد. نام بازی نیز از ترکیب دو کلمه Metro و Android تشکیل شده است که اشاره‌ای مستقیم به محیط‌های زیرزمینی نسخه اول و قهرمانی با ظاهر روبات شکل در آن دارد. نینتندو در بازی متروید سنت‌شکنی بزرگ انجام داد و یکی از اولین قهرمان‌های شناخته شده زن بازی‌های ویدئویی را به نام ساموس آران (Samus Aran) معرفی کرد.

اکنون در 35 امین سالگرد این فرنچایز قرار داریم، به علاوه قصد داریم در ادامه این مطلب با توجه به نزدیک بودن تاریخ عرضه نسخه جدید بازی متروید، خط زمانی حوادث آن را به طور خلاصه بیان کنیم تا آشنایی بهتری با آن پیدا کنید.

 

سرآغاز:

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

داستان بازی در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد. زمانی که دختر بچه‌ای به نام ساموس آران، همراه با والدین خود در یک کلونی در سیاره «K-2L» زندگی می‌کرد. یک سیاره با ساختاری مشابه زمین که در همسایگی سیاره زِبِس (Zebes) قرار داشت. در این زمان زبس محل زندگی نژادی پرقدرت و پیشرفت به نام چوزو (Chozo) بود. چوزوها نژادی باستانی و پیشرفته بودند که مانند انسان‌ها روی دوپا راه می‌رفتند؛ اما ویژگی‌های بارزی از پرندگان نیز در آن‌ها دیده می‌شد.

ساموس و دیگر اعضای کلونی K-2L برای چندین سال در صلح و آرامش در این سیاره زندگی می‌کردند؛ اما یک ائتلاف از نژادهای موجودات فضایی با نام «دزدان فضایی» (Space Pirates) به K-2L حمله کرده و کشتار عظیمی را راه انداختند. رهبر مهاجمان یک دزد فضایی و موجودی رده بالا به نام ریدلی (Ridley) بود.

ریدلی، شهرت خود را به خاطر سنگدلی، خشونت، بی‌رحمی و ظلم و ستمی که داشت به دست آورده بود. ساموس ساده‌لوح در ابتدا سعی کرد ارتباطی دوستانه با ریدلی برقرار کند؛ اما فرمانده موجودات فضایی به قصد کشت به وی حمله کرد. مادر ساموس به منظور نجات جان دختر جوانش، خود را در مقابل دستان ریدلی انداخت و جلوی چشمان ساموس به قتل رسید.

مردم K-2L سعی کردند برای کمک با سیاره زبس و نژاد چوزو تماس اضطراری برقرار کنند؛ اما دیگر دیر شده بود. از طرفی پدر ساموس نیز به منظور متوقف کردن پیشروی دزدان فضایی و سفینه مادر آن‌ها، جان خود را فدا کرد. در نتیجه ساموس والدین خود را از دست داد.

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

زمانی که چوزوها به K-2L رسیدند، تنها ساموس زنده مانده بود؛ آن‌ها ساموس را نجات داده و با خود به چوزو بردند. از طرفی ریدلی که سفینه فضایی خود را از دست داده بود در K-2L زندانی شد؛ اما توانست با تغذیه از جنازه افراد کلونی به زندگی ادامه دهد.

ساموس در سیاره زبس بزرگ شد و چوزوها وی را به گونه‌ای آموزش دادند تا به یک مبارز تبدیل شود. همچنین به منظور این که ساموس در شرایط آب و هوایی خشن زبس دوام بیاورد، DNA خود را با وی ترکیب کردند. به علاوه یک زره اسکلت خارجی (exoskeleton) به وی اهدا شد.

چندین سال بعد ساموس به عضویت پلیس فدرال (Federation Police) در آمد. این موضوع باعث آشنایی ساموس با آدام مالکوویچ (Adam Malkovich)، از «ارتش فدرال کهکشان» (Galactic Federation Army) شد. مدتی بعد دزدان فضایی به سیاره زبس نیز حمله کرده و تعداد بی‌شماری از چوزوها را به قتل رسانده و آن‌ها را به مرض انقراض کشاندند. این حادثه باعث شد، ساموس تحت فرماندهی مالکوویچ به عضویت ارتش فدرال کهکشان در آید.

ساموس پس از مدتی نامشخص از ارتش استعفا داد و در نقطه نامعینی از کهکشان ناپدید شد؛ اما مدتی بعد نیروهای فدرال وی را در قالب یک جایزه‌بگیر معروف که حملات گسترده‌ای به دزدان فضایی انجام می‌دهد، شناسایی کردند.

 

متروید ماموریت صفر (Metroid Zero Mission)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

مدت نامشخصی از حوادث یاد شده می‌گذرد و نیروهای فدرال نوعی از موجودات مصنوعی به نام متروید را شناسایی می‌کنند که توسط چیزوها به وجود آمده‌اند. مترویدها می‌توانند از منابع انرژی مواد عالی و غیر آلی تغذیه کنند. این سازمان افرادی را برای انجام تحقیقات بیشتر و جمع‌آوری نمونه به سطح زبس می‌فرستد؛ اما به علت حمله دزدان فضایی به افراد ارسال شده، مأموریت شکست می‌خورد و مترویدها به دست دزدها می‌افتند. دزدان فضایی همچنین یک پایگاه در اعماق زبس تأسیس می‌کنند.

سازمان فدرال به منظور مقابله با دزدان فضایی، ساموس را فراخوانده و از وی درخواست می‌کند با سفر به زبس از سیاره خود در برابر تهاجم صورت گرفته دفاع کند.

ساموس پس از رسیدن به زبس، پیشروی خود در اعماق سیاره را شروع می‌کند. در میانه راه وی مجبور می‌شود در یک نبرد سخت موجودی غول‌پیکر به نام «کرِید» (Kraid) را که از زیردستان ریدلی بود شکست بدهد. همچنین مشخص می‌شود ریدلی در تمام این مدل زنده بوده و همه حرکات ساموس را زیر نظر داشته است. ساموس پس از رسیدن به اتاق فرماندهی با ریدلی به نبرد پرداخته و وی را نیز شکست می‌دهد.

پس از شکست ریدلی، ساموس متوجه می‌شود، درک و شناخت مهاجمان از هوش مترویدها اشتباه است و در واقع این موجودات از هوش بالایی برخوردار هستند. این موضوع باعث می‌شود تا یک فاجعه رخ داده و تعداد زیادی از زبسین‌ها (Zebesian) =موجودات پایین رده در میان دزدان= آلوده شده و انرژی زندگی آن‌ها به مرور جذب مترویدها شود.

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

ساموس به سرعت متوجه می‌شود موجودات یاد شده در برابر سرما ضعیف هستند و با استفاده از سلاح «Ice Beam»، شروع به از بین بردن آن‌ها می‌کند. وی در حین پیشروی در نهایت به «مادر برین» (Mother Brain) می‌رسد. مادر برین، ابررایانه‌ای بیولوژیکی ساخته شده توسط چوزوها است که از کار افتاده بود؛ اما دزدان فضایی برای پیشبرد اهداف خود، دوباره آن را راه‌اندازی کردند.

مترویدها به دلایل نامشخص به ابررایانه یاد شده حمله نمی‌کردند؛ اما ساموس موفق شد به تنهایی آن را شکست داده و با فعال‌سازی سیستم خود انتحاری این ابررایانه، دزدان فضایی موجود در سیاره را از بین ببرد.

پس از پایان ماجرا، ساموس قصد داشت از سیاره خارج شود؛ اما زمانی که در جو بود توسط مهاجمان مورد حمله قرار گرفت و مجبور شد در سطح سیاره فرود آید. در نتیجه این واقعه قدرت لباس ساموس از بین رفت و وی مجبور شد به داخل سفینه مادر دزدان که در همان نزدیکی فرود آمده بود نفوذ کند. در این لحظه ساموس تنها زره «Zero Suit» خود را به همراه داشت. این زره با وجود دادن انعطاف‌پذیری بیشتر به ساموس توان وی برای مبارزه و مقاومت در برابر آسیب‌ها را کاهش می‌داد. از طرفی حضور ساموس در سطح سفینه لو رفت و وی مجبور شد به خرابه‌های نژاد چوزوها فرار کند.

در داخل بقایای سرزمین چوزوها ساموس با دستگاهی مواجه شد که از داوطلبان آزمون شجاعت می‌گرفت. ساموس موفق شد از این آزمون سربلند بیرون بیاید و در نتیجه‌ی آن به زره‌ای با قدرت‌های کامل دسترسی پیدا کند. در نتیجه این موضوع دیگر هیچ یک از زبسین‌های فاسد شده نتوانستند با وی مقابله کنند. به علاوه ساموس در نهایت موفق شد جلوی یک روبات غول‌پیکر را بگیرد، پیش از آنکه بتواند سفینه دزدان را سرقت کرده و به فضا فرار کند. این روبات دارای ظاهری مشابه ریدلی بود.

 

متروید پرایم (METRIOD PRIME)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

ساموس چند سال بعد، به طور تصادفی سیگنال ضعیفی را از طرف دزدان فضایی دریافت کرد. این سیگنال به فریگیت ارفین (Fregate Orpheon)، یکی از ناوهای دزدان فضایی تعلق داشت. ساموس در این سفینه فضایی با صحنه‌ای مواجه شد که خلاف تمام انتظاراتش بود. ریدلی، فرمانده مهاجمانی که همه فکر می‌کردند مرده است، زنده و سر حال مقابل او ایستاده و بدنش به واسطه تجهیزات گسترده سایبری تقویت شده بود. ریدلی در این لحظه خود را متا ریدلی می‌نامد.

ساموس، ریدلی را تا سطح تالون 4 (Tallon 4) – سیاره‌ای که فریگیت ارفین در مدار آن قرار داشت- تعقیب کرد. تالون 4 نیز، درست همانند بسیاری از سیارات دیگر، مملو از بقایای نژاد باستانی و قدرتمند چوزو بود.

ساموس در حین پیشروی خود متوجه می‌شود چندین دهه قبل یک شهاب سنگ به سطح تالون 4 برخورد می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود ماده‌ای فرار به نام فازون (Phazon) در سیاره پخش شده، روی بومیان سیاره تأثیر منفی بگذارد.

متا ریدلی پیش از این که ساموس بتواند خود را به منبع انتشار فازون در سیاره رسانده و آن را نابود کند، به مقاله با ساموس می‌پردازد؛ اما مجدداً شکست می‌خورد. از این لحظه به بعد هیچ اطلاعاتی از سرنوشت ریدلی در دسترس نیست.

زمانی که ساموس به دهانه برخورد شهاب سنگ می‌رسد. متوجه حضور مترویدی می‌شود که به علت انتشار فازون دیگر قابل تشخیص نیست و به موجودی به نام «متروید پرایم» جهش پیدا کرده است. ساموس موفق می‌شود این موجود را نابود کرده و از سیاره فرار کند؛ اما در حین فرار سیاره به طور کامل نابود می‌گردد.

 

متروید پرایم هانترز (METRIOD PRIME HUNTERS)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

ساموس مجدداً توسط سازمان فدرال کهکشانی استخدام می‌شود تا در مورد پیامی رمزآلود تحقیق کند. این پیام در رابطه با رازهای قدرت نهفته در خوشه ستاره‌ای «آلیمبیک» (Alimbic Cluster) از کهکشان تترا (Tetra) اطلاعاتی ارائه می‌داد. ساموس مأموریت را می‌پذیرد اما زمانی که به مقصد می‌رسد مشخص می‌شود جایزه‌بگیران دیگر نیز این پیام را شنیده‌اند.

جایزه‌بگیران یاد شده عبارت بودند از:

تریس (Trace) یکی از اعضای خاندان امپراتوری کریکن (Kriken) که به علت داشتن راه و رسم قتل و خونریزی منفور بودند.

کَندِن (Kanden)، یکی از سربازان نژاد فضایی «اِنوما» (Enoema) که از نظر ژنتیکی تقویت شده است.

ویول (Weavel)، یک دزد دریایی سایبورگ که ساموس فکر می‌کرد در زبس موفق به کشتن او شده است.

اسپایر (Spire)، آخرین بازمانده از نژاد باستانی دیامونت (Diamont).

ناکسس (Noxus)، از نژاد وهازن (Vhozon) که موجوداتی انسان‌نما بوده و به نگهبانان صلح بی‌رحم معروف هستند. افراد این نژاد قسم‌خورده‌اند تا به هر روش ممکن نگذارند قدرت‌های مختلف و رده‌بالا، به دست افراد اشتباه برسد.

سایلوکس (Sylux): جایزه‌بگیری از نژادی نامشخص که نفرت بی‌حدی از سازمان فدرال کهشکان دارد.

7 جایزه‌بگیر نامبرده برای پی بردن به راز موجود در آلیمبیک شروع به مبارزه با یکدیگر می‌کنند. در این میان یک سلاح قدرتمند به نام «توپ آلیمبیک» (Alimbic Cannon) توسط آن‌ها شناسایی می‌شود. این سلاح به یک نفر اجازه می‌دهد به بُعد دیگری با نام «اُبلیِت» (Oubliette) وارد شده و به قدرت نهایی موجود در آلیمبیک دست پیدا کند.

از طرفی ساموس متوجه می‌شود بومیان آلیمبیک توسط موجود ناشناخته‌ای به نام گوریا (Gorea) مورد حمله واقع شده‌اند. به همین دلیل مجبور می‌شوند برای شکست گوریا و عقب راندن وی خود را فدا کنند.

پس از ورود به ابلیت مشخص می‌شود که گوریا خود پیام یاد شده را در فضا منتشر کرده است تا جایزه‌بگیران را به آلیمبیک بکشاند و در کهکشان خرابکاری کند. گوریا 6 جایزه بگیر به غیر از ساموس را شکست داده و قدرت آن‌ها را جذب می‌کند؛ اما در یک نبرد بسیار سخت در مقابل ساموس شکست می‌خورد. این مسئله باعث آزاد شدن هر 7 جایزه‌بگیر شده و آن‌ها به بعد اصلی در فضا فرار می‌کنند.

 

متروید پرایم ایچوز (METRIOD PRIME ECHOES)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

سازمان فدرال پس از ماجرای گذشته بدون معطلی از ساموس کمک می‌خواهد تا در یک حادثه دیگر به آن‌ها کمک کند. این بار ساموس باید در مورد اسکادران گمشده مارینز (Marines) تحقیق می‌کرد.

ساموس تا سیاره «ایتر» (Aether) سیگنال اسکادران مارینز را ردیابی کرد؛ اما متوجه شد که این سیاره دچار ناهنجاری‌های شدید ابعادی شده و تمام اعضای مارینز جان خود را از دست داده‌اند.

ساموس در سطح سیاره متروید پرایمی را که قبلاً شکست داده بود دوباره ملاقات می‌کند؛ اما این موجود هم‌اکنون به زره فازون (Phazon) دست پیدا کرده، با داشتن ظاهری مشابه با ساموس، به «دارک ساموس» (Dark Samus) معروف می‌شود.

ساموس برای تحقیقات بیشتر وارد پورتالی به نام «دارک ایتر» (Dark Aether) شده و به جهان موازی سیاره وارد می‌شود؛ اما جو سیاره در این بعد سمی بوده و ساموس را مجبور می‌کند به بعد اصلی خود بازگردد.

ساموس نشانه‌هایی را از یک نژاد هوشمند بومی ایتر، به نام «لومینس» (Luminoth) پیدا می‌کند. یکی از بازماندگان این نژاد، فردی به نام «یو-ماس» (U-Mos) است که حوادث شرح داده شده در سیاره را برای ساموس تعریف می‌کند. بر اساس گفته‌های یو-ماس، بر اثر برخورد یک شهاب سنگ ناشناخته با سطح ایتر، ابعاد این سیاره دچار مشکل شده و اختلال به وجود می‌آید. این موضوع به نژاد دیگر با نام «اینگ» (Ing) فرصت می‌دهد تا میان ابعاد ایتر و دارک ایتر سیاره جابه‌جا شده، بومیان آن را به قتل برسانند.

ساموس قبول می‌کند با کمک به بازماندگان، روشنایی (Light of Aether) را به سیاره بازگردانده و از آن محافظت کند. وی مجبور می‌شود برای انجام این کار به دفعات بین ابعاد جابه‌جا شده با تعداد زیادی از افراد نژاد اینگ یا دارک ساموس مبارزه کند. ساموس در نهایت موفق می‌شود به ورودی معبد مقدس اسکای (Sky Temple) رسیده و امپراتور اینگ‌ها را شکست دهد. کسی که آخرین زَره از انرژی روشنایی را جذب کرده و قصد داشت دو بعد ایجاد شده در سیاره را با یکدیگر ترکیب کند.

پس از شکست امپراتور اینگ، ساموس مجبور می‌شود بار دیگر با دارک ساموس مبارزه کرده و او را تا بعد تاریک سیاره تعقیب نماید؛ اما در نهایت پس از شکست آن و بازگشت به بعد اصلی، بعد تاریک از بین می‌رود. این موضوع باعث می‌شود ساموس فکر کند که این بار متروید پرایم برای همیشه از بین رفته است. از طرفی سیاره به وضعیت اصلی خود بازگشته و لومینس‌ها نیز زندگی عادی خود را از سر می‌گیرند.

 

متروید پرایم 3: فساد (METRIOD PRIME 3: Corruption)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

ساموس به سازمان فدرال کهکشانی بازمی‌گردد تا با 3 جایزه‌بگیر دیگر همکاری کند. این سه جایزه‌بگیر گور (Ghor)، رانداس (Rundas) و گندرایدا (Gandrayda) نام دارند. مأموریت این 4 نفر انتقال یک واکسن و تزریق آن به رایانه بیولوژیکی ارورا (Aurora) است. دزدان فضایی این ابر رایانه را به واسطه ویروس دست ساخته خود آلوده کرده‌اند.

پیش از این که جایزه‌بگیرها بتوانند مأموریت خود را آغاز کنند، دزدان فضایی به سیاره ناریون (Norion) که مستقیماً در زیر ناوگان سازمان فدرال قرار دارد، حمله می‌کند. به دنبال این واقعه هر 4 نفر به سطح سیاره فرود می‌آیند تا جلوی شورش دزدان را بگیرند.

در زمان مبارزه، نیروهای فدرال متوجه نقشه اصلی دزدان فضایی می‌شوند. هدف آن‌ها تأخیر انداختن در واکنش نیروهای فدرال به یک موجودیت بیولوژیکی غول‌پیکر و بسیار غنی از فازون است که لوایثن (Leviathan) نام دارد. این موجود در زمان برخورد شهاب‌سنگ‌ها به تالون 4 و ایتر یک ماده سمی را در سطح آن‌ها منتشر کرده و فاجعه را به وجود آورده بود. دستیابی نیروها به اطلاعات موجود می‌توانست حقیقت پشت ماجرا را برملا بسازد. در هنگامی که 4 جایزه‌بگیر روی مبارزه با لوایثن تمرکز داشتند، ساموس بار دیگر در با متا ریدلی مواجه شد.

ساموس موفق می‌شود مدتی بعد متا ریدلی را شکست بدهد؛ اما دارک ساموس نیز که اکنون با فازون ترکیب شده است، نیرومندتر از قبل به وی حمله می‌کند. در حین این نبرد یک انفجار عظیم رخ‌داده و دارک ساموس مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. ساموس و دیگر جایزه‌بگیران که علت انفجار به سختی زخمی شده‌اند، با فعال کردن توپ دفاعی ناریون (Norion) در نهایت جلوی برخورد لوایثن به سطح سیاره و نابودی آن را می‌گیرند.

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

در نتیجه نبرد با دارک ساموس، بدن هر 4 جایزه‌بگیر آلوده شده و به صورت طبیعی فازون تولید می‌کند. ساموس تنها نجات یافته از این تحول ژنتیکی بود. دانشمندان سازمان فدرال پس از دیدن این شرایط تصمیم می‌گیرند یک زره جدید برای ساموس ایجاد کنند که توان کنترل فازون را به وی داده و قدرت مبارزه‌اش را افزایش می‌دهد. از طرفی تحقیقات بیشتر نشان داد در تعداد بسیار زیادی از برخوردهای مشابه شهاب‌سنگ‌ها با سیارات دیگر، لوایثن نقش داشته است؛ بنابراین وظیفه مقابله با آن‌ها به ساموس سپرده شد.

با وجود این که عملیات مقابله با تهدید لوایثن‌ها موفقیت آمیز بود، ساموس مجبور شد با اکراه با هم‌رزمان گذشته خود که اکنون توسط فازون به فساد کشیده شده‌اند، مبارزه کند. از طرفی بخش اطلاعات فدرال نیز موفق شد سرزمین مادری دزدان فضایی را شناسایی کند. این مسئله فرصت خوبی را برای آن‌ها فراهم کرد تا یکبار برای همیشه به قلب دشمن حمله‌ور بشوند.

پس از حمله به دزدان فضایی ساموس این بار با نسخه جدیدی از ریدلی به نام «امگا ریدلی» مواجه می‌شود که بدنش به علت تماس با فازون تقویت شده است. ساموس موفق می‌شود مانند همیشه ریدلی را شکست بدهد؛ اما ابر رایانه ارورا که از طراحی مشابه با نمونه موجود در ناریون برخوردار بود به سرقت می‌رود.

پس از کشف منبع وجودی لوایثن‌ها، ساموس و نیروهای فدرال به سیاره فِیزی (Phazee) می‌روند. محلی که سرچشمه تمام فازون‌های پخش شده در کهکشان به حساب می‌آید.

نیروهای فدرال با حمله به پایگاه دزدان فضایی در این سیاره آن‌ها را فریب می‌دهند تا ساموس فرصت ورود به معبد مقدس داخل اعماق سیاره را پیدا کند. وی در این مکان موفق می‌شود ارورای دزدیده شده را پیدا کند؛ اما پیش از خروج نبرد نهایی خود را با دارک ساموس انجام داده و پیروز می‌شود.

دارک ساموس پس از شکست خوردن، بدن خود را با ارورا ترکیب می‌کند. این موضوع ساموس را مجبور می‌کند متروید پرایم و ارورای فاسد شده را نابود سازد. این تصمیم مجموعه‌ای از واکنش‌های زنجیره‌ای را به وجود می‌آورد که نه تنها سیاره فیزی، بلکه تمام فازون‌های پخش شده در کهکشان، از جمله فازون موجود در بدن خود و تمام افرادی می‌شود که آلوده شده‌اند. تهدید از بین می‌رود؛ اما زندگی‌های افراد بسیاری از جمله جایزه‌بگیران هم‌رزم وی پایان می‌یابد.

 

متروید پرایم: نیروی‌های فدرال (METRIOD PRIME Federation Force)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

نیروهای فدرال شروع به ساخت و آزمایش یک اسکلت خارجی جدید بر پایه لباس ساموس برای نیروهای خود می‌کنند. نیروهای فدرال در اولین اقدام خود برای بررسی آمادگی نظامی تجهیزات جدید به دزدان فضایی موجود در سامانه برمودا (Bermuda System) حمله می‌کنند؛ اما عوارض استفاده از این تجهیزات باعث می‌شود با مشکل مواجه شوند؛ به همین دلیل ساموس در روند مبارزه دخالت کرده و سربازان را نجات می‌دهد. پس از نجات سربازان، آن‌ها به حملات خود ادامه دهند تا جایی که در یکی از مراکز دزدان فضایی با محل نگهداری تخم‌های متروید (Metroid Egg) مواجه می‌شوند. نیروها تصمیم می‌گیرند این انبار را نابود کنند؛ اما یک نمونه را برای بررسی بیشتر به پایگاه بازمی‌گردانند.

تهاجم به دشمن ادامه پیدا می‌کند؛ اما ساموس توسط دزدان فضایی دستگیر شده و شستشوی مغزی داده می‌شود. نیروهای فدرال پس از تلاش بسیار موفق می‌شوند ساموس را آزاد کرده و کنترل ذهنی دزدان را از وی خنثی کنند. پس از نجات ساموس آن‌ها تهاجم خود را تا نابودی کامل دزدان فضایی موجود در منطقه ادامه داده و مأموریت خود را تکمیل می‌کنند.

 

متروید: بازگشت‌های ساموس (METRIOD SAMUS RETURNS)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

سازمان فدرال، با توجه به حوادث گذشته به این نتیجه رسید که مترویدها یک نژاد بسیار خطرناک برای کل کهکشان به حساب می‌آیند. به همین دلیل به ساموس مأموریت داد تا با سفر به سیاره آن‌ها با نام «SR388»، یک‌بار برای همیشه آن‌ها را ریشه‌کن کند.

ساموس در سطح سیاره با انواع مختلفی از مترویدهای جهش یافته مواجه شد که از نمونه‌هایی با ابعاد و شکل کوچک با نام «لاروا» (Larva) تا موجودی غول‌پیکر با نام اومگا متروید را شامل می‌شدند. امگا متروید هیولایی دو پا با تعداد زیادی دندان و پنجه بود که یک اسکلت خارجی بزرگ به تن داشت.

ساموس شروع به کشتن تک‌تک مترویدها کرد تا راه خود را به سمت ملکه آن‌ها باز کند. پس از این که ساموس ملکه مترویدها را شکست داد، به این باور رسید که نژاد آن‌ها منقرض شده است؛ اما مدت کوتاهی بعد یک تخم متروید در مقابل وی شکسته و نوزادی جدیدی از این نژاد متولد شد. این موجود تازه متولد شده ساموس را با مادر خود اشتباه می‌گیرد.

ساموس با دلسوزی متروید تازه متولد شده را با خود به سفینه‌اش بازمی‌گرداند تا از آن مراقبت کند؛ اما پیش از ورود به سفینه، ریدلی –که به نظر می‌رسد پس از شکست خوردن به عنوان امگا ریدلی به شیوه‌ای نامعلوم، بیشتر اعضای اورگانیک خود را بازسازی کرده است- به ساموس حمله می‌کند. در اینجا ریدلی به عنوان پروتئوس ریدلی (Proteus Ridly) شناخته شده و متروید کوچک را از ساموس می‌دزدد.

ساموس پیش از این که پروتئوس ریدلی فرصت فرار پیدا کند، وی را شکست داده و متروید را نجات می‌دهد. سپس به سفینه خود بازگشته و سیاره را ترک می‌کند.

 

سوپر متروید (SUPER METRIOD)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

ساموس به مقر سازمان فدرال بازگشته و نوزاد متروید را در اختیار دانشمندان «ایستگاه سرس» (Ceres Station) قرار می‌دهد؛ زیرا معتقد است با مطالعه روی آن و استفاده از دانش کسب شده می‌توان کهکشان را به محیطی بهتر تبدیل کرد.

مدت بسیار کوتاهی پس از ترک ایستگاه توسط ساموس، وی پیامی اضطراری را از همان دانشمندانی دریافت می‌کند که چند لحظه قبل با آن‌ها صحبت می‌کرد. وی پس از بازگشت به ایستگاه متوجه می‌شود دزدان فضایی برای ربودن نوزادمتروید به آنجا حمله کرده‌اند. در حالی که ساموس در تلاش بود از متروید محافظت کند، ریدلی را مشاهده می‌کند که این بار به طور کامل تمام اعضای اورگانیک بدن خود را احیا کرده است.

پس از یک نبرد طولانی ریدلی موفق می‌شود با نوزاد مترویدها به سیاره زبس فرار کند. ساموس نیز با تعقیب دشمن قسم خورده خود در سطح سیاره فرود می‌آید. در این لحظه مشخص می‌شود که دزدان فضایی یک بار دیگر کنترل پایگاه قدیمی خود روی زبس را در دست گرفته و قصد دارند برای رسیدن به اهداف خود از قدرت متروید کوچک استفاده کنند.

ساموس مجبور می‌شود برای متوقف سازی دشمن دوباره با ریدلی و کرید و همچنین دو دزد رده بالای جدید با نام‌های درایگان (Draygon) و فانتون (Phantoon) مبارزه کند. در حالی که ساموس به پیشروی خود در لانه دزدان ادامه می‌داد، با یک نمونه کلون شده و جدید از مترویدها مواجه شد. ساموس شروع به مقابله با این نوع جدید کرد که ناگهان چندین لاروا –که ابعادی بسیار بزرگ‌تر از لارواهای عادی داشتند- به وی حمله کردند.

ساموس در نبرد شکست‌خورده و مترویدها شروع به بلعیدن انرژی زندگی وی می‌کنند؛ اما در آخرین لحظه یک متروید ناشناس که در هوا معلق است، خود را به وی رسانده و نجاتش می‌دهد. نوع صدای تولید شده از این موجود باعث می‌شود تا ساموس فکر کند این متروید دقیقاً همان نوزاد نجات یافته از SR388 توسط وی است.

در حالی که ساموس به پیشروی خود در تاریون (Tourian)، مرکز فرماندهی دزدان فضایی ادامه می‌دهد، متوجه می‌شود آن‌ها نه تنها پایگاه را بازسازی کرده‌اند؛ بلکه موفق شده‌اند مادر برین را نیز بازسازی کنند. با این تفاوت که این بار به موجودی دوپا تبدیل شده و قابلیت جابه‌جایی پیدا کرده است. این موضوع مادر برین را به تهدید بزرگ‌تری تبدیل می‌کند. به همین دلیل ساموس به مقابله با وی می‌پردازد؛ اما مادر برین یک پالس انرژی بسیار قدرتمند منتشر کرده، ساموس را فلج و بی‌دفاع می‌سازد.

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

در حالی که ساموس منتظر مرگ خود و وارد آمدن ضربه نهایی بود، متروید نوزاد دوباره برای نجات وی ظاهرشده و به مادر برین حمله می‌کند. این متروید موفق می‌شود انرژی مادر برین را تخلیه کرده و آن را برای نجات زندگی ساموس به وی منتقل سازد؛ اما مادر برین در حال مرگ با آخرین نیروی خود مستقیماً به متروید حمله کرده و آن را زخمی می‌کند. متروید نیز با آخرین توان باقی‌مانده در خود مجدداً به مادر برین حمله کرده و سعی می‌کند ضربه کاری نهایی را وارد سازد.

از طرفی ساموس که اکنون انرژی مادر برین را جذب کرده است به سلاح «هایپر بیم» (Hyper Beam) دست یافته با استفاده از آن تا زمان مردن دشمن و از بین رفتن بدنش به وی شلیک می‌کند. با از بین رفتن این ابر رایانه بیولوژیکی، سامانه خود انتحاری پایگاه دوباره فعال می‌شود و ساموس را مجبور می‌کند به سطح سیاره و در نهایت فضا فرار کند.

 

متروید: امی دیگر (METRIOD OTHER M)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

پس از این که ساموس یک دوره طولانی‌مدت را در بیمارستان بستری شد تا زخم‌هایش بهبود یابند، سیگنال ضعیفی را از یک ناوگان فضایی با نام «باتل شیپ» (BOTTLE SHIP) دریافت کرد. زمانی که ساموس به سفینه هدف رسید، متوجه شد که ناوگان فدرال نیز برای انجام تحقیقات به آنجا آمده است. در این ناوگان ساموس با هم‌رزم و فرمانده قدیمی خود با نام‌های آنتونی هیگز (Anthony Higgs) و آدام مالکوویچ ملاقات کرد.

این سه نفر برای بررسی باتل شیپ شروع به همکاری با یکدیگر کردند. در میانه مأموریت آن‌ها با جانور کوچکی مواجه شدند که علاقه شدیدی به ساموس نشان می‌داد. آن‌ها همچنین موفق شدند پایانه اطلاعاتی سفینه را پیدا کنند که جزئیات و هدف فعالیت آن را برملا می‌کرد. هدف اصلی این سفینه در واقع ایجاد و پرورش سلاح‌های بیولوژیکی بود. موضوع نگران‌کننده‌تر این بود که سفینه و کارکنان آن به صورت مخفیانه توسط سازمان فدرال کهکشان ایجاد شده و فعالیت می‌کرد.

ساموس در این سفینه مورد تهاجم یک موجود مارمولک شکل بزرگ و بنفش رنگ قرار گرفت که شباهت بسیاری به موجودی داشت که چند لحظه پیش شیفته وی شده بود. با این تفاوت که از خشونت بسیار بیشتری بهره برده و بالغ‌تر از آن به نظر می‌رسید. ساموس موفق شد این جانور ناشناس را وادار کند تسلیم شده و به بخش دیگری از سفینه فرار کند.

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

تحقیقات بیشتر مشخص می‌کند یکی از کارکنان سفینه که از آن به عنوان «دلیتر» (The Deleter) یاد می‌شود، تمام همکاران خود را کشته است. ساموس و هم‌رزمانش برای اینکه به هویت واقعی این فرد پی ببرند تصمیم می‌گیرند رد جانور مارمولک مانند را دنبال کنند؛ اما زمانی که به آن می‌رسند این هیولا دوباره تکامل پیدا کرده است. اکنون مشخص شده است که این هیولا، یک نمونه کلون شده و دقیق از ریدلی به حساب می‌آید. ساموس در نبردی سخت دوباره دشمن خود را شکست می‌دهد؛ اما ریدلی فرار می‌کند.

ساموس بعدها متوجه می‌شود سازمان فدرال از قطعات بدن نوزاد متروید نجات یافته توسط وی و خون ریدلی نه تنها برای کلون سازی ریدلی استفاده کرده‌اند؛ بلکه به طور کامل مترویدها را بازسازی نموده‌اند. ساموس که اکنون به حقیقت ماجرا پی برده است به سرعت خود را به بخش محرمانه سفینه با نام «بخش صفر» (Sector Zero) می‌رساند؛ اما قبل از این که بتواند محتویات داخل آن را نابود کند، آدام به وی شلیک می‌کند. آدام از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با فدا کردن خود بدون این که به ساموس آسیب برسد بخش صفر را از سفینه جدا و نابود می‌سازد.

ساموس در هنگام پیشروی در سفینه با جنازه کلون ریدلی مواجه شد. وی سپس کشف کرد که میوه اصلی تحقیقات باتل شیپ، ایجاد نمونه کاملی از ملکه مترویدها است. ساموس موفق می‌شود این جانور شبیه‌سازی شده را شکست داده و باری دیگر کهکشان را از وجود مترویدها پاک سازد. پس از این واقعه و با توجه به این که سازمان فدرال در همه چیز دست داشته است، از بازگشت به آنجا خودداری کرده و سفینه را در فضا به حال خود رها می‌سازد.

 

متروید: در هم آمیختگی (METRIOD FUSION)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

پس از انقراض مجدد مترویدها، سازمان فدرال کهشان، تصمیم می‌گیرد سیاره SR388 را دوباره و بیش از گذشته مورد بررسی قرار دهد. مقامات سازمان با اکراه از ساموس می‌خواهند که گروهی از دانشمندان را در این مأموریت همراهی کرده و از آن‌ها محافظت کند؛ زیرا قبلاً در این سیاره حضور داشته، با طبیعت و خطرات آن آشنا است.

پس از رسیدن به سطح سیاره، زمانی که دانشمندان سعی می‌کنند یکی از حیوانات مقیم آنجا را اسیر کنند، موجودی بدون شکل و ژلاتینی به داخل بدن یکی از این حیوانات وارد شده و به گروه حمله می‌کند. ساموس مجبور می‌شود حیوان را بکشد؛ اما بدن این جانور پس از مرگ متلاشی شده و بخشی از آن روی زره ساموس می‌ریزد. همه‌چیز خوب به نظر رسیده و به ظاهر ساموس آسیب نمی‌بیند؛ اما پس از ترک سیاره و زمانی که ساموس می‌خواهد به سمت مقصد بعدی خود حرکت کند؛ ناگهان کنترل خود را از دست داده و سفینه‌اش روی یک سیارک سقوط می‌کند.

ساموس پیش از برخورد با سیارک با موفقیت اجکت کرده و توسط دانشمندان ایستگاه تحقیقاتی BSL نجات پیدا می‌کند. دانشمندان متوجه می‌شوند عامل وضع فعلی ساموس انگلی به نام «اکس» (X) است. با وجود این ساموس به اندازه‌ای از حادثه یاد شده آسیب دیده است که مجبور می‌شوند، بخش زیادی از زره وی را در هنگام جراحی بریده و جدا کنند؛ اما این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسید.

خوشبختانه دانشمندان در مطالعات گذشته خود متوجه شده بودند که هدف اصلی ایجاد مترویدها توسط نژاد چوزو، تقابل مستقیم با انگل اکس است. آن‌ها مجبور می‌شوند با استفاده از DNA یک نوزاد متروید و ترکیب آن با بدن ساموس وی را نجات دهند. جراحی موفقیت‌آمیز بوده و همه نشانه‌های آلودگی به اکس از بین می‌رود.

با وجود درمان ساموس، بخشی از DNA وی به طور کامل جایگزین شده و با مترویدها یکسان می‌شود. این مسئله ساموس را مانند مترویدها در برابر سرما آسیب‌پذیر می‌کند. متأسفانه این تنها تأثیر جانبی نبوده، بدن و ظاهر ساموس نیز تحت تأثیر این عمل جراحی به مرور زمان تغییر می‌کند؛ بنابراین دانشمندان مجبور می‌شوند زره جدیدی به نام «فیوژن» (Fusion Suit) برای وی ایجاد کنند که اشاره‌ای مستقیم به ترکیب DNA وی با نوزاد متروید دارد. از طرفی زره جدید در کنار DNA اصلاح شده ساموس به وی اجازه می‌دهد تا بدون این که مجدداً در معرض آلودگی انگل اکس قرار بگیرد، آن را جذب و در جهت منافعش از آن استفاده کند.

بدون توجه به ضعف بدنی و نفرتی که سازمان فدرال و ساموس از هم دارند، این سازمان وی را به تجهیزات قدرتمندی مسلح کرده و درخواست می‌کند تا در رابطه با انفجار غیرقابل توضیح BSL تحقیق کند. این آزمایشگاه محلی برای نگهداری هیولاها و بقایای زره آلوده ساموس به حساب می‌آمد. همچنین یکی از سلاح‌های جدید ساموس به یک هوش مصنوعی به نام «آدام» مجهز است که وی را یاد فرمانده سابق خود می‌اندازد.

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

پس از این که ساموس به محل انفجار می‌رسد، مشاهده می‌کند که انگل اکس با استفاده از بقایای زره سابق وی شروع به تکثیر و تقویت خود کرده و ظاهری مشابه ساموس گرفته است. تا جایی که با توان فیزیکی فعلی خود نمی‌تواند با آن مقابله کرده و مجبور می‌شود فرار کند. این ویروس جهش یافته «SA-X» نامیده می‌شود و ساموس تمام تلاش خود را می‌کند از تقابل با آن خودداری کند.

ساموس کشف می‌کند که سازمان فدرال با وجود حوادث گذشته همچنان در حال کلون سازی و تکثیر مترویدها است و ظاهراً این بار موفقیت نیز به دست آورده‌اند. آن‌ها همچنین تلاش کرده‌اند با جمع‌آوری بقایای جسد ریدلی در باتل شیپ، کلون کاملی از آن بسازند؛ اما در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌اند. با وجود این انگل اکس با استفاده از بدن جدید و موقت خود ریدلی را مجدداً احیا می‌کند تا کمی بعد دوباره توسط ساموس کشته شود.

از طرفی مشخص می‌شود هوش مصنوعی سلاح ساموس در واقع عاملی برای زیر نظر داشتن وی توسط سازمان فدرال است. به همین علت ساموس و این هوش مصنوعی شروع به تقابل با یکدیگر می‌کنند؛ ساموس در میان مبارزه هوش مصنوعی یاد شده را مستقیماً با نام آدام صدا می‌زند. در حالی است که تا قبل از این هیچ‌وقت چنین مستقیم مورد خطاب واقع نشده است. هوش مصنوعی گیج شده و عملکردش دچار اختلال می‌شود؛ اما به مرور زمان صفات فرمانده آدام در وی بیدار گشته و حتی در خنثی‌سازی نقشه سازمان فدرال و پاک‌سازی کلون‌های آزمایشگاهی به وی کمک می‌کند.

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

ساموس در حین پیشروی در آزمایشگاه، تجهیزات و آپگریدهای مختلفی را پیدا می‌کند که توان مقابله با SA-X را به او می‌دهند. وی موفق می‌شود انگل اکس را شکست بدهد؛ اما امکان جذب آن را ندارد. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد سیستم خود انتحاری آزمایشگاه را فعال کند تا هیچ‌یک از موجودات و انگل‌های اکس موجود در ایستگاه زنده نمانند.

پس از فعال‌سازی سیستم انفجار، ساموس به سمت سکوی پرتاب می‌رود تا فرار کند؛ اما با امگا متروید مواجه می‌شود که تکامل یافته و فرار کرده است. امگا متروید به اندازه قدرت یافته که ساموس هیچ شانسی در برابرش نداشت و تنها با یک ضربه به اندازه‌ای زخمی می‌شود که فاصله‌ای تا مرگ ندارد. با وجود این در لحظه آخر و پیش از وارد آمدن ضربه نهایی SA-X ظاهر شده و شروع به مبارزه با متروید می‌کند؛ اما با شکست مواجه می‌شود.

انگل SA-X به دلیل شکست و جراحاتی که برداشته است ضعیف می‌شود. همین موضوع به ساموس فرصت می‌دهد با جذب آن قدرت واقعی خود را دوباره به دست آورد. در حالی که ثانیه شمار به سرعت در حال پایان است، نبرد سختی میان ساموس و متروید در می‌گیرد. ساموس در نهایت موفق می‌شود این هیولا را شکست بدهد و درست پیش از انفجار از BSL فرار کند. در نتیجه این حادثه تمام SR388 منفجر شده و از بین می‌رود.

 

متروید: وحشت (METRIOD DREAD)

زندگی نامه اولین قهرمان زن | داستان بازی Metroid

با توجه به حوادث گذشته ساموس باز هم از فرمان سازمان فدرال سرپیچی کرده و به نابودسازی آزمایشگاه‌ها و تحقیقات سازمان در رابطه با مترویدها و دیگر موجودات ادامه می‌دهد. در یکی از این اقدامات ساموس به سیاره ZDR پا می‌گذارد؛ زیرا بر اساس یک گزارش انگل اکس همچنان زنده مانده و در این سیاره گسترش یافته است.

حال باید دید ساموس و هوش مصنوعی وی آدام، در ماجراجویی با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند.

 

متن بالا خلاصه ای از داستان و حوادث گسترده رخ داده در جهان بازی متروید است. در صورتی که علاقه دارید اطلاعات بیشتر و دقیق تری در رابطه با هر یک از اسامی یاد شده به دست آورید، می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، به مطالعه آن بپردازید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *