گیمینگرویتی

ثبت نام

چگونه از جهنم جان سالم به در ببریم | راهنمای اختصاصی آشنایی و استراتژی های Hades

Hades واقعاً بازی فوق‌العاده‌ای است. نه تنها گیم‌پلی چالش برانگیز و آرت استایل و گرافیک هنری/فنی بی‌نظیری دارد، بلکه ترکیبش با موسیقی پرتلاطم و رنگارنگش، هر کسی را در اکشن عمیق و تودرتوی آن درگیر‌ می‌کند. خارج از این قضایا نیز داستان بازی، داستانی چند لایه و به شدت عمیق، احساسی و پر از شخصیت‌های عالی با اجرای بی‌نظیر و ماندگار است که قصه خود را به نحوه به شدت جالب و کمتر دیده شده‌ای در صنعت ویدئو گیم روایت‌ می‌کند. به صورت کلی بخواهم خلاصه کنم حرفم را، Hades به راحتی یکی از بهترین بازی‌های ایندی امسال و این نسل است.‌ می‌توانید نقد ما را از این لینک بخوانید و متوجه شوید چرا ما همچین عقیده‌ای داریم. منتها علی‌رغم تمامی این موارد، Hades بازی پیچیده‌ای است.

بازی سررشته در ژانری دارد که بازی‌های AAA و بلاک باستری، خیلی وقت است آن را رها کرده‌اند و المان‌های مختلف آن چنان به هم گره خورده‌اند که یک بازیکن تازه‌کار ممکن است به سرعت خود را در بازی گم کند. جدای از همه‌ی این موارد، Hades به هیچ وجه بازی آسانی نیست؛ البته بازی روی مرز خوبی از چالش برانگیز بودن و غیر ممکن بودن ایستاده. به هر صورت هدف ما در مقاله زیر آشنا کردن شما با مکانیک‌های بازی، نصیحت‌های مختلف پیرامون خود بازی و مطرح کردن استراتژی‌های مختلف برای پیشروی در هزارتوهای مخوفش است. با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا به شما کمک کنیم ‌‌‌زاگرئوس جوان را از چنگال دنیای زیرین هادس بیرون بکشید.

 

فــــهــــرســـــت


  • آشنایی با موارد پایه ای
  • سبک روگ لایک چیست؟
  • از مرگ نترسید.
  • چه چیزهایی از هر دست نصیب‌‌‌‌تان می‌شود و باید کجا خرج‌شان کنید.
  • گذر از خانه هیدس
  • بعد از هر بار مرگ با شخصیت‌‌‌ها صحبت کنید.
  • House Contractor‌‌‌ها کیستند و به چه دردی‌ می‌خورند؟
  • Wretched Broker کیست و چه تبادلاتی‌ می‌توان با او انجام داد؟
  • آینه جادویی اتاق ‌‌‌زاگرئوس برای چیست؟
  • قدرت های جهنمی زاگرس
  • Keepsake‌‌‌ها دقیقا چه فایده‌ای دارند و چگونه‌ می‌توان آن‌‌‌ها را آزاد و فعال کرد؟
  • اسلحه‌خانه ‌‌‌زاگرئوس چه چیزهایی را شامل‌ می‌شود؟
  • آیا‌ می‌توان اسلحه‌های بازی را ارتقا داد؟
  • امدادهای الیمپوس
  • رده بندی Boon‌‌‌ها و میزان کمیابی‌شان چگونه است؟
  • پس Boon‌های Legendary و Duo چیستند؟
  • چگونه‌ می‌توان سطح این Boon‌‌‌ها را ارتقاء داد؟
  • ۵ خانه کنار صفحه چه هستند و چرا برخی Boon‌‌‌ها جایگزین‌شان می‌شوند؟
  • هر کدام از خدایان چه قدرت‌‌هایی دارند
  • اسرار دنیای زیرین
  • بهترین سلاح برای تمام کردن بازی چیست؟
  • بهترین Boon‌های بازی برای بستن یک بیلد خوب چه هستند؟
  • راهنمایی اتاق‌های مختلف دنیای زیرین.
  • دروازه‌های Chaos چه کاری‌ می‌کنند.
  • و به عنوان سوال آخر و کلیدی، راه حل و استراتژی خاصی برای شکست باس‌های بازی وجود دارد؟

 

سبک روگ‌لایک چیست؟

 

بهتر است قبل از وارد شدن به خود بازی Hades کمی در مورد ژانر بازی صحبت کنم. ژانر بازی‌های روگ‌لایک، ژانری است که این روزها‌‌ نمی‌توان بازی AAA بزرگی برمبنای آن پیدا کرد. منتها بازی‌های مستقل منبع عظیمی از بهترین آثار روگ‌لایک هستند، برای همین اگر Hades جزو اولین بازی‌های مستقلی است که انجام‌ می‌دهید ممکن است کمی غافلگیر شوید. بازی‌های روگ‌لایک قاعده ساده‌ای دارند :«هر بار بمیرید، به ابتدای بازی برخواهید گشت. و با هر بار بازگشت به بازی ترتیب تمام مراحلی که فتح کرده‌‌‌اید، جابجا خواهد شد.» با این روش بازی بیشتر از طراحی مراحل ماندگار، بیشتر روی مکانیک‌های بی‌نقص و متنوع اتکا‌ می‌کند تا ارزش تکرار خود را بالا ببرد—چیزی که خوشبختانه Hades در آن واقعا شاهکار است. به خاطر همین عمق و تنوع مکانیک‌هاست که ایده نوشتن این راهنما به ذهن‌مان رسید. منتها قبل از هر چیز بنا به ذات روگ‌لایک بازی، مهم‌‌ترین نصیحت و Tip کل این مقاله را بهتر است ابتدا بگویم:

از مرگ نترسید!

 

تمام کردن Hades حداقل چیزی حدود ۳۰ دقیقه و در بدترین حالت یک ساعت و نیم از شما زمان خواهد گرفت. منتها مسئله این جاست بازی به نوعی ساخته شده که تا چندبار نمیرید واقعا پیچ و خم‌های بازی دستتان نیاید. بنابراین نباید بترسید. من خودم بعد از ۱۳ بار تلاش نافرجام توانستم بازی را برای بار اول به انتها برسانم. یک بار تمام کردن بازی تازه شاید ۳۰ درصد از محتوای بازی را پوشش دهد. مرگ جزئی از بازی است و هر بار مردید تسلیم نشوید، چراکه بعد از هر مرگ، ‌‌‌زاگرئوس قوی‌تر از قبل است و شما نیز اطلاعات بیشتری در مورد دنیای زیرین و جهنمی که از آن باید رهایی یابید در دست دارید. برای شروع بهتر است مواردی که طی هر دست جمع‌آوری‌ می‌کنید را معرفی کنیم و سپس وارد خانه هادس شویم.

 

چه چیزهایی از هر دست نصیب‌‌‌‌تان می‌شود و باید کجا خرج‌شان کنید

 

شاید یکی از عجیب‌‌ترین و پیچیده‌‌ترین موارد Hades که پلیرهای تازه کار را‌ می‌ترساند، تعداد زیاد آیتم‌های به دست آوردنی و مواردی است که‌ می‌توانید در بازی خرج کنید. البته نترسید، بازی به هیچ وجه پرداخت درون برنامه‌ای ندارد و هر کدام از این آیتم‌‌‌ها برای هدفی مختلف وجود دارند و روش‌های جمع‌آوری مشخصی نیز دارند.

Darkness: به راحتی طی هر دست بازی کردن از طریق پاکسازی برخی اتاق‌‌‌ها قابل جمع‌آوری هستند.‌ می‌توانید با آن‌‌‌ها توانایی‌های پایه‌ای ‌‌‌زاگرئوس را در Mirror of Nyx (آینه نیکس) ارتقا دهید

Obol: به راحتی طی هر دست بازی کردن از طریق پاکسازی برخی اتاق‌‌‌ها قابل جمع‌آوری هستند. همچنین با کشتن هر دشمن، مقدار کمی از آن را به دست‌ می‌آورید. با اوبول‌‌‌ها می‌توانید از فروشگاه Charon (کَرون) آیتم‌‌هایی که موجود هستند را خریداری کنید. بعلاوه در میان اتاق‌‌‌ها نیز با ابول‌هایتان‌ می‌توانید از دیگ Charon پاورآپ‌های موقت بخرید که تا چندین درگیری مشخص شما را همراهی‌ می‌کنند.

Chthonic Keys: به راحتی طی هر دست بازی کردن از طریق پاکسازی برخی اتاق‌‌‌ها قابل جمع‌آوری هستند. به وسیله این کلیدهای جهنمی‌ می‌توانید اسلحه‌های قفل شده در بازی را آزاد کنید. آن‌‌‌ها همچنین جهت آزاد کردن ویژگی‌های جدید ‌‌‌زاگرئوس در Mirror of Nyx استفاده دارند.

Gemstone: به راحتی طی هر دست بازی کردن از طریق پاکسازی برخی اتاق‌‌‌ها قابل جمع‌آوری هستند. با این Gemstone‌‌‌ها می‌توانید به واسطه House Contractor‌ها، برخی اتاق‌‌‌ها و Chamber‌‌‌ها را ارتقا دهید و کار را برای خودتان راحت کنید یا این که خانه هادس را مطابق سلیقه خودتان تزئین کنید. هر طور که خودتان مایلید.

Nectar: به راحتی طی هر دست بازی کردن از طریق پاکسازی برخی اتاق‌‌‌ها قابل جمع‌آوری هستند. با دادن این نکتارها به شخصیت‌های مختلف‌ می‌توانید روابط خود را با آن‌‌‌ها بهتر کنید و Keepsake‌های هر کدام را دریافت کنید که در آغاز هر دست‌ می‌توانند یک اهرم کمک کننده قابل اتکا باشند.

Titan Blood: بعد از هر بار کشتن باس منطقه Tartarus—اولین طبقه از دنیای زیرین—قابل دستیابی است. قابل ذکر است که با هر نوع سلاح و قرارداد مجازات، فقط یک بار‌ می‌توانید Titan Blood از انتهای Tartarus به دست بیاورید، و برای دفعات بعد باید سلاح یا جزئیات قرارداد مجازاتتان را تغییر دهید. با Titan Blood‌ می‌توانید برخی جوانب اسلحه‌های ‌‌‌زاگرئوس را به صورت کامل تغییر داده و ارتقا دهید.

Diamond: بعد از هر بار کشتن باس منطقه Asphodel—دومین طبقه از دنیای زیرین—قابل دستیابی است. قابل ذکر است که با هر نوع سلاح و قرارداد مجازات، فقط یک بار‌ می‌توانید Diamond از انتهای Asphodel به دست بیاورید و برای دفعات بعد، باید سلاح یا جزئیات قرارداد مجازاتتان را تغییر دهید. استفاده Diamond‌‌‌ها جهت قراردادها و ساخت سازهای پر خرج تر، زیباتر، و مفیدتری است که House Contractor به شما ارائه‌ می‌دهد.

Ambrosia: بعد از هر بار کشتن باس منطقه Elysium—سومین طبقه از دنیای زیرین—قابل دستیابی است. قابل ذکر است که با هر نوع سلاح و قرارداد مجازات، فقط یک بار‌ می‌توانید Ambrosia از انتهای Elysium به دست بیاورید، و برای دفعات بعد باید سلاح یا جزئیات قرارداد مجازاتتان را تغییر دهید. شما‌ می‌توانید Ambrosia را به شخصیت‌‌هایی که بسیار با آن‌‌‌ها صمیمی شده‌اید و لطفی در حق‌شان انجام داده‌اید بدهید تا از آن‌‌‌ها Companion بگیرید.

 

حال که موارد پایه‌ای را‌ می‌دانید بهتر است خانه هادس را به شما نشان بدهم.

 

 

هر بار که در دنیای زیرین می‌میرید، به خانه هادس باز خواهید گشت. هادس رنجیده و دمدمی مزاج آنجا همیشه پشت میز بزرگش نشسته، دل خوشی ندارد و با غرولند به شما—پسرش ‌‌‌زاگرئوس—سرکوفت‌ می‌زند. منتها خانه هادس ملک بزرگی است و به غیر از هادس و پسرش، سکونت‌گاه شخصیت‌های افسانه‌ای دیگری نیز هست. افرادی که با قابلیت‌هایشان یا‌ می‌خواهند به نحوی جلوی شما را بگیرند، یا به شما در فرارتان کمک‌های شایانی کنند.

 

بعد از هر بار مرگ با شخصیت‌‌‌ها صحبت کنید

 

داستان Hades به صورت کلی در خانه هادس و بعد از هر مرگ ‌‌‌زاگرئوس است که قدمی به جلو بر می‌دارد؛ قدم‌‌هایی به شدت ریز که در نهایت دید شما به همه شخصیت‌‌‌ها را تغییر‌ می‌دهد. منتها اگر برایتان داستان عمیق، جالب و چند لایه Hades مهم نیست، دلایل دیگری نیز برای صحبت با افراد حاضر در خانه Hades وجود دارد. به طور مثال تنها با صحبت کردن با آشیل است که‌ می‌توانید دفترچه یادداشت او را بگیرید که پر است از اطلاعات در مورد شخصیت‌‌‌ها و آیتم ها. بعلاوه بسیاری از این آیتم‌ها هینت‌‌‌ها و نکات جالبی در مورد رمز و رازهای دنیای زیرین به شما‌ می‌گویند. تنوع دیالوگی در بازی به شدت بالاست، برای همین بعید است به این زودی‌‌‌ها از شنیدن دیالوگ‌های کاراکترها خسته شوید.

 

House Contractor‌‌‌ها کیستند و به چه دردی‌ می‌خورند؟

 

بعد از چند بار مردن احتمالا متوجه حضور چند روح عجیب در کنار میز هادس‌ می‌شوید که کلاه ایمنی به سر دارند. این روح‌ها House Contractor‌‌‌ها هستند. وظیفه اصلی House Contractor‌‌‌ها این است که در ازای Gem‌‌هایی که در طی هر دست بازی بدست‌ می‌آورید، بخش‌های مختلف خانه هادس—اعم از راهروی ورودی، اتاق ‌‌‌زاگرئوس و سالن غذاخوری و…—را تزئین کرده و بنا به سلیقه شما شخصی‌سازی کنند. البته این تنها فایده House Contractor‌‌‌ها نیست. برخی از خدماتی که آن‌‌‌ها ارائه‌ می‌دهند، مواردی هستند که به طور دائم در طی گیم‌پلی به درد شما‌ می‌خورند. چند مورد از خدماتی که مهم هستند و باید برای گرفتن‌شان الویت بندی کنید این‌‌‌ها هستند.

  • Fountain Chamber: اجرای این طرح، باعث اضافه شدن اتاق‌های آرامش بخشی میان اتاق‌های جهنمی دنیای زیرین‌ می‌شود که یک چشمه جان بخشی داشته و‌ می‌گذارد ‌‌‌زاگرئوس بدون دردسر مقداری از جان از دست رفته خود را بازپس گیرد. با دادن Gem‌های بیشتر به House Contractor‌‌‌ها می‌توانید، میزان جان اهدایی این چشمه‌‌‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش دهید. مانند مابقی اتاق‌های بازی، برخورد ‌‌‌زاگرئوس با Fountain Chamber کاملا بسته به شانس است و ممکن است طی یک دست هیچ‌گاه به همچین اتاقی برنخورید.
  • Plunder: اجرای این طرح، باعث اضافه شدن صندوقچه‌های سبز رنگی به برخی اتاق‌های جهنمی بازی‌ می‌شود. این صندوقچه‌ها شامل جوایزی از قبیل Gem، Obol، Darkness و HP‌ می‌شود، منتها گرفتن این جوایز نیز شرایط ویژه‌ای دارد: بعد از شکست دادن دشمنان اتاق، باید سراغ صندقچه رفته و آن را فعال کنید. با فعال کردن صندوقچه، هادس چالشی مقابل شما قرار‌ می‌دهد که باید تعداد معینی دشمن را در کمترین زمان ممکن بکشید. هر چه سریعتر دشمنان احضار شده را بکشید، میزان بیشتری از جوایز صندوقچه در اختیار شما قرار‌ می‌گیرد و اگر دیر بجنبید ممکن است در اثر گذر زمان تمامی محتویات صندوقچه از بین برود.
  • Keepsake Collection: جلوتر در مورد Keepsake‌‌‌ها و قفسه مخصوص‌شان و قابلیت‌هایش صحبت خواهم کرد. به طور کلی، اجرای این طرح‌ می‌گذارد بعد از شکست دادن باس هر منطقه دنیای زیرین و رسیدن به اتاق میانی بین دو منطقه مختلف دنیای زیرین، Keepsake‌های خود را تغییر دهید.
  • Rod of Fishing: با ساختن چوب ماهیگیری، ‌‌‌زاگرئوس‌ می‌تواند در برخی از نقاط معین در دنیای زیرین (مانند فروشگاه Charon در طبقه Tartarus) به ماهیگیری بپردازد. اگر در مینی‌گیم ساده ماهیگیری موفق به گرفتن ماهی شوید، با دادن آن‌‌‌ها به آشپز حاضر در سالن غذاخوری‌ می‌توانید جوایز مختلفی کسب کنید.

 

Wretched Broker کیست و چه تبادلاتی‌ می‌توان با او انجام داد؟

 

یکی از این درها به سالن غذاخوری منتهی می‌شود و تنها با چند بار مردن و عبور از خانه هادس می‌توانید شاهد باز شدن درهایش شوید. در آنجا شما آشپز همیشه مشغولی را دارید که با دریافت ماهی‌‌هایی که طی هر دست بازی گرفتید، می‌توانید جوایز مختلفی را از وی کسب کنید. اما در گوشه دیگری از سالن غذاخوری، روح به شدت بزرگ و مجللی نشسته که از پشت پیشخوان بانک مانندش به شما اجازه تبادل کالا با کالا‌ می‌دهد. این روح بزرگ Wretched Broker نام دارد و‌ می‌تواند در برخی شرایط به شما کمک‌های خاصی بکند. همان گونه که در بخش اول گفتیم، در این بازی آیتم‌‌‌ها و واحدهای مصرفی زیادی برای جمع کردن وجود دارد. برای همین ممکن است به مرور زمان بر اساس انتخاب‌‌‌ها و نحوه بازی کردنتان از یکی از آن‌‌‌ها کم بیاورید و از دیگری زیاد؛ این جاست که Wretched Broker و معاملات‌‌اش به دردتان‌ می‌خورد. شما‌ می‌توانید در این بخش بنا به نرخ‌های معین Broker، آیتم‌های خود را با دیگر نوعی که به آن احتیاج دارید تاق بزنید. جدول معاملات و قیمت‌های Wretched Broker به شرح زیر است:

آیتم قابل دریافت هزینه پرداختی
۱۰ تا Gemstone
۵ تا Chthonic Key
۱۰ تا Nectar
۲ تا Diamond
یک عدد Ambrosia

البته هر بار که به سراغ Wretched Broker بروید، یک یا دو پیشنهاد ویژه با مدت محدود دارد که به صرفه‌‌‌تر و وسوسه کننده‌‌‌تر هستند. هر چند این پیشنهادات ممکن است بسته به موقعیت شما به کارتان نیایند ولی حتما هر بار که می‌میرید، به سراغ این روح بانکدار و بامزه بروید و ببینید چه پیشنهاداتی دارد.

 

این تمامی کارهایی است که با خود عمارت عمومی خانه هادس دارید. بعد از این باید به اتاق ‌‌‌زاگرئوس رفته و با آینه آن به سر و وضع خود برسیم.

 

آینه جادویی اتاق ‌‌‌زاگرئوس برای چیست؟

 

خوشبختانه جایی که ‌‌‌زاگرئوس‌ می‌تواند خود را آپگرید کند، میز کوچکی در گوشه خانه عظیم هادس نیست، بلکه آینه تمام قد درخشنده‌ای است که یک سوی اتاق او را فرا گرفته و داد‌ می‌زند که به من سر بزن. این آینه سیاه رنگ، Mirror of Night نام دارد و در ازای Darknessـی که طی فرارهای خود کسب کرده‌اید، ‌‌‌زاگرئوس را قوی‌‌‌تر می‌کند. دامنه آپگریدهای آینه وسیع است و شما نیز به غیر از میزان Darkness در دست خود محدودیت دیگری برای ارتقاء هر ردیف تا سطح آخر را ندارید. منتها دو مورد قابل ذکر است.

اولین مورد این که تمامی قابلیت‌های قابل ارتقاء از ابتدا قابل دسترسی نیستند. برای باز کردن ردیف‌های مختلف به Chthonic Key‌های بیشتر نیاز دارید. همچنین اگر از ترتیب آپگرید خود راضی نیستید و‌ می‌خواهید بدون خرج کردن Darkness جدید، به روش دیگری ‌‌‌زاگرئوس را آپگرید کنید، گوشه پایین سمت راست آینه گزینه‌ای وجود دارد که با مصرف یک کلید می‌گذارد تمام Darkness‌های خرج شده را پس گرفته و دوباره خرج کنید.

دومین مورد اما، وقتی چندین بار مردید و داستان کمی جلو رفت، به خانه هادس رفته و با Nyx صحبت کنید؛ او به شما در مورد ارتقاء کردن Mirror of Night‌ می‌گوید. این آینه محصول دست اوست بنابراین شنیدن این موضوع از او تعجبی ندارد. بعد از این قضیه اگر به سراغ آینه بروید کنار هر ردیف متوجه یک دکمه جدید‌ می‌شوید که با زدن این دکمه، ردیف مورد نظر، ویژگی خود را به کل عوض‌ می‌کند و سبز رنگ‌ می‌شود. به نوعی شما یک ردیف قابلیت را به یک ردیف قابلیت دیگر تبدیل کرده‌‌‌‌‌اید. این قابلیت‌‌‌ها به نوعی، ورژن دیگری از قابلیت‌های قبلی همان ردیف هستند. به طور مثال اگر قابلیت Death Defiance به شما اجازه‌ می‌دهد در هر دست فرار تا حداکثر سه بار مردن، به بازی با ۵۰ درصد جان خودتان بازگردید، قابلیت موازی و سبز رنگ همان ردیف، Stubborn Defiance به شما اجازه‌ می‌دهد به جای هر دست، در هر اتاق شانس برگشت به زندگی با ۳۰% جان‌‌‌‌تان را داشته باشید. منتها تنها یک بار این اجازه را به شما‌ می‌دهد و برخلاف Death Defiance اگر صرفه جو باشید‌‌ نمی‌توانید امید داشته باشید در مقابل یک باس چالش برانگیز بیشتر از دو جان داشته باشید.

این به شما انعطاف بیشتری برای تعیین نوع بازی خود و قابلیت هایتان‌ می‌دهد. من به شخصه قابلیت‌های عادی و قرمز رنگ آینه را بیشتر‌ می‌پسندم، ولی حتما چک کنید و ببینید کدام یک از این قابلیت‌های جایگزین به دردتان‌ می‌خورد و کدام به دردتان‌‌ نمی‌خورد.

 

آشنایی بهتر با قدرت‌های فرزند دنیای زیرین، کمک دست بسیار بزرگی برای پیش رو گذاشتن چالش‌های جهنم است. بعد از عبور از خانه هادس و اتاق ‌‌‌زاگرئوس، آخرین ایستگاه شما برای شروع سفرتان، زمین تمرینی‌ای است که Skelly بامزه و اسلحه‌‌خانه باستانی‌‌‌‌تان آنجا سکونت گرفته. البته یک قفسه سفید رنگ نیز در گوشه این زمین تمرین وجود دارد که باید همین ابتدا توضیح دهیم چه اهمیتی دارد.

Keepsake‌‌‌ها دقیقا چه فایده‌ای دارند و چگونه‌ می‌توان آن‌‌‌ها را آزاد و فعال کرد؟

 

همان گونه که گفتیم با دادن Nectar به شخصیت‌های مختلف بازی، شما از آن‌‌‌ها هدایای مختلفی دریافت‌ می‌کنید که زیر دسته Keepsake‌‌‌ها قرار می‌گیرند. نحوه فعال کردن آن‌‌‌ها نیز ساده است: کافی است قبل از شروع هر دست، در اتاق تمرین، به سراغ قفسه گوشه اتاق رفته و از منوی مورد نظر، هر کدام از Keepsake‌‌‌ها را که خواستید فعال کنید. توضیحات پیرامون هر Keepsake آنجا نوشته شده. منتها من کمی جلوتر برخی از مهم‌‌ترین و قابل استفاده‌‌ترین Keepsake‌های بازی و کاربردشان را برایتان توضیح‌ می‌دهم. به طور کلی Keepsake‌‌‌ها مانند نوعی ارتقاء جزئی است که‌ می‌توانید ابتدای هر دست فعال کنید و در یک زمینه خاص کمی قدرت یا شانس اضافی کسب کنید. اگر با هر Keepsake تعداد ثابتی اتاق را پاکسازی کنید، تاثیر Keepsake مورد استفاده یک درجه افزایش پیدا کرده و از لحاظ عددی قوی‌تر‌ می‌شود. اگر به House Contractor نیز دستور ساخت Keepsake Collection را بدهید (که بالاتر در توضیحات‌شان پیشنهاد کرده بودم)‌ می‌توانید میان هر یک از چهار منطقه‌ی دنیای زیرین، Keepsake‌‌‌‌تان را عوض کنید. بهتر است معطل نکرده و بهترین Keepsake‌های بازی و کسانی که باید به آن‌‌‌ها نکتار دهید تا بدست‌شان بیاورید را معرفی کنیم.

Lucky Tooth – نکتار به Skelly: به شما یک فرصت بازگشت از مرگ با ۵۰ جان را‌ می‌دهد. اگر ارتقا پیدا کند، مقدار جان شما بعد از احیا به ۱۰۰ نیز خواهد رسید. به نوعی‌ می‌توان این Keepsake را واجب‌‌ترین Keepsake بازی به حساب آورد. با اینکه مقدار جان احیا شده—مخصوصا در بخش‌های انتهایی بازی—کمک کننده نیست ولی همان یک فرصت دیگر برای بسیاری از دست‌‌‌ها حیاتی است و ممکن است سرنوشت آن دست را به کل عوض کند.

Bone Hourglass – نکتار به Charon: باعث‌ می‌شود خریدهای شما از دیگ Charon مدت بیشتری دوام بیاورند. در رنک سوم خود، این Keepsake به شدت در بخش‌های انتهایی—مخصوصا مراحل Elysium—کمک دست شما‌ می‌شود. ارتقاهایی که‌ می‌توانید از Charon بخرید بعضا به شدت قدرتمند و کاربردی هستند و داشتن آن‌‌‌ها تا ۱۲ رویارویی، واقعا امتیاز بزرگی است.

Old Spiked Collar – نکتار به Cerberus: به حداکثر میزان جان شما اضافه‌ می‌کند. اگر‌ می‌خواهید “بیلد” جان سخت و تانکی داشته باشید، ترکیب این Keepsake با ارتقاهای Mirror of Nyx،‌ می‌گذارد بازی را با حداکثر ۱۵۰ جان شروع کنید که به نوعی فوق العاده است.

Pierced Butterfly – نکتار به Thanatos: اگر در هر رویارویی، بدون خوردن هیچ گونه ضربه‌ای همه دشمنان را پاکسازی کنید، ۱% به میزان دمیج حملات شما اضافه‌ می‌شود. در رنک سوم این میزان به ۲%‌ می‌رسد. در صورت آشنایی و مهارت داشتن در بازی Pierced Butterfly به شدت Keepsake کاربردی‌ای است، چراکه‌ می‌گذارد در مراحل ابتدایی Tartarus که به صورت کلی آسان هستند، حسابی دمیج جمع کنید و قوی‌‌‌تر شوید.

Lambent Plume – نکتار به Hermes: مشابه Pierced Butterfly عمل‌ می‌کند. اگر هر رویارویی را به سرعت تمام کنید و دشمنان آن اتاق را بدون معطلی از بین ببرید، به احتمال جاخالی دادن و سرعت حرکت شما ۱% اضافه‌ می‌شود. این میزان در رنک سوم این Keepsake به ۱.۲%‌ می‌رسد. هرمس تنها خدای المپوسی است که Keepsake‌‌اش هیچ ربطی به احتمال Boonهایش ندارد و به تنهایی از همه آن‌‌‌ها ارزش بیشتری برای استفاده دارد؛ مخصوصا در بخش‌های ابتدایی هر دست.

 

جدا از این ۵ Keepsake که به شدت الزامی هستند—مخصوصا هنگامی که تازه با بازی آشنا شده‌‌‌اید—تعداد زیادی Keepsake دیگر نیز در بازی با خصوصیات مختلف دیگر وجود دارد. به هر شخصیتی در بازی رسیدید نکتار بدهید تا Keepsake‌شان را دریافت کنید. در مورد خداهای المپوس نیز این موضوع صادق است. به غیر از هرمس به هر خدای المپوس دیگر اگر نکتار دهید، Keepsake دریافتی به شما این تضمین را‌ می‌دهد که اولین Boonـی که با آن روبرو‌ می‌شوید Boon همان شخصیت باشد و احتمال بیشتری برای داشتن ارتقاهای کمیاب‌‌‌تر داشته باشد.

 

اسلحه‌خانه ‌‌‌زاگرئوس چه چیزهایی را شامل‌ می‌شود؟

 

تنوع اسلحه‌‌‌ها در Hades به وضوح از Bastion—عنوان معروف استدیوی Supergiant که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد—کمتر است. منتها عمق زیاد این اسلحه‌‌‌ها و پتانسیل ارتقاهایی که دارند، کاملا باعث‌ می‌شود نه تنها این کمبود جبران شود، بلکه Hades از این لحاظ از Bastion پیشی بگیرد.

اسلحه خانه ‌‌‌زاگرئوس شامل ۶ نوع سلاح به شدت متفاوت از هم‌ می‌باشد که هر کدام طراحی به شدت جذاب، اسم خفن و تاریخچه پر و پیمانی دارند. منتها به صورت خلاصه این اسلحه‌‌‌ها را به نام‌های شمشیر – نیزه – تیرکمان – سپر – پنجه بوکس – تفنگ صدا می‌کنیم.

البته این نوع عامی سازی اسلحه‌های بازی کم لطفی در حق طراحی و جزئیات بی‌نظیر این اسلحه‌هاست اما در ادامه راهنما برای راحتی بیشتر با همین اسامی از آن‌‌‌ها یاد‌ می‌کنیم. هر اسلحه به صورت اساسی با دیگری فرق دارد و دو نوع حمله دارد: حمله عادی که Attack نام دارد و حمله قویتر که Special نام دارد. به یاد داشتن نام این دو حرکت مهم است چراکه خیلی از ارتقاهای میان هر دست، فقط یکی از این‌‌‌ها را دچار تغییر‌ می‌کند و با همین اسامی نیز به آن‌‌‌ها اشاره‌ می‌کند.

اسلحه‌‌‌ها هر چند تنها همین دو حرکت را دارند ولی خود ‌‌‌زاگرئوس ۳ حرکت دیگر نیز دارد. اولین آن‌‌‌ها Cast است. اگر طی بازی دقت کنید، متوجه علامت کریستال قرمز رنگی در گوشه صفحه‌ می‌شوید که حمله دوربرد شماست و محدودیت عددی دارد. اگر Cast خود را به سمت دشمن پرت کنید و برخورد کند، کریستال‌‌‌‌تان به آن دشمن چسبیده و تا او را از بین نبرید یا ۱۵ ثانیه نگذرد از او جدا نخواهد شد. دشمنانی که این کریستال ها بهشان چسبیده باشد از شما دمیج بیشتری خواهند خورد.

اگر تعداد بیشتری کریستال به دشمنان چسبیده باشد، این میزان دمیج اضافه نیز به همان نسبت بیشتر خواهد شد. برای اضافه شدن تعداد کریستال‌هایتان می توانید به آینه Nyx مراجعه کرده و از آن جا با ارتقاء ردیف مورد نظر، تعداد آن‌ها را تا سه عدد بیشتر کنید. حرکت دوم Dash یا جهش است. با این حرکت‌ می‌توانید همان جور که اسم حرکت نشان‌ می‌دهد، مسافت کوتاهی را به سرعت طی کرده و از خطرات مجاور جاخالی دهید. با Mirror of Nyx‌ می‌توانید کاری کنید که دو بار پشت هم Dash کنید که به شدت ارتقای اساسی و واجبی است و جلوی بسیاری از باس فایت‌های بازی کمک کننده است.

حرکت سوم نیز Call است. این حرکت اندکی قضیه‌‌اش با بقیه حرکت‌های ‌‌‌زاگرئوس فرق دارد، چراکه در حقیقت این حرکت او نیست و به نوعی فریاد او برای فعالسازی قدرت خدایان المپوس است. ‌‌‌زاگرئوس هیچ گاه در ابتدای یک دست‌‌ نمی‌تواند از Call استفاده کند، بلکه بعد از ایجاد ارتباط با یکی از خداهای المپوس و دریافت قدرت Call‌شان می‌تواند از این حرکت استفاده کند. Call در بازی ساختاری مشابه حرکات سوپر در بازی‌های فایتینگ دارد. این حرکت یک نوار چند تکه مشخص داشته که وارد هر اتاق‌ که می‌شوید در ابتدا خالی است. طی نبرد این نوار به مرور پر شده و بعد از تکمیل هر تکه‌ی نوار‌ می‌توانید با دکمه مربوطه (برای من روی سوییچ – ZR) قدرت خدایان المپوس را برای مدت به شدت کوتاهی احضار کنید. اگر این نوار به طور کامل پر شود با اجرای Call به مدت طولانی‌‌‌تر این حرکت اجرا‌ می‌شود و در عوض تمام نوار یکجا خالی‌ می‌شود.

 

آیا‌ می‌توان اسلحه‌های بازی را ارتقا داد؟

 

بله و به دو صورت امکان پذیر است. اولین روش از طریق آپگرید اسلحه در زمین تمرین خانه هادس و با استفاده از Titan Blood‌‌هایی است که به دست آورده‌‌‌‌‌اید. کافی است یک اسلحه را انتخاب کرده دوباره روی جای آن‌‌‌ها دکمه تایید را فشار دهید. شما‌ با Titan Blood‌‌‌ها می‌توانید جدا از ارتقاء هر اسلحه به صورت جزئی، ذات اسلحه به همراه ظاهرش را عوض کنید. این مورد کهAspect  نام دارد، به صورت اساسی ویژگی‌های اسلحه را تغییر‌ می‌دهد، به طور مثال Aspect of Nemesis که برای شمشیر است کاری‌ می‌کند تا بعد از هر Special اجرا شده، Attack بعدی‌‌‌‌تان شانس بسیار بیشتری برای ضربه Critical داشته باشد. آزاد کردن هر Aspect نیازمند  Titan Bloodبوده و حتی بعد از آزاد شدن نیز این Aspect‌‌‌ها هر کدام به وسیله Titan Blood‌ها دوباره قابل ارتقا هستند. با توجه به میزان کمیاب بودن Titan Blood‌ها، این ارتقاها به شدت سخت بوده و نیازمند مدت زمان طولانی روی بازی هستند.

روش دوم اما به واسطه Hammer of Daedalus است که در برخی اتاق‌های بازی قابل یافت است. این آیتم که با علامت یک چکش قابل تشخیص است، به مانند Boon‌ها توانایی ارتقای شما برای طول یک دست را داراست. منتها برخلاف Boon، تمرکز Hammer of Daedalus روی اسلحه شما و تغییر ویژگی‌های آن‌هاست.

در طی هر دست ممکن است با آیتم بالا که Anvil of Fates است روبرو شوید که آیتم جالب و به شدت کمیابی است. Anvil of Fates به صورت کاملا شانسی، یکی از ارتقاهایی که با Hammer of Daedalus داشتید را از بین‌ می‌برد و باز به صورت شانسی، دو ارتقای دیگر جایگزین‌ می‌کند. در ظاهر معامله به شدت خوبی است ولی در نظر بگیرید ارتقاهای Hammer of Daedalus‌ می‌تواند خصوصیات هر اسلحه را کامل تغییر دهد و در صورتی که ارتقاهای شانسی‌ای که کسب‌ می‌کنید مطابق سبک بازی کردن‌‌‌‌تان و آشنایی‌‌‌‌تان با اسلحه نباشد، ممکن است در آن دست به مشکل بربخورید. تمامی ارتقاهای حاصل از Anvil of Fates و Hammer Daedalus بعد از مرگ ‌‌‌زاگرئوس از بین رفته و ریست‌ می‌شوند.

 

صحبت در مورد قابلیت‌های ‌‌‌زاگرئوس کافیست. بهتر است نگاهی به کمک نیروهای الهی الیمپوس انداخته و ببینیم آن‌‌‌ها چگونه هر دست بازی در Hades رو هیجان انگیزتر‌ می‌کنند.

 

با شروع هر دست در Hades بلافاصله با یک گوی رنگین با علامتی نمادین روبرو‌ می‌شوید. کافی است به سراغ این گوی رفته تا هیبت یک خدای الیمپوسی روبرویتان ظاهر شود و به شما اجازه دهد تا از ۳ قدرتی که روبرویتان گذاشته، یکی را انتخاب کنید و به مسیر خود ادامه دهید. این قدرت‌ها در بازی به نام الطاف الهی یا Boon شناخته‌ می‌شوند و هر خدای المپوسی نزدیک ۲۰ مدل از این Boon‌‌‌ها را دارا است.

 

رده بندی این Boon‌‌‌ها و میزان کمیابی‌شان چگونه است؟

 

هر Boon در بازی ۴ درجه کمیاب بودن دارد که این ۴ درجه به ترتیب از آسان بودن و در دسترس بودن تا ندرت بیشتر به ترتیب زیر است:

  • Common
  • Rare
  • Epic
  • Heroic

هر درجه ندرت نسبت به درجه قبل خود از نظر قابلیتی که به بازیکن‌ می‌دهد بهتر است. به طور مثال اکثر Boon‌‌هایی که به ‌‌‌زاگرئوس دمیج بیشتری‌ می‌دهند در صورت نادرتر بودن این میزان دمیج اضافه شده در درجه Rare، ۱.۳ برابر و در درجه Heroic به ۲.۵ برابر‌ می‌رسد که در ترکیب با میزان دمیج افزایش یافته اولیه‌ی خود Boon، باعث افزایش قدرت بسیار زیاد حملات‌‌‌‌تان خواهد شد.

موارد زیادی به شما کمک‌ می‌کنند در مسیر خود با Boon‌های نادرتر روبرو شوید. Keepsake هر کدام از خدایان الیمپوسی ساده‌‌ترین این روش هاست که با فعال کردن‌شان، Boon به خصوص آن خدا را نه تنها اول دریافت کرده، بلکه احتمال گرفتن درجه‌های Rare به بالا میان آن‌‌‌ها نیز زیادتر‌ می‌شود. برخی Boon‌‌‌ها و آیتم‌های دیگ Charon نیز توانایی افزایش احتمال گرفتن Boon‌های نایاب‌‌‌تر را به شما‌ می‌دهند. یکی از ردیف های نهایی ارتقاهای Mirror of Nyx نیز شانس شما را در این زمینه بیشتر می کند. اما شاید کمک کننده‌‌ترین مورد در این قضیه، شخصیت یوریدیس در منطقه Asphodel در بازی باشد. انتخاب‌های او به شما کمک وحشتناک شایانی در بدست آوردن Boon‌های کمیاب‌‌‌تر می‌کند و تقریبا هیچ خرجی نیز برای شما نخواهد داشت.

در این میان البته هیچ‌گاه‌‌ نمی‌توانید طی ملاقات با یک خدا، یک Boon با درجه ندرت Heroic به دست آورید. برای این امر یا باید یک Boon درجه Epic را جایگزین کنید (که جلوتر توضیح‌ می‌دهم چگونه) یا این که از یوریدیس بخواهید Boon هایتان را ارتقا درجه دهد و امیدوار باشید از میان Boon هایتان، یک Boon درجه Epic ارتقا داده شود.

 

پس Boon‌های Legendary و Duo چیستند؟

 

خارج از ۴ درجه‌ای که گفتم، دو درجه دیگر نیز وجود دارند:

  • Legendary
  • Duo

فرق این دو درجه با آن‌‌هایی که بالاتر گفتم این است که آن چنان ربطی به کمیاب بودن ندارند.

برای به دست آوردن Boon‌های Legendary و Duo باید Boon‌های خاصی داشته باشید. به نوعی این Boon‌‌‌ها به این دلیل متفاوت هستند که پیش‌نیازهای مخصوص خودشان را دارند‌.

هر خدای الیمپوسی حداقل یک Boon درجه Legendary دارد و برای داشتن شانس رویارویی با این Boon، باید حداقل دو Boon خاص دیگر از همان خدا داشته باشید. اصولا یکی از این Boon‌های پیش نیاز، خود از Boon‌‌هایی است که پیش نیاز ساده خودش را دارد.

بنابراین برای گرفتن یک Boon درجه Legendary حداقل باید سه بار با گوی آن خدا روبرو شوید. همین به خوبی نشان‌ می‌دهد چرا شانس گرفتن‌شان پایین است. Boon‌های Duo اما قضیه‌شان کمی متفاوت‌‌‌تر است. برای گرفتن آن‌‌‌ها نیاز به دو Boon از دو خدای مختلف دارید و در صورت تطابق، Boonـی که به شما‌ می‌افتد از ترکیب این دو قدرت است و اکثرا به شدت Boon‌های مهیبی هستند.

 

چگونه‌ می‌توان سطح این Boon‌‌‌ها را ارتقاء داد؟

 

برای این کار به Poms of Power احتیاج دارید که از جوایز مربوط به پاکسازی هر اتاق است و علامت‌‌اش یک انار قاچ خورده است.

با گرفتن این انارها، سه تا Boon‌های شما ظاهر‌ می‌شوند که‌ می‌توانید به انتخاب خود، یکی از آن‌‌‌ها را یک سطح ارتقایشان دهید.

در طبقه چهارم جهنم (Maze of Styx) شما‌ می‌توانید Pom of Power به نسبت گران‌تری را در فروشگاه Charon پیدا کنید. این یک انار به صورت استثناء به جای یک سطح، دو سطح Boon شما را ارتقاء‌ می‌دهد.

 

۵ خانه کنار صفحه چه هستند و چرا برخی Boon‌‌‌ها جایگزین‌شان می‌شوند؟

 

همان گونه که در بخش قبل گفتیم ‌‌‌زاگرئوس ۵ حرکت دارد: Attack, Special, Cast, Dash و Call. هر خدا (به غیر از Hermes) Boon تقویت کننده این پنج حرکت را داراست که هر کدام جدا از افزایش قدرت و دمیج این حرکات، افکت‌‌‌ها و تاثیرات خاص خود را روی دشمنان خود دارند.

منتها نکته جالب این Boon‌ها—که ما به آن‌‌‌ها Boon‌های اصلی‌ می‌گوییم—این است که آن‌‌‌ها توانایی جایگزین شدن دارند. به طور مثال، فرض کنید یک دست در ابتدا از Athena یک Boon تقویت کننده Attack گرفته‌اید که به حملات‌‌‌‌تان قابلیت deflect کردن و برگرداندن ضربه‌های حریف را‌ می‌دهد. جلوتر در همین دست اما با Ares روبرو‌ می‌شوید که در میان Boon هایش، یک گزینه دقیقا کار Boon آتنا را‌ کرده و Attack شما را تقویت‌ می‌کند اما افکت‌‌اش کامل فرق داشته و به جای Deflect قابلیت Doom را به حملات شما اضافه‌ می‌کند.

در حقیقت Boon آرِس جایگزین Boon آتنا شده. طی جایگزین شدن یک Boon با Boon دیگر، درجه آن نیز افزایش یافته. اگر یک Boon درجه Epic را با Boon دیگری جایگزین کنید، آن Boon به طور قطع Heroic خواهد بود. این یکی از دو روشی است که به واسطه آن می‌توانید Boon های Heroic به دست بیاورید.

 

هر کدام از خدایان چه قدرت‌‌هایی دارند؟

 

طبیعتا هر خدا در Hades قدرت‌‌‌ها و قابلیت‌های خاص خود را داراست. لیست زیر، مرور کوتاهی بر قابلیت‌‌هایی که عموما هر خدا به شما‌ می‌دهد و خاصیت‌های آن است:

Aphrodite | الهه عشق: به حملات شما افکت Weak اضافه‌ می‌کند که قدرت حملات دشمنان ضربه خورده را پایین‌ می‌آورد. دیگر قابلیت‌های وی به شانس زنده ماندن شما کمک خوبی‌ می‌کند. قابلیت Charm کردن که دشمنان را برای مدت کوتاه یار شما‌ می‌کند نیز از قابلیت‌های قدرتمند Aphrodite است.

Ares | خدای جنگ: به حملات شما افکت Doom اضافه‌ می‌کند که باعث‌ می‌شود دشمنان ضربه خورده بعد از مدت کوتاهی مقدار سنگینی دمیج متحمل شوند. Blade Rift نیز دیگر قابلیت وی است که حرکات Dash، Cast و Call شما را به تیغه گرد مرگباری تبدیل‌ می‌کند که به صورت AoE به اطراف مدام دمیج‌ می‌زند. Boon‌های وی یکی از کاربردی‌‌ترین Boon‌‌‌ها برای دست‌‌هایی است که‌ می‌خواهید تهاجمی‌‌‌تر بازی کنید.

Artemis | الهه شکار: اکثر Boon‌های وی احتمال ضربات Critical شما را افزایش‌ می‌دهد. Boon‌های وی بهترین اثر را روی Cast شما خواهند گذاشت.

Athena | الهه خرد: به حرکات و حملات شما قابلیت Deflect کردن و برگرداندن حملات حریف به خودشان را اضافه‌ می‌کند. Boon‌های وی عموما باعث تقویت قابلیت‌های دفاعی شما‌ می‌شوند.

Demeter | الهه فصول: دیمیتیر دارای یک سری از مرگبارترین Boon‌های بازی است الطاف وی به حرکات شما قابلیت Chill را اضافه‌ می‌کند که سرعت حرکت دشمنان را کاهش‌ می‌دهد. این افکت تا ده بار روی هم stack شده که دشمن را به شدت کند و آسیب پذیر‌ می‌کند. قابلیت‌های تکمیلی، مانند انفجار یخی یا تضعیف دفاع دشمنان، اثر Chill را حتی مرگبارتر و آسیب پذیرتر نیز خواهد کرد. دیگر قابلیت‌های وی نیز عموما به Healing شما کمک خواهد کرد.

Dionysus | خدای شراب: به حرکات شما قابلیت Hangover اضافه‌ می‌کند که عملا باعث سمی شدن آن‌ها می‌شود و دشمنان تحت تاثیر این نفرین تا مدت زیادی مدام دمیج خواهند خورد. Hangover تا ۵ بار قابلیت stack شدن روی هم را داراست. برخی قابلیت‌های ساپورت و کمک کننده نیز‌ می‌توانید از دایونیسوس دریافت کنید. Boon‌های او Cast شما را از یک تیر به یک بمب دودزا تبدیل خواهد کرد که دشمنان حاضر در محوطه برخورد را گیج و متوقف‌ می‌کند. این قابلیت با تفنگ ‌‌‌زاگرئوس سازی بسیار زیادی دارد.

Hermes | خدای چابکی: Boon‌های هرمس با دیگر خدایان متفاوت است. او دو Boon درجه Legendary دارد و هیچ Boon مدل Duo و ترکیبی ندارد. بعلاوه این که Boon‌های وی، هیچ کدام از خانه‌های مربوط به ۵ حرکت ‌‌‌زاگرئوس را اشغال‌‌ نمی‌کنند. در عوض او به شما‌ می‌تواند سرعت بیشتر در هر کدام از حرکات خود، شانس جاخالی دادن بیشتر یا حتی یک Dash بیشتر بدهد که قابلیت‌های کمک کننده بسیار مفیدی در هر دست هستند.

Poseidon | خدای دریا: به حرکات شما قابلیت Knockback‌ می‌دهد که در اثر برخورد به دشمنان آن‌‌‌ها را به عقب هل‌ می‌دهد، یا‌ می‌توانید به این وسیله آن‌‌‌ها را به سمت تله‌های هر اتاق سوق دهید یا آن‌‌‌ها را به دیوار بکوبید که دمیج اضافه خود را داراست. Boon‌های پیشرفته‌‌‌تر وی نیز به حرکات شما قابلیت Raptured اضافه‌ می‌کند که باعث‌ می‌شود دشمنان تحت تاثیر این نفرین با حرکت کردن، مدام دمیج بخورند.

Zeus | پادشاه خدایان: به حرکات شما قابلیت Chain Lightning داده که دمیج‌شان را بین دشمنان نزدیک‌‌‌تر پخش‌ می‌کند. ترکیب این قابلیت با حملات سریع شما باعث ایجاد ترکیب‌های به شدت مرگباری‌ می‌شود. البته علاوه بر این مورد، رعد که از آسمان بر سر دشمنان‌‌‌‌تان نازل شود نیز از قابلیت‌های زئوس است که Boon‌های وی را برای افرادی که دنبال دمیج زدن در همه حالات هستند، به گزینه بسیار خوبی تبدیل‌ می‌کند.

 

آشنایی با بازی و قابلیت هایش مهم‌‌ترین بخش برای لذت بردن و بهتر شدن در Hades است. با این حال برای بخش آخر کمی استراتژی، راهنمایی و نکات ریزی که ممکن است متوجه آن نشوید را برایتان توضیح خواهم داد.

 

بهترین سلاح برای تمام کردن بازی چیست؟

 

حقیقتا بسته به سبک بازی شما دارد ولی اگر بخواهم برای کسی که تازه وارد بازی شده و‌ می‌خواهد در اسرع وقت بازی را تمام کند، سپر بهترین سلاح برای تمام کردن بازی برای بار اول است. اگر واقعا از قابلیت Bull Rush و دفع ضربات این سپر استفاده کنید. با یک بازی به شدت محتاطانه باید راحت‌‌‌تر از بقیه سلاح‌‌‌ها از پس دشمنان بربیایید. سپر اسلحه‌ای است که برای تمام باس‌های بازی جوابگو است، مخصوصا باس آخر که بدون سپر حسابی در مقابل حملات او غافلگیر خواهید شد.

 

بهترین Boon‌های بازی برای بستن یک بیلد خوب چه هستند؟

 

همانطور که گفتم دو نوع Boon در بازی وجود دارند: Boon‌‌هایی که ۵ حرکت اصلی شما رو تحت تاثیر قرار‌ می‌دهند و مابقی Boon‌های فرعی که تاثیرات خاص و جزئی خود را دارند. از آنجا که Boon‌های فرعی بسیار زیادند و بی‌نهایت ترکیب‌ می‌توانند داشته باشند، بیخیال آن‌‌‌ها شده ولی در عوض بهترین ترکیب شخصی‌ام برای Boon‌های اصلی جهت تقویت Attack, Special, Dash, Cast و Call را این جا‌ می‌نویسم و دلایلم را توضیح‌ می‌دهم.

Frost Strike | تقویت کننده Attack | Demeter: به غیر از کمان و سپر، در مابقی سلاح‌های بازی Attack شما به وضوح از Special‌‌‌‌تان سریعتر است. Frost Strike باعث انباشته شدن افکت Chill روی دشمنان شده و آن‌‌‌ها را کند‌ می‌کند. با Stack شدن ۱۰ افکت Chill روی دشمنان و مخصوصا باس‌فایت‌‌‌ها، به واسطه سرعت حملات Attack، دست شما برای زدن آن‌‌‌ها از پشت به شدت باز شده و‌ می‌توانید زمان بیشتری به دشمنان خود حمله کنید؛ قبل از این که وادار به عقب نشینی شوید.

Curse of Pain | تقویت کننده Special | Ares: اضافه کردن قابلیت Doom به Special‌‌‌‌تان باعث‌ می‌شود بعد از مدتی دشمنانی که تحت تاثیر این نفرین‌اند میزان سنگینی دمیج به صورت اتوماتیک متحمل شوند. قابلیت Doom روی حملات‌‌‌‌تان اجازه‌ می‌دهد بعد از حملات خود با خیال راحت‌تر بین خودتان و دشمنان‌‌‌‌تان فاصله بیندازید، چراکه در نهایت آن‌‌‌ها طی این وقفه به خاطر Doom قرار است دمیج بخورند. به علاوه ارتقای این Boon با Poms of Power میزان دمیج وارده بر اثر افکت Doom را بیش از این افزایش‌ می‌دهد که در بخش‌های پایانی هر دست به شدت کمک کننده است. اگر اسلحه شما کمان یا سپر است، این Boon را روی Attack خود بسته و Frost Strike را روی Special خود ببندید.

True Shot | تقویت کننده Cast | Artemis: یکی از قابلیت‌های شگفت انگیز Mirror of Nyx این است که‌ می‌گذارد دشمنانی که Cast شما در آن‌‌‌ها گرفتار شده از شما دمیج بیشتر و سنگین‌تری بخورند. با این حال اکثر Boon‌‌هایی که Cast شما را تقویت‌ می‌کنند یا قابلیت و دمیج آن چنان به دردبخوری ندارند، یا این که اثرشان‌‌ نمی‌گذارد این Cast‌‌‌ها در دشمنان گرفتار شوند و شما شانس داشتن این دمیج اضافه را از دست‌ می‌دهید. اما این Boon از هر دو قاعده مستثناست. True Shot باعث‌ می‌شود Cast‌‌‌‌تان با دقت بیشتر به سمت دشمنان حرکت کند، دمیج بیشتری بزند و شانس بسیار بیشتری جهت critical خوردن داشته باشد و در نهایت در دل دشمنان و باس‌‌‌ها نیز گرفتار‌ می‌شود. یک تنه True Shot کاری‌ می‌کند تا Cast‌‌‌‌تان از هر نظر قوی‌‌‌تر و بهتر عمل کند.

Divine Dash | تقویت کننده Dash | Athena: قابلیت اول این Boon به Dash شما این توانایی را‌ می‌دهد که میزان اندکی دمیج نیز به اطراف خود وارد کند، اما در حقیقت قابلیت دوم این Boon است که آن را یکی از واجب‌‌ترین آیتم‌های بازی تبدیل‌ می‌کند. قابلیت دوم Divine Dash باعث‌ می‌شود طی Dash کردن‌تان، تمام حملاتی که به شما برخورد‌ می‌کنند Deflect شده و به سمت دشمنان‌‌‌‌تان برگردند. به علت فریم دیتای زیاد و طول نسبتا زیاد Dash شما، میزان توانایی دفاعی‌ای که این Boon به شما‌ می‌دهد فوق العاده است و حتی‌ می‌تواند به یک اسلحه استراتژیک علیه دشمنان دوربرد بازی تبدیل شود.

Zeus’s Aid | آزاد کردن قابلیت Call | Zeus: همه Call‌های بازی‌ می‌توانند در لحظات حساس بازی شما را نجات دهند منتها Zeus’s Aid در عین سادگی، کاملا یک سر و گردن از همگی آن‌‌‌ها بهتر است. قابلیت این Boon بسیار ساده است؛ هنگام فعال شدن، به فرمان زئوس اطراف ‌‌‌زاگرئوس به صورت مداوم تا چند ثانیه رعد است که بر سر دشمنان‌ می‌بارد. این قابلیت دمیج خالص است و شما کنترل کاملی روی مکان دمیج وارده دارید و‌ می‌توانید هنگام اجرا شدن این قابلیت، خودتان نیز به دشمنان‌‌‌‌تان حمله کنید و بیش از پیش آن‌‌‌ها را زیر شکنجه قرار دهید. هر چند نکته منفی‌‌اش نیز این است که برخلاف Callـی که Poseidon و Athena به شما‌ می‌دهد، هیچ دفاعی در این حالت ندارید و‌ می‌توانید حین این حرکت حتی توسط دشمنان قوی‌تر و باس‌های بازی کشته شوید.

 

راهنمایی اتاق‌های مختلف دنیای زیرین!

 

بازی پر است از اتاق‌های مختلف و من سعی‌ می‌کنم توضیح دهم هر کدام از آن‌‌‌ها درون‌شان چه چیزی انتظارتان را خواهند کشید.

Encounter Room: اکثر اتاق‌های بازی را تشکیل‌ می‌دهند. در این اتاق‌‌‌ها با موجی از دشمنان‌ می‌جنگید و در انتها پاداشی که‌ می‌تواند یک Boon یا دیگر آیتم‌های بازی باشد را بدست‌ می‌آورید. اطراف اتاق تله‌‌هایی از قبیل مواد مذاب، تیغه‌های اتوماتیک، مجسمه‌های نیزه زن و… وجود دارند که‌ می‌توانند به شما صدمه بزنند. یا اگر زرنگ باشید‌ می‌توانید کاری کنید این تله‌ها، دشمنان شما را از پای درآورند.

Miniboss Room: در این اتاق‌‌‌ها که با یک نماد اسکلت مشخص شده‌اند، دو حالت وجود دارد: یا واقعا یکی از دو مینی باس هر منطقه در این اتاق‌‌‌ها منتظر شما هستند یا این که قرار است با موج عظیمی از دشمنان زره‌دار روبرو شوید. پاداش این اتاق‌‌‌ها و درجه ندرت Boon‌هایشان از اتاق‌های معمولی بیشتر است.

Boss Room: انتهای هر بخش از دنیای زیرین یک باس چالش برانگیز وجود دارد که همواره جلوی شما می‌ایستد. بعد از شکست دادن این باس، به اتاق Styx منتقل‌ می‌شوید که در آنجا‌ می‌توانید بالاخره بخشی از جان خود را احیا کرده، از دیگ Charon خرید کرده یا حتی Boon‌‌هایی که به ان احتیاج ندارید را فروخته و به مسیر خود ادامه دهید.

Healing Chamber: این اتاق‌‌‌ها هیچ علامتی ندارند، برای همین همیشه وارد شدن به آن‌‌‌ها یک سورپرایز دلنشین است. جدا این که یکی از جوایز معمول اتاق‌های بازی را بدون هیچ دردسری‌ می‌توانید از این جا دریافت کنید،‌ می‌توانید با استفاده از حوضچه‌های این اتاق بخشی از جان خود را نیز احیا کنید.

NPC Room: هر ۳ مرحله ابتدایی دنیای زیرین یک اتاق خاص دارد که با علامت تعجب «!» مشخص شده اند. اتاق‌های NPC در خود شخصیتی دارند که به شما کمک‌های خاصی‌ می‌کنند. از قبیل پر کردن جان، برگرداندن Death Defiance‌های از دست رفته و افزایش درجه ندرت Boon هایتان. لازم به ذکر است که معبد Styx که مرحله نهایی بازی است، هیچ NPC‌ای ندارد.

Charon’s Shop: فروشگاه قایقران معروف دنیای زیرین، Charon در همه جای سفر شما در دسترس است؛ کافی است در شانس خود با آن برخورد داشته باشید. البته قبل از هر باس فایت حتما به یکی از آن‌‌‌ها برخورد خواهید کرد که‌ می‌توانید یکی از ۳ آیتم موجود در آنجا که هر دفعه عوض‌ می‌شود را با Obol‌های خود خریداری کنید.

دروازه‌های Chaos چه کاری‌ می‌کنند؟

 

به ندرت ممکن است در هر دست به چاله‌های سیاه رنگی برخورد کنید که هنگام نزدیک شدن از شما‌ می‌خواهد میزان قابل توجهی از جان‌‌‌‌تان را تقدیم کرده تا واردش شوید. با وارد شدن به این دروازه‌‌‌ها به دنیای Chaos منتقل‌ می‌شوید که خدایان الیمپوس که هیچ، خدایان دنیای زیرین نیز از وجودش بی‌خبرند.

این جا Chaos حضور دارد، شخصیت مرموزی که به شما Boon‌های خودش را‌ می‌دهد که هر کدام ویژگی‌های به خصوص یا بسیار مفیدی دارند اما در ازای آن، باید تا چند درگیری با شرایط سخت هر Boon موافقت کنید. این شرایط از کم کردن جان شما تا کند کردن تان، مخفی کردن مشخصات اتاق پیش رو، جان کاه بودن یکی از حرکات‌‌‌‌تان و موارد مختلف دیگر متغیر است.

پاداش این Boon‌‌‌ها همان طور که گفتم، به تمام دردسرش‌ می‌ارزد و اگر با دروازه‌های Chaos روبرو شدید، حتما واردش شوید. قطعا شما را از چیزی که هستید قوی‌‌‌تر می‌کند.

 

و به عنوان سوال آخر و کلیدی، راه حل و استراتژی خاصی برای شکست باس‌های بازی وجود دارد؟

 

بهترین راه برای شکست هر باس به طور قطع، چندین بار مردن روبروی آن باس برای درک حرکاتش است. بعد از آن خود به خود روشی خاص خود برای شکست آن باس را متوجه خواهید شد. منتها من استراتژی‌های خودم و اسلحه‌‌‌ها و Boon‌های مناسب برای از پای درآوردن هر کدام را توضیح‌ می‌دهم تا شاید با دیدن بازتری هنگام روبرو شدن با آن‌‌‌ها برخورد کنید. نکته لازم به اشاره این است که این استراتژی‌‌‌ها برای حالت عادی این باس‌‌‌ها در نظر گرفته شده. تغییر دادن آن‌‌‌ها به واسطه Heat کاملا جریان این باس‌‌‌ها را عوض‌ می‌کند و به هیچ وجه این کار تا وقتی که به بازی مسلط شده‌اید، پیشنهاد‌‌ نمی‌شود.

The Furies: خواهران خشم اولین مانع بزرگ شما برای فرار از دنیای زیرین هستند. چند دست ابتدایی بازی تنها Megaera است که روبروی شما‌ می‌ایستد.

چندباری که وی را شکست دهید سر و کله دو خواهر دیگرش نیز پیدا شده و گاه به گاه با هم تعویض‌ می‌شوند. تشخیص این که کدام یک از خواهران قرار است در هر دست روبروی شما ظاهر شود ممکن نیست، البته شکست دادن همه آن‌‌‌ها قاعده ساده‌ای دارد. سلاح‌های دوربرد بهترین استفاده را مقابل این خواهران دارد و آن‌‌‌ها از فاصله دور به شدت آسیب پذیر هستند؛ کافی است از هجوم هایشان که کاملا قابل تشخیص هستند جاخالی دهید. قضیه برای سلاح‌های نزدیک برد مانند شمشیر و پنجه بوکس‌‌‌‌تان کمی سخت‌‌‌تر است. نکته‌ای که در این هنگام باید رعایت کنید این است که بعد از هر هجوم‌شان، با احتیاط از آن‌‌‌ها فاصله بگیرید چراکه با شلاق‌شان می‌توانند سریع به تمام اطرافشان دمیج وارد کنند.

و اینکه حواستان به حملات دوربردشان نیز باشد؛ از نزدیک به راحتی‌ می‌توانند جان‌‌‌‌تان را به سرعت کم کنند اما از دور به راحتی قابل تشخیص‌اند.

به صورت کلی اگر بخواهم جمع بندی کنم، اگر سلاح نزدیک‌برد دارید و Boon به خصوصی نیز فعال نکرده‌‌‌اید، به هیچ وجه روبروی خواهران خشم عجله نکنید.

Bone Hydra: هر بار که با این موجود اسکلتی چند سر در انتهای Asphodel روبرو‌ می‌شوید، او یک فرم خاص با حرکات مخصوص خود را دارد. منتها تفاوت بین این فرم‌‌‌ها آن چنان زیاد نیست و اگر ساز و کار او را بفهمید، شکست دادن او از خواهران خشم و دیگر باس‌های دیگر به شدت آسان‌‌‌تر است.

نکته اول در مورد برخورد با هایدرا این است که تمام Cast‌‌‌ها خود را هر موقع که در دسترس بودند، به سمتش پرت کنید تا دمیج بیشتری متحمل شود. این مهم است به دو دلیل: اول این که او جان بسیاری دارد و اگر نبرد را کش دهید به راحتی‌ می‌توانید دچار خطا شوید و بمیرید و دلیل دوم این که بر خلاف دیگر باس‌های بازی، او بسیار در جای خود ثابت است و پرت کردن Cast هایتان و مدام ضربه زدن به او ساده است.

بعد از این بلافاصله به پشت کله‌‌اش Dash کرده و تا‌ می‌توانید از پشت او را بزنید. خیلی حواستان به هنگامی که او سرش را به زمین‌ می‌کوبد باشد، دامنه این حرکت زیاد است و به علت شلوغی صفحه تشخیص آن سخت است.

بعد از این که یک سوم جان هایدرا رفت، او دیگر ضربه نخورده و سر و کله دیگر سرهای وی پیدا‌ می‌شود. این جا سرعت عمل مهم‌‌ترین مورد هست. برخلاف فاز اول، در این فاز تا‌ می‌توانید حرکت کنید و نگذارید هیچ کدام از پروجکتیل‌‌‌ها و تیرهای باس به شما برخورد کند و بین هر Dash به هر سر حمله کنید تا از بین روند. Divine Dash به شما در این باس کمک زیادی خواهد کرد. هایدرا یک بار دیگر نیز در یک سوم انتهایی جان خود، سرهای دیگرش را احضار‌ می‌کند که با این که بیشترند، اگر سریع حرکت کنید نباید مشکلی پیش بیاید. هر گاه که همه سرهای وی از بین رفتند، روی حرکات مرگبار سر اصلی تمرکز کرده و هر گاه فرصتی پیدا کردید، به پشت وی رفته و تا‌ می‌توانید به وی دمیج وارد کرده و او را از پای درآورید.

Theseus و Asterius: در انتهای مرحله به ظاهر بهشتی الیزیوم این دو قهرمان هستند که روبروی شما‌ می‌ایستند. اگر بی‌ملاحضگی کنید واقعا گذشتن از سد آن‌‌‌ها کار مشکلی است اما با رعایت چند نکته کارتان به شدت راحت‌تر‌ می‌شود.

تفنگ و نیزه بهترین سلاح‌های ممکن برای این نبرد هستند چراکه هر دو به راحتی هم توانایی آسیب زدن موثر به آستریوس پر جنب و جوش را دارا هستند هم تیسئوس تدافعی.

نکته اول این است که طی مرحله الیزیوم، یکی از مینی‌باس‌‌هایی که ممکن است با آن روبرو شوید، خود Asterius به صورت تنها است. اگر او را شکست دهید، در باس نهایی او با جان کمتری ظاهر‌ می‌شود که بخشی از وزنه سنگین این نبرد را از روی دوش شما بر‌ می‌دارد. نکته دوم این است که حتما و حتما اول باید در این مبارزه دو به یک، آستریوس را اول از پای درآورید. به سراغ تیسئوس رفتن در ابتدا خودکشی به معنای کامل است! جدا کردن آستریوس و تیسئوس از هم کار راحتی است. تیسئوس در کل مبارزه تا وقتی به او نزدیک شوید در یک حالت دفاعی است که سپر خود را گرفته و به سمت شما نیزه پرتاب‌ می‌کند. این نیزه‌‌‌ها سریع و کشنده هستند، منتها با کشیدن میدان مبارزه به گوشه‌های رینگ و پناه گرفتن پشت ستون‌های کلفت زمین، از دست آن‌‌‌ها در امان خواهید بود؛ کافی است زمان بندی حملات وی را از زمان نشانه گیری تا پرتاب بدست آورید.

با کشاندن میدان مبارزه به گوشه، شکست دادن آستریوس نباید کار سختی باشد. فقط سعی کنید هنگام رم کردن وی به هیچ وجه شما را گوشه گیر نکند که دمیج وارده از این ضربه‌ می‌تواند با یک ضرب شما را از پای درآورد.

مشکل اصلی بعد از آستریوس، خود تیسئوس است. سپر وی باعث‌ می‌شود حملات شما از روبرو هیچ فایده‌ای نداشته باشد. منتها راکت لانچر مخصوص تفنگ و قابلیت برگرداندن نیزه، به شما اجازه‌ می‌دهد سریع از پشت به وی ضربه وارد کنید و از حملاتش جاخالی دهید.

از نیمه دوم جان او که بگذرد او نیز مثل شما از خدایان درخواست کمک‌ می‌کند. در این مرحله فقط باید فرار کنید. Boon‌های Ares که به حملات شما افکت Doom‌ می‌دهد، در این بخش به شدت کاربردی است چراکه اجازه‌ می‌دهد با هر تک ضرب حین فرار، امید به دمیج زیادی داشته باشید. با رعایت این نکات نیز کمی طول‌ می‌کشد تا راه و کار شکست تیسئوس را به دست آورید. با این وجود هیچ نترسید، این نبرد دو به یک هر چند نابرابر به نظر‌ می‌رسد ولی به هیچ عنوان در مقابل باس نهایی بازی سخت نیست.

 

Hades: اولین چیزی که در مورد نبرد با پدر خشمگین‌‌‌‌تان باید در نظر داشته باشید این است که او دو نوار جان دارد پس هرگز به این امید که آخر جان وی است با تمام قدرت حمله نکنید. او نیز مثل شما‌ می‌تواند مرگ را برای یک بار پس بزند. همین او را برای باس نهایی بودن بازی به اندازه کافی ترسناک‌ می‌کند.

اگر بیلد قوی یا سپر نیز در دست ندارید، باید حسابی زور بزنید چراکه هیچ دشمنی از لحاظ دمیجی که به شما وارد‌ می‌کند از او قوی‌تر نیست. مهم‌‌ترین نکته در مورد مبارزه با او، تشخیص حملات اوست؛ مخصوصا ضربات چرخشی‌اش. آن‌‌‌ها می‌توانند بیش از ۸۰ دمیج بزنند. هادس آن چنان باس سریعی نیست، منتها در جان دوم وی وقتی موجی از کوزه‌‌‌ها و حملات مختلف در زمین به صورت همزمان در جریان هستند، دیدن و تشخیص حملات وی واقعا مشکل است. بنابراین سعی کنید تا وقتی زمین خلوت است به خاطر بی‌دقتی خودتان از او ضربه نخورید، چراکه کارتان را برای انتهای مبارزه به شدت سخت کرده‌‌‌‌‌اید.

دیگر حرکت وی که به شدت نیاز به مراقبت دارد، لیزرهای وی هستند که در جان دومش از آن استفاده‌ می‌کند. با سپر‌ می‌توانید به آسانی جلوی آن‌‌‌ها را بگیرید اما اگر سلاح‌‌‌‌تان چیز دیگری است، باید با سرعت به سراغ یکی از دو ستون درون زمین مبارزه رفته و پشت آن‌‌‌ها پناه بگیرید.

کوزه‌‌‌ها و اسلکت‌‌هایی که هادس در زمین احضار‌ می‌کند توانایی سخت‌‌‌تر کردن شرایط سنگین مبارزه را دارا هستند. هر وقت از هادس فاصله گرفتید، تا جایی که‌ می‌توانید آن‌‌‌ها را از بین ببرید. حواستان باشد زیاده روی نکنید، هادس به خوبی توانایی این را دارد که فاصله بین خودش و شما را در یک حرکت بپیماید و به شما حمله کند. نگران غیب شدن‌های وی نیز نباشید، رد و پای وی روی برف‌‌‌ها به وضوح مشخص است. بعلاوه این که بعد از درآمدن از حالت مخفی‌اش، برای چند لحظه به صورت واضح‌ می‌توانید حرکت بعدی وی را حدس بزنید.

و این که به هیچ وجه حریص نباشید! حملات هادس از نزدیک به شدت مرگبار هستند و اگر پشت هم بخواهید به وی حمله کنید، برای او یک لحظه بیشتر طول‌‌ نمی‌کشد تا بیش از ۱۰۰ دمیج به شما وارد کند. کمی بین حملات‌‌‌‌تان صبر کنید و کار او به مرور تمام‌ می‌شود. هر چه Boon هایتان نفرین‌های بیشتری داشته باشد، کار شما برای مبارزه با او آسان‌‌‌تر می‌شود. بنابراین آن را نیز از قبل لحاظ کنید.

 

امیدوارم از این راهنمای به شدت بلند ما استفاده کامل برده باشید. در صورت داشتن سوالی در مورد موارد مخفی‌‌‌تر و جزئی‌تری که در متن مقاله نیامده، حتما زیر مطلب، آن را در قالب نظر ارسالی به اطلاع ما برسانید.

4/5 - (4 امتیاز)

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *