گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی GUILTY GEAR -STRIVE | بوی خوش بازی

بازی‌های سبک مبارزه‌ای در طی دهه‌ی اخیر جهش بی سابقه‌ای چه در تعداد بازیکنان و چه در تعداد بینندگان داشته است و سازندگان این عناوین همواره سعی دارند که با تعامل مداوم با بازیکنان، عناوین خود را بهبود بخشیده و جایگاهی برای خود دست و پا کنند؛ رقابتی که جایگاه‌های اول آن برای سالیان در تسخیر عناوین معروفی چون Street Fighter, Tekken و Mortal Kombat بوده است. شاید چندان بی‌راه نباشد اگر بگوییم هر عنوان دیگری که در این مثلث قرار نگیرد، یا مدت‌ها است که از دوره‌ی رقابت خارج شده یا برای بقا می‌جنگد. اما کمپانی Arc System Works (به اختصار ASW) در طی دهه‌ی اخیر با ساخت و انتشار عناوین بی‌شماری در این سبک توانست به سرعت به جایگاه محبوبی دست پیدا کند و به جرأت می‌توان گفت که سری Guilty Gear (به اختصار GG) پس از سال‌ها توانسته است در کنار عناوین ذکر شده قرار گیرد و به همان نسبت موفق بوده است. با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

سری GG را می‌توان ملغمه‌ای از عجیب و غریب‌ترین چیزها دانست. از طراحی به شدت منحصر به فرد یک به یک شخصیت‌ها گرفته تا گیم‌پلی عجیب و غریب‌ و پیچیدگی سرگیجه‌آور معروف آن! شاید بتوان گفت ترکیب تمامی این موارد سبب شده که بازیکنان معمولی رغبت زیادی به یادگیری آن نداشته باشند و برای سالیان این موضوع همواره موضوع بحث میان بازیکنان و سازندگان بوده است. به همین دلیل سازندگان اعلام کردند که در نسخه Strive، ضمن حفظ پیچیدگی و بالا بودن سطح مهارت، در تلاش خواهند بود که بازیکنان معمولی را نیز مد نظر قرار داده و عنوانی بسازند که هر گروه را به یک اندازه راضی نگه دارد.

همین ابتدا باید گفت که سازندگان تا حد بسیار زیادی توانسته‌اند به وعده‌ی خود وفا کنند و GGS عنوانی است که در عین سادگی، همچنان پیچیدگی خود را حفظ کرده است و مهم‌تر از هر چیز، بسیار لذت‌بخش است. مکانیزم اصلی بازی همانند نسخه‌های پیشین است اما با تغییراتی در جهت بهبود و کارآمدتر شدن آن همراه بوده است. به سادگی می‌توانید بازی را یاد بگیرید چرا که حتی تعداد حرکات هر شخصیت نیز بسیار محدود است و اجرای کمبوها به راحتی هر چه تمام‌تر صورت می‌پذیرد. اما مکانیزم اصلی بازی که کلیت بازی به مبنای آن ساخته شده، به گونه‌ای طراحی شده است که برای بازی کردن در سطح حرفه‌ای، نیازمند تمرین و مطالعه باشید. مکانیزم Roman Cancel به طور کامل از نسخه‌ی پیشین به این نسخه منتقل اما بسیار بهتر و لذت‌بخش‌تر از قبل شده است. با استفاده از این مکانیزم می‌توانید کمبوهای خود را بزرگ‌تر کرده و دمیج بیشتری وارد کنید و در عین حال می‌توانید برای موارد دفاعی از آن بهره جویید. این مکانیزم به قدری کامل و دقیق طراحی شده است که هر آن‌چه که از هجوم تا دفاع و پیاده کردن استراتژی‌های مختلف نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد و در عین حال کاربرد آن بسیار ساده است. استفاده از این سیستم همچون عناوین قبلی، نیازمند نوار Tension و مدیریت آن است تا هم در مخمصه‌های بد گرفتار نشوید و هم حریف را آماج بی‌وقفه‌ی سنگین‌ترین حملات خود قرار دهید..

طراحی سری GG همواره به گونه‌ای بوده است که تهاجم را در رأس خود قرار داده و بازیکنان را به تهاجمی بازی کردن تشویق می‌کند و این موضوع در نوار Tension و کارکرد آن کاملا مشهود است. نوار Tension بسته به ضرباتی که به حریف وارد می‌کنید یا حتی حالت تهاجمی شما، پر شده و هر چه بیشتر دفاع را در استراتژی‌های خود قرار دهید، این نوار شروع به خالی شدن می‌کند. در واقع چنان‌چه که برای مدتی حمله‌ای نکنید، در وهله اول بازی با نوشته Danger در کنار صفحه به شما هشدار می‌دهد و در نهایت با نوشته Negative، نوار شما شروع به خالی شدن می‌کند. با این حال چنان‌چه در زیر رگبار حملات حریف قرار گرفتید، نگران نباشید، چرا که گزینه‌های دفاعی متعددی پیش روی شما است. می‌توانید با قابلیت Faultless Defense از آسیب دیدن توسط ضربات Cheap جلوگیری کنید و در عین حال با هر ضربه‌ای که دفاع می‌کنید، بین خود و حریف فاصله بیشتری بیندازید؛ می‌توانید از نوار Burst برای فرار کردن از کمبوها و مخصمه‌های خطرناک استفاده کنید و در نهایت می‌توانید از قابلیت Perfect Block که حالتی همانند Parry کردن دارد استفاده کنید اما یادگیری آن نیازمند زمان‌بندی دقیق و مهارت بالا است.

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، GGS در تلاش است تا بازیکنان معمولی را به سمت خود جذب کند و یکی از جالب‌ترین اقدامات تیم سازنده، طراحی منحصر به فرد UI یا همان رابط کاربری بازی بوده است.  به منظور حفظ تمرکز بازیکنان بر روی صفحه بازی و پرت نشدن حواس آن‌ها و در عین حال متوجه شدن بروز مواردی چون Counter Hitها و غیره، سازندگان هم از فونت درشت و هم از صدا برای اعلام این موارد بهره جسته‌اند. در دیگر عناوین مبارزه‌ای تنها در صورتی متوجه Counter Hit شدن ضربه‌ی خود خواهید شد که یا آن‌قدر بازی کرده باشید که در موقعیت‌های مختلف، حرکات و قابلیت‌های آن‌ها را بدانید یا اینکه سریعا به طرفین صفحه نگاه انداخته و نوشته Counter Hit را ببینید. در GGS، چنانچه Counter Hit صورت پذیرد، با فونت بسیار درشت در کل صفحه بازی (!) و هم با شنیدن صدای COUNTER، متوجه بروز این اتفاق خواهید شد و پس از آن می‌توانید استراتژی‌های مختلف خود را در این موقعیت پیاده کنید. این مورد سبب شده تا حتی بازیکنان حرفه‌‎ای نیز دیگر نیازی به به خاطر سپردن موقعیت‌های مختلف نداشته باشند و با دیدن و شنیدن این موارد، استراتژی‌های خود را سریع‌تر پیاده کنند.

بدون شک عناوین سبک مبارزه‌ای  در زمان عرضه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و GGS نیز این این مورد مستثنی نیست. جدا از قوی بودن بیش از حد برخی از شخصیت‌ها، Damage Output یا همان میزان آسیبی است که به حریف می‌رسانید یا دریافت می‌کنید نیز به خوبی کنترل نشده است. در واقع برای بعضی از شخصیت‌ها و برخی کمبوها به قدری زیاد است که تنها با اجرای 2 کمبو، می‌توانید حریف را شکست دهید یا شکست بخورید. این موارد معمولا در آپدیت‌های آینده رفع خواهند شد و به طور کلی در بین بازیکنان حرفه‌ای مسئله‌ی مهمی نیست اما تا آن زمان، می‌توانند کاملا آزاردهنده باشند.

یکی از کلیدی‌ترین موارد عناوین مبارزه‌ای، بخش آموزشی آن است و GGS از این نظر در بهترین حالت ممکن ظاهر شده است. بخش آموزشی در 5 سطح مختلف تدارک دیده شده و هر بخش موارد مختلفی را پوشش می‌دهد. از موارد پایه مثل راه رفتن تا یاد گرفتن Match-Upها و اجرای کمبوهای مختلف در شرایط متفاوت در این بخش آموزش داده می‌شوند. در واقع ریزترین جزئیات توضیح داده شده و تعداد آموزش‌ها مختلف آن‌قدر زیاد هستند که شاید در نگاه اول گیج خواهید شد اما با قدری تمرین، به خوبی تمامی این موارد را فرا خواهید گرفت.

تنها 15 شخصیت در زمان عرضه حضور دارند و این موضوع یقینا برای افراد تازه وارد و بازیکنان معمولی، رقم ناامید کننده‌ای خواهد بود. البته مطابق معمول، سازندگان برنامه‌های بی‌شماری برای پشتیبانی و آپدیت کردن بازی تدارک دیده‌‎اند و با گذشت زمان، شاهد عرضه‌ی فصل‌های بیشتر و به طبع آن، شخصیت‌های بیشتر خواهیم بود.

 

چنانچه حرکات شخصیت‌ها و کاربردهای آن‌ها را ندانید، بخش Move List به خوبی شما را هدایت می‌کند. بیشتر عناوین مبارزه‌ای تنها به نام و نحوه‌ی اجرای حرکات بسنده می‌کنند اما در GGS نه تنها با توضیحات مفصلی برای هر حرکت و کاربرد آن در شرایط به خصوص روبرو هستید، که در کنار آن با ویدئویی نیز موارد را به صورت بصری توضیح می‌دهد.

 

به طور کلی بخش گیم‌پلی GGS با تغییرات بسیار مثبتی نسبت به نیاکان خود همراه شده و تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین عناوین سبک مبارزه‌ای گشته است. اما آیا GGS در دیگر زمینه‌ها نیز به همین اندازه خوب عمل می‌کند یا با کم و کاستی‌هایی روبرو است؟

شاید بازیکنان حرفه‌ای برای سالیان به انجام یک بازی مبارزه‌ای بپردازند اما بازیکنان معمولی نقش به سزایی در فروش و تعیین سرنوشت آن‌ها دارند. در واقع صرف داشتن یک گیم‌پلی قدرتمند به تنهایی برای زنده نگه داشتن یک عنوان مبارزه‌ای کافی نیست و به همین منظور بازی‌های این سبک باید محتوای تک نفره و آفلاین خوبی نیز داشته باشند.

نقش بخش داستانی در عناوین مبارزه‌ای به لطف سری Mortal Kombat، پررنگ‌تر از پیش شده است و بازیکنان توجه خاصی به آن نشان می‌دهند. سری GG نیز از داستان بزرگ و قدرتمندی برخوردار بوده است اما یکی از کاستی‌های موجود در بخش داستانی GGS، نبود هیچ‌گونه تعامل در آن است. در واقع بخش داستانی به صورت یکی فیلم روایت می‌شود و شما قادر نخواهید بود در هیچ قسمتی از آن به مبارزه بپردازید. این مورد شاید برای بسیاری، خوشایند نباشد و خسته کننده تلقی شود.

دو بخش Arcade و Survival نیز دو عضو جدانشدنی عناوین مبارزه‌ای نیز در اینجا حضور دارند اما جدا از این، هیچ‌گونه محتوای تک‌نفره‌ی دیگری تدارک دیده نشده است. این موضوع شاید برای افرادی که قصد دارند این عنوان را برای موارد تک نفره تهیه کننده، خبر خوبی نخواهد بود.

و اما نمی‌توان حرف از سری GG زد و استایل گرافیکی و هنری بی‌نظیر آن حرفی به میان نیاورد. اشتباه نکنید، چیزی که در بازی می‌بینید، مدل‌های دو بعدی و طراحی‌های دستی نیستند. بلکه مدل‌های کاملا سه بعدی هستند که با Shader خاصی به سبک و سیاق انیمه‌های ژاپنی در آمده‌اند! جزئیات مدل‌ها فوق‌العاده هست و انیمیشن‌ها بی‌نظیر هستند. حتی اگر پیش در آمدی در مورد شخصیت‌ها هم نداشته باشید، با یک نگاه بر روی ظاهر آن‌ها به خوبی به شخصیت‌ آن‌ها پیش خواهید برد. ضربه‌ها مملو از ریز جزئیات هستند و انتقال حس ضربات و سنگینی آن‌ها به خوبی به بازیکن منتقل می‌شود. کارگردانی صحنه‌ها و جای‌گذاری دوربین‌ها بسیار زیبا انجام شده است که این موضوع به تنهایی حس کار را دوچندان می‌کند جای تعجبی نیست که همواره استایل گرافیکی و انیمیشن‌های شخصیت‌ها در سری GG تحسین همگان را به همراه داشته و بعضا به عنوان کلاس درس در حیطه انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در نهایت یکی از اصلی‌ترین مواردی که همواره در بررسی‌ عناوین مبارزه‌ای به آن می‌پردازم، کیفیت بخش آنلاین و در واقع نت‌کد است که در میان افرادی که قصد دارند این عناوین را به طور جدی دنبال کنند، فاکتور بسیار مهمی تلقی می‌شود. خوشبختانه عنوان GGS از بهترین نوع نت‌کد یعنی نت‌کد Rollback استفاده می‌کند که تجربه‌ی بخش آنلاین و کیفیت آن را بسیار لذت بخش می‌کند و در عین حال، به سرعت حریفی برای مبارزه پیدا خواهید کرد. به لطف این نت‌کد می‌توانید به راحتی با دیگران به بازی بپردازید و از این بابت نگرانی خاصی نداشته باشید. تنها مورد آزاردهنده در بخش آنلاین GGS، طراحی بخش Lobby آن است. در واقعا بخش Ranked یا Casual به شیوه سنتی تعبیه نشده است و بازیکنان بسته به منقطه‌ای که انتخاب کرده‌اند، به بخش مورد نظر منتقل می‌شوند که در آن‌جا بایستی به صورت دستی و در قالب آواتار یک شخصیت دوبُعدی، با بقیه بازیکنان که در آن‌جا پرسه می‌زنند تعامل داشته و آن‌ها را به مبارزه دعوت کنید. این موضوع تا حد زیادی ناامید کننده است چرا که دیگر بخش‌های بازی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستن و تنها این مورد که تصمیم عجیب و غریب سازندگان بوده است، بر روی بخش آنلاین تاثیر بدی گذاشته است.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 40 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

سری GG با نسخه Strive بالاخره پس از سال‌ها جایگاه حقیقی و شایسته‌ی خود را پیدا کرده است و می‌توان گفت که باید خود را به دیدن اسم آن در کنار دیگر عناوین مطرح سبک بازی‌های مبارزه‌ای، عادت دهیم.

نکات مثبت

گیم‌پلی ساده و در عین حال پیچیده.

مکانیزم‌ بی‌نقص که هر دو حالت تهاجمی و دفاعی را ساپورت می‌کند

طراحی بسیار هوشمندانه رابط کاربری

بخش آموزشی بسیار کامل و جامع

نت‌کد فوق‌العاده و کیفیت بسیار خوب آن

نکات منفی

طراحی آزاردهنده‌ی بخش آنلاین، به خصوص Lobby

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *