گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی انیمه سینمایی Drifting Home | اقیانوس احساسات

احساسات بزرگترین دارایی هر فرد به چشم می‌آید. فیلم، سریال، بازی ویدیویی، انیمه و انیمیشن‌ها در به تصویر کشیدن این ثروت ارزشمند انسان‌ها، نقش‌های موثری دارند. مثلا شاید با مرگ یک شخصیت مهم و جذاب، غمگین ‌شوید و شاید از شدت ناراحتی به گریه بیفتید. به تصویر کشیدن احساسات مختلف درون یک عنوان، خود به تنهایی فعالیت بزرگی محسوب می‌شود. انیمه‌های سینمایی بسیاری طی چندین سال گذشته، در نشان دادن احساسات گوناگون درون شخصیت‌ها، عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشتند و به این خاطر تحسین شده‌اند. اکنون نیز با یک مورد سینمایی دیگر طرف هستیم که سبک آشنایی با انیمه‌هایی مانند یک صدای خاموش (A Silent Voice) دارد. نتفلیکس که در نمایش انیمه‌های انحصاری خود، عملکرد مناسبی را نشان داده، بار دیگر با اثر جدیدی فعالیت خود را در این زمینه به رخ کشیده است. انیمه سینمایی Drifting Home مانند دیگر آثار جذاب سبک خود که قبل‌تر مشاهده شده، قصد دارد دریچه‌ای بزرگ در احساسات ایجاد کند. همچنین در کنار نشان دادن احساسات به واسطه اتفاق‌های مختلف داخل داستان، این انیمه اهمیت بعضی از ویژگی‌های درون آدمیزاد را نیز به تصویر می‌کشد. اکنون قصد داریم تمامی نکات نهفته در این عنوان را تحلیل کنیم پس با نقد و بررسی انیمه Drifting Home همراه گیمین گرویتی باشید.

اشتیاق کودکی

وقتی که شروع انیمه Drifting Home را مشاهده کردم، یاد شور و شوق دوران کودکی خود افتادم. طرز تفکر بچه‌ها در دوره زمانی خاص خودشان، واقعا جالب و تاثیر‌گذار است. داستان این اثر در دو دوره‌ی زمانی کودکی و نونهالی روایت می‌شود. کوسوکه و ناتسومه که در کودکی دوستان صمیمی بودند، در زمان حال (دوره نونهالی)، ارتباط سرد و بی‌روحی با هم دارند. پس از مرگ بابا یاسوجی، پدربزرگ کوسوکه که عامل مهم دوست او با ناتسومه بوده، تغییرات بزرگی در ذهن کوسوکه به وجود آورده است. به همین خاطر او دیگر مثل سابق با ناتسومه صمیمی نیست. این دو نونهال به خاطر دوستان مشترک خود، پس از مدت‌ها با هم در مکانی که برایشان پر از خاطره است، قرار می‌گیرند که به همین واسطه، اتفاق‌های جالب و عجیبی در ادامه داستان رخ می‌دهد. این اتفاقات امتحان سختی است که قصد دارد ارتباط دوستی کوسوکه، ناتسومه و دیگر شخصیت‌ها را به چالش بکشد. در نگاه اول، شاید تفاوت بزرگی میان داستان انیمه Drifting Home با سایر آثار مشابه خود، مشاهده نکنید. ظاهر احساسی و خانوادگی داستان این انیمه شاید در ابتدا جذاب نباشد ولی در انتها، شما را شیفته خود می‌کند. البته که مقصود احساسی داستان در ظاهر آن نیست بلکه در باطن نهفته است که برای درک بهتر، باید بادقت به روایت ماجرا نگاه کنید. تمامی مواردی که در داستان به وجود آمده، به سبک انیمه مربوط است و چیز عجیب و بی‌ربطی را در روایت نمی‌بینیم. انواع حس‌هایی که درون شخصیت‌ها شکل گرفته و در داستان به نمایش گذاشته شده به معنای واقعی کلمه، تاثیرگذار هستند و در نوع خود موفق عمل می‌کنند. انیمه Drifting Home عیب بزرگی در خود ندارد و نمایش قابل قبولی را از خود نشان می‌دهند اما بعضی نقاط ضعف در پیرامون بخش‎ها دیده می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

داستان انیمه Drifting Home در دو دوره‌ی زمانی کودکی و نونهالی روایت می‌شود.

دو بخش مهم مقدمه و پایان روایت این اثر، مشکلاتی در ارائه هیجان کافی در سبک خود دارد. اگر که تمامی اتفاق‌های مربوط به گذشته کوسوکه و ناتسومه در مقدمه به صورت یکپارچه به نمایش گذاشته می‌شد، عملکرد ماجرایی که در زمان حال روایت می‌شود، قابل درک‌تر بود. با این حال با روندی که در این رابطه برای داستان استفاده شده، مقدمه به شدت بد نشان داده نمی‌شود. صرفا با مقدمه‌ای همراه هستیم که عملکردی متوسط را به نمایش می‌گذارد و اگر که داستان گذشته را جدا نشان می‌داد، به مراتب بهتر می‌بود. در رابطه با پایان انیمه، قضیه فرق دارد. در هنگامی که داستان به آخر خود نزدیک می‌شود، پایان ماجرا کاملا قابل حدس است و با تماشای این بخش، این ضعف به چشم می‌آید. همچنین تصوری که از پایان انتظار می‌رفت، بیشتر از این حرفا بود که در نتیجه با یک خداحافظی ساده و ضعیف همراه بودیم.

دو بخش مهم مقدمه و پایان روایت این اثر، مشکلاتی در ارائه هیجان کافی در سبک خود دارد.

در کنار بخش‌های مهمی مانند مقدمه و پایان، با روند اتفاق‌های طول داستان نیز همراه هستیم که داخل آنها هم، نقاط ضعف و قوتی مشاهده می‌شود. رخداد‌هایی که در درون ماجرای انیمه Drifting Home تماشا می‌شود، مسیر سینمایی بودن این اثر را به شکلی مناسب به جلو می‌برد. گوناگونی و حجم این اتفاق‌های داخل داستان، در کنار هیجانی که دارد، حس جالب بقا هم در خود جای داده است. همچنین چالش‌هایی که برای شخصیت‌های داستان صورت می‌گیرد نیز کاملا درست و بجا انجام شده و نکته عجیب و غریبی که نحوه روایت ماجرا را زیر سوال ببرد، ندارد. موضوعی که کمی در فهم اتفاقات داستان شما را اذیت می‌کند، سریع بودن و ناهماهنگی رخداد‌ها در بخش‌های مختلف انیمه است. همانطور که مسیر درستی از داستان و اتفاق‌های درون آن را تماشا می‌کنیم و لذت می‌بریم، عدم هماهنگ بودن بعضی اتفاق‌ها و سریع رولیت شدن بعضی از آنها، کمی از هیجان کافی داستان را پایین می‌آورد. البته باید بگوییم که این مشکل در تمامی طول داستان صورت نمی‌گیرد و صرفا در برخی موارد دیده می‌شود. به همین واسطه این موضوع در حدی نیست که آسیب بزرگی به روند داستان بزند.

در کنار بخش‌های مهمی مانند مقدمه و پایان، با روند اتفاق‌های طول داستان نیز همراه هستیم که داخل آنها هم، نقاط ضعف و قوتی مشاهده می‌شود.

جواهری زیبا به نام دوستی

بخش مهم عملکرد انیمه Drifting Home در شخصیت‌پردازی است. احساسات مختلف در درون شخصیت‌ها به حدی قوی و جذاب هستند که ارزش کار سازندگان را پرفروغ و تحسین آمیز نشان می‌دهند. برای فهم این موضوع، باید به نحوه روایت داستان توجه زیادی بکنید. در هر گوشه از این ماجرای پر تلاتم، نکات زیادی در رابطه با احساسات هر شخصیت وجود دارد. به عنوان مثال ناامیدی، ناراحتی، اشتیاق، خوشحالی و غیره در چهره‌ی شخصیت‌ها به صورت متغییر در طول داستان به چشم می‌آید. موارد گفته شده که نقاط قوت بزرگی در انیمه Drifting Home محسوب می‌شوند، عملکرد مثبتی را به نمایش می‌گذارند. همچنین ارتباط برقرار کردن شخصیت‌ها با یکدیگر نیز بسیار عالی انجام شده است. طبیعتا در شرایط سخت، شخصیت‌های هر عنوانی رفتار‌های جدید و شگفت‌ انگیزی از خودشان نشان می‌دهند. در این اثر نیز از بعضی شخصیت‌ها در فراز و نشیب داستان، رفتار‌های متفاوتی با روتین زندگی خودشان مشاهده می‌شود. اگر که شیفته تماشای رفتار‌های خارق العاده در شخصیت‌ها هستید، از مواردی که در درون روابط شخصیت‌های انیمه ‌ Drifting Home مشاهده می‌کنید، حیرت‌زده می‌شوید. در ادامه برای فهم کاملتر این موضوع، ارتباط برخی شخصیت‌های مهم را تحلیل می‌کنیم.

بخش مهم عملکرد انیمه Drifting Home در شخصیت‌پردازی است.

ناتسومه و کوسوکه ارتباط جالب و بی‌نقصی با هم دارند. در داستانی که از گذشته آنها نشان داده می‌شود، حس زیبای اشتیاق کودکی و خوشحالی که حاصل این حس است، به چشم می‌آید. البته موردی که در ارتباط این دو شخصیت مهم است، پدربزرگ کوسوکه می‌باشد. وی عامل اصلی شکل گیری داستان اتفاق‌های گذشته و زمان حال (دوره نونهالی) است. بابا یاسوجی با اینکه در داستان نقش چشمگیر و بزرگی ندارد ولی تمامی خاطره‌های زیبای ناتسومه و کوسوکه در کنار او شکل گرفته‌اند که در روند داستان به طور جذاب و شگفت انگیزی به نمایش گذاشته شده است. همچنین در روند ماجرا، رفتار‌های جالبی از شخصیت‌ها که سرچشمه احساسات آنها است نیز نشان داده می‌شود. این رفتار‌ها در دو دسته بد خلقی و روی بد و خوش اخلاقی و روی خوب در وجود هر شخصیت به تصویر کشیده شده است. کینه، فداکاری، شجاعت، دوستی، عشق و بسیاری دیگر در روند روایت داستان درون هر شخصیت مخصوصا ناتسومه و کوسوکه به طرز فوق العاده‌ای به نمایش درآمده است. همچنین سایر شخصیت‌های انیمه Drifting Home مسیر جذابیت داستان را از آغاز تا پایان، بسیار پر فروغ کرده‌اند. نکته جالبی دیگری که در رابطه با شخصیت‌ها دیده می‌شود، همکاری و صمیمیت زیبای دوستی آنها است. این مورد در کنار جذابیت و زیبایی، معجزه دوستی را نیز نشان می‌دهد. به عنوان مثال جوری و رینا با اتفاق‌های خاصی که در داستان برایشان بوجود می‌آید، مقدار صمیمی بودنشان از قبل بیشتر می‌شود.

ناتسومه و کوسوکه ارتباط جالب و بی‌نقصی با هم دارند.

تنها موردی که در بخش شخصیت ‌پردازی مشکل دارد، نامشخص بودن شخصیت اصلی داستان است. نمایشی که در طول داستان از ناتسومه و کوسوکه درون انیمه Drifting Home مشاهده می‌شود، جدا بودن ماجرای هر کدام است که به خاطر اتفاقات پیش آمده به هم ربط داده شده‌اند . به همین دلیل تشخیص نقش اصلی انیمه بین این دو فرد، سخت و نامعلوم است. همچنین موضوع تشخیص نقش اصلی پس از اضافه شدن شخصیت نوپو، خیلی سخت‌تر از قبل می‌شود چون که او نیز از اهمیت خاصی در نحوه روایت داستان برخوردار است. البته علت به وجود آمدن این مشکل، تعداد زیاد شخصیت‌ها است که باعث شده فضای راحتی برای نشان دادن بیشتر نقش‌ اصلی شکل نگیرد. همچنین علاقه خاص نویسنده برای به یک میزان نشان دادن شخصیت‌ها در روند داستان نیز دلیل دیگری برای ایجاد این مشکل در این بخش به حساب می‎‌‌آید. در کنار نقطه ضعفی که گفته شد، نمایش جذاب و تاثیرگذاری از به تصویر کشیدن رویا‌های نونهالان ماجرا، می‌بینیم. این موضوع علاوه بر اینکه ارزش زیادی در روند داستانی و بخش شخصیت‌پردازی دارد، ما را تا حدودی وارد دنیای بزرگ و بی‌کران ذهن انسان می‌کند که تماشای آن به شدت فوق العاده است.

تنها موردی که در بخش شخصیت ‌پردازی مشکل دارد، نامشخص بودن شخصیت اصلی داستان است.

از جذابیت‌های دیگر انیمه Drifting Home، طراحی چشمگیر محیط‌های داستانی و پیاده‌سازی درست انیمیشن‌ها در بهترین حالت است. مکان‌هایی که ما در روایت مشاهده می‌کنیم، عملا یک روح که دید وسیعی نسبت به همه چیز دارند، شکل گرفته‌اند. ارواحی که دارای جسم انسانی هستند و برخلاف نامشان، مورد ترسناکی در وجود خود ندارند. همچنین ساختمان‌های مهمی که در داستان وجود دارند نیز به خوبی با حال و هوای ماجرا ارتباط پیدا می‌کنند و اثراتی مانند تخریب در آنها به درستی نمایش داده می‌شوند. از اقیانوسی که داستان داخلش رخ می‌دهد نیز نکات جالبی می‌بینیم. تاریکی وحشناکی در درون این اقیانوس نهفته که علت بوجود آمدن این سیاهی مخرب، شکل نادرست رفتار انسان مانند کینه و نفرت است. احساسات منفی در این عنوان باعث تغذیه عامل خطرناک اقیانوس است. همچنین این حس‌ها بر علیه خود آمیزاد به نمایش گذاشته می‌شود که متناسب و پرمفهوم است. در کنار موارد گفته شده، موسیقی و صداگذاری‌هایی که برای شخصیت‌ها صورت گرفته نیز از نقاط قوت انیمه Drifting Home است. آواهای گوش نواز با محیط و نحوه روایت داستان، به مناسب‌ترین شکل ممکن ترکیب شده‌اند که به همین واسطه از مکان مهم ماجرا که اقیانوس است، حس پوچی بدست نمی‌آورید.

سخن پایانی

انیمه سینمایی Drifting Home داستان زیبا و تاثیرگذاری را به ما نشان می‌دهد اما در نمایش پایان بندی، دقت درست بر بعضی اتفاق‌ها و مشخص کردن شخصیت اصلی داستان، ضعیف عمل می‌کند. در کنار روایت، این انیمه نکات فنی را به شیوه مناسبی رعایت کرده و زحمات سازندگان خود را به خوبی به ما نشان می‌دهد.

نکات مثبت

نمایش مناسب احساسات درون شخصیت‌ها

شخصیت پردازی جذاب

داستان زیبا

نمایش عالی محیط‌های داستانی

موسیقی و صداگذاری

نکات منفی

نامشخص بودن شخصیت اصلی

پایان بندی ضعیف

روند نامتمرکز بعضی اتفاق‌ها

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *