گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش اختصاصی بازی M.A.R.S

این پیش‌نمایش براساس نسخه‌ی بتای ارسالی توسط سازندگان انجام شده است

تماشای نسخه ویدیویی در Youtube

تقلید یا کپی‌برداری پدیده‌ی جدیدی در دنیای بازی‌های ویدئویی نیست. عناوین زیادی هر ساله از مکانیزم‌های موفق بازی‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ مکانیزم‌هایی که برخی از آن‌ها حتی به یک استاندارد برای ژانر‌های خاص تبدیل شده‌اند. اگر این تقلید در حد چند مکانیزم گیم‌پلی باقی بماند، نه تنها اشکالی ندارد بلکه می‌تواند تجربه‌ی اثر را لذت‌بخش‌تر نیز کند. هر چند بازی‌های هستند که پا را فراتر از این می‌گذارند و عملا به یک کلون از عناوین معروف تبدیل می شوند. بازی Mercenary Assault Recon Squad که به صورت مخفف M.A.R.S. نیز خوانده می‌شود یکی از همین عناوین است. سازندگان اثر تلاش کرده‌اند تا بازی خود را تا حدد ممکن به سری Gears of War نزدیک کنند. شاید این تلاش در وهله‌ی اول یک کپی‌برداری محض به حساب آید، اما در هر صورت تجربه‌ی محصول نهایی خالی از لطف نیست. با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا بخش‌های مختلف بازی را با هم بررسی کنیم.

عنوان M.A.R.S. یک شوتر سوم شخص رایگان با پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای‌ست. این بازی توسط استودیوی چینی YingPei Games توسعه یافته و اولین اثر سازندگان آن محسوب می‌شود. وظیفه‌ی انتشار بازی نیز برعهده‌ی شرکت SubaGames است که سابقه‌ی عرضه‌ی چندین بازی آنلاین رایگان با پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را در کارنامه‌ی خود دارد. ما این فرصت را پیدا کردیم که قبل از انتشار بازی به نسخه‌ی بتای آن دسترسی پیدا کنیم، همه‌ی نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم براساس تجربه‌ی نسخه‌ی بتا است و ممکن است در نسخه‌ی نهایی کمی متفاوت باشند.

داستان بازی در آینده‌ای بسیار دور جریان دارد، جایی که جهان در آتش جنگ بین League of Nations و UNITA می‌سوزد. نیروهای League of Nations برای مقابله با UNITA که از مدل‌های جهش‌یافته‌ی انسانی استفاده می‌کند شروع به ساختن ربات‌های هوشمندی به نام NRC کرده‌اند. خیلی زود کنترل این ربات‌ها از دست انسان‌ها خارج شده و آن ها تبدیل به یک دشمن تازه برایشان می‌شوند. حالا جهان باید شاهد یک نبرد سهمگین بین این سه قدرت باشد. از آن‌جایی که ما عملا یا یک بازی تمام آنلاین طرف هستیم داستان بازی چندان اهمیت پیدا نمی‌کند و تنها نقش آن توجیه دنیای‌ست که بازی در آن جریان دارد. به عبارت دیگر داستان فقط به شما کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به محیط‌ها و دشمنان بازی داشته باشید.

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم بازی شباهت‌های غیرقابل‌انکاری با سری Gears of War دارد. بیشتر مکانیزم‌های این سری مانند نحوه‌ی دویدن، پناه گرفتن پشت موانع، تغییر زوایای دوربین و حتی عوض کردن خشاب اسحه‌ها در بازی M.A.R.S. به چشم می‌خورند. بدون شک می توان به همه‌ی این مکانیزم‌ها برچسب تقلیدی بودن را زد، اما از سوی دیگر پیاده‌سازی اکثر آن‌ها در بازی بدون اشکال بوده است. بنابراین M.A.R.S. به اولین انتخاب برای کسانی تبدیل می‌شود که می‌خواهند گیم‌پلی سری Gears of War را تجربه کنند اما به هر دلیلی (مانند قیمت بازی) نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. البته اشاره به این موضوع ضروری‌ست که هرچند گیم‌پلی بازی تا حد بسیار زیادی یک کپی‌برداری بی‌نقص از سری Gears of War محسوب می‌شود، برخی مشکلات آزاردهنده مانند تغییرات ناگهانی زاویه‌ی دوربین به هنگام دویدن ممکن است تجربه‌ی شما را کمی تلخ کنند.

مهمترین ویژگی این عنوان که سازندگان هم تاکید زیادی بر آن داشته‌اند تنوع مد‌های قابل بازی‌ست. در مجموع دو مد اصلی PvP و PvE به چشم می‌خورند که هر کدام به چندین زیرشاخه تقسیم می‌شوند. در مد PvP شاهد زیرمدهای مانند Team Deathmatch، Domination و Search & Destroy هستیم. در نسخه‌ی بتای بازی، ما موفق به تجربه‌ی مد Team Deathmatch شدیم که در آن بازیکنان در دو تیم عموما هشت نفره به مبارزه با یکدیگر می‌پردازند. این مد نیز از هر نظر مانند طراحی نقشه‌ها و حتی نحوه‌ی respawn شدن به مد Team Deathmatch سری Gears of War شبیه است.

در مد PvE شا باید با همکاری هم‌تیمی‌های خود در مقابل موج‌های حملات دشمنان بیایستید. این مد نیز به چندین زیرمد تقسیم می‌شود که دوتا از مهم‌ترین آن‌ها دفاع از قلعه و زامبی هستند. در مد دفاع از قلعه، هدف دوام آوردن در برابر تعداد مشخصی از موج‌های حملات دشمنان است. هر چه به موج‌های بالاتر نزدیک می‌شویم تعداد و قدرت دشمنان هم افزایش می‌یابد. برای مثال اگر در موج‌های ابتدایی شما باید با ربات‌های کوچک و ضعیفی که به سمتتان حمله می‌آوردند مبارزه می‌کردید، در موج‌های آخر باید در مقابل موجودات غول‌پیکری بیایستید که با مسلسل‌های خود شما را به رگبار می‌بندند.

مد زامبی نیز بی‌اختیار ما را یاد سری Call of Duty می‌اندازد. در این جا نیز شما باید از تعداد معینی موج حملات زامبی‌ها جان سالم به در ببرید. به این منظور، گرفتن امتیاز از کشتن زامبی‌ها و باز‌ کردن درها برای رسیدن به تجهیزات و اسلحه‌های بیشتر ضروری‌ست. در واقع مد زامبی در بازی M.A.R.S. را می‌توان مدل بسیار ساده‌ترشده‌ی مد زامبی سری Call of Duty دانست که در آن دیگر خبری از آپگرید‌های متنوع برای سلاح‌ها و شیلد‌ها و هم‌چنین جلوه‌های بصری فوق‌العاده نیست. پس از پشت سر گذاشتن آخرین موج حمله، شما باید با یک باس مبارزه کنید که معمولا شکست دادنش کار ساده‌ای‌ست و نمی‌تواند چالش چندانی برایتان ایجاد کند.

یکی از مشکلاتی که در مد PvE به وضوح به چشم می‌آید هوش مصنوعی دشمنان است. دشمنان در اکثر موارد بدون هیچ‌گونه استراتژی به سمت شما هجوم می‌آورند تا توسط تیر‌های شما کشته شوند. طبیعتا طراحی دشمنانی که بتوانند به درستی پشت موانع سنگر بگیرند و از تاکتیک‌های مختلفی مانند پرتاب نارنجک هم استفاده کنند مبارزات را چالشی‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کرد.

همانند اکثر بازی‌های آنلاین رایگان، حضور خرید‌های درون برنامه‌ای در بازی بسیار پررنگ هستند. بخشی از آیتم‌های قابل خرید مانند لباس کاراکتر جنبه‌ی تزئینی دارند و تاثیری بر بازی شما نمی‌گذارند، اما آیتم‌های دیگری مانند اسلحه‌ها، شیلد‌ها، پرک‌ها و همچنین آپگرید‌ها می‌توانند برد و باخت شما را در بازی تعیین کنند. با خرید برخی از این آیتم‌ها می‌توانید آن‌ها را برای همیشه داشته باشید، اما آیتم‌های دیگری هم هستند که فقط در مدت زمان محدودی در اختیارتان قرار می‌گیرند. شما برای خرید آیتم‌ها نیاز به Gold (واحد پول داخل بازی دارید) که می‌توانید آن را با بازی کردن و انجام دادن ماموریت‌ها یا با پول واقعی بدست آورید.

گرافیک فنی ضعیف بازی یکی از موارد غیرقابل بخششی‌ست که امیدواریم سازندگان تا عرضه‌ی نهایی فکری به حالش بکنند. در حال حاضر گرافیک M.A.R.S. و مدل‌سازی‌ شخصیت‌هایش ما را یاد عناوین نسل هفتم یا حتی قبل‌تر می‌اندازد. علاوه بر این، افکت‌های دود و آتش هم اصلا کیفیت مناسبی ندارند. اگر سازندگان به دنبال جذب تعداد زیادی از گیمرها هستند باید تمام تلاش خود را صرف بالا بردن کیفیت بصری بازی کنند. در کنار مشکلات گرافیکی، سرورهای بازی هم در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و وصل شدن به آن‌ها اصلا ساده نیست که انتظار می‌رود تا عرضه‌ی نهایی بازی اوضاعشان بهتر شود.

در نهایت اگر به دنبال تجربه‌ی رایگانی شبیه به سری Gears of War هستید، عنوان M.A.R.S. می‌تواند شما را تا مدتی سرگرم کند به خصوص اگر با دوستانتان به سراغش بروید.

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

4 پاسخ به “پیش‌نمایش اختصاصی بازی M.A.R.S”

  1. Alimctavish گفت:

    سازنده ها اگه دنبال نمایش لباس زیر کاراکترهای زن نباشن قطعا میتونن تمام ایرادات رو رفع کنن!!!

  2. Alimctavish گفت:

    سازنده ها اگه دنبال نمایش لباس زیر کاراکترهای زن نباشن قطعا میتونن تمام ایرادات رو رفع کنن!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *