گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

در حالی که Yakuza: Like a Dragon، جدیدترین نسخه از فرنچایز یاکوزا سبک و سیاقی متفاوت از آنچه پیشتر در این سری تجربه کرده بودیم در پیش گرفته، دنباله‌ی اسپین-آف این مجموعه یعنی Judgment تحت عنوان «Lost Judgment» همچنان وفادار به ریشه‌های یاکوزا باقی مانده است و تلاش می‌کند هر دو دسته طرفداران قدیمی سری یاکوزا و همچنین جاجمنت را راضی نگه دارد. با نقد و بررسی این عنوان در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

تبهکاری، ضد سیاه‌نمایی

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

Lost Judgment دنباله‌ی مستقیم عنوان Judgment است که به لحاظ خط داستانی، روایت و شخصیت‌های تماما نتیجه و ماحصل اتفاقات نسخه پیشین خود است. مدتی از پرونده‌ی بسیار پیچیده‌ی «موش کور» می گذرد. «تاکایوکی یاگامی» که اکنون به واسطه پیروزی در دادگاه و اتفاقات نسخه‌ی پیشین حسابی اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده است، «آژانس کارآگاه خصوصی یاگامی» را به همراه دوستش Kaito تاسیس کرده است و به حل مشکلات موکلان خود می‌پردازد.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

به مانند شماره‌ی نخست جنس قصه‌ی لاست جاجمنت یک Courtroom Drama (درام دادگاهی یا درام حقوقی) است. در Lost Judgment شیوه‌ و تکنیک روایی داستان کاملا مشابه نسخه‌ی پیشین است. چندین ماجرای مختلف و در نگاه اول بی‌ارتباط با یکدیگر در حال رخ دادن هستند و یاگامی به نحوی با آن‌ها درگیر می شود. با پیشروی در داستان و رو شدن سرنخ‌ها مشخص می‌شود که تمامی این اتفاقات در راستای یک پرونده بزرگِ واحد هستند؛ که بخش جذاب داستان دقیقا همینجا است.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

تیم نویسندگی لاست جاجمنت در این شماره نسبت به نسخه‌ پیش با تجربه‌تر عمل کرده و شخصیت‌های بازی -که اکنون بسیار پرداخته‌تر و دارای بک‌گراند هستند- همگی چند لایه و دارای پیچیدگی مضاعف هستند. برای مثال خود «تاکایوکی یاگامی» اکنون شخصیتی پخته‌تر و جذاب‌تر از نسخه پیشین دارد که این امر حاصل نویسندگی حرفه‌ای و البته پرداخت و طراحی شخصیت عالی است که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

ماجرای Lost Judgment از یک آزار و اذیت دانش‌آموزی در دبیرستان «Seiryo» آغاز می‌شود و در ادامه شاخ و برگ پیدا می‌کند همانطور که پیش‌تر اشاره شد به اتفاقات بسیار بزرگ‌تر ختم می‌شود. پیگیری روند پرونده‌های مختلف ها نیز کاملا شما را در نقش یک کاراگاه مدرن در عصر مدرن قرار می‌دهد.

دیالوگ ها به چند شیوه رد و بدل می‌شوند که شامل کات‌سین، متن و به شیوه‌ی عناوین کلاسیک ژاپنی بین دو شخصیت از طریق تصویرشان صورت می‌پذیرد که در لاست جاجمنت این مورد آخری به دلیل دارا بودن لیپ سینک و انیمیشن، سطح بالاتر و درخور یک عنوان در سال 2021 است.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

در لاست جاجمنت دقیقا به مانند جاجمنت شاهد جدی‌تر شدن تم کلی ماجراها و اتفاقات هستیم، چرا که ذات و ماهیتِ یک داستان پلیسی – جنایی – دادگاهی همین را طلب می‌کند؛ گرچه همچنان، تیم نویسندگی در Ryu Ga Gotoku همان طنز آشنای سری یاکوزا را در آن جاری کرده است.

شروع بسیار خوب و دوست داشتنی، ریتم مناسب (که هرگز افت نمی‌کند)، لحظات بسیار جذاب و قصه‌ی درگیرکننده‌ی Lost Judgment قطعا علاقمندان به داستان‌های جنایی را از تجربه‌ی آن، پشیمان نخواهد کرد.

 

تا خرتناق (خرتلاق) پرپیمان و متنوع!

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

هسته اصلی گیم‌پلی بازی تغییر چندانی نسبت به نسخه‌ی قبل ندارد، اما کاملا مشخص است همه چیز یک پله ترقی کرده است. گردش آزاد در شهر کاموروچو، مبارزه با نوچه مافیاها و اوباش و فعالیت های دم دستی چون صحبت با NPC ها، همچنان بخش اعظم گیم‌پلی بازی را تشکیل داده است. به عنوان یک کارآگاه خصوصی بررسی صحنه جرم و مناطق مشخص کاملا ضروری به نظر می‌رسد که این امکان به مانند نسخه‌ی پیشین با زاویه‌ی دوربین اول شخص در اختیار یاگامی قرار گرفته است. به علاوه شما قدر هستید از لحظات حساس و اتفاقات مهم برای ثبت مدرک، عکس‌برداری کنید. تعقیب و گریز نسبت به نسخه قبل امکانات بیشتری در اختیارتان قرار داده است؛ برای مثال اگر به یک مضنون که به صورت مخفیانه در حال تعقیبش هستید زیادی نزدیک شوید و شک او برانگیزید، ناگهان به سمت شما باز می‌گردد. در Judgment تنها راهکار فرار کردن، و مخفی شدن از دید او بود؛ اما در Lost Judgment بلافاصله با نگه داشتن دکمه Y یاگامی موبایلش رو بیرون آورده و مشفول کار با آن می‌شود که یک انیمیشن زیبا و بامزه را به وجود آورده است. یا اگر نیمکتی نزدیکتان باشد، به سرعت روی آن نشسته و از لو رفتنش جلوگیری می‌کند.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

واحد تجربه در بازی SP نام دارد که با انجام تقریبا تمامی فعالیت‌های بازی (همچون انجام ماموریتها و پرونده‌های اصلی و فرعی) آن را دریافت خواهید کرد و به مانند عناوین نقش‌آفرینی می‌توانید صرف آپگرید کردن قابلیت های مختلف یاکامی کنید.

بازجویی از افراد مختلف نیز بخش دیگری است که برای شما در نظر گرفته شده است و باید حواستان را کاملا جمع کنید تا سوالات بی‌ارتباط از مضنونین نپرسید، چراکه در غیر این صورت حسابی شما را با سوال «خب، چه ربطی داشت الآن؟» خجالت زده خواهند کرد!

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

بخش جدید گیم‌پلی بازی قابلیت مخفی‌کاری است که البته تعدادشان در بازی آنچنان بالا نیست. اما وجودش به تنوع هرچه بیشتر کمک شایانی کرده است. هوش مصنوعی متوسط دشمنان در مراحل مخفی‌کاری بازی ممکن است کمی ناخوشایند برسد اما احتما اگر کمی دشمنان باهوش‌تر و سخت گیرتر عمل می‌کردند به ماهیت کلی بازی و حس روان بودن گیم‌پلی آن لطمه وارد می‌شد. در کنار زمانبندی مناسب در حرکت کردن، پرت کردن حواس دشمن، حرکت آرام و از پا درآوردن مخفیانه و سریع آن‌ها از جمله اموری است که در این بخش انجام خواهید داد. افزودن پلتفرمینگ (سکوبازی) نیز به بخش مخفی‌کاری و به طور کلی سایر بخش‌ها تنوع بالایی بخشیده است.

آنقدر تعداد و تنوع فعالیت های اصلی و جانبی در بازی -از جمله انواع و اقسام Mini-Game- بالا و متنوع است که زمانی نسبتا طولانی‌ در ابتدای بازی را در حال آموزش و یادگیری آنها هستید.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

سیستم مبارزات لاست جاجمنت همان قبلی است که علاوه بر استایل مبارزات Crane  (دُرنا – نوعی لک لک) و Tiger (ببر) یک استایل جدید به نام Snake (مار) نیز به آن اضافه شده است. استایل مبارزه Crane برای ضربه زدن به چندین دشمن معمولی در آن واحد، که دارای دامنه ضربات وسیعی است، Tiger برای دشمنان جان‌سخت‌تر و استایل جدید مار که تاکید بر دفاع و ضدحمله در مبارزات دارد. سوئیچ کردن بین آن‌ها نیز به راحتی فشار دادن یک دکمه است. با پر شدن نوار EX Guage قادر به انجام فینیشرهای تماشایی خواهید بود که در سری یاکوزا همواره بخش جذاب مبارزات بازی به شمار می‌روند.

Yakuza: Like a Dragon علیرغم اینکه عنوانی بسیار جذاب و دوست داشتنی است اما به دلیل سیستم مبارزات کاملا متفاوت خود از سری یاکوزا (که به صورت نیمه نوبتی و گروهی بود) ما را برای تجربه‌ی مبارزات کلاسیک یاکوزایی دلتنگ کرده بود؛ به همین دلیل بازی کردن Lost Judgment پس از تجربه‌ی Like a Dragon لذتی دوچندان نیز دارد.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

درست سرِبزنگاه که در جاجمنت نیاز به انیمیشن‌های جدید حس می‌شد تیم سازنده دست به کار شده و در Lost Judgment تمام انیمیشن های مبارزات را به روز کرده‌اند. نرمی و روانی اجرای حرکات کونگ‌فو به همراه افکت های تماشایی اجرای فنون لذت مبارزات لاست جاجمنت را غیرقابل توصیف کرده است و این عنوان دقیقا همان چیزی است که علاقمندان به یک beat-em-up ناب انتظارش را می‌کشیدند. تنوع فنون یاگامی بسیار بالا بوده و بعید می‌دانم در مبارزات چیزی به اسم متا وجود داشته باشد و پلیرهای مختلف استایلهای مبارزات متنوعی را برای خود خواهند داشت. هر یک از دسته‌های دُرنا، ببر و مار نیز قابل ارتقا بوده و امکان آموختن فنون جدیدتر و استفاده از آنها در مبارزات وجود خواهد داشت. به عنوان آخرین نکته در کامبت سیستم بازی ذکر این نکته را نیز ضروری می‌دادنم و حیفم می‌آید اشاره ای به بالانس بسیار مناسب مبارزات نکنم. مبارزات لاست جاجمنت نه زیادی سخت، و نه خیلی آسان است. درجات سختی مختلف نیز در بازی گنجانده شده است تا علاقمندانی که چالش بیبشتر را دوست دارند نیز خوراک خود را دریافت کنند.

 

نئو-نوآر یاکوزایی

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

به لحاظ بصری Lost Judgment عنوان بسیار زیبا و تماشایی به شمار می‌رود. تمامی مدلسازی‌ها به خصوص شخصیت های اصلی بازی با دقت و وسواس بسیار بالا انجام شده است و فضاسازی شهر فوق‌العاده است. کاموروچو فوق‌العاده زنده، پویا، پرجزئیات و زیبا است و حس گشت و گذار در آن فوق العاده است. سایه‌زنی‌ها و تکنیک‌های گرافیکی کاملا مناسب بازی هستند و پیش‌تر در هیچ نسخه دیگر این مجموعه شاهد چنین سطحی نبوده‌ایم. بازی در نسخه  Xbox Series X بسیار نرم و روان اجرا می‌شود و شاهد هیچ افت فریمی نیستیم. دو حالت گرافیکی مختلف نیز درنظر گرفته شده است که بعید می دانم کسی لذت تجربه‌ی لاست جاجمنت در حالت 60 فریم در ثانیه را فدای رزولوشن بالاتر کند! یک فیلتر نوآر بسیار جذاب و تماشایی نیز در رنگ‌آمیزی بازی وجود دارد که به خصوص در شب جلوه‌ی فوق‌العاده ای به بازی می‌بخشد و حس گشت و گذار را در کاموروچو دوچندان می‌کند. چنین چیزی را در نسخه قبلی نیز شاهد بودیم که اکنون می‌توان گفت به امضای سری جاجمنت و وجه تمایز آن با مجموعه اصلی Yakuza بدل شده است.

در بخش صداگذاری نیز لاست جاجمنت نمره قبولی دریافت می‌کند. دوبله های عالی، صداهای محیطی همگی دارای شناسنامه و تنوع و موسیقی‌های بسیار جذاب با ریتم آهنگ مناسب همه و همه دست به دست هم داده تا Lost Judgment دنباله ای آبرومند و شاید حتی بهتر از نسخه قبلی خود باشد. اگر در انتخاب زبان صوتی بازی مردد هستید، بایستی عرض کنم که دوبله ژاپنی بازی همچنان بی رقیب است! اما در کار تیم دوبلاژ انگلیسی بازی نیز هیچ کمکاری‌ای مشاهده نخواهید کرد. نقطه اوج صداگذاری بازی را نیز صداهای محیطی آن می‌دانم. هنگامی که در شهر در حال گشت و گذار هستید کافی است به صدای اطراف گوش دهید تا متوجه زنده بود و پویایی فوق‌العاده آن شوید. همین امر به همراه فضاسازی عالی، کاموروچو را به یکی از به زنده‌ترین شهرهای عناوین گردش آزاد بدل کرده است.

 

غذای اصلی؟

نقد و بررسی بازی Lost Judgment | عدالت کجایی؟

3 سال پیش و زمانی که جاجمنت روانه بازار شد پیش‌بینی کردم که به دلیل آنچه ارائه می‌دهد، و آنچه تا کنون Yakuza به عنوان میراث برجای گذاشته است، می‌تواند جایگزین نسخه اصلی آن شود. اکنون به نظر می‌رسد که همین گونه است و سری یاکوزا راه جدیدی را با Like a Dragon (با کسب موفقیت و جلب رضایت اکثریت) در پیش گرفته و مسیر خود را جدا کرده است. این در حالی است که Lost Judgment کاملا وفادار به Yakuzaهای کلاسیک است و بازار هدفش را طرفداران اصلی سری در نظر گرفته است.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 30 ساعت تجربه روی کنسول Xbox Series X انجام شده است.

سخن پایانی

Lost Judgment همان دنباله‌ی آبرومندی است که Judgment به آن نیاز داشت. همه چیز در آن آشنا به نظر می‌رسد اما تلاشی که برای بهبود و تنوع بخشیدن به المان‌های مختلف بازی صرف شده است کاملا قابل مشاهده، و البته قابل ستایش است. طرفداران قدیمی و جدید مجموعه Yakuza و دوست داران داستان های جنایی و عناوین اکشن و beat-em-up قطعا از آن لذت خواهند برد.

نکات مثبت

دنباله ای آبرومند و درخور برای عنوان Judgment

قصه جذاب و شخصیت پردازی مناسب

گیم‌پلی متنوع

گرافیک تماشایی و انیمیشن های کاملا جدید

نکات منفی

شروع نسبتا کند

برخی باگ های نه چندان با اهمیت

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *