گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی GWENT: Master Mirror | دنیای ویچر بازی با آینه‌ها

اگر عنوان The Witcher 3: Wild Hunt را تجربه کرده باشید، به احتمال زیاد با گوئنت آشنا هستید؛ یک بازی کارتی جالب که به عنوان یکی از فعالیت‌های جانبی مهم The Witcher 3 معرفی شد و توانست به محبوبیت قابل قبولی نیز دست پیدا کند. میزان این محبوبیت به اندازه‌ای بود که استدیو سازنده یعنی CDPR، ساختن یک بازی کارتی مستقل بر اساس گوئنت را مد نظر قرار داد. سرانجام عنوان مذکور در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرم PC عرضه شد و توانست خیلی زود جایگاه خود را در میان سایر بازی‌های کارتی پیدا کند. به مرور زمان این اثر برای سایر پلتفرم‌ها نیز عرضه گشت و به لطف رایگان بودن، کیفیت بالا و صد البته پشتیبانی مستمر سازندگان، هر روز به جامعه بازیکنان این بازی افزوده شد. اکنون نیز ما بر آن شدیم تا نگاهی به این اثر داشته باشیم. در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

به طور کلی گوئنت را می توان یک بازی مبتنی بر مسابقات آنلاین دانست و از این رو نمی‌توان انتظار ارائه‌ی داستان خاصی از آن داشت، اما به لطف گستردگی جهان The Witcher، این بازی از داستان بی‌بهره نیست. جدای از Thronebreaker که عنوانی مستقل به حساب می‌آید و داستان ملکه Meve در جریان حمله دوم امپراتوری نیلفگارد به سرزمین‌های شمالی را بیان می‌کند، هر کدام از کارت‌های بازی دارای توضیحات مختصری هستند که می‌تواند به آشنایی بیشتر مخاطب با شخصیت‌ها و دنیای ویچر کمک کند. علاوه بر این موارد، سه سیزن‌پس به بازی اضافه شده است که به ترتیب مختصر داستان‌هایی را در رابطه با گرالت، سیری و Alzur بیان می‌کنند.همچنین در کتاب جوایز بازی صندوقچه‌هایی وجود دارد که علاوه بر جوایز مختلف، اندک داستان‌هایی را در رابطه با شخصیت مورد نظر ارائه می‌دهند. این تمام چیزی است که گوئنت در زمینه داستان ارائه می‌کند که آن را می‌توان حجم قابل قبولی از اطلاعات داستانی برای یک بازی کارتی دانست.

از داستان که بگذریم، مسابقات جایی هستند که گوئنت خود را به خوبی هرچه تمام‌تر نشان می دهد. در اینجا زمین مسایقه به دو قسمت کلی تقسیم می‌شود که هر قسمت نیز دارای دو ردیف (به جای ۳ ردیفی که در گوئنت در بازی The Witcher 3 شاهد بودیم) است. همچنین کارت‌ها به دو دسته از نظر عملکرد تقسیم می‌شوند. بعضی از کارت‌ها نیاز دارند تا در ردیف خاصی قرار بگیرند تا عملکرد آن‌ها فعال شود و تعدادی نیز قابل قرار دادن در هر کدام از دو ردیف هستند.

در بازی ۶ گروه متفاوت برگرفته از موجودات و انسان‌های دنیای ویچر وجود دارد که هر کدام استراتژی کلی خاص خود را دارا هستند. برای مثال فکشن Nilfgaard بیشتر بر اساس تسلط و استفاده از نیروهای حریف بر علیه وی عمل می‌کند. جدای از کارت‌ها، هر فکشن دارای چند Leader Ability است که هرکدام به نوبه خود، استراتژی کلی شما را برای بازی کردن تعیین می‌کنند.

در زمان نگارش این نقد و بررسی، تعداد مودهای قابل بازی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. اولین و ابتدایی‌ترین مود بازی مسابقات عادی هستند که می‌توانید آن‌ها را به صورت رنک یا ساده انجام دهید. پیروزی در مسابقات رنک سبب بالاتر رفتن جایگاه شما در لیدربورد بازی خواهد شد. البته لازم به ذکر است که تا زمانی که به رنک ۰ یا همان Pro Rank نرسیده‌اید، بالاتر رفتن در لیدربورد ارزش چندانی ندارد و پس از آن است که این موضوع رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد. مود دیگری که در بازی وجود داشته و هر فصل از بازی شاهد حالت جدیدی از آن هستیم، مود Seasonal است که هر فصل قاعده‌ی خاصی را به مسابقات اضافه می‌کند؛ برای مثال با بازی کردن هر کارت، کارت‌های بازیکنان با یکدیگر جابه‌جا می‌شوند.

آخرین مود بازی نیز Draft است که در فصل Mahakam جایگزین Arena  شده و فعلا در فاز اولیه قرار دارد. در این مود بازیکن می‌بایست به صورت اتفاقی یک Leader Ability، یک کارت اصلی و ۲۴ کارت دیگر (مجموعا ۸ دسته ۳ تایی) را انتخاب کرده و به مسابقه بپردازد. از نکلت جالب این بخش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هیچ محدودیتی در انتخاب و ترکیب کارت‌های فکشن‌های مختلف و Leader Ability ها وجود ندارد و بازیکن قادر خواهد بود تا دست‌های متنوعی را بسازد، با این حال طبق تجربه نگارنده، این مود خیلی زود جذابیت خود را ار دست می‌دهد و دلیل آن نیز قدرتمند بودن بیش از حد کارت‌های دارای قابلیت Charge و در نتیجه قدرتمندی بیش از حد فکشن Northern Realms است؛ به گونه ای که تقریبا هیچ ترکیب دیگری توانایی مقابله با این کارت‌ها را نخواهد داشت.

با پایان هر مسابقه و با توجه به نتیجه آن، میزان معینی XP به

کاربر داده می شود که با جمع آوری مقدار معینی از آن ها لول آپ می‌شوید. با هر بار رسیدن به لول ۶۰، یک امتیاز ویژه دائمی به بازیکن داده می‌شود پس از آن عمل ارتقا لول مجددا از ۰ آغاز می گردد.

یک از بخش های مهم گوئنت را می توان Deck Builder آن دانست؛ جایی که شما می توانید با خرح کردن Scrapهای بدست آمده، کارت های جدیدی ساخته و Deck خود را تقویت کنید. داشتن یک Deck قوی را می‌توان مهمترین نکته در گوئنت توصیف کرد؛ به گونه‌ای که اگر کارت‌های شما به اندازه کافی با یکدیگر سنخیت نداشته باشند، هر چقدر هم که خوب بازی کنید، شانس چندانی برای پیروزی نخواهید داشت. این به معنای این است که بازی وابستگی زیاد بازی به دست‌های بازیکنان به جای مهارت دارد. جدا از Scrap،  سه واحد پولی دیگر نیز در بازی وجود دارد که عبارتند از سنگ معدن، پودر شهاب سنگ و کلیدها. از سنگ معدن می‌بایست برای باز کردن بشکه‌های کارت استفاده کرد. در حالت عادی هر بشکه چهار کارت معمولی و امکان انتخاب از بین سه کارت نایاب به عنوان کارت پنجم را به مخاطب می‌دهد. از پودر شهاب سنگ به صورت عمده برای جان بخشیدن و متحرک کردن کارت‌ها استفاده می‌شود و کلیدها برای استفاده در کتاب جوایز کاربرد دارند. در کتاب جوایز می‌توان با توجه به تعداد کلیدهای موجود، موارد مختلفی مثل لیدرهای متفاوت، پودر شهاب سنگ، سنگ معدن و … را آزاد کرد.

در زمینه گرافیک، Gwent را می‌توان در زمره زیباترین بازی‌های کارتی حال حاضر دانست. طراحی زمین‌های مسابقه و کارت‌ها به بهترین نحو و با هنرمندی هرچه تمام‌تر صورت پذیرفته‌اند. همچنین همانطور که پیش تر ذکر شد می‌توان کارت‌ها را متحرک کرد که این مورد به زیباسازی هرچه بیشتر بازی کمک شایانی کرده است.

از نکات جالب بازی سخنگو بودن کارت‌ها است. به گونه‌ای که حداقل ۳ دیالوگ برای هرکدام در نظر گرفته شده است که در موقع بازی کردن با هر کارت، یکی از آن ها بیان می‌شود. لازم به ذکر است که تعدادی از این دیالوگ‌ها از بازی The Witcher 3 برداشته شده اند. از نظر موسیقی نیز بازی عملکرد خود را به خوبی انجام می‌دهد و اگرچه قطعات بازی زیاد نیستند، اما برای یک بازی کارتی کافی به نظر می‌رسند و نمی‌توان ایراد چندانی به آن‌ها وارد کرد.

به عنوان نکته آخر می‌بایست به خریدهای درون برنامه‌ای بازی اشاره کرد. خوشبختانه در این زمینه استدیو CDPR، تا حد معقولی تعادل را رعایت کرده است و بیشتر خریدهای درون برنامه‌ای بازی مربوط به موارد ظاهری هستند؛ با این حال مسلما اگر تمایل به خرج کردن پول واقعی در بازی داشته باشید، روند بدست آوردن کارت‌های جدید نیز برایتان آسان‌تر خواهد بود.

به طور کلی Gwent: The Witcher Card Game را می‌توان یک بازی کارتی خوش‌ساخت و زیبا دانست که می‌تواند بازیکن را تا مدت مدیدی به خود مشغول کند. این مهم همانطور که در ابتدای متن نیز ذکر شد به سبب پشتیبانی مستمر سازندگان و صد البته کیفیت بالای بازی میسر شده است. پس اگر به دنبال یک بازی کارتی می‌گردید و یا به دنیای ویچر علاقه دارید، گوئنت را از دست ندهید.

Gwent: The Witcher Card Game is a beautiful and well made card game which you can play for a long time. Developers at CDPR Studio has made a brilliant game and are supporting it continuously; So if you are looking for a good card game to play or if you are interested in The Witcher world, we highly recommend this game.

بازبینی تصویری:

در Draft انتخاب های مختلفی پیش رویتان قرار می گیرد

در Draft انتخاب های مختلفی پیش رویتان قرار می گیرد

با انجام ماموریت های روزانه پاداش دریافت می کنید

با انجام ماموریت های روزانه پاداش دریافت می کنید

صفحه ای از کتاب جوایز بازی

صفحه ای از کتاب جوایز بازی

لیدرهای مختلفی برای انتخاب در دسترس قرار دارند

لیدرهای مختلفی برای انتخاب در دسترس قرار دارند

می توانید صفحه مشخصات خود را شخصی سازی کنید

سخن پایانی

Gwent را می‌توان بازی شایسته‌ای در میان عناوین کارتی دانست که می‌تواند علاقه‌مندان به دنیای The Witcher را به خود جذب کند

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *