گیمینگرویتی

ثبت نام
F1-2021-Cover

نقد و بررسی بازی F1 2021 | داستانی از جنس سرعت

حدود یک سال پیش بود که خبرهای ضد و نقیضی از فروش شرکت بزرگ Codemasters به گوش می‌رسید؛ شرکتی که نام آن سال‌ها با سبک مسابقات اتومبیل رانی یا ریسینگ (Racing) گره خورده و توانسته خود را در این سبک ثابت کند. هر چند این خبر با توجه به موفقیت‌های بزرگ و کوچکی که Codemasters در این مسیر کسب کرده بود عجیب به نظر می‌رسید اما در نهایت این اتفاق افتاد و شرکت Electronic Arts در اوایل سال 2021 توانست مالکیت کامل این شرکت بزرگ و تمامی عناوین متعلق به آن را بدست آورد. متاسفانه سابقه EA در خراب کردن عناوین خاطره انگیز باعث شد تا بین طرفداران Codemasters نگرانی‌های زیادی ایجاد شود. پس از گذشت چند ماه این ماجرا بازی F1 2021 به عنوان اولین بازی از Codemasters تحت عضوی از مجموعه EA Sports معرفی شد؛ در نهایت این عنوان طی روزهای اخیر در دسترس عموم قرار گرفت و با توجه به موارد مطرح شده می‌تواند اهمیت زیادی برای طرفداران داشته باشد زیرا تا حدودی می‌توان آن را نماینده‌ای از سایر عناوین این شرکت دانست که در آینده تحت مالکیت EA توسعه پیدا خواهند کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این بازی بپردازیم و ببینیم که آیا این ادغام تأثیری بر کیفیت این بازی داشته است؟ با ما در گیمین‌گریویتی همراه باشید.

F1-2021-Review-1

مجموعه بازی‌های F1 در سال‌های اخیر به عنوان بهترین و شاید تنها شبیه ساز رانندگی با ماشین‌های فرمول 1 (Formula 1 یا F1) شناخته می‌شود، اما با توجه به اینکه این بازی فاقد بخش داستانی بود فقط توجه عاشقان این سبک را به خود جلب می‌کرد و شاید سایر گیمرها توجه چندانی به آن نداشتند؛ اما امسال این بازی با تغییراتی همراه بوده که شاید مهم‌ترین آن‌ها را باید اضافه شدن بخش داستانی با نام Braking Point (به معنای نقطه ترمز) بدانیم. هر چند موضوع اضافه شدن بخش داستانی به یک بازی ورزشی آن هم بعد از سال‌ها اولین بار نیست که اتفاق می‌افتند اما بخش جالب این ماجرا جایی است که بازی F1 امسال به عنوان بخشی از مجموعه EA Sports عرضه شده است و این مجموعه طی سال‌های اخیر سعی داشته تا این موضوع را بر روی اغلب بازی‌های خود از جمله FIFA پیاده کند؛ با این حال مشخص نیست که اضافه شدن بخش داستانی به F1 2021 تصمیمی از جانب EA Sports بوده یا اینکه توسعه دهندگان اصلی در Codemasters این تصمیم را گرفته‌اند اما هر چه که هست این بخش را باید به عنوان مهم‌ترین تغییر بازی نسبت به نسخه‌های پیشین برشماریم.

F1-21-1

بخش داستانی را می‌توان در حالت کلی به سه بخش تقسیم کرد ولی روایت به صورت به هم پیوسته و در امتداد یکدیگر شکل می‌گیرد و بازیکن چندان متوجه تغییر بخش‌ها نخواهد شد. در بخش اول شاهد داستان آیدن جکسون (Aiden Jackson) جوان هستیم. او در روزهای پایانی فصل 2019 مسابقات فرمولا 2 (Formula 2) توانست پیروزی بزرگی را کسب کند و سرانجام به آرزوی دیرینه خود، یعنی ورود به دنیای مسابقات F1 می‌رسد. آیدن در بدو ورود به مسابقات بزرگ 2020 بسیار خوش می‌درخشد اما طولی نمی‌کشد که برخی اتفاقات باعث ایجاد اختلافاتی بین او و هم تیمی‌اش کسپر اکرمن (Casper Akkerman) می‌شود. کسپر مدت‌ها به عنوان یکی از قهرمانان زندگی آیدن بوده اما اکنون شاهد موضوعی هستیم که می‌تواند جایگاه کسپر را نزد او دگرگون کند. پس از این اتفاقات وارد بخش دوم داستانی می‌شویم که طی آن روایت به سمت کسپر رفته و بازیکن باید در نقش او ظاهر شود تا این موضوع از دید مقابل نیز بررسی شود و در نهایت در بخش سوم نیز بازیکن به صورت مشترک در نقش هر دو شخصیت ظاهر خواهد شد تا داستان به پایان برسد. هر چند داستان روایت شده در این عنوان قرار نیست با بازی‌های تک نفره‌ای که تمام تمرکز آن‌ها بر روی داستان است مقایسه شود اما به نظرم این بخش در نوبه خود بسیار موفق عمل کرده و ما شاهد شخصیت‌هایی کاملا باور پذیر هستیم که می‌توانند حال و هوای یک باشگاه اتومبیل رانی را به همراه مسائلی نظیر دوستی‌ها، اختلاف‌ها، رقابت‌ها و حتی دشمنی‌ها را به ما منتقل کنند. خوشبختانه توسعه دهندگان از نظر زمانی نیز تعادل این بخش را رعایت کرده‌اند و ما شاهد روایتی 6 الی 8 ساعته هستیم که با توجه به ماهیت بازی و گستردگی بخش‌های دیگر کاملا مناسب و کافی به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که می‌توانیم بگوییم بخش داستانی F1 نه تنها یک بخش جدید اضافی و ضعیف نیست بلکه یکی یکی از نقاط قوت اصلی این نسخه نیز است.

F1-2021-Review-2

تنوع بر پایه تکرار

بازی F1 2021 از بخش‌های بسیار متنوع دیگری نیز تشکیل شده به طوری که تقریبا هر آنچه را که در دنیای ماشین‌های فرمولا 1 بخواهید در این بازی هم پیدا خواهید کرد. یکی از بخش‌های جذاب و البته اصلی این مجموعه My Team نام دارد که شما را قادر می‌کند تا باشگاه خود را خلق کنید و آن را برای پیروزی و ارتقاء‌های مختلف مدیریت کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با شرکت در تمرینات و تست‌های مختلف به طراحی استراتژی مسابقات اصلی بپردازید، ماشین خود را شخصی سازی کرده و ارتقاء‌های لازم را انجام دهید، اسپانسرهای مختلف را برای باشگاه خود جذب کنید و حتی با شرکت در مصاحبه‌های مختلف بر روی آینده باشگاه اثر گذار باشید. به طور کلی My Team را می‌توان شبیه ساز تقریبا کاملی از دنیای فرمولا 1 دانست. در بخش‌های دیگر نیز امکانات دیگری نظیر امکان برگذاری مسابقات شخصی سازی شده، شرکت در مسابقات فصلی و حتی مسابقات دو نفره و چند نفره را میسر می‌سازد. اما با وجود این همه تنوع وسوسه کننده، بعد از مدتی بازی کردن احساس خواهید کرد که تمامی این بخش‌ها بر اساس مسابقات و قوانینی است که مدام در حال تکرار است و تنها نام راننده‌‌ها و ماشین‌های آن‌ها عوض می‌شود. این موضوع زمانی بدتر می‌شود که حتی انیمیشن‌هایی که در انتهای مسابقه برای برندگان پخش می‌شود هم تنها به چند مورد تکراری ختم می‌شود. هر چند با توجه به ماهیت و موضوع بازی نمی‌توان چندان بر آن خرده گرفت اما به هر حال بازیکنانی که به دنبال تنوع هستند با وجود بخش‌های بسیار متنوع و کامل این عنوان به احتمال بسیار زیاد بعد از مدتی احساس تکراری شدن را تجربه خواهند کرد و چاره‌ای هم برای این موضوع نیست.

F1-21-2

برای همه‌ی سلیقه‌ها

یکی از نکات جالب توجه در اغلب بازی‌های سبک ریسینگ Codemasters احترام به تمام سلیقه‌ها است که ظاهرا در بازی F1 2021 نیز می‌توان آن را به وضوح دید. درجه سختی‌های این عنوان به گونه‌ای طراحی شده که از تازه کارترین بازیکن تا فردی که تمام و کمال به ماشین‌های فرمول 1 تسلط دارد را به خود جذب کرده و با ارائه تجربه مناسب رضایت آن‌ها را جلب کند. علاوه بر حالت‌های پیش فرض موجود در بازی هر بازیکن می‌تواند امکانات کنترلی ماشین‌ها را متناسب با تسلطی که بر بازی دارد به طور کامل شخصی سازی کند. بنابراین مهم‌ نیست که شما چقدر با دنیای ماشین‌های فرمول 1 آشنا هستید؛ کافی است تا درجه سختی مناسب را انتخاب کنید یا اینکه تنظیمات بخش کنترل را متناسب با سلیقه خود شخصی سازی کنید و از مسابقه‌ها لذت ببرید. این بازی برای تمامی سلیقه‌ها تجربه‌ای به یادماندنی را ارائه خواهد کرد.

F1-2021-Review-3

طعم ترکیبی پیشرفت و عقبگرد!

هر چند در اغلب بازی‌های ورزشی سالانه در بخش طراحی و گرافیکی تغییرات گسترده‌ای را شاهد نیستیم اما با این حال تلاش توسعه دهندگان بر پیشرفت،‌ هر چند جزئی و کوچک است. F1 2021 هم در این بخش سعی بر ارتقاء و استفاده از تکنولوژی‌های روز را دارد. طراحی ماشین‌ها متناسب با نمونه‌‌های واقعی هر تیم انجام شده و امسال نیز مانند سال‌های گذشته این امر با دقت مناسب و اعمال تغییرات سالانه انجام شده است. به لطف سخت‌افزارهای قدرتمند نسل نهمی ما شاهد بهبود‌های فراوانی در اجزا و بافت‌های گرافیکی بازی هستیم و این موضوع با یک مقایسه ساده با نسخه‌های گذشته قابل درک و مشاهده است اما به نظرم مهم‌ترین تغییری که در این بخش شاهد آن هستیم پشتیبانی از رهگیری پرتو نور (یا به اصطلاح عامیانه ری تریسینگ) در بازی است. به نظر می‌رسد این ویژگی بر اساس DXR اضافه شده و خبری از ویژگی‌های NVIDIA RTX در نسخه PC نیستیم. به لطف این ویژگی بهبود‌های فراوانی را در بخش نورپردازی و سایه‌ها شاهد هستیم اما در مقابل یک ضعف عجیب هم در زمینه انعکاس نور و اجسام در محیط‌های صیقلی (مانند آب) وجود دارد. در نسخه پیشین یعنی F1 2020 از ویژگی SSR جهت طبیعی‌تر شدن انعکاس استفاده شده بود که نتیجه آن به خصوص در محیط‌های بارانی فوق العاده به نظر می‌رسید اما این ویژگی در نسخه 2021 جای خود را به انعکاس از طریق ری تریسینگ داده که نتیجه کار بسیار بد از آب در آمده است، تا حدی که می‌توان گفت وضعیت انعکاس‌ها در حد نسل‌های گذشته است و در واقع خبری از این ویژگی نیست!

یکی دیگر از مشکلات گرافیکی این عنوان به بحث تخریب پذیری مربوط می‌شود. البته این مشکل در نسخه‌های پیشین نیز تا حدودی حضور داشت اما در نسخه 2021 همچنان بهبودی در این بخش حاصل نشده و شاهد تخریب‌های ضعیف و غیر طبیعی هستیم و حتی گاهی همین تخریب‌های ضعیف هم صورت نمی‌گیرد. همچنین مشکلات دیگری نظیر تأخیر در بارگذاری بافت‌ها (تکسچرها) در برخی اوقات ضعف در طراحی چهره‌های درون بازی (برخلاف میان پرده‌ها) باعث شده تا گرافیک F1 2021 همچنان در حالت یک بازی معمولی قرار بگیرد.

F1-21-3

موتورهای خشمگین

یکی از جذابیت‌های مسابقات فرمول 1 صدای هیجان انگیز موتورهای پر قدرت این ماشین‌ها است؛ خوشبختانه در این زمینه توسعه دهندگان F1 2021 صدای موتور هر ماشین را با دقت و وسواس بالایی (حتی در جزئیات)، مطابق با مدل واقعی آن اعمال کرده‌اند با توجه به این موضوع می‌توان گفت که هر ماشین صدای منحصر به فرد خود را دارد؛ علاوه بر این موضوع، صدای هر ماشین با توجه به زاویه دوربین می‌تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال زمانی که دوربین را در حالت نمای پشت ماشین قرار ‌دهید علاوه بر صدای موتور صدای اگزوز را هم خواهید شنید که در واقع همان صدای معمولی است که در مسابقات فرمول 1 می‌شنویم اما زمانی که دوربین در حالت نمای داخلی یا جلویی ماشین قرار دهید صدایی متفاوت از حالت قبلی را خواهید شنید که در واقع صدای قالب موتور بر محیط است. این موضوع به واقع گرایی بازی کمک شایانی را کرده است، با این حال این امکان وجود داشت که ما شاهد طیف گسترده‌تری از صداها در زویای مختلف دوربین باشیم؛ به عنوان مثال زاویه بالایی ماشین و زاویه کامل جلویی صدایی متفاوتی نسبت به هم داشته باشند اما در کل تا همین حد هم رضایت بخش هست و یکی ویژگی یکی از جذابیت‌های بازی به شمار می‌رود.

F1-2021-Review-4

صداگذاری شخصیت‌ها هم در سطح خوبی قرار دارد؛ این موضوع در بخش داستانی که نیاز به ارتباط با شخصیت‌ها است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که خوشبختانه شاهد موفقیت در این زمینه نیز هستیم. یکی از نکاتی که شاید برای برخی از بازیکنان سبک ریسینگ مهم باشد بحث موسیقی متن به خصوص در  زمان مسابقات است؛ اما باید موضوع نه چندان خوبی را به این دسته از بازیکنان بگویم که در این بازی خبری از موسیقی در زمان مسابقات نیست. بازی به طور کلی فقط در بخش منو یک موسیقی پایه‌‌ای مشخص و چند ترک مشابه برای بخش‌های مختلف دارد و شما باید مسابقات را بدون موسیقی انجام دهید. البته این موضوع برای اغلب افراد مانند خودم به هیچ عنوان مشکل محسوب نمی‌شود و دلیل آن هم این است که در زمان مسابقات هیجان به اندازه کافی وجود دارد و همچنین صدای موتورهای خشمگین فرمول 1 به اندازه کافی باعث جذابیت مسابقات می‌شود که نبود موسیقی به هیچ عنوان احساس نخواهد شد.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 12 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

بازی F1 2021 یک سورپرایز بزرگ به همراه داشت و آن هم اضافه شدن بخش داستانی به آن بود؛ بخشی که با موفقیت آن باعث شد تا این بازی یک قدم از سایر عناوین ورزشی سالیانه موفق‌تر عمل کند. در کنار این موضوع به طور کلی بازی از جنبه‌های مختلفی نسبت به گذشته بهبودهای جزئی را تجربه کرده اما با این حال همچنان حضور برخی مشکلات قدیمی در کنار احساس تکراری شدن در طولانی مدت که ناشی از بدنه ثابت و بدون تغییر در بخش‌های مختلف بازی است مانع از دست یابی بازی به موفقیتی همه جانبه می‌شود.

نکات مثبت

بخش داستانی جذاب و موفق

وجود بخش‌های بسیار متنوع و سرگرم کننده در بازی

ارائه تجربه مناسب برای تمامی سلیقه‌ها

نکات منفی

احساس تکراری شدن گیم‌پلی در طولانی مدت

برخی مشکلات و ضعف‌های گرافیکی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *