گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

“«حقیقت»، مضحک است. آیا حقیقت در جهان هستی وجود دارد یا تنها در ذهن است؟ ثابت است یا می تواند تغییر کند؟ حقیقت چیست؟”

مونولوگ بالا نخستین جملات Savathun (ملکه‌ی سحر و جادو) است که در نخستین تریلر معرفی Destiny 2: The Witch Queen به شکل کوبنده‌ای ادا می‌شود و صبر و تحمل طرفداران عنوان Destiny 2، شوتر محبوب و سرویس‌محور استودیوی بازیسازی Bungie را برای رویارویی با او به چالش می‌کشد.

اکنون روز موعود فرارسیده و دستنی 2: ویچ کوئین اینجاست. بهترین اکسپنشن یونیورس Destiny. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

بالا و پایین و بالا، از سال 2017…

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

شماره‌ی دوم تیراندازی اول شخص استودیوی بانجی (خالق عناوین Halo) یعنی Destiny 2 نخستین بار در سال 2017 عرضه و در آن زمان مورد تحسین بسیاری قرار گرفت. محتوای سال اول دستنی 2 با دو بسته (اکسپنشن) داستانی کوچک و جمع و جور «نفرین اوسایریس» و «وارمایند» پشتیبانی شد، که البته هیچ یک از کیفیت کافی و درخور بهره‌مند نبودند. در ادامه اما، محتوای سال‌های دوم (Forsaken) و سوم (Shadowkeep) و چهارم (Beyond Light) وضعیت متفاوتی داشتند و هرکدام توانستند در پیش بردن جهان Destiny نقشی اساسی ایفا کنند.

پس از اختلافات راهبردی و اساسی بانجی و اکتیویژن (ناشر پیشین عناوین Destiny) در چگونگی هدایت این فرنچایز، نهایتا مسیر این دو کمپانی از همدیگر جدا شد و بانجی، یکه و تنها خود وظیفه‌ی انتشار Destiny را بر عهده گرفت. به جای شماره‌های جدیدتر و بالاتر، همانند دستنی 3 و 4 و 5، اکنون، همان دستنی 2 با اکسپنشن‌های داستانی بزرگ پشتیبانی می‌شود که هر یک به صورت Stand-alone و مجزا روی عنوان Destiny 2 (که خود یک عنوان Free To Play بوده) قابل بازی هستند.

محتوای The Witch Queen در واقع بسته الحاقی سال پنجم Destiny 2 به شمار می‌رود که همزمان با فصل شانزدهم در دسترس علاقمندان این عنوان قرار گرفته است.

 

قصه‌ی روبه جلو‌

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

«دستنی 2: د ویچ کوئین»، داستان ملکه Savathûn (خواهر کینگ اوریکس) را روایت می‌کند. در پی اتفاقات سال گذشته‌ی یونیورس Destiny 2 و یکپارچگی و اتحاد بشریت با برخی نژاد‌ها برای مقابله با Darkness که دشمن اصلی این دنیا حساب می‌شود، گاردین‌ها خود را برای مقابله با The Witch Queen آماده می‌کردند. در حالی که در Beyond Light گاردین‌ها توانستند کنترل یکی از قدرت‌های دارکنس را به دست بگیرند بسیاری در ویچ کوئین منتظر کنترل المان (شکل) دیگری از دارکنس بودند، اما در کمال تعجب و به طرز غافلگیرکننده‌ای این ملکه ساواتون بود که با به دست آوردن Light و در اختیار گذاشتن آن در بین سپاه خود به مبارزه با گاردین ها به پا خاسته است.

داستان ویچ کوئین دقیقا پس از ماموریت پایانی و اتمام فصل 15، رخ می‌دهد. ساواتون از چنگ ونگارد، Saint-14 و ملکه Mara فرار می‌کند و اکنون وظیفه‌ی گاردین‌ها است تا به مقابله با او بپردازند.

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

تفاوت عمده‌ای که The Witch Queen با دو اکسپنشن قبلی یعنی شدوکیپ و بیاند لایت دارد در حجم قصه‌گویی و پیشبرد روایی داستان یونیورس Destiny است. هر چقدر که در شدوکیپ اتفاق خاصی نیافتاد و نهایتا به معرفی هرم‌های دارکنس و کابوس‌های Eris Morn ختم می‌شد و در بیاند لایت تنها گاردین‌ها در قمر اروپا کنترل یکی از اَشکال دارکنس یعنی کنترل Stasis را به دست گرفتند و می‌توان گفت قصه‌های رو به جلویی محسوب نمی‌شدند، در The Witch Queen با قصه‌ای به شدت رو به جلو، مفصّل و بزرگ روبرو هستیم. حجم اتفاقات بسیار زیاد است و غافلگیری‌های بزرگی دارد و نهایتا با یک پایان مدهوش‌کننده و التهاب‌آور به اتمام می‌رسد.

به لحاظ کیفی اما The Witch Queen غوغا می‌کند و تجربه‌ی کمپین (داستانی) بی‌نهایت جذابی را در اختیار طرفداران قرار می‌دهد. منوهای بخش کمپین و کوئست‌لاین‌ها برای این بخش، از همیشه شکیل‌تر و مرتب‌تر هستند و کاملا مشخص است بانجی این بار برای این بخش زمان و دقت فراوانی خرج کرده است؛ درست به اندازه‌ی یک عنوان داستان محور تک‌نفره.

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

دیگر خبری از کشتن تعدادی نوچه (!) و نهایتا مواجهه با غولآخر بازی نیست و مستقیم با خود اصل جنس، ملکه ساواتون سر و کار دارید! تنوع مراحل و آبجکتیوها در «دستنی2: د ویچ کوئین» بسیار بالا است و به هیچ عنوان خسته‌کننده و ملال‌آور نمی‌شود. بازی 8 مرحله‌ی داستانی و تعداد مأموریت جانبی دارد که برای دسترسی به مراحل بالاتر بایستی آنها را در لابلای این مراحل انجام داد. تمام کردن کمپین بازی به تنهایی چیزی حدود 10-12 ساعت زمان نیاز دارد و حتما طرفداران دستنی این موضوع را می‌دانند که پیگیری اتفاقات داستانی پس از کمپین، همواره یکی از کارهای جذاب دنیای Destiny به شمار می رود. و این مقدار زمان نشانگر پرپیمان بودن محتوای داستانی بازی است.

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

برای نخستین بار در Destiny 2 کمپین بازی یک درجه سختی بالاتر به نام Legendary نیز دارد که چالش بسیار خوبی را پیش پای شما قرار می دهد و می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای بازی کردن به همراه دوستانتان به صورت Coop (در قالب یک تیم 3نفره) باشد. جوایزی که برای این بخش در نظر گرفته شده نیز می‌تواند محرّک بزرگی باشد تا حتما به سراغ چالش بالاتر و سخت‌تر بروید. چیدمان مراحل، سختی آنها و طراحی باس فایت‌ها، گشت و گذار و صحبت کردن با افراد مختلف و نهایتا حل معماها همگی با وسواس بسیار بالایی در کنار یکدیگر چیده شده تا در Destiny 2: The Witch Queen شاهد بهترین کمپین در کل سری دستنی (اگر تحت تاثیر نوستالژی The Taken King و سانتی‌مانتالیسم Forsaken قرار نگیریم!) باشیم.

 

دود از کنده بلند می‌شود

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

یکی از بزرگترین دغدغه‌های سازندگان عناوین سرویس‌محور و آنلاین این است که بازیشان در مقابل عناوین روز به لحاظ بصری نیز جذاب باشد. دستینی 2 نخستین بار در سال 2017 منتشـر شد و همچنان بر پایه‌ی همان عنوان در حال استمرار است؛ اما هر سال، با اضافه کردن محیط‌های جدیدتر و آن طراحی هنری چیره‌دستانه‌ی Bungie توانسته به لحاظ بصری، پا به پای عناوین روز پیش رود. دنیای جدید د ویچ کوئین به نام The Throne World بی‌نهایت زیبا، جذاب، رازآلود و استادانه طراحی شده و یک بستر کاملا مناسب برای اتفاقات بازی است. جزئیات محیط، منابع نور، تکثّر اتفاقات و پویایی جهان بازی حیرت آور است و از این حیث هیچ عنوانی به آن نزدیک هم نمی‌شود.

در واقع اینگونه می‌توان گفت که یکی از دلایل جذابیت کمپین بازی همین فضاسازی بی‌نظیر Throne World است. به همه‌ی این‌ها نرخ فریم کاملا ثابت و پایدار 60 (در کنسول‌های نسل جدید) و 30 (در PS4 و Xbox One) را باید اضافه کرد تا یک تجربه بسیار روان و به لحاظ عملکرد تر و تمیز را در اختیار داشته باشیم.

 

عالی می‌نوازد…

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

موسیقی عناوین بانجی همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. Michael Salvatori آهنگساز کاربلد و کهنه‌کار این مجموعه، تم ویچ کوئین را نیز همان گونه که استحقاقش را داشته خلق کرده است. مجموعه‌ی قطعات موسیقی در Destiny 2: The Witch Queen بسیار شنیدنی و حماسی هستند و مو را به تن سیخ می‌کنند. این موسیقی جذاب و دیالوگ‌های عالی نیز یکی دیگر از دلایل جذابیت و کیفیت بالای کمپین ویچ کوئین است. چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمّی در بخش موسیقی و صداگذاری The Witch Queen جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. امر دوبله خود ملکه ساواتون را خانم Debra Wilson برعهده دارد که کارش محشر است و نمره 10/10 را می‌گیرد.

در این راستا، یک نکته که حقیقتا دلم می‌خواهد به آن اشاره کنم تغییر دوبلور شخصیت Ikora است! گرچه خانم Mara Junot به لحاظ تکنیکی کاری فوق‌العاده را انجام می‌دهد و شاید بسیاری نیز متوجه این تغییر صداپیشه نشده باشند(!) اما دستنی بازهای قدیمی حتما دلشان برای شیرینی صدای Gina Torres در نقش آیکورا تنگ خواهد شد. سیزن Splicer، جایی بود که جینا تورس جای خود را به Mara Junot داد و تا کنون نقش‌آفرینی او ادامه دارد…

 

پساقصه

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

عناوین Shared-World و سرویس‌محور به آنچه بیش از همه نیاز دارند، محتوای مستمر، مداوم و متنوع است. به لحاظ تنوع محتوای قابل بازی و فصلی (سیزنال) به نظر می‌رسد The Witch Queen کاملا دنباله‌رو سیزن‌های گذشته‌ی خود است و از همان فرمول برنده‌ی چند سیزن پیش پیروی می‌کند. گشت و گذار در Throne World و انجام فعالیت‌های مختلف در آن درجه احترام (Rep) وندور این منطقه (فینچ) را بالاتر می‌برد و جوایز جدیدی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. اکتیویتی‌های The Wellspring و PSIOps اکتیویتی‌های جدید فصلی هستند که بسیار جذاب و نفس‌گیر طراحی شده و می‌توانند ساعت‌ها و بلکه روزها شما را سرگردم کنند. Raid کاملا جدید Vow of the Disciple نیز به تازگی منتشر شده و صدها هزار نفر در سراسر جهان مشغول سر و کله زدن با آن هستند!

همچنین در کنار این فعالیت‌های جدید، Avtivityهای قدیمی هفتگی و روزانه نیز وجود دارند تا در کنار انجام چلنج‌های فصلی (سیزنال چلنج) حسابی سرتان شلوغ شود و سرگرم باشید.

یکی از Sub-Class های بازی به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته و تحت عنوان Void 3.0 در دسترس است تا به وسیله‌ی آن بتوانید بیلدهای بسیار متنوعی را برای کرکتر خود بر پایه‌ی این ساب-کلس سوار کنید.

بخش گمبیت بازی نیز دچار تحول شده و بسیار شبیه به فعالیت Gambit Prime در Season Of the Drifter شده است.

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

در مجموع 42 اسلحه‌ی جدید در The Witch Queen به بازی اضافه شده که واقعا رقمی حیرت انگیز است. قابلیت Craft کردن سلاح‌ها گرچه بسیار هیجان انگیز است، اما یک اشکال بزرگ دارد؛ و آن هم به شیوه‌ی به دست آوردن متریال مورد نیاز برای این کار و نحوه‌ی Grind آن بر می‌گردد. برای به دست آوردن دو نوع متریال مورد نیاز بایستی با اسلحه‌هایی که به صورت رندوم در سراسر بازی به دست می‌آوردید تعداد مشخصی Kill به دست آوردید و فعالیت‌های مختلف را با آن‌ها به اتمام برسانید، تا آن متریال را استخراج کنید. گرچه جای شکرش باقی است که این Kill ها را در هرجایی می‌توانید به دست بیاوردید و شما را محدود به اکتیویتی خاصی (مانند گمبیت و کروسیبل) نکرده است.

نقد و بررسی بازی Destiny 2 The Witch Queen | حقانیت ملکه

از آنجایی که بانجی در گوش دادن به صحبت‌های کامیونیتی و طرفدارنش بسیار خوش‌نام است امیدوار هستیم در آپدیت‌های آینده یا سیزن‌های بعدی این مشکل را نیز حل کند تا شاهد یک Weapon Crafting کاملا بی‌نقص و جذاب باشیم.

این نقد و بررسی پس از 50 ساعت تجربه‌ی بازی روی کنسول Xbox Series X و بر اساس نسخه مخصوص منتقدین انجام شده است.

سخن پایانی

Destiny 2: The Witch Queen نتیجه‌ی چندین سال آزمون و خطا، درس عبرت گرفتن از اشتباهات، تبدیل تمامی نکات منفی به نکات مثبت، و مهمتر از همه گوش فرا دادن به خواسته‌های کامیونیتی و طرفداران است. به لحاظ محتوایی، کمپین داستانی، و هر آنچه در دنیای دستنی انتظارش را دارید، The Witch Queen بهترین چیزی است که تا کنون ساخته شده است و تا سال آینده و عرضه‌ی Destiny 2: Lightfall قطعا از آن لذت خواهید برد.

نکات مثبت

بخش کمپین بی‌نظیر

داستان بسیار جذاب و حماسی

موسیقی جادویی

محتویات بسیار متنوع

فضاسازی محشر و بخش تکنیکی قوی بازی

نکات منفی

سیستم ساخت اسلحه آنچنان جذاب نیست و نیاز به برخی اصلاحات دارد

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *