گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Tinykin | در تکاپوی اکتشاف

همه‌ی ما رویای کشف دنیاهای جدید را در سنین مختلف داشته‌ایم. مغز انسان همیشه در پیداکردن چیزهای تازه و متفاوت، حس کنجکاوی خاصی دارد. اکنون شاید به دلایل مختلف، این احساسات خارق‌العاده دیگر به اندازه قبل درون شما وجود نداشته باشد. باید یک خبر خوش به کسانی بدهم که هر لحظه در تکاپوی به دست آوردن اطلاعاتی جدید درباره جهان‌های دیگر و دنیای خودمان بوده‌اند. تمامی این حس‌ها به لطف استودیو Splashteam در یک اثر بسیار جذاب و جالب در هم آمیخته شده و عنوانی کوچک اما با پتانسیل عالی را در جامعه بزرگ جهان باز‌ی‌های ویدویی به ثبت رسانده است. بازی Tinykin قرار است شعله خاموش شده بعضی رویاها و تفکرهای جالب بازیکنان را نسبت به موضوع‌های عجیب و غریب روشن کند. به علاوه آن، اثر قصد دارد ماجراجویی خود را یک بار در دنیای خود و دفعه بعدی در ذهن کنجکاو و شگفت‌انگیز بازیکنان انجام ‌دهد. با نقد و بررسی بازی  Tinykin همراه گیمین‌گرویتی باشید.

عنوان تحسین‌آمیز Tinykin یک اثر مستقل است. با این وجود، ما شاهد جزئیاتی در این بازی هستیم که آن را در کنار دیگر عناوین برتر سبک خود قرار می‌دهد. کاملا مشخص می‌باشد که Splashteam سعی بر ارائه عملکرد چشمگیری با عرضه این بازی داشته است. نظرات و نمرات مثبت پس از انتشار باعث شده آنها دستاورد بزرگی را در کارنامه کاری خود ثبت کنند. این استودیو خیلی معروف و آشنا نیست. دلیل آن هم ارائه نکردن بازی‌های متعدد از خود است. اولین عنوان ساخته شده توسط Splashteam با نام Splasher در سال 2017 بود. Splasher که برای تمامی کنسول‌ها عرضه شده نیز به مانند دیگر بازی این استودیو، پس از عرضه واکنش‌های خوبی را نسبت به خود دریافت کرد. بعد از این بازی تا قبل از Tinykin، استودیو Splashteam عنوان دیگری را منتشر نکرد و احتمالا خود را مشغول بازی جدید خود کرده بود. این اثر با موتور بازیسازی Unity برای تمامی کنسول‌ها ساخته شده است. همچنین لازم به ذکر می‌باشد که مسئولیت انتشار بازی را tinyBuild برعهده داشته بود.

دقت خاص سازندگان Tinykin بر ایجاد عملکردی مناسب در سبک‌ پلتفرمر بازی، جای تحسین و تمجید را دارد. همچنین ارائه معماهای جالب و سرگرم‌کننده نیز چاشنی اضافی این مورد محسوب می‌شود که توانسته ارتباط خوب و درستی را با سبک پلتفرمر عنوان، داشته باشد. شما برخلاف بعضی از عناوین پلتفرمر، حسابی می‌توانید در جهان این بازی، حس آرامش و راحتی را به‌دست بیاورید. به هیچ عنوان خشونتی برای انجام ماموریت‌ها و رفع مشکلات استفاده ‌نمی‌شود بلکه با به‌کارگیری از قدرت تفکر مغز می‌خواهیم رستگاری بزرگی را در Tinykin رقم بزنیم. نکته جالب این است که ما تمامی کار‌ها و معماهای بازی را قرار نیست به تنهایی انجام دهیم بلکه همیارانی به نام Tinykin در کنار خود داریم.

عنوان تحسین‌آمیز Tinykin یک اثر مستقل است.

ورود به دنیایی جدید

Tinykin اسم خاصی بوده که بر موجودات کوچک و بامزه داستان قرار گرفته اما اصلا ماجرا، موضوع و روند داستانی این اثر به چه شکلی است؟ این سوال نکته قابل توجه‌ای است که با پردازش کلی روی عملکرد‌های ارائه شده، قرار است به آن پاسخ قابل درکی بدهیم. داستان بازی در جهان‌ پیشرفته‌تری نسبت به امروزه با نام Aegis روایت می‌شود. میلودین نوجوان ماجرای ما، دانشجو دانشگاه برتر این دنیا است. او در زمینه باستان شناسی کار انجام می‌دهد و علاقه بسیاری در کشف چیزهایی نو در رابطه با این موضوع دارد. وی به دنبال پاسخ سوالی بزرگ در اعماق داستان می‌باشد. شاید اول هدف میلودین را تکراری خطاب کنید اما جذابیتی که از آن در دل داستان به نمایش گذاشته می‌شود، خارق‌العاده است. او پس از تحقیق‌های زیاد و انجام چالش‌های مختلف در مسیر علم آموزی‌اش، به مرحله جدیدی از فعالیت خود می‌رسد. میلودین بعد از جمع‌آوری اطلاعات و به ثمر رساندن تحقیق‌های لازمه درباره هدف والای خود، وارد جهانی بزرگ و عجیب می‌شود. او اکنون قصد دارد تا علاوه بر کمک‌های شایان به افراد ساکن این دنیا، پاسخ‌های متناسب تحقیق‌های خود را نیز بدهد و پس از آن به روال عادی زندگی‌اش بازگردد. به همین واسطه با انجام مراحل مختلف، به ملودین برای به ثبت رساندن فعالیت‌ها و تمام کردن هدف‌ آن، کمک بزرگی می‌کنید.

Tinykin اسم خاصی بوده که بر موجودات کوچک و بامزه داستان قرار گرفته است.

از همان اول که بازی آغاز می‌شود، رابطه عالی چالشی بودن مراحل با روند پیگیری داستان به چشم می‌خورد که جذابیت زیادی را در تجربه نخست بازی برای شما رقم می‌زند. هیچ کسی از یک بازی مستقل توقع داستانی بزرگ و پر جزئیات را ندارد. به همین دلیل این نوع عناوین همیشه شگفتی‌های تازه و مناسبی را در دنیای بازی‌های ویدیویی به ثبت می‌رسانند. این مورد نیز در داستان بازی Tinykin با ساختاری درست و جذابی همراه است اما به مرور زمان بعضی مشکلات کوچکی در ماجرا شکل می‌گیرد که کمی تجربه این اثر را تلخ می‌کند. چینش مراحل با خلاقیت خوبی انجام شده ولی مکمل آن که روند انجام فعالیت‌های گوناگون درون آنها حساب می‌شود، در برخی موارد نامنظم است. شما برای انجام ماموریت‌های خود باید به دنبال مشکلات ساکنین هر مرحله بروید و آنها را حل کنید. ضعف این موضوع در بی‌نظمی انجام این فعالیت‌های کمکی می‌باشد. به عنوان مثال در یک مرحله شما باید سه ماموریت انجام دهید. پس از گشت و گذار در گوشه و کنار‌های مکان کنونی مرحله، مشکلات را شناسایی می‌کنید اما در انجام آنها شما وابسته به اتمام برخی فعالیت‌های دیگر می‌باشید که در ابتدا آزاردهنده است اما به مرور با عادت به آن، این مشکل دیگر در مراحل بعدی آزاری به پیگیری ماجرا نمی‌رساند.

از همان اول که بازی آغاز می‌شود، رابطه عالی چالشی بودن مراحل با روند پیگیری داستان به چشم می‌خورد.

همکاری و همیاری

اکنون می‌خواهم شما را بیشتر با موجودات عجیب اما دوست داشتنی‌ به نام Tinykin آشنا کنم. آنها بخش بزرگی از گیم‌پلی بازی را به خود اختصاص داده‌اند. به همین واسطه ارتباط زیبایی بین این موجودات و شخصیت میلودین در اجرای یک گیم‌پلی مناسب ایجاد شده که می‌توان آن را از نکات جذاب بازی به شمار آورد. به طور کلی Tinykin‌ها به پنج دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام آنها یک فعالیت خاصی را با توجه به شرایط میلودین به او ارائه می‌کنند. علاوه بر اینکه این موجودات با میلودین ارتباط جذابی رقم می‌زنند، آنها با خودشان نیز همکاری و همیاری دیدنی دارند که تنها تماشا آن لذت بخش است. خوش سلیقه بودن سازندگان در خلق این موجودات به طور خارق العاده‌ای قابل تحسین می‌باشد. شما فقط کافی است که به ظاهر و نوع کمک آنها به ملودین در ماموریت‌ها توجه کنید تا به نقطه قوت بزرگی که در اثر نهفته، برسید. همچنین این موضوع در کات سین‌های کوتاهی که هر کدام آنها در آشنایی با میلودین دارند، به روش جذابی دیده می‌شود.

Tinykin‌ها بخش بزرگی از گیم‌پلی بازی را به خود اختصاص داده‌اند.

شاید Tinykin‌ها بخش مهمی از گیم‌پلی باشند اما نکات دیگری نیز در رابطه با این مورد وجود دارد که در صورت نبود آنها، ضعف‌های زیادی در این بخش به وجود می‌آمد. یکی از مهم‌ترین آنها حباب‌ها است. آنها در انجام ماموریت‌های هر مرحله اهمیت بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال از نقطه‌ای به محل دیگر می‌خواهید بروید اما فاصله بین‌ آن‌ها زیاد است به همین دلیل حباب‌ها کمک بزرگی در این رابطه انجام می‌دهد. البته یک ویژگی مهم با این موضوع در گیم‌پلی به یکدیگر مربوط می‌شوند. Pollen یا همان دانه گرده، در بازی برای ارتقا حباب‌ها قرار گرفته که بدست آوردن آن خودش به تنهایی نکته جذاب و مناسبی در گیم‌پلی به حساب می‌آید. این دانه گرده‌ها در سراسر محل‌های موجود در مراحل قرار گرفته که برای سهولت در کار با حباب، بهتر است حداقل تعداد مناسبی از آنها را در هر بخش بدست بیاورید. در غیر این صورت ممکن است برای انجام بعضی ماموریت‌ها به مشکل بر بخورید و مجبور به گرفتن آنها در مراحل پیشین شوید.

یکی از مهم‌ترین نکات دیگر گیم‌پلی حباب‌ها است

با توجه به موارد گفته شده، گیم‌پلی عنوان Tinykin به درستی بوجود آمده و مشکل بزرگی در این بخش دیده نمی‌شود. تنها مورد منفی که در این قسمت به چشم می‌خورد، کم بودن ارزش تکرار بازی است. در تجربه اول، بسیار در عملکرد گیم‌پلی و داستان فرو می‌روید و تمامی لذت این بخش‌ها به واسطه روند متمرکز، به شما وارد می‌شود اما برای انجام دوباره این اثر، حس خاصی ندارید. البته این موضوع بیشتر برای کسانی بوجود می‌آید که همه‌ی چالش‌های بازی را امتحان کرده‌اند و چیز جدیدی این عنوان برای نمایش به آنها ندارد. در کل حتی با ذکر این نقطه ضعف، چیزی از ارزش‌های عملکرد ارائه شده گیم‌پلی کم نمی‌شود و با همان تجربه نخست، به نکات عالی این عنوان پی می‌بریم.

تنها مورد منفی که گیم‌پلی به چشم می‌خورد، کم بودن ارزش تکرار بازی است.

موضوع شگفت انگیز دیگری که در ابتدا تا انتهای تجربه بازی Tinykin به اجرا درآمده، شخصیت پردازی مناسب و متنوع است که ظاهر و باطن خوبی از خود نشان می‌دهد. میلودین همانند دیگر باستان شناسان بزرگ بازی‌های ویدیویی مانند ایندیانا جونز و نیتن دریک، عزم بزرگی از خود به تصویر می‌کشد. شاید به مانند آنها شخصیت مهمی به حساب نیاید اما در بازی خود، رقیبی ندارد. او در طی داستان نیز تنها نمی‌باشد و با شخصیت‌های پرفروغی همراه می‌شود. یکی از مهم‌ترین آنها ریدمی (Ridmi) است که در شناساندن مشکلات و انجام هدف میلودین، کمک‌های ارزشمندی انجام می‌دهد. او همچنین به نوعی مکمل میلودین در نحوه روایت داستان نیز به حساب می‌آید که با نمایش درست شخصیت‌اش، لذت روند داستان را جذاب‌تر می‌کند. شخصیت‌ها آنقدر در بازی زیاد هستند که کوچک‌ترین حس تنهایی و خستگی در انجام اثر دیده نمی‌شود و به علاوه، صحبت در رابطه با پیرامون آنها به حدی زیاد است که قدرت توصیف این مورد واقعا کار دشواری می‌باشد. به شخصه با اینکه امید زیادی در خصوص شخصیت پردازی نداشتم، با تجربه بازی در انتها حیرت‌زده شدم. از این بابت Splashteam جای تحسین دارد و در رابطه با فعالیت بزرگ آنها، باید تشویقشان کرد.

موضوع شگفت انگیز دیگری که در ابتدا تا انتهای تجربه بازی Tinykin به اجرا درآمده، شخصیت پردازی مناسب و متنوع است

از دیگر نکات مثبت درون اثر، موسیقی نیز به چشم می‌آید که بسیار خوب ارائه شده و پس از وارد شدن به بازی و مواجه شدن با منوی جذاب آن، جذابیت این مورد خود را به شما اثبات می‌کند. در کنار آن نیز فضا‌های شگفت انگیزی که در انجام ماموریت‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند، از کیفیت خوبی برخوردار هستند. جزئیات اضافه بازی مانند جایزه‌های انجام هر ماموریت که افزون بر نکات مهم به حساب می‌آیند، مشکل خاصی را در ساختار ویژگی‌های ارزشمند عنوان بوجود نمی‌آورند و بالعکس موارد خوبی را به این موضوع وارد می‌کنند. در کل موارد اضافی چاشنی‌های مناسبی محسوب می‌شوند که عملکرد بازی را دو چندان می‌کنند.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی پس از حدود 11 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Tinykin عنوان جذابی از دسته بازی‌های ایندی است که با داستان هدفمند و گیم‌پلی متناسب، شما را مبهوت نکات مثبت نهفته در خود می‌کند. مواردی که در تجربه اثر می‌بینید با اینکه در بالاترین حد کیفیت خود قرار ندارند اما لذت‌بخش هستند. همچنین ارزش عملکردی که Splashteam بابت این بازی از خود به جای گذاشته نیز از اهمیت خوبی برخوردار است.

نکات مثبت

گیم‌پلی مناسب

داستان عالی

شخصیت پردازی خوب

محیط‌های بصری جذاب

موسیقی لذت ‌بخش

نکات منفی

کم بودن ارزش تکرار بازی

نامنظم بودن نحوه انجام برخی مراحل

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *