گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

احتمالاً تاکنون حداقل یک مرتبه اسم پازل‌های منطقی (Logic Puzzle) را شنیده‌اید. معماهایی که برای حل آن‌ها باید استدلال‌های ذهنی مختلفی را به کار ببرید. برای مثال سودوکو نوعی پازل منطقی به حساب می‌آید؛ اما در این مطلب قصد داریم نوع دیگری از این سرگرمی را با نام نانوگرم (Nanogram) مورد بررسی قرار دهیم. یکی از دلایل اصلی گسترش این سرگرمی در سراسر جهان ایجاد نسخه دیجیتالی آن با نام پیکروس (Picross) روی کنسول‌های نینتندو از چندین نسل قبل است. شما می‌توانید در صورت تمایل برای مطالعه تاریخچه پازل‌های منطقی و آشنا شدن با انواع معروف آن می‌توانید مطلب «خوراکی سالم برای مغز» را مطالعه کنید. از زمان عرضه کنسول سوییچ نیز شرکت جوپیتر (Jupiter Corporation) ساخت و انتشار نسخه‌های دیجیتالی آن را بر عهده دارد. این شرکت تاکنون در مجموع بیش از 10 نسخه اصلی و ویژه‌نامه از آن منتشر کرده است. جدیدترین نسخه پیکروس با نام پیکروس اس 8 (Picross S8) اواخر تابستان 1401 منتشر و سازندگان تغییرات جالبی نیز در آن اعمال کرده‌اند. در ادامه با گیمین‌گرویتی و نقد و بررسی پیکروس 8 اس روی کنسول سوییچ همراه ما باشید.

 

به جهان پیکروس خوش آمدید

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

در پازل‌های منطقی معمولاً شما نباید انتظار هیچ داستانی را داشته باشید. هر چند که بعضی شرکت‌ها یک داستان آبکی برای آن و تشویق کاربران به انجام مراحل ایجاد می‌کنند. در Picross S8 نیز هیچ داستانی وجود ندارد و شما در این مجموعه با 5 نوع پیکروس مواجه هستید که برای آشنایی بیشتر، آن‌ها را به تفکیک شرح می‌دهیم:

 

پیکروس (Picross):

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

این حالت آسان‌ترین قوانین را در مجموعه پیکروس دارد. شما تنها باید با توجه به اعدادی که در کنار هر سطر یا ستون است، محل‌هایی که باید علامت‌گذاری شوند را پیدا کنید. برای مثال اگر در یک سطر اعداد 2 و 4 نوشته شده باشند. به این معنی است که دو بخش دوتایی و چهارتایی با حداقل یک خانه خالی میان آن‌ها در مورد نظر سطر وجود دارد.

 

مگا پیکروس (Mega Picross):

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

همان قوانین حالت قبل را دارد. با این تفاوت که ممکن است یک عدد هم‌زمان دو سطر یا ستون را پوشش داده باشد و کار شما برای پیدا کردن خانه‌های مورد نظر سخت‌تر می‌شود. برای نمونه اگر عدد 9 دو سطر را پوشش دهد، به طور قطع این دو سطر به صورت عمودی و افقی 9 خانه متصل به هم دارد.

 

کالر پیکروس (Color Picross):

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

در این بخش علاوه بر قوانین حالت پیکروس، رنگ نیز به خانه‌ها اضافه شده است؛ بنابراین باید رنگ خانه‌ها را نیز در نظر بگیرید.

 

کلیپ پیکروس (Clip Picross):

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

همان حالت پیکروس است. با این تفاوت که دیگر تنها با جدول‌های مربعی مواجه نیستید. از طرفی با تکمیل مجموعه‌ای از مراحل یک تصویر واحد به دست می‌آید. همچنین برای دسترسی به جدول‌های این بخش باید ابتدا حالت معمولی را کامل کنید.

 

اکسترا (Extra):

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

سخت‌ترین بخش مجموعه بازی‌های Picross را در اکسترا تجربه می‌کنید. با وجود این که قوانین این بخش به طور کامل مشابه اولین حالت است؛ اما بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مراحل را در اختیار را شما قرار می‌دهد. به علاوه اگر دیتا نسخه‌های قبل را نیز به بازی فعلی منتقل کنید، سه جدول بیشتر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

خوشبختانه بازی به خوبی قوانین همه حالت‌ها را به شما آموزش می‌دهد و حتی چندین ترفند برای ساده‌تر شدن کار معرفی می‌کند؛ بنابراین اگر از توضیحات خلاصه بالا چیزی متوجه نشده‌اید نگران نباشید. از طرفی همه مجموعه‌های Picross S یک نسخه دمو دارند؛ بنابراین پیش از خرید می‌توانید انواع جدول‌ها را امتحان کرده و با آن‌ها آشنا شوید.

علاوه بر آموزش‌های بسیار مفید بازی، سازندگان مکانیزمی را طراحی کرده‌اند که به کمک آن به سادگی خواهید توانست مراحل را تکمیل نکنید؛ اما اگر از آن‌ها استفاده نکنید یک ستاره به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد که بیشتر حالت نمادین داشته و مهارت شما را به نمایش می‌گذارد. برای مثال این حالت‌های کمکی شامل اصلاح خودکار خانه‌ای است که اشتباه علامت زده‌اید. همچنین ستون‌ها و ردیف‌هایی که می‌توانید در هر لحظه یک خانه قطعی را در آن پیدا کنید نیز به شما نشان می‌دهد. بازی یک زمان‌سنج هم دارد که نیازی نیست نگران آن باشید، مگر این که بخواهید با دوستان خود، سر داشتن مهارت و سرعت عمل رقابت کنید.

نکته مثبت دیگر به رابطه کاربری بازی مربوط می‌شود. شما می‌توانید به واسطه صفحه لمسی یا از طریق دکمه‌ها به حل جدول‌ها بپردازید. از طرفی در حالت دکمه‌ها نیز چندین چینش مختلف فراهم شده است تا هر فرد با توجه به راحتی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

تنها مسئله‌ای که شاید کمی شما را اذیت کند؛ اما از نظر من بودنش به مانند یک شمشیر دو لبه است، نبودن امکان بازگرداندن انتخاب‌ها یا همان «undo» و «redo» است؛ زیرا اگر این قابلیت وجود داشت شما هرجایی به مشکل بخورید احتمالا به جای فکر کردن به آزمون و خطا روی می‌آورید. از طرفی نبودنش نیز باعث می‌شود در صورت داشتن تحلیل اشتباه برای رفع آن به زحمت بیشتری بیافتید. در نتیجه باید به طور کامل حواس خود را جمع کنید.

در مجموع بیش از 450 پازل در هر نسخه از Picross S وجود دارد که می‌تواند مدت‌ها شما را سرگرم کند. ابعاد جدول‌ها نیز از 5 در 5 و بسیار ساده تا 30 در 30 متغیر هستند.

 

نبرد 4 نفره

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

بله درست خواندید. جوپیتر راهی پیدا کرده است که تا 4 نفر به صورت محلی و روی یک دستگاه برای حل پازل‌های پیکروس به رقابت/همکاری با یکدیگر بپردازند. در این حالت هر بازیکن مکان نمای مخصوص به خود را داشته و باید با حرکت در طول صفحه خانه‌ها را با رنگ خود علامت‌گذاری کنند. بازی زمانی به پایان می‌رسد که همه خانه‌ها به درستی علامت‌گذاری شده باشند؛ اما این همه ماجرا نیست. با توجه به این که هر کس چه تعداد خانه را علامت زده است به وی امتیاز داده می‌شود؛ بنابراین در کنار همکاری یک حس رقابت نیز به وجود می‌آید. از طرفی موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید مکان‌نماها امکان عبور از روی هم را ندارند و با همین ویژگی می‌توانید در کار دیگران اختلال ایجاد کنید. همچنین امکان پاک کردن پیشرفت دیگران، کاهش امتیاز آن‌ها نیز و ثبت آن به نفع خودتان نیز وجود دارد. به همین علت در کنار پیشرفت همواره باید از زمین و دارایی فعلی خود در هرلحظه نیز محافظت کنید.

شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد؛ اما باور کنید به سرعت عاشق این حالت می‌شود. شما در واقع در حال انجام یک بازی اکشن دفاع از قلعه در این بخش هستید. حال تصور کنید با وجود همه این کارها پازل را تکمیل کرده‌اید و بازی پایان نمی‌یابد؛ زیرا یکی از شما، دوستان یا اعضای خانواده در میان این نبرد دل‌چسب بخشی از محدوده خود را به اشتباه علامت زده است. آن وقت است که احتمالاً به خونش تشنه خواهید شد. دور از ذهن نیست اگر بگوییم در حال انجام کانتر یا مخصوصاً نسخه‌ای از اسپلتون (Splatoon) به صورت پیکسلی هستید.

 

جهان پیکسلی

نقد و بررسی بازی PICROSS S8 | مجله دیجیتالی نینتندو

در رابطه با گرافیک فنی بازی حرف زیادی نمی‌توان زد. شما با یک صفحه و ترکیب رنگ ثابت مواجه هستید. با وجود این انتخاب رنگ‌ها به‌گونه‌ای است که هیچ‌گاه در میان حل یک جدول آرامش شما را بر هم نمی‌زند. هر چند که در حالت خانگی با تصویری بزرگ‌تر مواجه هستید که به خصوص برای حل جدول‌های بزرگ 30 در 30 بسیار به درد شما می‌خورد و امکان اشتباه گرفتن سطر و ستون و راهنما را به حداقل می‌رساند.

در مقابل بازی افکت صوتی خاصی ندارد و تعداد موسیقی‌های آن نیز از انگشتان دست فراتر نمی‌رود و به سرعت تکراری می‌شوند. این موسیقی‌ها آرامش بخش هستند؛ اما احتمالاً تنها تا زمانی از آن لذت خواهید برد که در بخشی از جدول به چالش کشیده نشوید. در غیر این صورت ترجیح می‌دهید به سرعت موسیقی را قطع کرده و همه حواس خود را روی جدول متمرکز کنید.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 20 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Picross S8 و به طور کلی این فرنچایز بسیار ارزشمند و سرگرم کننده است. به شما توصیه می‌کنم حداقل یک نسخه از آن را حتماً تجربه کنید و برای مدتی هم که شده از بازی‌های سبک‌های دیگر و احتمالاً بزن‌بزن‌ها خودداری نمایید. به خصوص بخش 4 نفره بازی که به شدت لذت‌بخش است و لبخند را روی لب شما می‌نشاند. راستش را بخواهید بعد از دیدن تتریس 99 نفره، همیشه دوست داشتم چنین چیزی را در پیکروس مشاهده کنم. اکنون این خواسته برآورده شده؛ اما فعلاً حداکثر تا 4 نفر را پشتیبانی می‌کند. امیدوارم در نسخه‌های آینده این تعداد افزایش یافته یا حتی یک پیکروس جهان باز را مشاهده کنیم. برای تکمیل Picross S8 نمی‌توان زمان دقیقی را در نظر گرفت؛ اما چون مراحل آن هیچ پیوستگی به هم ندارند یک راهکار خوب برای دور شدن از بازی‌های غیر فکری و دغدغه‌های روزانه خواهد بود. در نتیجه می‌توانید با حل یک یا چند جدول در طول روز از آن لذت ببرید. همان کاری که احتمالاً تاکنون با سودوکو انجام می‌دادید.

نکات مثبت

تنوع بالای جدول‌ها

حالت 4 نفره

نکات منفی

عدم وجود حالت بازگشت انتخاب‌ها که کاملاً سلیقه‌ای است.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *