گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش بازی King’s Bounty II | حماسه‌ای نو

بازی King’s Bounty II جدیدترین دنباله‌ی یک فرنچایز قدیمی است که زیرسبک بخصوصی از عناوین استراتژی نوبتی را پایه‌گذاری کرده است؛ در حقیقت این سری بازی‌ها پیشگامان سبکی بودند که امروزه بیشتر به بازی‌های Heroes of Might and Magic نسبت می‌دهیم. در این بازی‌ها شما کنترل یک قهرمان را در دنیایی فانتزی به دست گرفته و با فراهم کردن ارتش کوچکی، در مبارزات استراژی نوبتی شرکت می‌کنید. لازم بذکر است که قهرمان اصلی وارد میدان مبارزه نمی‌شود و تنها به صورت غیرمستقیم بر روند نبرد تأثیر گذار است. جدیدترین عنوان این سری که با دریافت عدد ۲ در نام خود نمایانگر شروعی دوباره برای آن است، به زودی با پیشرفت‌های گرافیکی و تغییرات مهم گیم‌پلی منتشر می‌شود. با پیشنمایش King’s Bounty II بر اساس نسخه‌ی دموی سازندگان با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

همانطور که اشاره شد، بازی با انتخاب قهرمان مورد نظرتان شروع می‌شود. شما ۳ انتخاب دارید: جنگجوی مزدوری که جادویی نمی‌داند ولی فرمانده‌ی مؤثری است، پالادین عدالت‌طلبی که ترکیبی از مهارت‌های جادویی و فرماندهی در اختیار دارد و در نهایت جادوگری که به قدرتمندترین طلسم‌ها دسترسی دارد. این کاراکترها نه تنها قابلیت و سبک بازی خاص خود را دارند، بلکه شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را نیز دارا هستند که مدام در حین مکالمه با دیگران بروز می‌دهند. برای مثال، شخصیت منتخب من یک اشراف‌زاده بود و لحن گستاخانه و طعنه‌آمیز او دیالوگ‌ها را بسیار سرگرم کننده می‌کرد.

پس از انتخاب کاراکتر مورد نظر و تماشای کات‌سین ابتدایی، شما در حالت سوم شخص کنترل او را در دست گرفته و به سمت نشانگر روی صفحه هدایت می‌کنید. در واقع در این لحظات ابتدایی بازی کاملاً مشابه یک عنوان نقش‌آفرینی است؛ به این صورت که قهرمان شما پیاده یا سوار بر اسب به مکان‌های مختلف سفر می‌کند، با شخصیت‌های دیگر گفتار کرده و به انجام کوئست‌های مختلف می‌پردازد. محصول نهایی را می‌توان پیوندی از دو سبک استراتژی و RPG دانست؛ با این وجود عناصر نقش‌آفرینی بیشتر الهامی برای سازندگان بوده‌اند تا داستان‌روایی و دنیاسازی بهتری برای بازیکنان فراهم کنند.

داستان بازی چیز خارق‌العاده‌ای نیست و احتمالاً همه‌ی ما قبلاً مشابهش را شنیده‌ایم. شخصیت شما توسط جادوگر اِلف مشکوکی، ناجی دنیای بازی خطاب شده و مأمور می‌شود تا با نیروی تاریک و ناشناسی مبارزه کند. در این بین اتفاقات دیگری نیز در حال وقوع هستند که شاید به این نیروی تاریک مربوط باشند. برای مثال پادشاه سرزمین بازی مسموم شده، مانا—منبع تمام جادوهای بازی—در حال ناپدید شدن است و کارخانه‌ی جادو به دلایل نامعلمومی دچار سانحه شده. بعد از به پایان رسیدن مراحل ابتدایی بازی و رسیدن شما به پایتخت، با چنین اتفاقات کوچک و بزرگی روبرو خواهید شد و مانند یک بازی RPG می‌توانید این کوئست‌های جانبی را پیگیری کنید.

چنین کوئست‌های اصلی و فرعی تنوع خوبی داشتند و شامل همه چیز—از داستان‌های شخصی کاراکترها گرفته تا مقابله با توطئه‌های بزرگ—را در بر می‌گرفتند. برای مثال، در یکی از اولین کوئست‌هایی که پس از رسیدن به پایتخت قبول کردم، توسط تاجری که غذای دربار را تهیه می‌کند مأمور شدم تا مرغ‌های نادر گمشده او را بیابم. در ابتدا این کوئست پیش‌پا افتاده و کلیشه‌ای به نظر می‌آمد ولی یکی از مرغ‌های گمشده در اختیار مجرمی بود که توسط یک اشراف‌زاده حمایت می‌شد؛ مسئله‌ای که باعث شد کوئست جالب‌تر و بیادماندنی‌تر شود. متأسفانه این بخش قربانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این نسخه از بازی نیز هست: رابط کاربری ضعیف.

ضعف‌های رابط کاربری بازی از همان ابتدای کار محسوس هستند. شما مانند اکثر عناوین موجود در بازار نمی‌توانید با نگه‌داشتن نشانگر ماوس روی یک توانایی، جزییات آن را مشاهده کنید. در عوض باید با فشار دادن دکمه‌ی V بخش توضیحات را فعال کنید و با کلیک بر روی هر توانایی، جزییات آن را مشاهده کنید. این روش نه تنها کارایی ضعیف‌تری نسبت به روش استاندارد دارد، بلکه در مبارزه‌ها احتمال کلیک اشتباه و اجرای فرمان‌های غلط را بسیار زیاد می‌کند. چنین ایراداتی در دیگر بخش‌ها مثل پنل کوئست‌ها نیز یافت می‌شود؛ بطوری که با جمع‌آوری کوئست‌های بیشتر، موارد آخر لیست از صفحه و از دسترس‌تان خارج می‌شوند. همچنین دشواری کوئست‌ها در پنل مربوطه ذکر نشده و ناچارید برای یافتن ترتیب مناسب با سفر به این مکان‌ها زمان زیادی را هدر دهید.

به این ترتیب رابط کاربری ناقص و ضعیف به نظر می‌رسد و همراه با عوامل دیگری مثل انیمیشن‌ها و برخی تصمیمات هنگام طراحی جهان، باعث شده تا بازی آنطور که باید پالیش شده به نظر نرسد. برای مثال حرکات شخصیت‌ها و تعامل‌شان با یکدیگر و با جهان بازی خشک و مصنوعی بنظر می‌رسد. همچنین خیلی از مکان‌ها چسبیده به هم قرار دارند و حس کوچکی به دنیا می‌دهند. با توجه به این نکات، باید امیدوار باشیم که در نسخه‌ی نهایی دست کم بخش رابط کاربری بهبود جدی پیدا کرده و انیمیشن‌ها پالیش شده‌تر باشند.

با وجود ضعف‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، نتیجه‌ی نهایی همچنان نشان دهنده‌ی دلسوزی بازیسازان است؛ مسئله‌ای که در طراحی شهرها و کوئست‌ها و همچنین کیفیت بصری بازی نمایان است. پایتخت سرزمین آنتارا با وجود مقیاس محدود مکان‌ها، همچنان زنده بنظر می‌رسد. محله‌های مختلف شهر به خوبی طرز زندگی ساکنانشان را القا می‌کنند، در کوچه‌های خلوت معاملات مشکوک در حال انجام بوده و بازار شهر همیشه پرتلاطم است. این مسائل باعث شده تا بازیکنان بیشتر به اکتشاف دنیا و آشنایی با آن ترقیب شوند.

به لطف استفاده از موتور قدرتمند Unreal Engine 4 نیز مناظر بازی کیفیت نزدیکی به عناوین AAA دارند. کیفیت گرافیکی بازی به اندازه‌ای خوب کار شده که هر از گاهی وسوسه خواهید شد که ماجراجویی خود را متوقف کرده و به مناظر اطراف نگاه کنید. همچنین توان گرافیکی بازی توانسته تا حدودی ضعف‌های دیگر بازی را پوشش دهد و به زنده نمایاندن محیط کمک کند. این بخش از مهم‌ترین نقاط قوت بازی است، خصوصاً که کیفیت اجرای بازی حتی در نسخه‌ی پیش‌نمایش نیز راضی کننده بود.

در نهایت باید کمی راجع به گیم‌پلی بازی نیز صحبت کنیم. مبارزات در بازی بر اساس مبارزات نوبتی بین ۵ واحد منتخب شما و تعدادی دشمن، در خانه‌های شش ضلعی است. هر واحد در اصل جوخه‌ای از سربازان یا موجودات افسانه‌ای است که با افزایش لول‌تان اعضای بیشتری پیدا می‌کند. همچنین هر واحد سبک مبارزه، قدرت و ضعف خاص خود را دارد و گیم‌پلی بازی هم حول آن بنا شده است. برای مثال یک جوخه‌ی کماندار می‌تواند حملات فیزیکی قدرتمندی را از راه دور انجام دهد ولی به خط دید بدون مانع نیاز دارد و نسبت به حملات مستقیم بسیار ضعیف است. نکته‌ی جالب دیگری که مختص این بازی است و عمق بیشتری به آن داده، دسته‌بندی واحدها به چهار نوع ایدئولوژی می‌باشد.

این ۴ ایدئولوژی که ۲ به ۲ مخالف هم هستند، Order و Chaos و همچنین Finesse و Power هستند که هر کدام درخت مهارت و سربازان خاص خود را دارند. برای مثال، موجودات جادویی مثل المنتال‌ها و گولِم‌ها اغلب به ایدئولوژی Finesse تعلق دارند و مهارت‌های جادوگری را در بر می‌گیرند. از طرفی، روح‌ها و اسکلت‌ها به دسته‌ی Chaos تعلق دارند و شامل مهارت‌های نکرومانسی هستند. کسب امتیاز لازم برای پیشروی در هر یک از این دسته‌ها از طریق تصمیمات شما در جهان بازی حاصل می‌شوند. به این ترتیب اگر تصمیم بگیرید مستقیماً و با زور مشکلات پیش رویتان را حل کنید، Power شما افزایش پیدا می‌کند و هرگاه که در خدمت قانون باشید Orderتان. خوشبختانه تصمیمات مهمی که این ایدئولوژی‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهند در پنل کوئست‌ها به وضوح نمایش داده شده‌اند و می‌توانید به راحتی بیلد مورد نظرتان را بسازید.

واحدهای متعلق به یک ایدئولوژی در صورت شرکت در نبرد به همراه واحدهای ایدئولوژی‌های دیگر—خصوصاً مخالف—تأثیرات منفی دریافت می‌کنند. از طرف دیگر، واحدهای هر دسته، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند که با استفاده‌ی هوشمند از آن‌ها می‌توان یک نبرد دشوار را آسان کرد. شاید به همین دلیل، در King’s Bounty II می‌توان از همه دسته‌ها با محدودیت کم، واحد در اختیار داشت. این سیستم بسیار جالب است و بازی را با تنوع می‌کند ولی یک نقطه‌ی ضعف جدی دارد: واحدها بسیار گران قیمت هستند و برای مؤثر بودن در نبرد به تجربه نیاز دارند. با وجود این شما به تعداد محدودی مبارزه دسترسی دارید؛ بطوری که نمی‌توانید در صورت نیاز برای کسب پول و تجربه گرایند کنید و در صورت بد بازی کردن ممکن است مجبور شوید دوباره از ابتدا شروع کنید.

نمی‌توان King’s Bounty II را یک بازی مِین‌استریم خطاب کرد و طرفداران آن به دوست‌داران سبک استراتژی بازی‌های Might and Magic یا شماره‌های قبلی همین بازی محدود است. با این حال بنظر می‌رسد بازیسازان تصور واضحی برای محصولی که می‌خواسته‌اند ارائه بدهند داشته‌اند که توانسته‌اند در بسیاری از جنبه‌ها به آن برسند. نبردهای بازی چالش برانگیز هستند، شخصیت‌های اصلی خوب نوشته شده‌اند و جهان بازی از خیلی جهات قابل باور است. در این مرحله بازی نیازمند پالیش بیشتری است تا خصوصاً رابط کاربری‌اش را بهبود دهد ولی می‌توان گفت عملکرد کلی‌اش برای یک بازی کوچک‌تر خوب بوده است. شما می‌توانید در ۲۴ آگوست مطابق با ۲ شهریور این بازی را بر روی رایانه‌های شخصی، اکس‌باکس، پلی‌استیشن و نینتندو سوییچ تجربه کنید.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *